صفحه نخست          تماس با مدیر            نسخه موبایل                RSS                  
دوستان
القابی که با «ه» و «و» و «ی» شروع می شوند
هادى
از القاب حضرت مهدى ارواحنا له الفداء است.در تاریخ جهضمى در باب القاب ائمه علیه السلام آمده است كه از القاب قائم ارواحنا له الفداء هادى مهدى است.در اخبار و ادعیه و زیارات، حضرت به این لقب، فراوان ذكر شده است.

مهدى یعنى هدایت شده و هادى یعنى هدایت كننده، و تفسیر هر یك به دیگرى جایز است.

از امام صادق علیه السلام از معناى مهدى پرسیدند، فرمود: آن كه مردم را هدایت مى كند یعنى مهدى كسى است كه مقام هدایت یافتنش به جایى رسیده كه مى تواند از جانب خداوند در مقام هدایت كردن برآید.[1]

واقیذ
به معناى غایب شونده به مدت طولانى و از القاب حضرت است دركتب سماویه.در تاریخ عالم آرا آمده است كه اسم حضرت در تورات واقیذ ما است.[2]

وتر
به معناى "تنها"و فرد از القاب حضرت مهدى ارواحنا له الفداء است. بدین جهت گفته اند،چون حضرت دركمال و فضایل، منفرد است.[3]

وجه
از القاب آن حضرت است و در زیارت حضرت مى خوانیم:ا لسلام على وجه الله المتلقب بین اظهر عباده[4]

ولی الله
از القاب حضرت شمرده شده و در روایات، حضرت به این لقب،مكرر ذكر شده است خداوند در شب معراج فرمود: او یعنى قائم ارواحنا له الفداء ولی من است.و نیز رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: چون وقت خروج او برسد، شمشیرى غلاف كرده دارد كه او را ندا مى كند: برخیز، اى ولى الله و بکش دشمنان خدا را.

در روایت دیگرى است كه علم آن حضرت نیز، به همین لقب، وى را ندا مى كند.[5]

ولی عصر
از القاب حضرت مهدى ارواحنا له الفداء است.به حضرت، ولی عصرگفته اند چون ولایت دارد بر "عصر" و زمان و مقدَم است بر زمان. پس حضرت بر خودِ زمان نیز امام است و نه فقط اثرپذیر نیست، كه تاثیر در زمان مى كند.در بعضى روایات آمده كه منظور از عصر در سوره والعصر عصر ظهور مهدى ارواحنا له الفداء است كه در آن عصر، حق بر باطل به طوركامل غلبه مى كند.[6]

ید الباسطه
از القاب حضرت و به معناى دستى است كه رحمت و لطف را بر بندگان مى گستراند روزى را زیاد مى كند و بلا را دفع مى نماید.[7]

یعسوب الدین
لقب حضرت قائم ارواحنا له الفداء و یعسوب در لغت به معناى ملكه كندوى عسل است رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در حدیثى مى فرماید امت مهدى به آن حضرت پناه مى برند، چنان كه زنبورهاى عسل به ملكه خود.[8]

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: مردم پیوسته در نقصانند، تا آنكه نام خداوند برده نمى شود. هرگاه چنین شد، یعسوب دین و اتباعش ثابت مى ماند پس خداوند، گروهى را از اطراف زمین مانند ابرهاى پاییز جمع مى كند كه عدد آن ها به عدد اهل بدر است.

در نهج البلاغه آمده است:فاذا كان ذلك ضرب یعسوب الدین بذنبه فیجتمعون الیه كانه یجتمع قزع الخریف سید رضى فرموده است: یعسوب الدین، آن سید عظیم است كه در آن روز، مالك امور مردم است، و قزع، پاره ابرى است كه در اوآب نیست. [9]

یمین
ازالقاب حضرت صاحب الامر ارواحنا له الفداء است. [10]

 
پی نوشت ها :
[1]ملاحم ابن طاووس ص 70 احقاق الحق ج 13 ص 154ظ.

[2]نجم الثاقب باب دوم.
[3] همان.
[4]همان.
[5] همان.
[6] همان.
[7] همان.
[8] همان.
[9] تفسیر المیزان.
[10] نجم الثاقب باب دوم.

هوای دل



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...
کتابنامه

کتاب «مهدیان دروغین» تألیف حجت‌الاسلام رسول جعفریان منتشر و روانه بازار شد. دانشیار دانشگاه تهران در این کتاب به تقسیم حوزه‌های مختلف جغرافیایی دنیای اسلام پرداخته و مهدیان دروغین در مناطق و دوره‌های مختلف تاریخ را معرفی کرده است.

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟







دیگر امکانات



این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
شمارنده
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :