تبلیغات
آفتاب پنهان - القابی که با «ح» و «خ» شروع می شوند
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
القابی که با «ح» و «خ» شروع می شوند
حامد
دركتاب هدایة از القاب حضرت مهدى ارواحنا له الفداء شمرده شده است. [1]

حجاب
از القاب حضرت
مهدى ارواحنا له الفداء شمرده شده و در زیارت آن جناب است: السلام علی حجاب الله الازلی القدیم [2] حجاب یعنى حائل و واسطه . چون حضرت، واسطه فیض حق است، حجاب نامیده شده است.

حجت
در لغت به معناى دلیل، برهان و راهنما است.[3]

از القاب مشهور حضرت است كه در بسیارى از ادعیه و روایات آمده است. با آن كه در این لقب، سائر ائمه علیه السلام شریكند و همه از جانب خداوند بر خلق حجت اند، لكن این لقب چنان اختصاص به آن حضرت دارد كه در روایات، هر جا بى قرینه ذكر شود، مراد حضرت مهدى ارواحنا له الفداء است.

از امام على النقى علیه السلام پرسیده شد كه چگونه جانشین بعد از جانشین شما را یادكنیم؟ حضرت فرمود بگویید حجة آل محمد علیهم السلام .[4]

در آیات متعددى از قرآن كریم كلمه "حجت" به كار رفته است مانند: رسلا مبشرین و منذرین لئلا یکون علی الله حجة بعد الرسل و کان الله عزیزا حکیما[5] و یا آیه قل فلله الحجة البالغة فلو شاء لهداکم اجمعین.[6]

در روایات نیز، "حجت" جایگاه خاصى دارد، تا آن جا كه مرحوم كلینى در الكافى، بخشى با عنوان "كتاب الحجة" آورده كه در آن با بیان ده ها روایت، ابعاد مختلف این موضوع روشن گردیده است.

حضرت على علیه السلام دربیان ضرورت وجود حجت هاى الهى مى فرماید:لا تخلوا الارض من قائم لله بحجة. . . [7] زمین، ازكسى كه حجت خداست خالى نمى ماند.

امام هادى علیه السلام نیز مى فرماید:ان الارض لا تخلو من حجة و انا و الله ذلک الحجة [8] زمین هرگز از حجت خالى نمى ماند و به خدا قسم من آن حجت هستم .

در دعاهایى كه از ائمه علیهم السلام وارد شده نیز به دفعات به واژه حجت بر مى خوریم: "اللهم عرفنی حجتک , فانک ان لم تعرفنی حجتک , ضللت عن دینی حال كه با جایگاه حجت در معارف شیعى آشنا شدیم، باید به وظایف خود در قبال حضرت مهدى ارواحنا له الفداء به عنوان "حجت حی خداوند" بیشتر بیندیشیم. [9]

حجة الله
از القاب حضرت
مهدى ارواحنا له الفداء ذكر شده و به معنى غلبه یا سلطنت خدا بر خلایق است.

و این سلطنت به واسطه آن حضرت به ظهور خواهد رسید.

نقش انگشتر آن حضرت انا حجة الله است و به روایتى انا حجة الله و خالصته و به همین مهر، روى زمین حكومت مى كند. [10]

حجت پنهان
در روایات آمده است كه زمین هرگز خالى از حجت نخواهد بود و حجت، یا ظاهر و یا پنهان خواهد بود. [11]

همین عبارت از امیر مؤمنان، امام باقر و امام صادق علیه السلام نیز وارد شده است. [12]

امیر مؤمنان علیه السلام فرمود: بار خدایا همواره باید حجتى در روى زمین باشد كه بندگانت را به سوى دین تو رهنمون شود... حجت تو، یا ظاهر خواهد بود كه اطاعت نخواهد شد، و یا از دیده ما غائب بوده كه انتظارش را خواهند كشید. [13]

حضرت ولى عصر ارواحنا له الفداء نیز در نامه اى كه به سفیر اول خود براى او و شیعه در توضیح امر خدا و ثبات قدم به حق مرقوم فرموده اند چنین مى فرماید: مگر نمى دانند كه زمین هرگز خالى از حجت نخواهد بود؟ یا ظاهر و آشكار، و یا غائب و پنهان [14] بر طبق این احادیث، منظور از حجت پنهان، امام غائب و حضرت ولى عصر ارواحنا له الفداء است.

حق
از القاب حضرت شمرده شده است.

امام باقر علیه السلام فرمود: تعبیر به صیغه ماضى در آیه شریفه قل جاء الحق...، به جهت تأكید وقوع آن است آن چنان كه گویى واقع شده است.

در زیارت حضرت هم هست كه: "السلام على الحق الجدید". [15]

حمد
دركتاب هدایة از القاب حضرت
مهدى ارواحنا له الفداء شمرده شده است. [16]

خاتم الائمه
از القاب حضرت شمرده شده است.[17]

خاتم الاوصیاء
از القاب مشهور حضرت است و آن حضرت خود را به همین لقب شناساند.

خادم حضرت عسكرى علیه السلام گفت: داخل شدم بر حضرت صاحب الزمان ارواحنا له الفداء پس به من فرمود: اى طریف سندل سرخ براى من بیاور" آن را براى حضرت آوردم. فرمود: مرا مى شناسى؟ " گفتم: آرى. فرمود: من كیستم گفتم: تو مولاى من وپ سر مولاى منى فرمود: این را از تو سؤال نكردم.

گفتم: فداى تو شوم، بیان كن براى من آن چه را اراده كردى. فرمود: "منم خاتم الاولیاء به سبب من، خداوند بلا از اهل من و شیعیان من برمى دارد.[18]

خاتم به معناى چیزى است كه به وسیله آن، پایان داده مى شود ونیز به معنى چیزى آمده است كه با آن، اوراق و مانند آن را مهر مى كنند دراقرب الموارد"و قاموس كلمه خاتم به كسر تاء وفتح آن به معنى انگشتر، آخر قوم، عاقبت شى وغیره آمده است.

در مجمع البحرین مى گوید: خاتم النبیین " یعنى آخرین پیامبران كه پس از وى پیغمبرى نخواهد بود.

این كه به حضرت
مهدى ارواحنا له الفداء خاتم الاوصیاء و خاتم الائمه گویند به این جهت است كه او آخرین نفر از سلسله امامان است و پس از او امامى نخواهد بود.

خازن
از القاب حضرت شمرده شده است. [19]

خلف صالح
خلف وخَلَف صالح از القاب حضرت
مهدى ارواحنا له الفداء شمرده شده است.

روایت شده از امام رضا علیه السلام كه فرمود: خلف صالح از فرزندان ابى محمد، حسن بن على است و اوست صاحب الزمان و اوست
مهدى نیز روایت كرده از حضرت صادق علیه السلام که خلف صالح از فرزندان من است.

اوست
مهدى اسم او محمد است وكنیه او ابوالقاسم خروج مى كند در آخر الزمان و مراد از خلف، جانشین است و آن حضرت، خلف جمیع انبیاء و اوصیاى گذشته است و جمیع علوم و صفات و حالات و خصایص آن ها را دارد و مواریث الهیه، كه از آن ها به یكدیگر مى رسد و همه آن ها، در آن حضرت و در نزد او جمع بود.[20]

در حدیث لوح معروف كه جابر در نزد صدیقه طاهره علیه السلام دید بعد از ذكر عسكرى علیه السلام آ مده است كه:آن گاه كامل مى كنم این را به پسر خلف او كه رحمت است براى جمیع عالمیان. بر اوست كمال صفوت آدم ورفعت ادریس وسكینه نوح وحلم ابراهیم وشدت موسى و بهاء عیسى و صبر ایوب. [21]

در حدیثى كه امام صادق علیه السلام از حضرت
مهدى ارواحنا له الفداء به عنوان خلف صالح یاد كرده است.

ممكن است كسى خیال كند كه امام صادق علیه السلام فرزند بلافصل خود را قصد كرده است

ولى روایات صریح وارده از آن حضرت و امامان پیشین، آن را توضیح مى دهد كه منظور نواده ششم آن بزرگوار است.

خلیفة الاتقیاء
از القاب حضرت شمرده شده است.

روایت شده از حكیمه خاتون كه مى گوید: پس از تولد حضرت آن جناب را آوردم به نزد برادرم حسن بن على علیه السلام پس با دست شریفش،روى پر نور او رامسح كرد و فرمود:سخن بگو اى حجة الله،بقیه انبیاء خاتم اوصیاء، صاحب كره بیضاء، مصباح از دریاى عمیق شدید الضیاء، سخن گوى اى خلیفه اتقیاء، نور اوصیاء... [22]

خلیفة الله
از القاب حضرت شمرده شده و به معنى جانشین خداوند است.

در زیارت آل یاسین مى خوانیم: "السلام علیك یا خلیفة الله وناصر حقه.

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خروج مى كند مهدى و بر سر او، ابرى است و در آن منادى ندا مى كند این مهدى، خلیفةالله است او را پیروى كنید واژه خلیفه بر معانى متعددى آمده است، از جمله: به معناى كسى است كه در كارى به جاى دیگرى قرارگیرد و وظیفه او را انجام دهد به معناى امام راستین و پیشواى والایى است كه برتر از او نیست، به معناى بزرگترین فرمانروا و پرشكوه ترین زمامدار است .

حضرت
مهدى ارواحنا له الفداء در فرازى از نخستین سخنرانى خود پس از ظهور مى فرماید: "انا بقیة الله وخلیفته"

به راستى حضرت مهدى ارواحنا له الفداء همان خلیفة باقى مانده اى است كه قرآن شریف نیز به اواشاره دارد كه: إنی جاعل فی الأرض خلیفة.[23]

امام
مهدى ارواحنا له الفداء خلیفه خدا به مفهوم حقیقى و جامع كلمه است و همه معانى واژه خلیفه را داراست.خداوند او را جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم قرار داده و او برگزیده خداست، نه منتخب مردم. خداوند او را به خلافت انتخاب نموده و از او خواسته است كه براى هدایت انسان ها به دین صحیح و سالم آسمانى و اداره امور بلاد و عباد را صلاح بشریت و فراهم آوردن تمامى وسایل و امكانات نیكى و نیك بختى بشر، قیام كند و جهان را سرشار از امكانات و وسایل مادى و معنوى براى سعادت بشریت سازد.

خلیل
از القاب آن حضرت شمرده شده است.[24]

پی نوشت ها :
[1]نجم الثاقب، باب دوم.

[2]همان.
[3]لسان العرب ج 3 , ص 53.
[4]نجم الثاقب , باب دوم.
[5]سوره نساء 165.
[6]سوره انعام, 149.
[7] نهج البلاغه, کمات قصار, ص 147 .
[8]کافی, ج 1, ص 179.
[9]کمال الدین , ج 2 , ص 512.
[10]نجم الثاقب، باب دوم
[11]منتخب الاثر, ص 270 ؛ غیبة نعمانی, ص 7 غیبة طوسی , ص 132 ؛ بحار الانوار, ج 2 , ص 92.
[12]روزگار رهایی , ج 1 , ص 72.
[13]غیبة نعمانی , ص 68.
[14]بحار الانوار, ج 53 , ص 191.
[15]نجم الثاقب باب دوم.
[16]همان.
[17]همان.
[18]همان.
[19]همان.
[20]مروج الذهب، ج 4 ص 5 شیعه در اسلام علامه طباطبایى، ص 26.
[21]منتخب الاثرص 214.
[22]نجم الثاقب، باب دوم.
[23]سور ه بقره ، 30.
[24]نجم الثاقب باب دوم.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :