تبلیغات
آفتاب پنهان - اسامی دیگر
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
اسامی دیگر
اسم اصلى حضرت
نام اصلى حضرت" م ح م د"است. نامى كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم براى ایشان گذارده و فرمود:مهدى از فرزندان من است. اسم او اسم من وكنیه او كنیه من است . [1] در این كه آیا مى توان به نام اصلى حضرت، تصریح كرد یا نه در میان علماى شیعه اختلاف نظر است. و اما یاد كردن نام شریف معهود آن حضرت بر چند گونه متصور است:

1. یاد كردن آن در كتاب ها، كه در جایز بودنش تردید نیست، زیرا دلایل منع، شامل آن نمى شود و نیز شیوه علماى صالح وعامل از زمان كلینى تاكنون بر این بوده كه نام آن حضرت را در كتاب هاى خود ذكر كرده اند بدون این كه كسى بر آنان اعتراض نماید.

2. یادكردن نام آن حضرت با اشاره و كنایه، مانند این كه گفته شود: اسم او، اسم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است وكنیه اش، كنیه آن حضرت مى باشد این نیز جایز است، به همان دلایلى كه در گونه اول گذشت. به اضافه روایات متعددى از طرق شیعه و سنی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم كه در آن ها تصریح فرموده است: مهدى از فرزندان من است. نام او نام من و كنیه اش كنیه من مى باشد. [2]

گفتنى است كه جایز بودن در این دو مورد مذكور، به غیر حال ترس اختصاص دارد، زیرا ترس از جمله عناوین عارضى است كه مایه حرام شدن هر جایزى می گردد.

3. یادكردن آن حضرت در دعا و مناجات كه ظاهراً در این مورد نیز جایز است.

4. یاد كردن آن حضرت در مجامع و غیره به طور سرى و به عنوان درد دل، كه در این صورت نیز جایز است، زیرا دلایل منع از این قسم منصرف است، پس اصل جواز و دلایل جواز، بدون معارض باقى مى مانند. ضمن این كه در روایت نبوى آمده:اوست كسى كه نامش به طور آشكارا پیش از قیامش نبرد مگر كافر به او. [3]

5. یادكردن این اسم شریف در مواقع ترس، مانند: محافل و مجالس دشمنان دین كه تقیه با آنان واجب است. در حرمت این نوع هیچ اختلافى وجود ندارد، چنان كه در روایات متعددى بر این حرمت، تصریح شده است.

6.یادكردن نام آن حضرت در مجالس و مجامعى كه ترس و تقیه اى در آن ها نباشد. این مورد است كه معركه آراء و جاى بحث و گفتگو است .بعضى می گویند: اخبارگوناگونى در دست است كه دلالت بر حرمت این نوع دارد.از جمله روایات، این است كه امام هادى علیه السلام فرموده: جانشین بعد از من، پسرم حسن است، پس چگونه خواهید بود در جانشین پس از جانشین من راوى می گوید: عرض كردم: خداوند مرا فداى شما گرداند، چرا؟ فرمود: زیرا شما شخص او را نمى بینید و بردن نامش براى شما روا نیست گفتم: پس چگونه او را یاد كنیم فرمود: بگویید حجت آل محمد علیه السلام. [4]

نیز در توقیع آن حضرت است كه:ملعون است ملعون است كسى كه در محفلى از مردم، اسم مرا ببرد.[5]

عده ای می گویند: منظور از حرمت بردن اسمِ صریح امام،در مورد تقیه است. زیرا روایاتى داریم كه به جهت جایز دانستن ذكر نام آن امام، در مقابل روایات حرمت قرار دارند، و تنها راه جمع بین روایات حرمت و جواز همین است. و دلایل دیگرى هم مى آورند كه منطقى مى نماید. در این رابطه عالم بزرگ تشیع، على بن عیسى اربلى می گوید: فتواى من این است كه منع تلفظ به نام مهدى ارواحنا له الفداء از روى تقیه بوده است، ولى اكنون اشكال ندارد. [6] همانگونه كه محدث كبیر شیخ حر عاملى در وسایل الشیعه اختیاركرده است .پس ذكر نام شریف حضرت مهدى ارواحنا له الفداء كه عبارت از امام محمد فرزند امام حسن عسكرى علیه السلام مى باشد، در امثال زمان ما كه تقیه لازم نیست، جایز است. [7] البته با توجه به فتواى علماى بزرگى به حرمت مسأله، جاى احتیاط است و اصولا از مسائل فقهى و اجتهادى محل اختلاف مى باشد

منصور
اسم آن حضرت است، دركتاب دید براهمه. در تفسیر آیه شریفه ... ومَن قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا فلا یسرف فی القتل انه کان منصورا [8]

امام باقر علیه السلام فرمود: خداوند مهدى را منصور نامیده است، چنان چه نامیده شده است احمد، به محمد و محمود و نامیده شده است عیسى، به مسیح علیه السلام [9]

در یكى از بخش هاى زیارت عاشورا آمده است:ان یرزقنی طلب ثارك مع امام منصور من اهل بیت محمد.

مقصود از منصور، امام زمان ارواحنا له الفداء است و علت این كه او را منصور نامیده اند، این است كه ایشان در طلب خون جدشان یارى مى شوند محمد بن مسلم مى گوید: شنیدم ابا جعفر فرمود: قائم ما منصور به رعب و مویَد به نصر است .[10]

در دعاى ندبه هم مى خوانیم: "این المنصورُ على مَن اعتدى علیه ".[11]

اصل
از اسامى حضرت مهدی ارواحنا له الفداء است. دركتب رجالیه آمده كه مراد از "اصل "امام است یعنى مقصودِ اصلى اند از خلقت جمیع عوالم علویه وسفلیَه [12]

پرویز
اسم آن حضرت است دركتاب برزین از رفرس، چنان چه دركتاب ذخیرة الالباب ذكر شده است. [13]

عبدالله
اسم مبارك حضرت مهدى ارواحنا له الفداء است. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:اسم مهدى، احمد و عبدالله و مهدى ارواحنا له الفداء است [14]

غیب
از نام هاى حضرت مهدى است كه در قرآن ذكر شده است.

روایت شده است از حضرت صادق علیه السلام كه فرمودند: در آیه شریفه، هُدىَ للمتقین الذین یومنونَ بالغیب [15]

متقین شیعیان على بن ابى طالب علیه السلام هستند، و اما غیب، او غایب است و شاهد بر این، قول خداوند تبارك و تعالى است كه فرمود: مى گویند چرا فرو فرستاده نشده براى او آیتى از پروردگارش پس بگو نیست غیب، مگر خداى را. پس منتظر باشید به درستى كه من با شما از منتظرانم [16] یعنى بر آمدن آن غیب از آیات خداوندى است [17] در تفسیر آیه شریفه الذین یومنون با لغیب ، آمده است كه غیب سه روز است: روز رجعت، روز قیامت و روز قیام قائم ارواحنا له الفداء [18]

بهرام
اسم حضرت مهدى ارواحنا له الفداء است دركتاب ایستاع چنان چه در"ذخیرة الالباب"ذكر شده است.[19]

عصر
از اسامى آن حضرت است و در قرآن هم ذكر شده است.[20]

كلمة الحق
درذخیره آمده است كه این نام آن حضرت است در صحیفه. [21]

لسان الصدق
اسم آن حضرت است درصحیفه[22]


پی نوشت ها :
[1] كمال الدین ج 2 ص 286.

[2] همان.
[3] مستدرک الوساثل ج 2 ص 380.
[4] اصول كافی ج 1، ص 328.
[5] بحار الانوار ج 53 ص 184.
[6] كشف الغمه ج 2، ص 520.
[7] یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان ارواحنا له الفداء علی رضا رجالی تهرانی ص.
[8] سوره اسراء 33.
[9] نجم الثاقب باب دوم بحارالانوار ج 151ص 28.
[10] بحارالانوار ج 52 ص، 191.
[11] مفاتیح الجنان باب سوم.
[12] نجم الثاقب، باب دوم.
[13] همان.
[14] همان.
[15] سوره بقر2 و 3.
[16] سوره یونس20.
[17] نجم الثاقب، باب دوم.
[18] الزام النا صب ج 2 ص 340.
[19] نجم الثاقب باب دوم.
[20] سوره عصر1.
[21] نجم الثاقب باب دوم.
[22] همان.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :