تبلیغات
آفتاب پنهان - القابی که با «ص» شروع می شوند
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
القابی که با «ص» شروع می شوند
صاحب الزمان
از القاب مشهور حضرت است و در ادعیه و زیارات و احادیث مختلف آمده است.

در زیارتى كه هر روز بعد از نماز صبح، حضرت مهدى ارواحنا له الفداء به آن زیارت مى شود آمده است: "اللهم بلغ مولای صاحب الزمان صلوات اله علیه ...

در احادیث فراوانى كه از اهل بیت علیه السلام رسیده نیز عنوان صاحب الزمان به حضرت مهدى ارواحنا له الفداء اطلاق شده است. امام صادق علیه السلام فرمودند: اِن الغیبة ستقع بالسادس من ولدی و هو الثانی عشر من الائمة الهداة عد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم اولهم امیر المومنین علی بن ابی طالب وآخرهم القائم بالحق بقیة الله فی ارضه و صاحب الزمان....

یعنى: زود است كه ششمین فرزند من غایب شود و او دوازدهمین امام هدایتگر بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است كه نخستین ایشان، امیر مؤمنان على بن ابى طالب علیه السلام است و آخر آن ها قائم به حق بقیه خدا در زمین و صاحب زمان است. [1]

از طریق عامه نیز روایات بسیارى نقل شده كه در آن ها حضرت، با لقب صاحب الزَمان نام برده شده است. از جمله قندوزى حنفى در جزءدوم كتاب ینابیع المَوَدة صفحه513، حدیثى را به واسطه عبدالله بن مسكان از حضرت باقر و حضرت صادق و حضرت كاظم علیه السلام نقل كرده كه قسمت آخر حدیث چنین است... حتی ینتهی الی صاحب الزمان المهدی ارواحنا له الفداء.

نخستین كتابى كه از طرف علماى اهل سنت در حق حضرت مهدى ارواحنا له الفداء نگارش یافته، كتاب صاحب الزمان است كه آن را ابو العنبس كوفى نوشته است. [2]

صاحب العصر
از القاب حضرت است و در شهرت مثل صاحب الزمان است. [3]

صاحب الدار
از القاب خاصه آن حضرت است.

حضرت در جایى فرموده است:اَنا صاحب الدار[4]

صاحب الغیبة
یكى از القاب معروف حضرت است.

زیاد بن صلت گفت: شنیدم امام رضا علیه السلام فرمود: قائم، مهدى، پسر پسر من، حسن است؟ جسمش دیده نمى شود واسمش را احدى نمى برد مگر پس از غیبت او...

گفتم: "اى سید ما اگر بگوییم صاحب الغیبة وصاحب الزمان چه؟ فرمود: همه این ها مطلقاَ جایز است، اما من شما را از تصریح به اسم مخفى او نهى مى كنم تا دشمنان او را نشناسند.[5]

صاحب الدولة الزهراء
از القاب حضرت شمرده شده است. [6]

صاحب الرجعة
از القاب حضرت ارواحنا له الفداء شمرده شده است[7]

شاید بدین جهت گفته اند كه حضرت سنت پیامبراسلام صلی الله علیه و آله و سلم را بازگردانده و احیاء مى كند و شاید هم به جهت این است كه رجعت، پس از قیام او صورت مى گیرد والله العالم.

صاحب السیف
در بعضى روایات از حضرت مهدى ارواحنا له الفداء به صاحب السیف تعبیر شده است. [8]

در شباهت هاى حضرت مهدى ارواحنا له الفداء به انبیاء، شباهت حضرت را به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم قیام با شمشیر ذكر كرده اند.[9]

شخصى به نام ابو خدیجه از امام صادق راجع به امام قائم ارواحنا له الفداء پرسید، فرمود: همه ما قائم به امر خداییم. یكى پس از دیگرى، تا زمانى كه صاحب شمشیر بیاید وچون صاحب شمشیر آمد، امر و دستورى غیر از آن چه بوده مى آورد.[10]

یعنى پدرانش مأمور به تقیه وصبر بودند ولى او مأمور به جهاد وبرانداختن ستم است.

صاحب الناحیه
از القاب حضرت است

وبر امام حسن وامام هادى علیه السلام نیز اطلاق مى شود.

آورده اندكه ناحیه هر مكانى است كه صاحب الامر ارواحنا له الفداء در غیبت صغرى در آن جا بوده. [11]

صاحب سرداب
گروهى آغاز غیبت امام زمان ارواحنا له الفداء را از زمانى مى دانند كه مأموران خلیفه به منزل حضرت در سامرا، هجوم آوردند تا وى را دستگیركنند وحضرت در آن هنگام، در سرداب رفت و همان جا، از دیده ها پنهان شد وتاكنون در آن جا بدون آب و غذا زندگى مى كند و روزى از آن جا ظهورخواهد كرد.

این داستان چنان شهرت یافته كه حضرت را "صاحب سرداب "لقب داده ا ند..

در پاسخ این سخنان بایدگفت: در منابع شیعى، هیچ نامى از سرداب نیست نویسندگان اهل سنت در نوشته هاى خود بر این نظر اسرار مى ورزند ومتأسفانه این مسأله دستاویز حمله نا آگاهانه برخى از آنان به تشیع گردیده است. [12]

پنداشته اند كه شیعیان در میانه سرداب، امام خود را مى جویند وظهورش را از آن نقطه انتظار مى كشند؟ از این روى، تهمت هایى به شیعه زده اند وزحمت مراجعه به منابع شیعى را در این زمینه به خود نداده ا ند .

البته منشأ خرده گیرى هاى نا آگاهانه برخى به شیعه، در این زمینه آن است كه شیعیان به بخشى از حرم عسكریین در سامرا، یعنى سرداب "احترام وتوجه خاصى دارند و آن را زیارت مى كنند واین نه به خاطر آن است كه امام زمان ارواحنا له الفداء در این جا مسكن گزیده است وزندگى مى كند، بلكه از آن جهت است كه زمانى مركز عبادت وسكونت چند تن از امامان راستین تشیع بوده است. پس داستان غیبت حضرت مهدى ارواحنا له الفداء در سرداب سامرا و زندگى كردن حضرت در آن مكان، بهتان ودروغى بیش نیست وهیچ یك از بزرگان شیعه، چنین باورى نداشته و ندارند.[13]

صاحب كرةالبیضاء
از القاب حضرت است .

حكیمه خاتون مى گوید: پس از تولد مهدى ارواحنا له الفداء آن جناب را آوردم نزد برادرم، حسن بن على علیه السلام پس با دست شریف خود روى پرنور او را مسح كرد و فرمود: سخن بگو اى حجة الله، بقیه انبیاء خاتم اوصیاء، صاحب كره بیضاء و ...[14]

صالح
از القاب حضرت گفته اند .[15]

صبح فسفر
از القاب خاصه حضرت شمرده شده و به معناى صبح روشن است.

احتمال داده اندكه آن را از آیه شریفه والصبح اِذااسفر [16] استنباط كرده اند و مناسبت آن به حضرت این است كه حضرت نیز چون صبحِ صادق، روشن و هویدا است.

صدق
از القاب خاصه حضرت محسوب كرده اند. [17]

صراط
از القاب حضرت به شمار مى آید.
البته در كتاب و سنت اطلاق آن بر هر امامى بسیار شده و شاهدى براى اختصاص به حضرت به نظر نرسیده است. [18]

پی نوشت ها :
[1]كمال الدین باب 33، ص 342.

[2]روزگار رهایی ج ا ص 15.
[3]نجم الثاقب باب دوم.
[4]همان.
[5] همان.
[6]همان.
[7]همان.
[8]بحارالانوارج 52 ص 354 و 355.
[9]همان ج 51ص 218.
[10]اصول كافی، ج1 ص536.
[11] نجم الثاقب باب دوم.
[12] منتخب ا لاثر ص 372.
[13]چشم به راه مهدى ص 339.
[14] نجم الثاقب باب دوم.
[15] همان.
[16] همان.
[17]همان.
[18]همان.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :