تبلیغات
آفتاب پنهان - القابی که با «ب» و «پ» و «ت» و «ث» شروع می شوند
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
القابی که با «ب» و «پ» و «ت» و «ث» شروع می شوند
بئر معطله
از القاب حضرت مهدی ارواحنا له الفداء است.

امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه شریفه . . . و بئر معطلة. . . [1] فرمود: این مثلی است جاری شده برای آل محمد علیه السلام, بئر معطله چاهی است که از او آب کشیده نمی شود و منظور امامی است که غایب شده [2]

باب الله
یكى از القاب حضرت
مهدی ارواحنا له الفداء باب الله " است.

در زیارت آل یاسین می خوانیم: "السلام علیک یا یاب الله و دیان دینه.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: "جانشینان پیامبر، همان ابواب خدایند، درهایى كه از طریق آنها می توان به حق رسید. اگر آنها نبودند، خداوند شاخته نمی شد". [3]

امام باقر علیه السلام نیز فرمود: "نحن حجة اله و باب الله[4] در دعاى ندبه هم نسبت به امام زمان ارواحنا له الفداء می خوانیم: "این باب الله الذی منه یوتی"؟ كجاست آن باب اللهى كه از طریق او می توان به خدا رسید .

باب الله یعنى چه؟ همان گونه كه باب و در وسیله ارتباط است كه هركسى بخواهد به طور صحیح وارد خانه اى شود، باید از در وارد گردد، این خاندان هم باب هستند و هر كسى می خواهد به خدا برسد و بهره اى ازكمالات ربانى ببرد، باید از طریق این خاندان قدم بردارد.امروز در عالم هستى، خدا یك باب دارد و آن وجود مقدس حضرت ولى عصر ارواحنا له الفداء است كه هر كس می خواهد به آن جا كه باید برسد، باید از این در وارد شود.از آغاز عالم، همه انبیاى الهى واوصیاى گرامی آنها، باب الله بودند. در هر عصرى و زمانى خدا درى گشود وبابى براى هدایت و وصول خلق باز نمود تا این كه سرانجام، مقام باب اللهى به آن وجود مقدس رسید 0 هر چند، عصر غیبت است، امَا باب الله براى اهل الله مفتوح است . [5]

باسط
درهدایه و مناقب، از القاب حضرت
مهدی ارواحنا له الفداء شمرده شده است.

به معنى فراخ كننده وگسترنده است وفیض آن حضرت چنان كه خود فرمودند مانند آفتاب به همه جا رسیده وهر موجودى از آن بهره ور است ودر ایام حضور وظهور، عدلش چنان منبسط وعام شود كه گرگ و گوسفند با هم محشور شوند. [6]

برهان الله
اسم حضرت
مهدی ارواحنا له الفداء دركتاب انكللیون است.[7]

بقیة الانبیاء
از القاب حضرت
مهدی ارواحنا له الفداء است.

روایت شده از حكیمه خاتون كه مى فرماید: وقتى امام مهدى ارواحنا له الفداء به دنیا آمد، آن جناب را به نزد برادرم حسن بن على علیه السلام آوردم، پس با دست شریف، روى پر نور او را مسح كرد و فرمود: سخن بگو اى حجة الله و بقیة الانبیاء ونور الاصفیاء...... [8]

بقیة الله
یكى از القاب معروف حضرت مهدى ارواحنا له الفداء است .

بقیة الله یعنى بقیه و بازمانده خلفاى خدا در زمین از انبیا و اوصیا یا كسانى كه خدا به وسیله آن ها بندگانش را باقى مى دارد و مورد رحمت قرار مى دهد.و اما ارتباط و اختصاص این لقب شریف به آن وجود مقدس هر چند از بعضى احادیث استفاده مى شود كه این لقب بر همه خاندان رسالت علیه السلام اطلاق مى شود و همه آن ها بقیة الله هستند.

در زیارت جامعه به همه آن ذوات مقدس به این عنوان عرض سلام داریم: السلام على الأئمة الدعاة والقادة الهداة والسادة الولاة و أهل الذكر و أولى الأمر و بقیة الله و خیرته [9]

علاوه بر این جهت كلى، در قسمتى از روایات این لقب شریف به خصوص به بعضى از ائمه علیه السلام نسبت داده شده است و خود را به عنوان بقیة الله معرفى نموده اند.از جمله وقتى حضرت باقر علیه السلام از مسافرت پر ماجراى شام كه به الزام خلیفه مروانى صورت گرفته بود مراجعت مى نمودند، نزدیك مدْین كه رسیدند مردم، به دنبال سم پاشى هاى دستگاه خلافت، دروازه ها را بسته مانع از ورود آن حضرت و همراهان به شهر شدند. حتى از فروختن آذوقه به آنان هم خوددارى نمودند.

امام علیه السلام بالاى كوهى كه مشرف به شهر بود رفته و با صداى بلند فریاد برآوردند: اى اهل شهرى كه ساكنانش ستم پیشه اند من بقیة الله هستم. خداوند مى فرماید: بقیة الله براى شما بهتر است اگر مؤمن باشید .[10]

همچنین نجمه مادر گرامى حضرت رضا علیه السلام گوید: چون فرزندم به دنیا آمد، پسر را در پارچه سفیدى پیچیده به دست پدر دادم. درگوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفتند و كامش را با آب فرات برداشته به من برگرداند و فرمودند: بگیر او را. بدرستى كه او بقیة الله عزوجل است در زمین. [11]

با همه آن چه آوردیم، در بسیارى از احادیث این لقب شریف به خصوص به حضرت صاحب الامر ارواحنا له الفداء اطلاق شده و آن وجود مقدس خود را به این عنوان معرفى نموده و سایر بقیة الله ها حضرتش را به این نام نامیده اند. به حدى این لقب با آن سرور ارتباط نموده كه به صورت لقب اختصاصى حضرتش درآمده است به طورى كه تا بقیة الله گفته مى شود جز آن بقیة الله منتظر به نظر نمى آید.شاید سر مطلب این باشدكه این بقیة الله، بقیة تمام بقیة الله هاست وپس از او دیگر بقیة اللهى نیست. هركدام از حجج الهیَه كه از آغاز عالم آمدند، گرچه بقیة الله بودند و خدا آن ها را براى هدایت خلق باقى و بجا گذارده بود، بعد از هر یك دیگرى مى آمد و اگر بقیة اللهى از دنیا مى رفت، بقیة اللهى دیگر به جا مى ماند و این رشته باقى بود . ولى آن وجود مقدَس، بقیه اى است كه پس از او دیگر بقیه اى نیست آخرین بقیة الله است.با آمدن او دیگر بقیه اى باقى نمانده است كه بیاید.

در حدیث مفصلى از امیرالمؤمنین علیه السلام كه متضمن سؤالات یكى از منكران نسبت به عده اى از آیات قرآن است این جمله یافت مى شود كه سائل پرسید: مى یابم كه قرآن می گوید: بقیة الله بهتر است براى شما. این بقیه چیست و كیست؟[12] امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: آنان اولیاى خدا بقیةالله اند. مقصود مهدى ارواحنا له الفداء است كه در هنگام پایان پذیرى این مهلت خواهد آمد و زمین را از عدل وداد پر می كند آنگونه كه از ظلم وجور مملو گشته است از آیات و نشانه هاى او غیبت است و پنهانى آنگاه كه طغیان گسترش گیرد و انتقام فرا رسد.[13]

از حضرت صادق علیه السلام سؤال شد: آیا مى شود به قائم آَل محمد به عنوان امیرالمؤمنین سلام كرد ؟ فرمود: نه. این اسمى است كه خدا امیرالمؤمنین على علیه السلام را به آن نامیده و قبل و بعد از او جز كافر به این نام نامیده نشود. [14]

راوى حدیث عرضه داشت: فداى شما شوم پس به حضرتش چگونه باید سلام كرد؟ فرمود: بایدگفت: "السلام علیك یا بقیة الله " آنگاه آیه شریفه را تلاوت فرمود:، بقِیه اللهِ خَیر لکم إن کنتم مُؤمِنیِنَ، [15]

همچنین خود آن وجود مقدس در سنین طفولیت خود را به این لقب معرفى نموده است.

آنگاه كه جناب احمد بن اسحاق شرفیاب محضر امام یازدهم علیه السلام گردید و از حضرتش جویاى خلیفه و جانشین پس از آن حضرت شد، امام علیه السلام از جا برخاسته به اندرون رفتند وقتى بیرون آمدند، نور دیده شان، مهدى آل محمد علیه السلام كه در سن سه سالگى بود وچهره اش چون ماه تمام و بدركامل مى درخشید بر دوش شریفشان بود. فرمودند: اى احمد بن اسحاق، اگر نه این بود كه در نزد خدا و حجج او كرامتى دارى، این پسرم را به تو نشان نمى دادم.

... حدیث به این جا مى رسدكه جناب احمد عرضه داشت: آقاى من، آیا مى شود آیت و علامتى مشاهده كنم كه دلم آرام گیرد و گواه امامت نور دیده تابان باشد تا این جمله را احمد بن اسحاق گفت، ناگهان حجت سه ساله پروردگار، لب به سخن باز نمود و به زبان عربى فصیح فرمود: أنابقیة الله فی ارضه والمنتقم من اعدائه فلا تطلب اثرا بعد عین یا احمد بن اسحاق من بقیة الله هستم در زمین خدا و انتقام گیرنده از دشمنان او پس بعد از این كه به سرچشمه رسیدى نشانه مجو.[16]

بلد الامین
یعنى قلعه محكم خداوند كه كسى را به وى تسلطى نیست.

میرزا محمدرضا مدرس در جنات الخلود آن را از القاب حضرت
مهدی ارواحنا له الفداء شمرده است. [17]

پسر انسان
كلمه پسر انسان، هشتاد بار در انجیل و ملحقات آن عهد جدید تكرار شده كه فقط سى مورد آن با حضرت عیسى قابل تطبیق است. پنجاه مورد دیگر، از نجات دهنده اى سخن مى گوید كه در آخر الزمان ظهور خواهد كرد.عیسى نیز با او خواهد آمد و او را جلال خواهد داد و از ساعت و روز ظهور او، جز خدا كسى اطلاع ندارد و او كسى جز حضرت مهدى ارواحنا له الفداء نیست. [18]

تالی
در مناقب از القاب حضرت
مهدی ارواحنا له الفداء شمرده شده است. [19]

تایید
از القاب حضرت
مهدی ارواحنا له الفداء و به معنى نیرو و قوت دادن است.

در " كمال الدین " روایت شده از امیرالمؤمنین علیه السلام كه بعد از ذكر شمایل و نام هاى آن جناب، فرمود: می گذارد دست خود را بر سرهاى عباد، و مؤمنى نمى ماند مگر آن كه دلش سخت تر از پاره آهن مى شود وخداوند به آن مؤمن، قوت ونیروى چهل مرد مى دهد[20]

تمام
از القاب حضرت حجت ارواحنا له الفداء شمرده شده ومعنى آن واضح است، زیرا آن حضرت در صفات حمیده و كمال و افعال و شرافت نسب، شوكت، حشمت، سلطنت، قدرت و رأفت، تام و تمام است.

احتمال دارد كه مراد از تمام، متمم باشد، زیرا به آن حضرت، خلافت و ریاست الهیه در زمین تمام مى شود.[21]

ثائر
از القاب حضرت شمرده شده و به معنى كینه خواه است كه آرام نمی گیرد تا قصاص نماید.

به آن حضرت ثائرگویند چون خواهد آمد تا مطالبه خون جد بزرگوارش بلكه خون جمیع اصفیا را بكند.

در دعاى ندبه است كه این الطالب بذحول الانبیاء این الطالب بدم المقتول بکربلا.[22]


پی نوشت ها :
[1] سوره حج, 45.

[2] نجم الثاقب , باب دوم.
[3] تفسیربرهان، ج 1 ص 19.
[4] همان.
[5] نشریه موعود، شماره 17، ص84.
[6] نجم الثاقب , باب دوم.
[7] همان.
[8] همان.
[9] عیون اخبارالرضا ج 2ص 273.
[10] اصول كافی ج 1ص 471 - 472.
[11] عیون اخبارالرضا، ج 1 ص 20.
[12] بحا رالانوارج 93ص 106.
[13] همان ص119.
[14] اصول کافی ج 1 ص 411- 412.
[15] کمال الدین ص 384.
[16] نشریه موعود شماره 21ص 546. نجم الثاقب باب سوم.
[17] نجم الثاقب باب دوم.
[18] قاموس کتاب مقدس مسترهاكس آمریكاى، ماده پسر خواهر، ص 219.
[19] نجم الثاقب , باب دوم.
[20] همان.
[21] همان.
[22]همان.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :