تبلیغات
آفتاب پنهان - بهائیت و روس تزاری
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
بهائیت و روس تزاری
اولین دولت فزونخواه و استعمارگر، كه سران بابیت و بهائیت با آن در پیوند بوده اند، امپراتوری روس تزاری است؛ امپراتوری متجاوز و درازدستی كه در نیمه اول قرن نوزدهم، با زور و نیرنگ 17 شهر از آبادترین شهرهای كشورمان را اشغال و از پیكر آن جدا كرد و پس از آن نیز تا زمان فروپاشی (1917م) همواره سد راه آزادی و پیشرفت ایران اسلامی بود...

علاوه بر منابع غیربهائی، در آثار خود بابیان و بهائیان نیز شواهد و دلایل تاریخی زیادی وجود دارد كه حاكی از پیوند سران این دو فرقه ــ خصوصاً بهائیان و بالاخص شخص حسینعلی بها ــ با امپریالیسم تزاری است. شواهد تاریخی زیر، نشان از «توجه خاص» روسیه تزاری به موضوع باب و حركت او و وجود پیوند میان بابیان و بهائیان با روسها دارد:

1. زمانی كه علی محمد باب (همراه دستیارش محمد علی زنوزی): در تبریز اعدام و جسدش در خندق افكنده شد، صبح روز بعد، كنسول روس در تبریز به كنار خندق آمد و توسط نقاش كنسولخانه، به تصویربرداری از جسد باب و یار مقتولش پرداخت. [1].

عبدالحمید اشراق خاوری، نویسنده و مبلغ مشهور بهائی، در تلخیص تاریخ نبیل، ضمن اشاره به مطلب فوق، سخنی دارد كه حاكی از ارتباط و دوستی اعضای كنسولخانه روسیه در تبریز با برخی از بابیان است: «صبح روز بعد از شهادت، قونسول روس در تبریز با نقاشی ماهر به كنار خندق رفته و نقشه آن دو جسد مطهر را كه در كنار خندق افتاده بود برداشت. حاجی علی عسگر برای من حكایت كرد و گفت كه یكی از اعضای قونسولخانه روس كه با من رابطه و نسبت داشت آن نقشه را در همان روزی كه كشیده شده بود به من نشان داد. آن نقشه با نهایت مهارت كشیده شده بود...». [2].

محمد علی فیضی، دیگر مورخ مشهور بهائی، نیز در تاریخ خود به نقل از حاج علی عسگر، به نكته فوق تصریح دارد. [3] به تصویربرداری كنسولگری روسیه از جسد باب، حتی در نوشته رهبران بهائیت نظیر عباس افندی و شوقی نیز تصریح شده است. [4]

2. ملا محمد علی زنجانی (رئیس بابیان زنجان) كه در آن شهر مدتها با قشون اعزامی از سوی امیركبیر جنگید، در خلال جنگ به یارانش اطمینان داده بود كه «دولت روس به یاری آنان خواهد آمد». [5] فریدون آدمیت، پس از نقل این مطلب از زبان «ابوت»، مأمور انگلیسی كه از آن شهر می گذشته، سخن جالبی دارد: «ملا محمد علی زنجانی یعنی جناب «حجت» كه دعوی فتح كره زمین را داشت، و معتقد بود كه تاجداران جهان باید فرمان وی را به گردن نهند، و حتی حكومت مصر را به دست یكی از اولیای مقدس سپرده بود، چطور شد كه به اصحابش وعده داد كه امپراتور روس كه در زمره همان شاهان كافر بود، به یاری آنان خواهد آمد؟! آن بیچارگان ابله هم باور فرموده بودند». [6] همچنین، منابع بابی تصریح دارند كه در جریان درگیری فـوق، سفیر روسیه (پرنس دالگوروكی) به امیركبیر به علت سركوب و قلع و قمع بابیان شورشگر در آن شهر اعتراض كرد. [7].

3. ماجرای تجمع بابیان (تحت رهبری قدوس، قره العین و حسینعلی بها) در 1264ق در بدشت (واقع در حوالی شاهرود) در تاریخ مشهور است. در آنجا تصمیم گرفته شد كه بابیان در ماكو (بازداشتگاه علی محمد باب) گردآیند و برای رهایی وی، به مقرش حمله برند و در برابر دولت وقت ایران (محمد شاه و حاجی میرزا آقاسی) «ایستادگی» ورزند و چنانچه شكست خوردند «به خاك روسیه» پناهنده شوند. [8].

4. اعضای خاندان افنان (خویشاوندان باب و نمایندگان عباس افندی در ایران) با سفارت روسیه پیوند نزدیك داشتند و حاجی میرزا محمد تقی افنان وكیل الدوله [پسر دایی باب] و برادران و پسرانش به عنوان نمایندگان تجاری روسیه در بمبئی و یزد فعالیت می كردند و آقا علی حیدر شیروانی (بهائی و از شركای تجاری خاندان افنان) از اعضای متنفذ سفارت روس در تهران بود و با حمایت او بود كه حاجی میرزا محمد تقی افنان وكیل التجاره دولت روسیه در بمبئی شد. [9]

محمد طاهر مالمیری، از عیون بهائیان، ضمن شرحی پر آب و تاب در تعریف از خویشاوندان مادری باب چنین می گوید: «...حاجی میرزا محمد تقی وكیل الدوله، نماینده رسمی دولت روس، با نشان مخصوص و بیرق بالای سر درب خانه شریفشان ممتاز از دیگران بودند... روزی كه نشان طلای بزرگ از طرف دولت روس برای ایشان رسیده بود چند نفر از تجار را در بیت شریفشان دعوت فرمودند و دو ساعت این نشان را زدند...». [10] آواره نیز از «علاقه جات» وكیل الدوله «در روسیه» یاد می كند. [11]. وكیل الدوله از سوی عباس افندی دستور یافت كه اولین معبد و مركز تبلیغی بهائیان در جهان (مشرق الاذكار) را در عشق آباد روسیه بنانهد و این مأموریت را نیز (با پشتیبانی روسهای تزاری) پیش برد و نهایتاً در حیفا (محل سكونت عباس افندی) درگذشت. در همین زمینه باید به پیوند برادران باقراوف (سرمایه داران بهائی) با روسیه اشاره كرد كه شرح «روس فیلی» و روابط آنها با عوامل روسیه در تاریخ آمده است. [12].

5. اقدام كاپیتان تومانسكی، صاحب منصب روسی، به ترجمه و ترویج آثار بهائیان، مورد دیگری است كه برخی از مطلعان، آن را شاهدی بر پیوند روسیه و بهائیت گرفته اند. والنتین چیرول، مخبر مشهور روزنامه تایمز، از كسانی است كه وزارت خارجه بریتانیا در مورد قرارداد 1907 (تجزیه ایران به مناطق نفوذ روس و انگلیس) با وی رایزنی كرد. چیرول در كتاب معتبرش: «مساله شرق وسطی» یا «چند مساله سیاسی راجع به دفاع هندوستان»، بهائیان را جاسوس روسها معرفی می كند. وی «كاپیتان تومانسكی» را از مبارزترین مأموران و عاملان آن دولت شمرده و حتی اشاعه بابیگری را نتیجه علاقه روسها و اقدام در انتشار آثار آنان می داند. به باور او: تومانسكی در این راه به دولت متبوع خود خدمت كرد. [13] گفتنی است كه میرزا ابوالفضل گلپایگانی (مبلغ مشهور بهائیان) زمان اقامتش در سمرقند (1310ق) «رساله اسكندریه» را به نام همین مسیو الكساندر تومانسكی، صاحب منصب توپخانه روس در عشق آباد، تألیف كرد و تومانسكی نیز بخشی از آن رساله را در جلد هشتم از زپیسكی (مجله روسی متعلق به شعبه ای از انجمن همایونی روسی آثار عتیقه) در سالهای 1894 ـ 1893، به چاپ رساند. [14] تومانسكی، همچنین، «به راهنمایی و معاونت» میرزا ابوالفضل، كتاب مقدس بهائیان (اقدس) را به روسی برگرداند. [15].

6. تشكیل اولین مركز تبلیغاتی مهم بهائیها در خاورمیانه (با عنوان مشرق الاذكار) در عشق آباد روسیه و با حمایت آشكار روسها، نشان دیگری از پیوند دولت تزاری و سران این فرقه است.

7. در همین زمینه باید به حضور بهائیان در تشكیلات و مؤ سسات مربوط به روس تزاری در ایران (همچون سفارتخانه و بانك استقراضی روسیه) اشاره كرد. (ایام: تفصیل این بحث در مطلبی جداگانه آمده است).

8. وعده های مكرر سران بهائیت (بها و عبدالبها) به اتباع خویش مبنی بر شكست ناپذیری امپراتوری تزاری و برخورداری آن از تأییدات الهی! [16] گواه دیگر این پیوند است.

9. رد پای ارتباط بابیان و بهائیان با روسیه تزاری را، بیش از هرچیز، بایستی در پرونده خود حسینعلی بها (مؤ سس مسلك بهائیت) بازجست كه پدرش میرزا عباس نوری، دستیار شاهزاده «روس فیل» قاجار (امام وردی میرزا) بود و سه تن از منسوبین نزدیك بها (برادر، شوهر خواهر و خواهرزاده وی) در استخدام سفارت روسیه بودند و خود بها نیز در جریان ترور نافرجام ناصرالدین شاه توسط بابیان، با حمایت جدی و پیگیر سفیر روسیه (دالگوروكی) از زندان و اعدام نجات یافت و تحت الحفظ سفارت از ایران خارج شد و لوحی در تقدیر از تزار و سفیرش صادر كرد. (ایام: توضیح مطلب را در مقاله «حسینعلی بها؛ پیوند دیرپا با استعمار تزاری» مطالعه كنید). موارد 9 گانه فوق، به روشنی از پیوند بهائیت با استعمار تزاری پرده برمی دارد.


پاورقی:
[1] مطالع الانوار (THE DAWN BREAKERS) تلخیص تاریخ نبیل زرندی، ترجمه و تلخیص عبدالحمید اشراق خاوری، مؤ سسه ملی مطبوعات امری، 134 بدیع، صص 504 - 503؛ ظهور الحق، فاضل مازندرانی، 3 / 257؛ حضرت نقطه اولی 1266 - 1235 هجری / 1850 - 1819 میلادی، محمد علی فیضی، آذر 1352، مؤ سسه ملی مطبوعات امری، 136 بدیع، صص 347 - 348؛ مقاله شخصی سیاح...، [عباس افندی]، مؤ سسه ملی مطبوعات امری، سال 119 بدیع، ص 49؛ قرن بدیع، شوقی افندی، ترجمه نصرالله مودت، مؤ سسه ملی مطبوعات امری، تهران، 1 / 258 - 247؛ آهنگ بدیع، سال 24 (1348)، ش 9 و 10، ص 288.

[2] مطالع الانوار، صص 503 - 504. نیز ر.ك، ظهور الحق، 3 / 257 به نقل از نبیل زرندی.
[3] حضرت نقطه اولی... صص 348 - 347.
[4] ر.ك، مقاله شخصی سیاح...، عباس افندی، ص 49؛ قرن بدیع، شوقی، 1 / 247 به بعد.
[5] امیركبیر و ایران، فریدون آدمیت، چاپ 5: انتشارات خوارزمی، تهران 1355، ص 449.
[6] همان: ص 450.
[7] نقطه الكاف، به اهتمام ادوارد براون، مطبعه بریل هلاند، 1328ق، صص 234 - 233 و نیز ص 266.
[8] فتنه باب، اعتضاد السلطنه، توضیحات عبدالحسین نوایی، ص 179.
[9] ظهورالحق، ج 8، قسمت اول، ص 431؛ «جستارهایی از تاریخ بهائیگری در ایران...»، عبدالله شهبازی، تاریخ معاصر ایران، س 7، ش 27، پاییز 1382، ص 20.
[10] خاطرات مالمیری... حاج محمد طاهر مالمیری، لجنه ملی نشر آثار امری به لسان فارسی و عربی، لانگنهاین ـ آلمان، 149 بدیع / 1992م، صص 61 - 60.
[11] الكواكب الدریه، 2 / 96.
[12] ر.ك، سفرنامه ظهیرالدوله همراه مظفرالدین شاه به فرنگستان، به كوشش دكتر محمد اسماعیل رضوانی، ص 51 و 69 - 68؛ كشف الحیل، آیتی، ج 2، چ 4، ص 39 - 38 و ج 3، چ 4، صص 198 - 196و ج 1، چ 7، صص 27 - 26؛ ایرانی كه من شناخته ام، ب. نیكیتین، تـرجـمـه فره وشی و مقدمه ملك الشعرای بهار، كانون معرفت، تهران 1329، صص 167 - 165.
[13] امیركبیر و ایران، آدمیت، با مقدمه محمود محمود، چاپ اول: انتشارات بنگاه آذر، تهران 1323، قسمت اول، ص 256.
[14] بهائیان، محمد باقر نجفی، چاپ اول صص 363 - 362.
[15] آهنگ بدیع، سال 19 (1343)، ش 1، مقاله «كتاب اقدس»، تدوین دكتر محمد افنان و...، ص 13. بجا است در مورد ماهیت و مواضع سیاسی كسان دیگری از روسیان نیز (همچون رزن، ژوكوسكی و كاظم بیك الكساندر قاسمویچ) كه راجع به بابیه و بهائیه پژوهش و تألیف كرده اند، تحقیقی صورت گیرد.
[16] ر.ك، فلسفه نیكو، حسن نیكو، 2 / 165 - 163.


درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :