تبلیغات
آفتاب پنهان - باستان گرایی، اسلام ستیزی
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
باستان گرایی، اسلام ستیزی
بخشی از اقدامات مانكجی در بین زرتشتیان ایجاد تفرقه و دور كردن آنان از امتزاج فرهنگی با هموطنان مسلمان خود بود. در همین راستا او در یزد «انجمن زرتشتیان» را پی افكند تا اختلافات درونی جامعه زرتشتی به محاكم عرف و شرع (كه این دومی زیر نظر فقهای پارسا و پرنفوذ شیعه اداره می شد) راه نیابد و اختلافات در انجمن مذكور توسط ریش سفیدان این طایفه رسیدگی شود. [1] او در اصل سعی داشت جامعه زرتشتی را از بدنه جامعه ایرانی جدا ساخته و از امكانات آنان به عنوان یك اقلیت در پروژه باستان گرایی (ایران بی اسلام) استفاده نماید. وی در انجام این مأموریت از همفكری اسلام ستیزانی نظیر فتحعلی آخوندوف (سرهنگ قشون تزاری و دستیار نائب السلطنه روس تزاری در قفقاز اشغالی) بهره می برد. مانكجی از همرازان میرزا فتحعلی آخوندوف بود. [2] و آخوندوف او را یادگار نیاكان می نامید. [3].

تلاش این گروه احیای باستان گرایی در برابر اسلام گرایی ملت ایران بود. میرزا آقاخان كرمانی ازلی نیز ضمن نقد اقدامات مانكجی در ترویج پارسی سره نویسی كه كسی از آن سر در نمی آورد می نویسد: خوب بود مانكجی پارسی كه به ایران آمده بود (زمان ناصرالدین شاه) در تاریخ اصیل ایران تحقیق می نمود و «حكم عقلیه» آن را آشكار می ساخت. [4].

آخوندوف طی نامه ای در 21 ژوئن 1871 با مانكجی راجع به رساله كمال الدوله و جلال الدوله مشورت و مانكجی توصیه می كند كه نام جلال الدوله حذف و به جای آن اقبال الدوله بیاید تا كسی به شاهزاده جلال الدوله (ركن فراموشخانه فراماسونری ملكم خان) شك نكند. [5] این دو زمینه ایران باستان و اسلام ستیزی هم عقیده بوده و مكاتباتی داشتند. [6] آخوندوف حمایت همه جانبه اش را از زرتشتیان (نه به عنوان یك اقلیت، بلكه به عنوان كسانی كه اسلام حقشان را ضایع كرده!) اعلام می كرد و صراحتا به مانكجی می گفت نباید گذاشت احدی از زرتشتیان به دین اسلام درآیند و می افزود: «همچنین باید در طبایع خودمان تقلید به اخلاق حمیده نیاكان نماییم. [7] به مانكجی می گفت نجات شما با توسل به شیخ مرتضی انصاری تحقق پیدا نمی كند، و به او توصیه می كرد راه نجات را از جلال الدین میرزا (ركن فراموشخانه) و مؤلف كمال الدوله پی گیرد كه سعی دارد ایران را از ظلمت و جهالت به نورانیت معرفت برساند. [8]

موبدان پارسی هند نظیر پشتوتن جی مترجم كتاب دین كرد و جاماسب جی مؤلف فرهنگ پهلوی، آخوندوف را درود گفتند. آخوندوف از مانكجی خواست كه كتاب تند ضد اسلامی كمال الدوله را در بمبئی یا گجرات چاپ كند. [9] تندی زبان و قلم كمال الدوله در حدی بود كه مانكجی چاپ آن را در هند صلاح ندانست و به آخوندوف نوشت به طوری كه تحقیق شد در هندوستان هم، چون اهل اسلام باید كتابت كنند، ممكن نیست. [10] مانكجی بیشتر ملاحظه حال خود را می كرد تا مخالفت با اصل مطلب. بعدها خلف او سر اردشیر ریپورتر (اردشیرجی) همین حرف ها را علیه اسلام به رضاخان كودتاچی زد. كتاب كمال الدوله كه نزد جلال الدوله بود به واسطه مرگ او به دست مانكجی افتاد و مانكجی آن را با یادداشت های جلال الدوله برای آخوندوف فرستاد. [11].

پاورقی:
[1] اسنادی از زرتشتیان معاصر ایران، ص 5.

[2] فریدون آدمیت، زندگی و آثار آخوندزاده، ص 23.
[3] فتحعلی آخوندزاده، نامه ها، ص 249.
[4] فریدون آدمیت، اندیشه های میرزا آقاخان كرمانی، تهران، طهوری، 1346، صص 220 - 219 و 255.
[5] همان، صص 251 و 403.
[6] همان، ص 336 «میرزا فتحعلی به مانكجی، ژانویه 1876».
[7] آدمیت، «ملحقات»، نامه ها، صص 128 ، 165 و 166.
[8] نامه ها، ص 221 و 222.
[9] آدمیت، «آخوندزاده به میرزا یوسف، 29 مارس 1871»، نامه ها، ص 214.
[10] نامه ها ص 430. «مانكجی به میرزا فتحعلی 28 ربیع الاول 1293».
[11] «مانكجی به آخوندزاده»، نامه ها، ص 406.


درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :