تبلیغات
آفتاب پنهان - آثار نیكى به والدین براى دعا كننده
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
آثار نیكى به والدین براى دعا كننده
تمام آثار و فواید و نتایج دنیوى و اخروى كه بر نیكى به والدین هست، دعا كننده براى حضرت قائم‏ علیه السلام خواهد داشت، چنان‏كه در بخش سوم كتاب متذكر شدیم كه امام‏ پدر حقیقى تمام مردم است، پس هركه بر او ظلم كند عاق پدر حقیقى خویش گشته، و هركه به او نیكى نماید به تمام آنچه بر نیكى كردن به پدر ظاهرى مترتب است رستگار مى ‏شود. و تردیدى نیست كه والد حقیقى حقّش عظیم ‏تر و مقامش بالاتر است، و از پدر ظاهرى نسبى انسان شایسته ‏تر است كه به او احسان گردد.

دلیل بر این معنى - اضافه بر دلالت عقل سلیم بر آن - در حدیثى طولانى از تفسیر امام عسكرى‏ علیه السلام روایت شده كه فرمود: و البتّه حقّ ما بر شما عظیم‏تر است از حقّ پدر و مادرى كه از آن‏ها متولد شده‏اید، كه ما - اگر اطاعتمان كنید - شما را از آتش به سوى خانه آرام و جاویدان نجات مى ‏دهیم... . [1]

كما این‏كه بدون شك دعا براى پدر - به خصوص با امر او به آن - از روشن ‏ترین انواع نیكى و مهم‏ترین و سودمندترین آن‏ها است. و امّا آثار و فواید نیكى به والدین - از انواع مختلف خیر دنیا گرفته تا ثواب‏ هاى اخروى - از موضوع بحث ما در این كتاب خارج است. طالبین به كتاب‏هاى علماى بزرگ ما از قبیل كافى و بحار مراجعه نمایند.

اجابت دعوت خدا و رسول او
خداوند - عزّوجلّ - مى ‏فرماید: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا للَّهِِ وَلِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یُحْیِیكُمْ؛ [2] اى كسانى كه ایمان آورده‏ اید! اجابت كنید خدا و رسول را، هرگاه شما را فراخوانند بدانچه شما را زنده مى‏ كند . بدون شك منظور از زندگى در این آیه، زندگى ابدى و معیشت خوش و خرّم است كه با پیروى كردن از پیغمبرصلى الله علیه وآله وسلم حاصل مى‏ گردد، و قبلاً بیان كرده ‏ایم كه تمام آنچه جانشینان معصوم پیغمبر امر نموده یا انجام داده ‏اند، امر و فرمان خدا و رسول است. و از مباحث گذشته و آینده اهتمام امامان‏ علیهم السلام در دعا براى مولایمان صاحب الزمان و تعجیل فرج و ظهور آن حضرت معلوم گشته و جایى براى تأمل و تردید نیست كه اهتمام بنده در این امر بزرگ اجابت دعوت خدا و رسول اوصلى الله علیه وآله وسلم مى ‏باشد.

این معنى تحت عناوین دیگرى نیز در آیات مختلف قرآن آمده است، از جمله فرموده خداى تعالى: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْكُمْ؛ [3] اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! اطاعت كنید خدا را و اطاعت كنید رسول و اولى الامر از خودتان را. و نیز تمام آیاتى كه به انجام كارهاى نیك امر مى ‏كند و تأسى جستن و پیروى و اظهار محبّت نسبت به پیغمبرصلى الله علیه وآله را دستور مى ‏دهد.

پی نوشت ها:
[1] و مؤیّد این معنى روایتى است كه در جامع الاخبار: 16؛ از پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله وسلم آمده كه فرمود: حقّ علىّ بن ابى طالب بر مسلمین همچون حقّ پدر بر فرزندانش مى‏باشد. گفتنى است كه به روایات ثابت شده كه آنچه براى یكى از امامان‏علیهم السلام باشد براى همه امامان جارى است، یعنى اگر براى یكى از آن‏ها حقّى بر ما ثابت شد براى همه آن‏ها ثابت است. (مؤلف).

[2] سوره انفال، آیه 24.
[3] سوره نساء، آیه 59.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :