تبلیغات
آفتاب پنهان - القابی که با «ه» و «و» و «ی» شروع می شوند
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
القابی که با «ه» و «و» و «ی» شروع می شوند
هادى
از القاب حضرت مهدى ارواحنا له الفداء است.در تاریخ جهضمى در باب القاب ائمه علیه السلام آمده است كه از القاب قائم ارواحنا له الفداء هادى مهدى است.در اخبار و ادعیه و زیارات، حضرت به این لقب، فراوان ذكر شده است.

مهدى یعنى هدایت شده و هادى یعنى هدایت كننده، و تفسیر هر یك به دیگرى جایز است.

از امام صادق علیه السلام از معناى مهدى پرسیدند، فرمود: آن كه مردم را هدایت مى كند یعنى مهدى كسى است كه مقام هدایت یافتنش به جایى رسیده كه مى تواند از جانب خداوند در مقام هدایت كردن برآید.[1]

واقیذ
به معناى غایب شونده به مدت طولانى و از القاب حضرت است دركتب سماویه.در تاریخ عالم آرا آمده است كه اسم حضرت در تورات واقیذ ما است.[2]

وتر
به معناى "تنها"و فرد از القاب حضرت مهدى ارواحنا له الفداء است. بدین جهت گفته اند،چون حضرت دركمال و فضایل، منفرد است.[3]

وجه
از القاب آن حضرت است و در زیارت حضرت مى خوانیم:ا لسلام على وجه الله المتلقب بین اظهر عباده[4]

ولی الله
از القاب حضرت شمرده شده و در روایات، حضرت به این لقب،مكرر ذكر شده است خداوند در شب معراج فرمود: او یعنى قائم ارواحنا له الفداء ولی من است.و نیز رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: چون وقت خروج او برسد، شمشیرى غلاف كرده دارد كه او را ندا مى كند: برخیز، اى ولى الله و بکش دشمنان خدا را.

در روایت دیگرى است كه علم آن حضرت نیز، به همین لقب، وى را ندا مى كند.[5]

ولی عصر
از القاب حضرت مهدى ارواحنا له الفداء است.به حضرت، ولی عصرگفته اند چون ولایت دارد بر "عصر" و زمان و مقدَم است بر زمان. پس حضرت بر خودِ زمان نیز امام است و نه فقط اثرپذیر نیست، كه تاثیر در زمان مى كند.در بعضى روایات آمده كه منظور از عصر در سوره والعصر عصر ظهور مهدى ارواحنا له الفداء است كه در آن عصر، حق بر باطل به طوركامل غلبه مى كند.[6]

ید الباسطه
از القاب حضرت و به معناى دستى است كه رحمت و لطف را بر بندگان مى گستراند روزى را زیاد مى كند و بلا را دفع مى نماید.[7]

یعسوب الدین
لقب حضرت قائم ارواحنا له الفداء و یعسوب در لغت به معناى ملكه كندوى عسل است رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در حدیثى مى فرماید امت مهدى به آن حضرت پناه مى برند، چنان كه زنبورهاى عسل به ملكه خود.[8]

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: مردم پیوسته در نقصانند، تا آنكه نام خداوند برده نمى شود. هرگاه چنین شد، یعسوب دین و اتباعش ثابت مى ماند پس خداوند، گروهى را از اطراف زمین مانند ابرهاى پاییز جمع مى كند كه عدد آن ها به عدد اهل بدر است.

در نهج البلاغه آمده است:فاذا كان ذلك ضرب یعسوب الدین بذنبه فیجتمعون الیه كانه یجتمع قزع الخریف سید رضى فرموده است: یعسوب الدین، آن سید عظیم است كه در آن روز، مالك امور مردم است، و قزع، پاره ابرى است كه در اوآب نیست. [9]

یمین
ازالقاب حضرت صاحب الامر ارواحنا له الفداء است. [10]

 
پی نوشت ها :
[1]ملاحم ابن طاووس ص 70 احقاق الحق ج 13 ص 154ظ.

[2]نجم الثاقب باب دوم.
[3] همان.
[4]همان.
[5] همان.
[6] همان.
[7] همان.
[8] همان.
[9] تفسیر المیزان.
[10] نجم الثاقب باب دوم.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :