تبلیغات
آفتاب پنهان - القابی که با «ف» و «ق» شروع می شوند
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
القابی که با «ف» و «ق» شروع می شوند
فارِس الحجاز
به معناى سوار سرزمین حجاز وكنایه ازظهور حضرت مهدى ارواحنا له الفداء از سرزمین مكه است.

لقبى است كه به امام زمان ارواحنا له الفداء مى دهند و حضرت را با یافارس الحجاز مى خوانند البته ما این لقب را در نجم الثاقب ندیدیم.

فتح
از القاب حضرت و به معناى پیروزى است.

روایت است كه در آیه شریفه از جاء نصر الله والفتح [1] مرادازفتح، قائم ارواحنا له الفداء است.

در تفسیر على بن ابراهیم آمده است: آیه مباركه نصر من الله وفتح وقریب [2]

اشاره دارد به فتح حضرت قائم ارواحنا له الفداء[3]

فجر
از القاب حضرت مهدی ارواحنا له الفداء شمرده شده است.

روایت است از امام صادق علیه السلام كه در تفسیرآیه والفجرفرمود: مراداز فجر، قائم ارواحنا له الفداء است .

و نیز در روایت دیگرى درباره سوره قدر فرمود: حتى مطلع الافجر [4] یعنى: تا آن كه قائم ارواحنا له الفداء برخیزد و ظاهرشود. [5]

فرَج الاعظم
از القاب آن حضرت و به معناى گشایشگر بزرگ است. [6]

فرَج المؤمنین
از القاب حضرت
مهدى ارواحنا له الفداء است.

در هنگام ولادت آن حضرت، حكیمه خاتون به نرجس خاتون گفت: خداوند امشب به تو غلامى مى بخشدكه سید است در دنیا و آخرت، و فرج مؤمنان است. [7]

فقیه
از القاب حضرت حجت ارواحنا له الفداء است.

شیخ طوسى درتهذیب در باب حد حرم امام حسین علیه السلام از محمد عبدالله حمیرى روایت كرد كه گفت: نوشتم به فقیه و سؤال كردم از اوكه آیا جایز است كه مرد تسبیح بفرستد به خاك قبر امام حسین علیه السلام و آیا در او فضلى است؟ پس جواب داد و من آن توقیع را خواندم و از آن نسخه كردم: تسبیح بفرست به آن و مراد از فقیه در این جا یقینا حضرت مهدى ارواحنا له الفداء است.[8]

قائم الزمان
از القاب حضرت شمرده شده است.

در كمال الدین روایت است: ازدى در مسجدالحرام خدمت آن جناب رسید حضرت، سنگى را براى او طلاكرد ودر حق او دعا نمود و فرمود: مرا مى شناسى؟ گفت: نه فرمود: منم مهدى منم قائم الزَمان. [9]

قابض
از القاب آن حضرت شمرده شده است [10]

قاتل الكفرة
یكى از القاب امام زمان ارواحنا له الفداءاست.

امام صادق علیه السلام فرمودند: ... بیرون مى آید دجال و مبالغه مى كند در اغوا و اخلال، پس ظاهر مى شود امیر امَره و قاتل كفره و سلطان مأمول، كه متحیر است در غیبت او عقول. [11]

قطب
از القاب مشهور حضرت مهدى ارواحنا له الفداء است در نزد عرفا و صوفیه.

شیخ ابراهیم كفعمى در حاشیه جنة الواقیه در دعاى ام داوود مى فرماید: گفته شده كه زمین خالى نیست از قطب وچهار اوتاد وچهل ابدال وهفتاد نجیب وسیصد وشصت صالح پس قطب، مهدى است و همه با دایره قطب همراهند. [12]

در اصطلاح تصوف، قطب كسى است كه منظور نظر خداوند است در همه زمان ها و طلسم اعظم به او داده شده است..

او تنها انسان كاملى است كه به نظر صوفیان، احاطه اش به جمیع آدمیان محقق است وهمه مقامات وحالات تصوف را مى داند. او عقل عالم امكان است وتصرف وى در عقول، براى صوفیان مسلم است. [13]

قوه
ازالقاب حضرت حجت ارواحنا له الفداء شمرده شده است. [14]

قیامت
از القاب حضرت
مهدى ارواحنا له الفداء است.

مشابهت حضرت با قیامت از جهات بسیارى است كه از جمله آن ها: هر دو ناگهانى مى رسند، علامات مشترك دارند مثل خسف ومسخ و ظهور آتش و ، مؤمن وكافر به سبب هر دو جدا مى شوند، خداوند براى آن ها وقت قرار نداده است و [15]

قیم الزمان
از القاب امام زمان ارواحنا له الفداء است. [16]

پی نوشت ها :
[1] سوره نصر 1.

[2] سوره صف 13.
[3] نجم الثاقب باب دوم.
[4] سوره قدر.
[5] نجم الثاقب باب دوم.
[6] همان.
[7] همان.
[8] همان.
[9]همان.
[10]همان.
[11]همان.
[12]نجم الثاقب، باب نهم.
[13]فرهنگ معین ج 2، ص 2690.
[14]نجم الثاقب،باب دوم.
[15]همان.
[16]همان.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :