تبلیغات
آفتاب پنهان - القابی که با «د» و «ر» شروع می شوند
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
القابی که با «د» و «ر» شروع می شوند
دابة الارض
ازالقاب حضرت مهدى ارواحنا له الفداء شمرده شده و خروج آن از علائم آخر الزمان است.

امیر المومنین علیه السلام فرمود: آگاه باشید قسم به خداوند كه دابة الارض انسان است. [1]

این واژه، متخذ از آیه و اذا وقع القول علیهم اخرجنا لهم دابة من الارض[2] می باشد.

این آیه و سه آیه بعد از آن از واقعه هولناكى كه در آینده به وقوع می پیوندد خبر می دهند.

معنى ظاهر آیه این است: هنگامی كه مردم مستوجب عذاب شدند و دوران مهلت پایان پذیرفت جانورى جنبنده را از زمین بیرون می آوریم كه با آن ها سخن می گوید كه مردم به آیات ما یقین نمی آورند مشهور میان شراح حدیث و اغلب مفسران، این است كه دابة الارض از علامات قیامت است، یا نخستین علامت است كه كوه صفا منشق می شود در اخبار شیعه، مكرر آمده كه دابة الارض از نشانه هاى قیامت است وامیر المومنین على علیه السلام است.

در بیشتر كتب حدیث اهل سنت آمده كه دابة الارض، همان صاحب عصا است منظور از عصا عصاى حضرت موسى است كه در دست آن حضرت خواهد بود.

در حدیثى آمده كه در روز سوم ورود حضرت مهدى ارواحنا له الفداء به بیت المقدس، دابة الارض خارج می شود. [3]

از نظر روایات اهلبیت عصمت و طهارت هیچ تردیدى نیست كه منظور از دابة الارض رجعت وجود مقدس حضرت على بن ابى طالب علیه السلام می باشد كه احادیث فراوانى در این زمینه به دست ما رسیده است كه به برخى از آن ها اشاره می كنیم: امام باقر علیه السلام از حضرت على نقل می كنند كه فرمود: من تقسیم كننده بهشت و دوزخم، كسى وارد آن ها نمی شود جز بر اساس تقسیم من. من فاروق اکبر من پیشواى آیندگانم. من گزارشگر گذشتگانم. جز رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم كسى بر من پیشى نمی گیرد.او و من در یك صراط مستقیم، جز اینكه این صراط به نام اوست.

به من شش فضیلت داده شد:

1. علم منایا و بلایا و وصایا به من داده شد .

2. سخن فصل جدا كننده حق و باطل به من عطا شد.

3. من صاحب رجعت ها هستم.

4. فرمانروائى كل به من عطا شده .

5. من صاحب عصا هستم .

6. من دابة الارض هستم كه با مردم سخن خواهم گفت [4]

امام صادق علیه السلام می فرماید: روزى رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم وارد مسجد شدند و مشاهده كردند كه امیر مؤمنان علیه السلام شن هاى مسجد را زیر سرش بالش كرده و خوابیده است.با پاى مبارك شان او را حركت دادند و فرمودند: "اى دابة الارض برخیز یكى از اصحاب گفت: اى رسول گرامی آیا ما همدیگر را با این نام بخوانیم فرمود: نه، به خدا سوگند كه این نام به او اختصاص دارد. او همان دابة الارض است كه خداى تبارك و تعالى دركتابش فرموده: "چون سخن بر آن ها فرود آید جنبنده اى را از زمین بیرون می آوریم وبراى مردم سخن می گوید كه مردم به آیات ما باور نمی كردند. سپس خطاب به على علیه السلام فرمود اى علی چون آخر الزمان فرا رسد خداوند تو را در زیباترین صورتى ظاهر می سازد و در دست تو میسمی آهنى هست كه دشمنانت را با آن علامت می گذارى. [5]

رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم در وصف "دابة الارض فرمود: "تیز پائى به او نمی رسد، فرار كننده اى از او فوت نمی شود. مؤمن را نشان مؤمن، و كافر را نشان كافر می زند. عصاى حضرت موسى وانگشتر حضرت سلیمان با اوست. [6]

امام صادق علیه السلام از رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل می كند كه در شب معراج گفته شد: "اى محمد! على اول است، زیرا او نخستین امامی است كه پیمان مرا پذیرفته است على آخر است، زیرا او آخرین امامی است كه روحش را قبض می كنم. او همان دابة است كه با مردم سخن می گوید.[7]

رسول اكرم علیه السلام در ضمن حدیث مفضلى می فرماید كه دابة الارض " سه بار ظاهر می شود.

و هر سه را بیان می فرماید. [8]

از محضر امیر مؤمنان در مورد "دابة الارض " پرسیدند، فرمود به خدا سوگند، آن جنبنده ای نیست كه دم داشته باشد، بلكه جنبنده اى است كه ریش دارد.[9]

امیر مؤمنان در ضمن خطبه مفصلى كه در مورد "دجال" ایراد فرموده است، بعد از شرح كشته شدن دجال می فرماید" پس از آن طامه كبرى است اصحاب پرسیدند: "طامه كبرى " چیست؟ فرمود" "خروج دابة الارض است كه در نزدیكى صفا ظاهر می شود. انگشتر حضرت سلیمان و عصاى حضرت موسی در دست اوست... هنگامی كه سرش را بلند می كند همه كسانى كه در میان مشرق و مغرب هستند به قدرت الهى او را می بینند. و آن پس از طلوع خورشید از مغرب است كه در آن هنگام درِ توبه بسته می شود.

از بررسى روایات اهل سنت استفاده می شود كه از نظر آن ها نیز، روایات بسیار مشابه روایات شیعه است، جز این كه به رجعت و به نام مقدس حضرت على علیه السلام تصریح نكرده اند، ولى قالب نشانه ها یكى است.

اینك فهرست نشانه ها یکی كه در احادیث اهل سنت در مورد "دابة الارض " آمده است:براى دابة الارض سه خروج است [10] اولین نشانه، طلوع خورشید از مغرب است و خروج دابةالارض [11] خروج دابة الارض از مسجد الحرام است. [12] خروج دابة الارض از نزدیكى صفا است. [13] انگشتر حضرت سلیمان وعصاى حضرت موسى در دست اوست . [14]

سه بار بانگ برمی آورد وهمه مردم مشرق ومغرب آن را می شنوند. [15]

چون دابة الارض خارج شد در توبه بسته می شود. [16]

دابة الارض مؤمن و كافر را نشان می گذارد كه براى همه شناخته می شوند. [17]

طلوع خورشید از مغرب ملازم خروج دابة الارض است، هركدام از آن دو جلوتر واقع شود، آن دیگرى به دنبال آن واقع می شود .

خروج دابة الارض یكى از اشراط ساعة دهگانه اى است كه بیش از قیامت بدون تردید تحفق خواهند یافت.

از بررسى احادیث، به این نتیجه می رسیم كه روایات اهل سنت در مورد "دابة الارض دقیقا با روایات شیعه منطبق است .

جز این كه تصریح نكرده اند كه منظور از آن مولاى متقیان امیر مؤمنان علیه السلام می با شد.[18]

داعى
از القاب حضرت مهدى ارواحنا له الفداء شمرده شده است.

به معناى دعوت كننده است و آن حضرت، بندگان را از جانب خداوند به سوی خداوند دعوت میكند و حضرت، دعوت خود را به آن جا می رساند كه دینى مگر دین جد بزرگوارش در دنیا نباشد .[19]

رَب الارض
یكى از القاب حضرت مهدى ارواحنا له الفداء شمرده شده است.

در تفسیر آیه شریفه، و اشرف الارض بنور ربها [20] امام صادق علیه السلام فرمودند: مربى زمین، امام زمان است و به نور حضرت مهدى ارواحنا له الفداء مردم از نور آفتاب و ماه مستغنى مى شوند. [21]

رجل
از القاب رمزى حضرت
مهدى ارواحنا له الفداء شمرده شده است كه شیعیان، آن حضرت را به این اسم مى خواندند. [22]

پی نوشت ها :
[1]نجم الثاقب باب دوم.

[2]سوره نمل 82
[3]بحار الانوار ج 53 ص 127.
[4]تفسیر بر هان ج 3، ص 209نور الثقلین ج 4، ص 97 تفسیرصافى ج 4، ص 75.
[5]بحارالانوار ج 39 ص 243 تفسیرقمی ص 479 ثفسبر صافی ج 4، ص 674 نورالثقلین، ج 4، ص 98 نفسیر برهان ج 3، ص 209.
[6]بحا والا نوار ج6 ص 300 جمع البیان، ج 7 ص 234 نورالثقلین ، ج 4، ص 98 تفسیر صافی ج 4 ص 75.
[7]بحار الانوار , ج 40 , ص 38 و بصائر الدرجات , ص 150.
[8]نورالثقلین، ج 4، ص 99 مبمع البیان، ج 7، ص 234 و بحار الانوار ] ج 6 , ص 300.
[9]تفسیرتبیان، ج 8, ص 119 و نور الثقلین , ج 4 ص 98.
[10]بحار الانوار , ج 52 , ص 194 ؛ تفسیر صافی , ج 4 , ص 75 و کمال الدین , ج 2 ص 527.
[11]تفسیركشاف ج 3 ص 374عقدالدرر313و تفسیرالدر المنثور, ج5 ص 116.
[12]عقد الدرر , ص 313 و سنن ابن ماجه , ج 2 , ص 1353.
[13]مستدرک حاکم , ج 4 , ص 484 ؛ عقد الدرر , ص 314 و کشاف , ج 3 ص 384.
[14]الدر المنثور, ج 5 , ص 115 ؛ عقد الدرر , ص 315 و کشاف , ج 3 , ص 384.
[15]کشاف , ج 5 , ص 384؛ الدر المنثور , ج 5 ص 116 ؛ عقد الدرر , ص 316 و سنن ترمذی , ج 5 , ص 340.
[16]عقد الدرر, ص 315 و الدر المنثور , چ 5 , ص 117.
[17]کنز العمال , ج 14 , ص 258 ؛ صحیح مسلم, ج 1ص 138 و عقد الدرر, 322.
[18]رجعت محمد خادمی شیرازى، ص65.
[19] نجم الثاقب باب دوم.
[20] سوره زمر 79.
[21]نجم الثاقب باب دوم.
[22]همان.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :