تبلیغات
آفتاب پنهان - پیروى از پیغمبران و امامان
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
پیروى از پیغمبران و امامان
دعا براى تعجیل فرج مولاى غایب ما حضرت ولى عصر ارواحنا له الفداء تأسّى جستن به پیغمبر اكرم و امامان - صلوات اللَّه علیهم اجمعین - مى ‏باشد، با آنچه در بخش ششم و هفتم - ان شاء اللَّه تعالى - از اخبار خواهد آمد، این مطلب روشن مى ‏شود. در این‏جا فقط به یك حدیث اكتفا مى ‏كنیم:

شیخ نعمانى در كتاب الغیبه به سند خود از یونس بن ظبیان از حضرت امام صادق‏ علیه السلام آورده كه فرمود: چون شب جمعه شود پروردگار متعال فرشته‏ اى را به آسمان دنیا مى ‏فرستد، وقتى فجر طالع گشت آن فرشته روى عرش بر فراز بیت المعمور مى ‏نشیند، و براى محمد و على و حسن و حسین‏ علیهم السلام منبرهایى از نور نصب مى‏ شود كه بر آن‏ها بالا مى‏ روند، و فرشتگان و پیامبران و مؤمنین براى آن‏ها جمع مى‏ گردند، و درهاى آسمان گشوده مى ‏شود، هنگامى كه خورشید به وقت زوال مى ‏رسد رسول خداصلى الله علیه وآله وسلم مى ‏گوید: پروردگارا! وعده ات را كه در كتاب خود آن را آورده ‏اى وفا كن و آن این آیه است:

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَُیمَكِنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً؛ [1] خداوند به كسانى از شما كه ایمان آورده و عمل صالح انجام داده باشند، وعده كرده كه در زمین خلافت دهد، هم‏چنان كه به كسانى كه پیش از شما بوده ‏اند خلافت بخشید و دینشان را كه پسندیده، تمكین و تسلط خواهد داد و ترسشان را به امنیت مبدّل خواهد ساخت. فرشتگان و پیغمبران هم همین را مى ‏گویند سپس محمد و على و حسن و حسین‏ علیهم السلام به سجده مى‏ افتند و مى ‏گویند: پروردگارا! غضب كن كه به تحقیق حرمتت درهم شكسته و برگزیده گانت كشته شده و بندگان صالحت خوار گردیده ‏اند، پس خداوند آنچه بخواهد مى ‏كند و آن روز معلوم است. [2]

توجّه
جمعى از علما نظر داده ‏اند كه یونس بن ظبیان ضعیف و دروغگوى غلو كننده ‏اى است، و بعضى دیگر درباره او توقف كرده ‏اند. ولى حق آن است كه - به تبع عالم محقق نورى - او مورد اطمینان و بزرگوار است، بلكه آن‏طور كه از تعدادى اخبار برمى ‏آید او ازاصحاب اسرار بوده است، و اگر تفصیل بحث درباره نامبرده را مى‏ خواهید به كتاب مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، مجلّد سوم مراجعه كنید. در این‏جا اشكالى هست كه احیاناً به ذهن برخى خطور مى ‏كند این‏كه: تردیدى نیست كه شرایط اجابت در دعاى پیغمبر و امامان و فرشتگان و انبیا علیهم السلام موجود است، پس اگر آن‏ها هر جمعه دعا مى‏ كنند كه ظهور منتقم از دشمنانشان زودتر واقع شود، سبب تأخیر افتادن آن چیست؟ و بر دعاى آنان چه فایده‏اى مترتّب است؟ به چند وجه از این اشكال جواب داده مى ‏شود:

اول: آنچه در مكرمت پیشین گفتیم كه هیچ بعید نیست كه براى ظهور امام عصر ارواحنا له الفداء دو وقت باشد، یكى نزدیك‏تر از دیگرى، و وقوع آن در وقت نزدیك‏تر بستگى به اهتمام در دعا براى آن داشته باشد، كه ترك دعا موجب تأخیرش گردد.

دوم: این‏كه گفته شود: خداوند - عزّوجلّ - دعاى آنان را مستجاب نموده ولى بدون شك تحقّق یافتن این امر - برحسب حكمت‏ هاى الهى - بر تحقّق یافتن امور معیّن و برطرف شدن امور دیگرى متوقّف است كه این‏ها به تدریج انجام مى ‏شود. بنابراین تأخیر ظهور تا زمان ما و بعد از این، دلیل بر مستجاب نشدن دعا نیست.

سوم: ممكن است به سبب دعاى آنان‏ علیهم السلام وقوع فرج در زمان نزدیكى تقدیر گردد، ولى بر اثر كارهاى بندگان موانعى پیش بیاید كه مایه تأخیر آن شود، و این است معنى این‏كه این امر از امور بدائیه است، و نظیر این در احادیث كم نیست. مثل این‏كه وارد شده كه: بنده‏اى دعا مى‏ كند پس دعایش در وقت معیّنى، به اجابت مى‏ رسد.

سپس معصیت مى ‏كند، خداوند به فرشتگان به این مضمون مى‏ گوید: قضاى حاجت او را به تأخیر اندازید زیرا كه در معرض سخط و خشم من قرار گرفته و مستوجب محرومیتش شده است. و در چند كتاب از قبیل غیبت نعمانى و طوسى و بحار از ابوحمزه ثمالى آمده كه گفت: به حضرت ابوجعفر باقرعلیه السلام عرض كردم: على ‏علیه السلام مى ‏فرمود: تا سال هفتاد بلا هست، و نیز مى ‏فرمود:بعد از بلا راحتى و رفاه است، و حال آن‏كه سال هفتاد گذشته ولى ما رفاهى ندیدیم! امام باقر علیه السلام فرمود: اى ثابت! خداوند متعال این امر را در سال هفتاد وقت گذاشته بود، و چون حسین‏ علیه السلام كشته شد خشم خداوند بر اهل زمین شدّت یافت و آن را تا سال صد و چهل به تأخیر انداخت، پس این مطلب را براى شما گفتیم و شما سخن را فاش كردید و از آن پرده برداشتید، پس خداوند آن را به تأخیر انداخت، و براى آن وقتى نزد ما تعیین ننمود و خداوند آنچه را بخواهد محو و هرچه را بخواهد اثبات مى ‏كند و نزد او است امّ الكتاب. [3]

پی نوشت ها :
[1] سوره نور، آیه 55.

[2] غیبت نعمانى: 147.
[3] غیبت طوسى: 263.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :