تبلیغات
آفتاب پنهان - القابی که با «ع» و«غ» شروع می شوند
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
القابی که با «ع» و«غ» شروع می شوند
عاقبة الدار
از القاب حضرت مهدى ارواحنا له الفداء است.[1]

عالم
از القاب حضرت شمرده شده است. [2]

عدل
از القاب حضرت حجت ارواحنا له الفداء گفته اند. [3]

عزة
ازالقاب حضرت مهدى ارواحنا له الفداء است. [4]

علم منصوب
به معناى پرچم افراشت و نشانه برپا داشته شده است.

تعبیرى است كه در زیارت آل یاسین نسبت به حضرت مهدى ارواحنا له الفداء داده شده السلام عیك ایَها العلم المنصوب. [5]

خداوند در قرآن مى فرماید: و عَلامات و بالنجوم هم یهتدون. [6]

و علامت هایى قرار داد و به وسیله ستاره، هدایت مى شوند.

امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمودند: مائیم آن علامت ها و منظور از ستاره رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم مى باشد. [7]

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خداوند ستارگان را مایه ایمنى اهل آسمان قرار داد و خاندان مرا مایه ایمان اهل زمین. [8]

مرحوم علامه مجلسى مى فرماید: منافاتى ندارد كه ظواهر آیات مقصود باشد چون همان طورى كه براى اهل زمین، كوه ها و نهرها و ستاره هاعلامت هایى است كه به وسیله آن ها، مردم به راه هاى ظاهرى خود رهنمون مى گردند، همچنین وجود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امامان علیه السلام و نیز علماء براى اهل زمین، مانند كوه هاى استوار و افراشته است كه توسط آنان، زمین پایدار مى ماند و ایشان سرچشمه هاى علوم و معارف اند كه زندگى معنوى مردم به وجود ایشان وابسته است.

عین
از القاب حضرت شمرده شده و در زیارت آن حضرت است عین الله البته اطلاق آن بر همه ائمه علیه السلام شایع است. [9]

غایب
از القاب شایع آن حضرت و به معناى پنهان است. [10]

غایةالقصوى
از القاب آن حضرت شمرده شده است [11]

ظایةالطالبین
از القاب آن حضرت شمرده شده است [12]

غریم
علماى رجال تصریح كرده اندكه از القاب خاصه آن حضرت است.

غریم هم به معناى طلبكار است و هم بدهكار، ولى در این جا به معناى اول از روى تقیه بوده است هرگاه شیعیان مى خواستند مالى را نزد آن حضرت یا وكلایش بفرستند یا وصیت كنند، حضرت را مى خواندند و ایشان از بیشتر صاحبان كشاورزى، تجارت وصنعت طلبكار بود.

شیخ مفید مى گوید: این رمزى بود كه شیعه در قدیم، آن را میان خود مى شناختند و خطاب كردن غریم به آن حضرت، براى تقیه بوده است. [13]

غلام
این لقب حضرت در زبان راویان و اصحاب،بسیار تكرار شده است. [14]

غوث
از القاب خاصه آن حضرت و به معناى پناه و پناهگاه است. [15]

در توسل جستن به ائمه علیه السلام جهت حوائج دنیا و آخرت گفته اند: هرگاه شمشیر به محل ذبح تو رسید كنایه ازكثرت گرفتارى و بى پناهى به حضرت حجت ارواحنا له الفداء استغاثه كن؟ به درستى كه تو را درمى یابد و او غیاث المستغیثین است.

بگو: یا صاحب الزمان انا مستغیث بک اغثنی یا صاحب الزمان ادرکنی. [16]

غوث الفقرا
از القاب آن حضرت و به معنى پناه بیچارگان است.[17]

غیب
از نام هاى حضرت
مهدى است كه در قرآن ذكر شده است.

روایت شده است از حضرت صادق علیه السلام كه فرمودند: در آیه شریفه، هُدىَ للمتقین الذین یومنونَ بالغیب، [18]

متقین شیعیان على بن ابى طالب علیه السلام هستند،و اما غیب او غایب است و شاهد بر این، قول خداوند تبارك و تعالى است كه فرمود: مى گویند چرا فرو فرستاده نشده براى او آیتى از پروردگارش پس بگو نیست غیب مگر خداى را پس منتظر باشید به درستى كه من با شما از منتظرانم [19] یعنى بر آمدن آن غیب از آیات خداوندى است [20]

در تفسیر آیه شریفه الذین یومنون با لغیب آمده است كه غیب سه روز است: روز رجعت، روز قیامت و روز قیام قائم ارواحنا له الفداء[21]

پی نوشت ها :
[1] نجم الثاقب باب دوم.

[2] همان.

[3]همان.
[4]همان.
[5] كمال الد ین ج 2 ص 653.
[6]مفاتیح الجنان زیارت آل یاسین.
[7] سور ه نحل 17.
[8] مجمع البیان ج 6ص 354.
[9]نجم الثاقب باب دوم.
[10]همان.
[11] بحارالانوار ج 52 ص 157.
[12]نجم الثاقب باب دوم.
[13] همان.
[14]انساب سمعانى، ج 4 ص 315.
[15] نجم الثاقب، باب دوم.
[16]همان.
[17] نجم الثاقب باب نهم.
[18] سوره بقره 2 و 3.
[19] سوره یونس20.
[20] نجم الثاقب باب دوم.
[21] الزام النا صب ج2 ص 340.


درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :