تبلیغات
آفتاب پنهان - مسجد سهله
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
مسجد سهله
یكى از مشهورترین مساجد اسلامى كه در قرن اول هجرى توسط قبایل عرب در شمال غربى مسجد جامع كوفه به فاصله حدود دو كیلومتر ساخته شده است؟ مسجد شریف سهله است كه در منابع تاریخى از آن با نام هایى چون مسجد سهیل، بنى ظفر و عبدالقیس ... [1] یاد شده است.

این مسجد در زمینى خالى از سكنه ساخته شده كه اطراف آن پوشیده از ماسه هاى قرمز است.

مجموع فضاى مسجد از دو قسمت شبستان و صحن تشكیل شده است. در بخش هاى مختلف صحن مسجد، محراب هایى ساخته شده است كه به نام پیامبران و ائمه اطهار علیه السلام نامگذارى شده اند و در اصطلاح آن ها را مقام مى خوانند. این مقام ها عبارتند از: مقام حضرت ابراهیم علیه السلام ، مقام حضرت یونس علیه السلام ، مقام حضرت ادریس علیه السلام ، مقام حضرت صالح علیه السلام ، مقام حضرت سجاد علیه السلام ، مقام امام صادق علیه السلام ،و مقام امام زمان ارواحنا له الفداء؟ این مقام در قسمت میانى مسجد، كمى مایل به سمت جنوب، در بین مقام هاى امام سجاد علیه السلام و حضرت یونس علیه السلام قرار دارد.
امروزه ساختمانى به طول 80 متر و عرض 5/5 متر در این محل بنا شده است.

حضرت ولى عصر ارواحنا له الفداء در این مقام، نماز و دعا و نیایش به جاى آورده اند و عالم بزرگوار علامه بحر العلوم آن حضرت را در این مكان شریف، در حال مناجات با پروردگار زیارت كرده اند.

گذشته از آن، گزارش هاى بسیارى از ملاقات با آن حضرت در این مسجد مبارك در طول تاریخ نقل شده است كه این امر سبب اقبال بسیار عاشقان و شیفتگان خالص آن حضرت به این مكان شریف گشته و در نتیجه ساختمان این قسمت، بارها توسط شیعیان مخلص تجدید بنا شده است. براى این مقام زیارتنامه مخصوصى در كتب روایى نقل شده است كه به همراه سایر دعاها و عبادات به جاى آورده مى شود.

در مجموعه روایات با تعابیر مختلفى از جایگاه معنوى و منزلت مسجد سهله یاد شده است. مى توان گفت از اخبار چنان معلوم مى شودكه بعد از مسجد اعظم كوفه، مسجدى به فضیلت این مسجد وجود ندارد.

ابو بصیر نقل كرده است كه امام صادق علیه السلام به ایشان فرمودند: اى ابا بصیر گویى روزى را مى بینم كه حضرت مهدى ارواحنا له الفداء با خانواده اش در مسجد سهله فرود مى آیند. ابو بصیر مى گوید: به حضرت صادق علیه السلام عرض كردم آن مسجد منزل قائم ارواحنا له الفداء خواهد بود؟ حضرت فرمودند: آرى، این مسجد منزل حضرت ادریس علیه السلام و حضرت ابراهیم علیه السلام بوده است و خدارند هیچ پیامبرى را به پیامبرى مبعوث نكرده است . مگر آن كه وى در این مسجد نمازگزارده است. مسكن حضرت خضر علیه السلام در این مسجد است .هر كسى در این مسجد اقامت داشته باشد، مثل آن است كه در چادر پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم اقامت دارد ... هركس در این مكان شریف نماز به جاى آورد و به دنبال آن با نیت خالص دعا كند؟ حاجت او برآورده مى شود و اگر كسى از ترس امرى به آن جا پناه ببرد، خداوند وى را از آن خطر در امان نگه مى دارد. ابو بصیر مى گوید به امام صادق علیه السلام عرض كردم: به درستى كه این مكان شریف بسیار فضیلت دارد. حضرت فرمودند: آیا باز فضیلت هاى آن را بشمارم. عرض كردم: آرى .

حضرت فرمودند: مسجد سهله از جمله مكان هایى است كه خداوند تبارك و تعالى دوست دارد در آن جا دعا خوانده شود. هیچ شب و روزى نیست مگر آنكه ملائكه این مسجد را زیارت مى كنند و در آن جا به عبادت خدا مشغول مى شوند. اگر من در نزدیك این مسجد ساكن بودم همه نمازهایم را در آن جا به جاى مى آوردم... بعد ابو بصیر مى گوید به حضرت صادق علیه السلام عرض كردم: قائم ارواحنا له الفداء همیشه آن جا خواهند بود؟ حضرت فرمودند: آرى. [2]

آداب و اعمال مسجد سهله در مفاتیح الجنان آمده است [3] . بسیارى ازكسانى كه تشرف به محضر حضرت مهدى ارواحنا له الفداء را درخواست مى كردند، چهل شب جمعه از مسجد كوفه به مسجد سهله مى رفتند یا چهل شب چهارشنبه در مسجد سهله بیتوته و عبادت مى كردند تا به فیض حضور نائل شوند .

حضرت آیة الله مرعشى نجفى مى گوید: در ایام تحصیل علوم دینى و فقه اهل بیت(در نجف اشرف، شوق زیادى جهت دیدار جمال مولایمان بقیة الله الاعظم ارواحنا له الفداء داشتم. با خود عهد كردم چهل شب چهارشنبه پیاده به مسجد سهله بروم، به این نیت كه جمال آقا صاحب الامر ارواحنا له الفداء را زیارت كنم و به این فوز بزرگ نایل شوم. تا 35 یا 36 شب چهارشنبه ادامه دادم. تصادفاً در این شب، رفتنم از نجف به تأخیر افتاد و هوا ابرى و بارانى بود. نزدیك شب وحشت و ترس وجود مرا فرا گرفت، مخصوصا از زیادى قطاع الطریق و دزدها. ناگهان صداى پایى را از پشت سر شنیدم كه بیشتر موجب ترس و وحشتم گردید. برگشتم به عقب، سید عربى را با لباس اهل بادیه دیدم، نزدیك من آمد و با زبان فصیح گفت: اى سید سلام علیكم. ترس و وحشت به كلى از وجودم رفت و اطمینان و سكون نفس پیدا كردم و تعجب آور بود كه چگونه این شخص در تاریكى شدید، متوجه سیادت من شد و در آن حال من از این مطلب غافل بودم . به هر حال سخن مى گفتیم و مى رفتیم از من سؤال كرد: كجا قصد دارى؟ گفتم: مسجد سهله. فرمود: به چه جهت گفتم: به قصد تشرف و زیارت ولى عصر. مقدارى كه رفتیم به مسجد زید بن صوحان كه مسجد كوچكى است نزدیك مسجد سهله رسیدیم. داخل مسجد شده و نماز خواندیم و بعد از دعایى كه سید خواند گویى دیوار و سنگ ها با او آن دعا را مى خواندند- احساس انقلابى عجیب در خود نمودم كه از وصف آن عاجزم .

بعد از دعا سید فرمود: سید تو گرسنه اى، چه خوب است شام بخورى. پس سفره اى راكه زیر عبا داشت بیرون آورد و در آن سه قرص نان و دو یا سه خیار سبز تازه بود . مثل اینكه تازه از باغ چیده و آن وقت چله زمستان و سرماى زننده اى بود و من منتقل به این معنا نشدم كه این آقا این خیار تازه سبز را در این فصل زمستان از كجا آورده؟ طبق دستور آقا شام خوردم.سپس فرمود: بلند شو تا به مسجد سهله برویم . داخل مسجد شدیم . آقا مشغول اعمال وارده در مقامات شد و من هم متابعت آن حضرت انجام وظیفه مى كردم و بدون اختیار نماز مغرب و عشا را به آقا اقتدا كردم و متوجه نبودم كه این آقا كیست بعد از آن كه اعمال تمام شد، آن بزرگوار فرمود: اى سید آیا مثل دیگران بعد از اعمال مسجد سهله به مسجد كوفه مى روى یا در همین جا مى مانى؟ گفتم: مى مانم و سپس در وسط مسجد در مقام امام صادق علیه السلام نشستیم. به سید گفتم: آیا چاى یا قهوه یا دخانیات میل دارى آماده كنم در جواب كلام جامعى را فرمود: این امور از فضول زندگى است و ما از این فضولات دوریم.

این كلام در اعماق وجودم اثر گذاشت، به نحوى كه هرگاه یادم مى آید اركان وجودم مى لرزد.

به هر حال مجلس نزدیك دو ساعت طول كشید و در این مدت مطالبى ردَ و بدل شد كه به بعضى از آن ها اشاره مى كنم.

1. در رابطه با استخاره سخن به میان آمد. سید عرب فرمود: اى سید با تسبیح به چه نحو استخاره مى كنى.

گفتم: سه مرتبه صلوات مى فرستم و سه مرتبه مى گویم: استخیر الله برحمته خیرة فی عافیة پس قبضه اى از تسبیح را گرفته مى شمارم.اگر دو تا بماند بد است و اگر یكى ماند خوب است.فرمود: براى این استخاره، باقى مانده اى است كه به شما نرسیده و آن این است كه هرگاه یكى باقى ماند، فوراً حكم به خوبى استخاره نكنید؟ بلكه توقف كنید و دوباره بر ترك عمل استخاره كنید. اگر زوج آمد كشف مى شود، استخاره اول خوب است، اما اگر یكى آمد كشف مى شود كه استخاره اول میانه است .

2. از جمله مطالب در این جلسه تاکید سید عرب بر تلاوت و قرائت این سوره ها بعد از نمازهاى واجب بود. بعد از نماز صبح سوره یاسین و بعد از نماز ظهر سورهَ عم ، بعد از نماز عصر سوره نوح و بعد از نماز مغرب سوره واقعه و بعد از نماز عشاء سوره ملك.

3. دیگر اینكه تاكید فرمودند: بر دو ركعت نماز بین مغرب و عشا كه در رکعت اول بعد از حمد هر سوره اى خواستى مى خوانى و در ركعت دوم بعد از حمد سوره واقعه مى خوانى و فرمود: كفایت مى كند این از خواندن سوره واقعه بعد از نماز مغرب تاكید فرمود كه: بعد از نمازهاى پنجگانه این دعا را بخوان: "اللهم سرَحنى عن الهموم و الغموم و وحشة الصدر و وسوسة الشیطان برحمتك یا ارحم الراحمین "

4 . و دیگر تاكید بر خواندن این دعا بعد از ذكر ركوع در نمازهاى یومیه خصوصأ ركعت آخر: " اللهم صل على محمد و آل محمد و ترحم على عجزنا واغثنا بحقهم . درتعریف و تمجید از شرایع الاسلام مرحوم محقق حلى فرمود: تمام آن مطابق با واقع است مگر كمى از مسایل آن.

5 . تاكید بر خواندن قرآن و هدیه كردن ثواب آن، براى شیعیانى كه وارثى ندارند، یا دارند لكن یاد از آن ها نمى كنند.

6. تحت الحنك را زیر حنك قرار دادن و سر آن را در عمامه قرار دادن؟ چنانكه علماى عرب به همین نحو عمل مى كنند و فرمود: در شرع این چنین رسیده است.

7. تاكید بر زیارت سیَد الشهدا علیه السلام.

8. دعا در حق من و فرمود: قرار دهد خدا تو را از خدمتگزاران شرع؟

9. پرسیدم نمى دانم آیا عاقبت كار خیر است و آیا من نزد صاحب شرع مقدس رو سفیدم؟ فرمود: عاقبت تو خیر و سعیت مشكور و رو سفیدى .

گفتم: نمى دانم آیا پدر و مادر و اساتید و ذوى الحقوق از من راضى هستند یا نه؟ فرمود: تمام آن ها از تو راضى اند و درباره ات دعا مى كنند.

استدعاى دعاكردم براى خودم كه موفق باشم براى تألیف و تصنیف.دعا فرمودند. در این جا مطلب دیگرى است كه مجال تفصیل و بیان آن نیست. پس خواستم از مسجد بیرون روم به خاطر حاجتى، آمدم نزد حوض كه در وسط راه قبل از خارج شدن از مسجد قرار دارد. به ذهنم رسید چه شبى بود و این سید عرب كیست كه این همه با فضیلت است؟ شاید همان مقصود و معشوقم باشد تا به ذهنم این معنى خطور كرد، مضطرب برگشتم و آن آقا را ندیدم و كسى هم در مسجد نبود. یقین پیدا كردم كه آقا را زیارت كردم و غافل بودم. مشغول گریه شدم و همچون دیوانه اطراف مسجد گریه مى كردم تا صبح شد؟ چون عاشقى كه بعد از وصال مبتلا به هجران شود. این بود اجمالى از تفصیل كه هر وقت آن شب یادم مى آید، بهت زده مى شوم. [4]

پی نوشت ها :
[1] "سهله "كه اكثرا آن را به سین مفتوحه ضبط كرده اند به "زمین هموار"گفته مى شود و بعضى هم به سین مكسور خوانده اند كه به معنى "خاك ماسه مانند است كه به وسیله سیل در مسیل ها جمع مى شود. بنابراین نامگذارى این مسجد به سهله به لحاظ جنس خاك آن منطقه بوده است و همین طور در علت تسمیه آن به نام هاى دیگر گفته اندكه "سهیل " نام سازنده آن مسجد است و "عبدالقیس " نام طایفه اى است كه این مسجد در منطقه سكونت آن ها بنا شده است و "بنى ظفر" هم یكى از طایفه هاى قبیله عبدالقیس است و... ابن الفقیه روایت مى كند حضرت على علیه السلام فرمودند: دركوفه چهار بقعه مقدس وجود دارد كه چهار مسجد در آن ساخته شده است. به آن حضرت عرض شد آن ها كدام مساجدند. حضرت فرمود: یكى از آن ها مسجد ظفر یا همان مسجد سهله است.

[2] بحارالانوار، ج97ص 435.
[3] نشریه موعود، شماره39ص 48.
[4] نشریه موعود، شمار120.


درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :