تبلیغات
آفتاب پنهان - اماكن مقدس بهائیان
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
اماكن مقدس بهائیان
اماكن مقدسه در بهائیت كه شدیداً مورد احترام ایشان قرار دارند عبارتند از :

1- خانه میرزا علی محمد باب در شیراز ( بیت النقطه) - محل تولد و زندگی باب
2- باغ رضوان ( باغ نجیب پاشا در بغداد) - محل اظهار امر علنی میرزا حسینعلی بهاء در بغداد
3- مقام حضرت اعلی ایشان- مقبره میرزا علی محمد باب در حاشیه كوه كرمل در شهر حیفای اسرائیل
4- مقبره بهاء الله - محل دفن میرزا حسینعلی بهاء در شهر عكا اسرائیل ( محل قبله بهائیان)
5- مقبره عبدالبهاء - محل دفن عبدالبهاء در كنار قبر باب در شهر حیفا اسرائیل
6- مقبره شوقی افندی - محل دفن شوقی در شهر لندن انگلستان
7- مشرق الاذكار بهائی ( معابد بهائی) :

تشكیلات بهائی بر اساس برنامه ریزی قبلی مقرر نموده تا در هر كشور بنای عظیمی تحت عنوان مشرق الاذكار ساخته شود تا در آن محل پیروان همه مذاهب بتوانند حاضر شده و به عبادات خود مشغول شوند ؟ ولی در واقع محلی برای تبلیغ بهائیت محسوب می شوند. تا كنون 8 مشرق الاذكار در پنج قاره دنیا احداث شده است و زمین مورد نیاز برای احداث سایر مشرق الاذكارها نیز خریداری شده و قرار است به تدریج ساخته در زیر چند نمونه از مشرق الاذكار در نقاط مختلف دنیا آورده شده است:

مشرق الاذكار بهائی، آپیا، ساموآ غربی

مشرق الاذكار بهائی، دهلی نو، هندوستان

سیدنی، استرالیا مشرق الاذكار بهائی

8- حظیره القدس : محل تشكیلات ( لجنه ها) و احتفالات عمومی بهائیان در هر منطقه حظیره القدس نامیده می شود كه به منزله فرماندهی تشكیلات هرمی بهائیت در هر محل است.

9- قبرستان بهائی: از آنجا كه بهائیت خود را یك دیانت مستقل می داند لذا تمام تلاش خود را به عمل می آورد تا محل مستقلی در هر شهر و منطقه برای دفن اموات بهائی به چنگ آورد. این قبرستانها كه به گلستان جاوید مشهور هستند برای خود تشكیلات مستقل و رسمی داشته و از این اماكن برای تبلیغات امر و اعلام استقلال خود بهره برداری كامل می نمایند.

بیت العدل،سراب رهبری در بهائیت
بیت العدل اعظم تشكیلات رهبری كننده جامعه بهائیت و مستقر در شهر حیفا در اسرائیل است و
پایه گذاران بهاء الله معمارش عبدالبها و شوقی آفندی آرزوی تحقق آنرا داشت. بیت العدل آخرین خانه امید بهائیان است كه به ریاست ولی امر بهائی و مجمعی 9 نفره منتخب بهائیان جهان و برای تشریع قوانین بهائی دایر گردیده است كه اهمیت آنرا بهتر است از زبان رهبران این فرقه بخوانیم: در كتاب اقدس نوشته بهاالله چاپ تهران صفحه 26 و گنجینه حدود و احكام باب 27 صفحه 213 آمده است: قد كتب علی كل مدینه ان یجعلوا فیها بیت العدل و یجتمع فیها النفوس علی عدد البها ان ازداد لاباس بدرستیكه واجب است كه در هر شهری یك مجلس بیت العدل شامل 9 نفر تشكیل شود و اگر تعداد آن بیشتر شود اشكالی ندارد.

بهاءالله برای دوران بعد از مرگ خویش به تقلید از نظام قانونگذاری انگلیس پیشنهاد تشكیل یك هیات 9 نفری به ریاست حتمی جانشینان خود تحت عنوان «ولی امراله» را مطرح كرده است تا نظام حقوقی و رهبری بهائیت را سر و سامان دهند. در سیستم حقوقی بهائیت دو سازمان مجزا و مكمل هم وجود دارند:

1- سازمان تشریع
2- سازمان تبیین

سازمان تشریع منابع قانونگذاری را گویند و سازمان تبیین عبارتند از كسانیكه حق تبیین و تفسیر عبارات و كلمات رهبران را دارند. منابع قانونی یا سازمان تشریع در بهائیت عبارتند از:

1- كتاب اقدس بهاءالله و دیگر آثار او
2- بیت العدل اعظم
3- قوانین سلاطین و دولتهای آنان.

مطالعه كتاب اقدس و دیگر آثار بهاءالله نشان می دهد كه «متون حقوقی بهائیت» شامل سه بخش است:
اول- برخی احكام میرزا علی محمد باب در كتاب بیان كه عینا با كمی تصرف نقل شده.
دوم- نسخ و یا رفع بعضی احكام بیان كه غیر قابل اجرا و ضد حقوق بشر بوده است.
سوم- بیان برخی احكام تازه در عبادات و حدود و كیفرهای جرائم توسط بهاءالله در كتاب اقدس و سایر آثار او.

مطالعه آنها نشان میدهد كه عموما این احكام مبهم و گنگ و بصورت فعلی غیر قابل اجرا هستند (مانند كیفر دزدی ارث و حدود زنا و...) با توجه به عدم وجود و حضور بهاءالله و جانشین وی عبدالبها و شوقی افندی بیت العدل اعظم آخرین امید بهائیان برای تشریع قوانین مورد نیاز است. مهمترین منابع مربوط به بیت العدل در كتب اقدس اشراقات لوح بیت العدل (توسط بهاالله) و الواح وصایا از عبدالبهاء و دور بهائی از شوقی افندی می باشند و كتاب گنجینه حدود و احكام نیز عین مدارك را از كتب فوق الذكر جمع بندی نموده است.

در كتاب الواح وصایا (صفحه 15 و 16 چاپ مصر) و كتاب نظر اجمالی در دیانت بهائی (صفحه 68) و گنجینه حدود احكام (باب 27) آمده است: «اما بیت العدل الذی جعله الله مصدر كل خیر و مصونا من كل خطا. باید به انتخاب عمومی یعنی نفوس مومنه تشكیل شود و اعضا باید مظاهر تقوای الهی و مطالع علم و دانائی و ثابت بر دین و خیرخواه نوع انسانی باشند و مقصد بیت العدل عمومی است یعنی در جمیع بلاد بیت العدل خصوصی تشكیل شود و آنان بیوت بیت العدل عمومی را انتخاب نمایند. این مجمع مرجع كل امور است و موسس قوانین و احكامی كه در نصوص الهی موجود نه و جمیع مسائل مشكله در این مجلس حل گردد و ولی امراله رئیس مقدس این مجلس و عضو اعظم ممتاز غیر قابل عزل آن خواهد بود».

2- سازمان تبیین- كسانیكه حق تفسیر و تبیین عبارات آسمانی را در بهائیت دارند عبارتند از: عبدالبها و پس از او سلسله اولیاء امراله (كتاب اقدس و لوح عهدی) عبدالبها در ص 11 تا ص 16 الواح وصایا (منقول در كتاب نظر اجمالی ص 66 تا ص 68) صراحتا میگوید:

«ای یاران مهربان بعد از مفقودی این مظلوم باید اغصان و افنان سدره مباركه و ایادی امراله و احبای جمال ابهی توجه به فرع دو سدره كه از دو شجره مقدسه اثبات شده و از اقتران دو فرع دوحه رحمانیه بوجود آمده یعنی شوقی افندی نمایند. زیرا آیات الله و غصن ممتاز و ولی امراله و مرجع جمیع اغصان و افنان و ایادی امراله و احباالله است و مبین آیات الله و من بعده بكرا بعد بكر یعنی در سلاله او و فرع مقدس و ولی امراله و بیت العدل عمومی كه به انتخاب عموم تاسیس و تشكیل شود و در تحت حفظ و صیانت جمال ابهی و حراست و عصمت فائض از حضرت اعلی روحی لهماالفدا است. آنچه قرار دهند من عندالله است. حصن متین امراله با طاعت من هو ولی امراله محفوظ و مصون ماند و اعضای بیت عدل و جمیع اغصان و افنان و ایادی امراله باید كمال اطاعت و تمكین و انقیاد و توجه و خضوع و خشوع را به ولی امراله داشته باشند... ای احبای الهی باید ولی امراله در زمان حیات خویش من هو بعده را تعیین نماید تا بعد از صعودش اختلاف حاصل نگردد.. ولی امراله رئیس مقدس این مجلس و عضو اعظم لاینعزل و اگر در اجتماعات بالذات حاضر نشود نائب و وكیلی تعیین فرماید و اگر چنانچه عضوی از اعضاء گناهی ارتكاب نماید كه در حق عموم ضرری حاصل شود ولی امراله صلاحیت اخراج او را دارد بعد ملت شخص دیگری را انتخاب نماید.. و حقوق الله راجع به ولی امراله است تا در نشر نفحات الله و ارتفاع كلمه الله و اعمال خیریه و منافع عمومیه صرف گردد.»

در صفحه 75 كتب نظر اجمالی به نقل از سند 105 بدیع نوشته شوقی آمده است: «این نظم بدیع... بر دو ركن ركین استوار است ركن اول و اعظم ركن ولایت الهیه كه مصدر تبیین است و ركن ثانی بیت العدل اعظم الهی كه مرجع تشریع است. همچنانكه در این نظم الهی تفكیك بین احكام شارع امر و مبادی اساسیه اش كه مركز عهد و میثاقش تبیین نموده ممكن نه انفصال ركنین نظم بدیع نیز از یكدیگر ممتنع و محال است.»

در صفحه 77 دور بهائی آمده است:
«هر گاه ولایت امر از نظم بدیع حضرت بهاءالله متنزع شود اساس این نظم متزلزل و الی الابد محروم از اصل توارثی می گردد كه بفرموده حضرت عبدالبها در جمیع شرایع الهی برقرار بوده است.» اینك با مقایسه موارد فوق و سیر تاریخ و سیستم فرقه بهائیت در می یابیم كه در سال 1336 هـ. ش كه مرگ شوقی فرا رسید علیرغم وصیت جد امجدش فرزندی نداشت و اصلا عقیم بود لذا نتوانست جانشین خود را تعیین نماید و بدین ترتیب سازمان تبیین با آن كبكبه و دبدبه همراه با شوقی در خاك دفن شد و این برترین دلیل بر باطل بودن بهائیت و عدم الهی بودن این فرقه است.

پس از او سران و كارگردانان بهائیت به رهبری زن آمریكائی شوقی (روحیه ماكسول) بدست و پا افتادند و با برقراری كنفرانسی در سال 1342 هـ. ش در لندن 9 نفر را بعنوان اعضای بیت العدل انتخاب كرده و در حیفا در اسرائیل مستقر نمودند و تا بحال نیز چندین بار تجدید انتخاب گردیده لكن بنا به مدارك و اسناد موجود و بدلیل عدم وجود ركن اول و اعظم یعنی ولی امراله در این فرقه بیت العدل اصالت - اعتبار و مشروعیت ندارد زیرا:

1- در صفحه 76 دور بهائی اشاره به بیت العدل و ولی امراله می گوید:
«........... و چون این دو موسسه لاینقسم متفقا باجرای وظایف پردازند امور تمشیت پذیرد و اقدامات جامعه مرتبط گردد و مصالح امراله ترویج یابد.»

2- در صفحه 77 دور بهائی نیز می گوید:
«قدرت و اختیارات و حقوق و امتیازات این دو موسسه هیچیك با یكدیگر متناقض نیست و به هیچ وجه از مقام اهمیت دیگری نمی كاهد». گاهی در پاسخ گفتار اخیر می گویند كه بیت العدل وظیفه ولی امراله را انجام می دهد و دیگر نیازی به وجود او نیست. در حالی كه بطلان سخن آنان را از روز روشنتر می دانیم ایشان را به عبارت صفحه 80 دور بهائی ارجاع میدهیم كه می نویسد: «هیچیك از این دو نمی تواند بحدود مقدسه دیگری تجاوز نماید و هرگز نیز تعدی نخواهد نمود. هیچیك در صدد تضعیف سلطه و اختیارات منصوصه مسلمه دیگری كه از طرف خداوند عنایت گشته است برنخواهد آمد.» عقیم بودن شوقی افندی مسئله غیر مترقبه ای بود زیرا خود او هم پیش بینی آنرا نكرده بود زیرا:

اولا: در صفحه 82 دور بهائی می نویسد:
«ولی امر حاضر و ولاه امر در مستقبل ایام باید با اقوال و اعمال خود كاملا به حقیقت این اصل مهم آئین نازنین ما شهادت دهند.» ثانیا: نظر اجمالی صفحه 31 می نویسد: «تنصیص حضرت عبدالبها بمقام شوقی ربانی ولی امراله و دستور تعیین ولی امراله های متوالی كه همگی مقام ولایت امراله و ریاست دائمی بیت العدل را دارند.» به واسطه بروز یك چنین اختلاف بزرگی پس از تشكیل اولین بیت العدل بهائیان دسته دسته گردیدند و به ریمی ها (بهائیان ارتدوكس حقیقی) و سمایی ها و....... تقسیم شدند. گروهی از بهائیان بعد از مرگ شوقی یكی از ایادیان امر بنام چارلز میسن ریمی را كه در زمان شوقی افندی رئیس هیات بین المللی بهائی بود به ولایت امر برگزیدند و امروز در گوشه و كنار دنیا من جمله ایران وجود دارند و كتب و نشریاتی هم در اثبات مقام ریمی و جانشین وی بنام جوئل مارنجلا و رد بیت العدل حیفا پخش و منتشر می نمایند و دارای سایت فعالی تحت عنوان ارتودوكس بهائی می باشند و مقر اصلی رهبر آنان در استرالیا می باشد. و دارای مركز تبلیغی و محافل متعدد در آمریكا می باشند. چه مناسب است یادآوری كلام عبدالبها كه در جلد 1 بدیع آلاثارصفحه 119 می گوید:

«اگر بهائیان دو فرقه شوند و هر یك بیت العدلی بنا كنند و مخالفت یكدیگر نمایند هر دو باطل است.» بنابراین به استناد معتبرترین مدارك و ماخذ بهائی بیت العدل فعلی به هیچ وجه اصالت و اعتبار و مشروعیت ندارد زیرا از داشتن رئیس دائمی و عضو ممتاز و برتر و منصوب شده از طرف ولی امر قبلی محروم میباشد و نخواهد توانست نقش اساسی خود را در قانون گذاری بهائیت بازی كند و حكم كاریكاتور و سرابی از بیت العدل مكتوب در الواح وصایا را خواهد داشت.

از طرف دیگر حكم ریاست ولی امر بهائی بر بیت العدل به علت عقیم بودن شوقی به هیچ وجه قابل نسخ و بداپذیر نیست چون حتی در الواح وصایا آمده كه اگر فرزند ذكور ولی امر شایسته نبود بایستی غصن دیگری را انتخاب نماید و این تقصیر از شوقی افندی بوده است كه وظیفه انتخاب ولی امر بعد از خود را انجام نداده است.

خلاصه آنكه بیت العدل اعظم خوابی پریشان بود كه روسای بهائیت برای آینده مسلك ساختگی خود دیده بودند كه هرگز تعبیر نشد و بیت العدل مستقر در اسرائیل همانند سراب رهبری كننده جامعه بهائیت بدون حضور ولی امر در اختیار بهائیان امریكائی و انگلیسی قرار گرفته است. چون در حال حاضر اكثر اعضای 9 نفره بیت العدل فعلی امریكائی و انگلیسی هستند حال آنكه بهائیان این دو كشور بسیار اندك و قلیل هستند.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :