تبلیغات
آفتاب پنهان - ایمنى از عقوبت‏هاى اخروى
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
ایمنى از عقوبت‏هاى اخروى
از آثار دعا براى تعجیل فرج حضرت قائم‏ ارواحنا له الفداء ایمنى از عقوبت‏ هاى اخروى و اهوال روز قیامت است. شاهد بر این معنى چند آیه است:

1- خداوند - عزّوجلّ - مى ‏فرماید: إِنَّ الَّذِینَ هادُوا وَالنَّصارى وَالصَّابِئِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالیَوْمِ الآخَرِ وَعَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلا هُمْ یَحْزَنُونَ؛ [1] به تحقیق آنان كه ایمان آورده‏اند و كسانى كه یهودى شدند و نصارى و صابئین، هركس به خداوند و روز آخر ایمان آورده و عمل صالح انجام دهد، پاداش آن‏ها نزد پروردگارشان محفوظ است و نه ترسى بر آنان هست و نه اندوهگین مى ‏شوند.

بنابر این‏كه مراد از روز آخر، زمان دولت حضرت قائم‏ ارواحنا له الفداء باشد. چنان‏كه در اصول كافى درباره آیه: مَنْ كانَ یُرِیدُ حَرْثَ الآخِرَةَ... ، از امام صادق ‏علیه السلام آمده كه فرمود: مَنْ كانَ یُرِیدُ حَرْثَ الآخِرَةَ... ؛ هر كس كشت آخرت خواهد، فرمود: یعنى معرفت امیر مؤمنان و ائمه‏ علیهم السلام. نَزِدْ لَهُ فِی حَرْثِهِ... ؛ در كشتش بیفزاییم.

فرمود: معرفتش را فزون سازیم تا بهره خویش را از دولت امامان دریافت نماید.

وَمَنْ كانَ یُرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیا نُؤْتِهِ مِنْها وَما لَهُ فِی الآخِرَةِ مِنْ نَصِیبٍ؛ و هر كس كِشت دنیا را بخواهد، چیزى از آن به او مى‏دهیم و در آخرت او را بهره‏اى نیست. فرمود: یعنى براى او در دولت حق با امام قائم‏علیه السلام بهره‏اى نیست. [2]

یا این‏كه منظور از عمل صالح معرفت امامان‏ علیهم السلام باشد، چنان‏كه در تفسیر عیاشى از امام صادق‏ علیه السلام آمده كه درباره فرموده خداى تعالى: فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً؛ [3] پس لازم است عمل صالحى انجام دهد. فرمود: منظور از عمل صالح معرفت امامان ‏علیهم السلام است. [4]

و از امام باقر علیه السلام درباره فرموده خداى تعالى: اَلَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحاتِ؛ [5] آنان كه ایمان آورده و كارهاى نیك انجام دادند. آمده كه فرمود: یعنى آنان كه ایمان آوردند به خدا و به رسول او و امامان اولى الامرعلیهم السلام و ایشان را اطاعت كردند كه آن، ایمان و عمل صالح است... . [6]

وجه استشهاد این‏كه: دعا كننده براى تعجیل ظهور حضرت صاحب الزمان‏ ارواحنا له الفداء در هر دو عنوان داخل است.

2- فرموده خداى تعالى در سوره بقره: بَلى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ للَّهِِ وَهُوَ مُحْسنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلا هُمْ یَحْزَنُونَ؛ [7] آرى كسى كه در برابر اللَّه تسلیم گردید در حالى كه نیكوكار باشد، پس اجر او نزد پروردگارش محفوظ است و نه ترسى بر آن‏هاست و نه غمگین شوند.

بنابر این‏كه منظور از محسن، نیكوكار پیرو على ‏علیه السلام باشد، چنان‏كه در مشكاة الاسرار به نقل از تفسیر عیاشى و غیر آن آمده كه: امام باقر علیه السلام درباره فرموده خداى تعالى: إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالعَدْلِ وَالإِحْسانِ وَإِیت‏آءِ ذِی القُرْبى؛ [8] خداوند امر مى‏ كند به عدل و احسان و عطاى خویشاوند.

فرمود: عدل محمد صلى الله علیه و آله وسلم است كه هركس اطاعتش كند عدالت كرده، و احسان على‏ علیه السلام است كه هركس از او پیروى كند احسان نماید و محسن در بهشت است، وَإِیت‏آءِ ذِی القُرْبى از جهت خویشاوندى ما. خداوند بندگان را به مودت و توجه به سوى ما امر فرموده است. [9]

وجه استشهاد این‏كه: دعا براى مولایمان حضرت قائم‏ ارواحنا له الفداء از تولاّى قلبى نسبت به امیر مؤمنان‏ علیه السلام برخاسته، بلكه از واضحترین اقسام تولاّى زبانى نسبت به آن حضرت است، پس هركه براى آن حضرت دعا كند در حقیقت به ولاى امیر المؤمنین‏ علیه السلام تمسك جسته و موالى آن جناب محسن است و در عداد افرادى كه آیه شریفه بر آن‏ها دلالت دارد. ان شاء اللَّه تعالى.

3- فرموده خداى تعالى: وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ . فَرِحِینَ بِما آتیهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَیَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلا هُمْ یَحْزَنُونَ؛ [10] و البته مپندار آنان را كه در راه خدا كشته شده ‏اند مرده باشند، بلكه زنده‏اند، نزد پروردگارشان متنعم‏اند. آنان به فضل الهى شادمانند و به آن مؤمنانى كه هنوز به آنان ملحق نشده ‏اند بشارت دهند كه نه ترسى بر آن‏ها هست و نه اندوهگین شوند. به جهت آنچه خواهد آمد كه دعا كننده براى حضرت قائم‏ ارواحنا له الفداء داخل در شهیدان است با پیغمبر و امیر المؤمنین‏ علیهما السلام، پس به آنچه ایشان رسیده ‏اند او نیز نایل خواهد شد و از جمله آثارى است كه در این آیه شریفه یاد شده است.

4- فرموده خداوند متعال: أَلا إِنَّ أَوْلِى‏آءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلا هُمْ یَحْزَنُونَ؛ [11] آگاه باشید كه اولیاى خدا نه ترسى بر ایشان هست و نه محزون مى ‏شوند. به ضمیمه روایتى كه در كمال الدین آمده، امام صادق‏ علیه السلام فرمود: خوشا به حال شیعیان قائم ما كه در زمان غیبتش منتظر ظهورش باشند و در زمان ظهور فرمانبردار و مطیع او، آنان هستند اولیاى خدا كه نه ترسى بر ایشان هست و نه محزون مى ‏شوند. [12]

وجه استدلال این‏كه: دعا كردن نشانه انتظار است چنان‏كه بر اهل بینش پوشیده نیست.

5- آیه شریفه در سوره احقاف: إِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلا هُمْ یَحْزَنُونَ؛ [13] به تحقیق آنان كه گفتند: پروردگار ما اللَّه است، آن‏گاه استقامت كردند، پس هیچ ترسى بر آن‏ها نیست و نه اندوهگین شوند. به جهت روایتى كه در اصول كافى از محمد بن مسلم آمده كه گفت: از حضرت ابى عبد اللَّه صادق‏ علیه السلام درباره فرموده خداى - عزّوجلّ - : اَلَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا پرسیدم. فرمود: در اعتقاد به امامان یكى پس ازدیگرى استقامت نمایند. [14]

تردیدى نیست كه دعا كردن براى تعجیل فرج و ظهور مولایمان صاحب الزمان‏ ارواحنا له الفداء دلیل و نشانه استقامت دعا كننده بر اعتقاد به امامان‏علیهم السلام است.

از آیات دیگرى نیز مى ‏توان این مكرمت ارزنده را استفاده كرد كه از ترس اطاله سخن از ذكر آن‏ها صرف نظر كردیم، و همچنین از روایات متعددى این مطلب به دست مى ‏آید.

از جمله: شیخ ثقه جلیل على بن ابراهیم قمى در تفسیر خود به سند صحیحى درباره آیه شریفه: وَعَلَى الأَعْرافِ رِجالٌ یَعْرِفُونَ كُلاًّ بِسِیماهُمْ؛ [15] و بر اعراف مردانى هستند كه هریك را به چهره ‏هایشان مى‏ شناسند. از امام صادق ‏علیه السلام روایت كرده كه فرمودند: اعراف: توده ریگى بین بهشت و جهنم است.

و مردان: امامان‏ علیهم السلام هستند كه بر اعراف با پیروانشان مى ‏ایستند، در حالى كه مؤمنین بدون حساب به سوى بهشت سبقت جسته ‏اند و امامان ‏علیهم السلام به پیروان گنهكار خود مى‏ گویند: بنگرید! برادرانتان را در بهشت كه بدون حساب به سوى آن رفته‏ اند. و این است فرموده خداوند - تبارك و تعالى - : سَلامٌ عَلَیْكُمْ لَمْ یَدْخُلُوها وَهُمْ یَطْمَعُونَ؛ سلام بر شما داخل بهشت نشده ‏اند ولى در انتظار و امید آن هستند.

سپس به آن‏ها گفته مى ‏شود: دشمنانتان را در جهنم بنگرید، و همین است فرموده خداى تعالى: وَإِذا صُرِفَتْ أَبْصارُهُمْ تِلْقاءَ أَصْحابِ النَّارِ قالُوا رَبَّنا لا تَجْعَلْنا مَعَ القَوْمِ الظَّالِمِینَ وَنادى أَصْحابُ الأَعْرافِ رِجالاً یَعْرِفُونَهُمْ بِسِیماهُمْ فِی النَّارِ فَقالُوا ما أَغْنى عَنْكُمْ جَمْعُكُمْ فِی الدُّنْیا وَما كُنْتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ؛ و چون نظر آن‏ها گنه‏كاران اصحاب اعراف به سوى اهل جهنم معطوف گردد، گویند: پروردگارا! ما را با ستم‏كاران قرار مده.

و اصحاب اعراف مردانى را كه به سیمایشان مى‏ شناسند و در آتشند، آواز دهند و گویند: دیدید كه جمع شما در دنیا، و تكبّرى كه داشتید هیچ خطرى از شما دور نساخت.

آن‏گاه ائمه‏ علیهم السلام به كسانى كه در جهنم هستند از دشمنانشان مى ‏گویند: این‏ها شیعیان و برادرانمان هستند كه شما در دنیا سوگند مى‏ خوردید كه خداوند رحمتى به آن‏ها نمى ‏رساند. سپس امامان به شیعیان خود مى‏ گویند: داخل بهشت شوید نه ترسى بر شما هست و نه محزون خواهید گشت. [16]

مى ‏گویم: حدیثى كه در مكرمت سى و دوم از امیر مؤمنان‏ علیه السلام آوردیم دلالت مى‏ كند بر شفاعت امامان‏ علیهم السلام براى هركس كه آن‏ها را یارى كند.

و نیز در همانجا گفتیم كه دعا كننده براى مولایمان صاحب الزمان‏ ارواحنا له الفداء در آن عنوان داخل است، پس به شفاعت امامان در عداد كسانى خواهد بود كه نه ترسى بر آنان هست و نه اندوهگین مى ‏شوند.

پی نوشت ها :
[1] سوره بقره، آیه 62.

[2] كافى: 436/1.
[3] سوره كهف، آیه 110.
[4] تفسیر عیاشى: 353/2
[5] سوره بقره، آیه 82.
[6] مرآة الانوار: 208.
[7] سوره بقره، آیه 112.
[8] سوره نحل، آیه 90.
[9] تفسیر عیاشى: 268/2.
[10] سوره آل عمران، آیه 169.
[11] سوره یونس، آیه 62.
[12] كمال الدین: 357/2.
[13] سوره احقاف، آیه 13.
[14] كافى: 220/1.
[15] سوره اعراف، آیه 46.
[16] تفسیر قمى: 231/1.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :