تبلیغات
آفتاب پنهان - قشرى گرى
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
قشرى گرى
قشرى گرى یكى از آسیب هاى تربیتى مهدویت است.

منظور از آن، جمود بر ظواهر متون دینى، در فهم، و ظواهر مناسك شریعت، در مقامِ عمل است . قشرى گرى از این جهت آسیب زاست كه انسان را در قشر دین متوقف مى سازد و به این ترتیب، خود فرد را از دین بى بهره، و دیگران را در دام بدفهمى گرفتار مى سازد.

قشرى گرى در دین، مانع فهم عمق معارف دینى مى گردد و از این رو بسترى براى رشد كج فهمى و انحراف و بدعت است . نمونه بارز این امر در زمان حكومت حضرت على علیه السلام توسط خوارج آشكار گردید؟ كسانى كه حاضر نشدند به ورق هاى كاغذین قرآن تعرض كنند، اما سرانجام بر آن شدند تا قرآن ناطق را خاموش كنند. این گونه قشرى گرى، همیشه دركمین تربیت دینى است.

در دوران غیبت امام مهدى ارواحنا له الفداء نیز همواره این تهدید وجود دارد. ذهن ها واندیشه هاى خام برخى متدینان، آنان را به بدفهمى وبدعت وا مى دارد، چنان كه به هنگام ظهور مهدى ارواحنا له الفداء سخنان او و احكام دینى كه او مطرح مى سازد، در نظر مردم جدید و ناشناخته است و قشرى بودن افراد، آنان را به تعبیرهاى نادرست از احكام دینى خواهد كشاند.

امام صادق علیه السلام به این نكته اشاره دارد، آن جا كه مى فرماید: قائم ارواحنا له الفداء در جریان پیكار خود، با امورى رو به رو مى گردد كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم با آن ها رو به رو نشد.

همانا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در حالى به سوى مردم آمد كه آنان، بت هاى سنگى و چوب هاى تراشیده را مى پرستیدند، ولى علیه قائم ارواحنا له الفداء مى شورند و كتاب خدا را علیه او تأویل مى كنند و بر اساس آن با او مى جنگند. [1]

بنابراین، یكى از آسیب هایى كه دركمین تربیت مهدوى قرار دارد این است كه افراد تحت تربیت، ذهن و اندیشه هایى خام داشته باشند و معارف دین را در حد فهم هاى قاصر خود، محدود و محصور سازند. [2]

پی نوشت ها :
[1] غیبة نعمانى ص 297.

[2] برترین هاى فرهنگ مهدویت در مطبوعات ص 54.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :