تبلیغات
آفتاب پنهان - آثار مثبت و منفى غیبت
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
آثار مثبت و منفى غیبت
ایمان به حضرت مهدى اروحنا له الفداء سبب رشد فكر و امید است، ایمان به مهدى موعود و احتمال آنكه هر ساعتى ممكن است آن حضرت ظهور فرماید در پاك دلان و شایستگان اثرى ژرف و سازنده دارد آنان خود را آماده مى سازند و از ظلم ها و تجاوزها دورى مى جویند و به عدالت و برادرى عشق می ورزند تا توفیق یارى امام اروحنا له الفداء و درك محضرش را بیابند و از دیدار و زیارتش محروم نشوند و به آتش دورى و ناخوشنودى آن گرامى نسوزند. ایمان به حضرت مهدى اروحنا له الفداءكه زیر بار هیچ حكومتى از حكومتهاى فاسد و ستم پیشه نرفته است حالتى در پیروانش بوجود مى آورد كه در برابر هر ظالم و طاغوتى مقاومت كنند و زیر بار او نروند و او را نفى نمایند.

ایمان به ظهور آن گرامى نباید موجب شود كه مسلمانان امور را به آینده واگذار كنند و گوشه گیرى و انزوا پیش گیرند و در امور امروز و فردا تسلط كفار و اشرار را بپذیرند و از كوشش در راه ترقى عملى و صنعتى دریغ ورزند و به اصلاحات اجتماعى دست نزنند.این پندار كه ایمان به ظهور
مهدى اروحنا له الفداء موجب سستى و مسامحه و فتور مى گردد باطل است، مگر امامان معصوم و شاگردان پرتلاش و پایدار آنان به ظهور قائم اروحنا له الفداء ایمان نداشتد، مگر علماء بزرگ اسلام به آن گرامى معتقد نبودند در عین حال از كوشش باز نمى ایستادند و براى اعلاى كلمه اسلام از هیچ فداكارى و تلاشى خوددارى نمى كردند، و هرگز از مسؤلیتهاى خویش طفره نمى رفتند و به وظایف سنگین خود مى پرداختند و نقش سازنده خویش را با كمال امید پیاده مى كردند.

مسلمانان صدر اسلام از پیامبر عزیز اسلام شنیده بودند كه اسلام پیش مى رود و فتوحاتى بزرگ در پیش دارند، اما این بشارتها موجب سستى و كناره گیرى آنان نشد بلكه بر تلاش آنان افزود و با پایمردى و فداكارى به هدف رسیدند.امروز هم مسلمین عهده دار مسؤلیتهاى بزرگى هستند كه باید با استقامت به انجام برسانند، و موقعیت را بشناسند و از فرصتها به خوبى استفاد نمایند، و همیشه در صحنه حاضر باشند و از منكرات منع و معروف را نشر و عملى نمایند، و از نفوذ دشمن جلوگیرى به عمل آورند، و در برابر هجومهاى فكرى و اقتصادى و سیاسى و نظامى دشمن به دفاع از اسلام و مسلمین بپردازند، و هر چه بهتر و بیشتر خود سازى كنند تا قابلیت درك و یارى امام عصر ارواحنا فداه در آنان تثبیت شود و مورد لطف او قرار گیرند، و زمینه را هر چه بیشتر براى ظهور آن گرامى فراهم آورند.

امیر مؤمنان على علیه السلام از پیامبر عزیز اسلام صلى الله علیه وآله نقل فرموده است:

افضلُ العبادةِ انتظارُ الفرج انتظار فرج حضرت بقیه الله اروحنا له الفداء برترین عبادت است.

و نیز چهارمین امام زین العابدین علیه السلام فرمودند: غیبت امام دوازدهم طولانى مى شود، و مردم زمان غیبت او كه معتقد به امامت او و منتظر ظهور او باشند برتر از مردم همه زمانها خواهند بود، زیرا خداى متعال از عقل و فهم و معرفت به آنان به حدى عطا كرده كه زمان غیبت نزد آنان مثل زمان حضور امام اروحنا له الفداء است، و خدا آنان را در آن زمان بمنزله مجاهدین در ركاب رسول خدا قرار داده است، آنان براستى مخلصند و واقعاً شیعه ما هستند، و آنانند كه در سر و پنهان مردم را به سوى خدا مى خوانند.

و فرمود:انتظار الفرج من اعظم الفرج درانتظار فرج بودن از بزرگترین فرج است.

مرحوم آیة الله سید صدر الدین صدر مى نویسد: انتظار، مراقبت حصول و تحقق امر مورد انتظار است، پوشیده نیست كه آثار انتظار حضرت
مهدى اروحنا له الفداء از اصلاح خود و اصلاح اجتماع به ویژه اجتماع امامیه (شیعه) به شرح زیر است.

انتظار خود به خود تمرین و ریاضت مهمى براى نفس انسان است تا آنجا كه گفته شده:"الانتظار اشد من القتل" و لازمه انتظار مشغول داشتن قوه متفكره و توجه دادن و جمع كردن نیروى فكر و خیال به سوى مطلب مورد انتظار مى باشد، و این كار قهراً دو فایده در بر دارد:

الف ـ نیروى فكرى انسان موجب افزایش نیروى عمل مى گردد.

ب ـ انسان توانائى و قدرت متمركز كردن حواس و نیروى خود را پیرامون موضوع و احدى پیدا مى كند. و این دو فایده از مهمترین امورى است كه انسان در معاد و معاش خود به آن نیاز دارد.

انتظار موجب آسانى مصیبت ها و مشكلات بر انسان مى شود، زیرا مى داند در معرض جبران و برطرف شدن هستند، و چقدر تفاوت است میان مصیبتى كه انسان بداند تدارك و جبران مى شود و مصیبتى كه تدارك و جبران آن معلوم نیست; بویژه آنكه احتمال تدارك و جبران نزدیك باشد حضرت مهدى اروحنا له الفداء با ظهور خود زمین را پر از قسط و عدل مى سازد(و همه مصیبتها را برطرف مى نماید).

لازمه انتظار آنست كه انسان شوق و علاقه پیدا مى كند كه از اصحاب امام عصر اروحنا له الفداء و شیعه او بلكه از انصار و یاوران او شود، و لازمه این علاقه سعى و تلاش در اصلاح نفس و تهذیب اخلاق است تا شایستگى مصاحبت با آن گرامى جهاد در حضور او را پیدا كند آرى این نیازمند به اخلاق اسلامى است كه امروز در جامعه ما كمیاب است.

انتظار همانطورى كه موجب اصلاح نفس فرد بلكه دیگرى مى گردد، موجب مى شود كه انسان به تهیه مقدمات و شرایطى بپردازد كه موجب غلبه حضرت مهدى اروحنا له الفداء بر دشمنانش گردد،و لازمه این هدف تحصیل معارف و علوم و صنایعى است كه هدف نیازمند آنهاست بویژه آنكه معلوم شده غلبه آن گرامى بر دشمنانش به طریق عادى خواهد بود، این ها برخى از آثار انتظار راستین است.

مرحوم مظفر مى نویسد: انتظار مصلح جهان و نجات دهنده آنان كه بر حقند، حضرت مهدى اروحنا له الفداء به آن معنى نیست كه در اجراى حقایق دین دست روى دست گذاشته و كارى انجام ندهند، بخصوص در واجبات دینى مانند جهاد در راه اجراى قوانین دین امر به معروف و نهى از منكر نمى توان از خود سلب مسؤلیت كرد، چرا كه مسلمان در هر حال موظف است به احكام خدایى عمل كند و در راه شناخت درست آن گام بردارد، و تا مى تواند امر به معروف و نهى از منكر كند و روا نیست به بهانه انتظار مصلح از عمل به واجبات سر باز زند انتظار هیچگونه تكلیفى را از مسلمان ساقط نمى كند و هیچگونه عملى را به تأخیر نمى اندازد.

بدین ترتیب بدیهى است كه شیعه در زمان غیبت نیز در امتحان و آزمایش بزرگى قرار میگیرد، و باید ازسویى دین خود را حفظ كند و از سوى دیگر زمینه سازى نماید تا در ركاب آن گرامى به نصرت اسلامى بپردازد، و بسیارى ازمردم در این امتحان و آزمایش موفق نخواهند بود.

جابر جعفى مى گوید به امام باقر علیه السلام عرض كردم: فرج شما چه وقت است؟

فرمودند:هیهات، هیهات. فرج ما نمى تواند تا غربال شوید، سپس غربال شوید.امام علیه السلام سه بار این جمله را تكرار كردند تا مردم كدر بروند و مردم صاف باقى بمانند.

آرى انتظار این خاصیت را دارد كه پس از انجام وظایف و بذل كوشش باز یأس و نا امیدى ندارند و منتظر و امیدوارند كه فرج از سوى خدا برسد.

و نیز از جمله آثار مهم غیبت این است كه بشریت در این دوران توان خود را بكار مى گیرد و به تجربه در مى یابد كه بدون وحى و الهام و امدادهاى غیبى نمی توان كاروان بشریت را به مقصد اصلى و نهایى كه قرب به خداست رساند و عاقبت باید در مقابل وحى و تعلیمات الهى و آسمانى سر تسلیم فرود آورد.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :