تبلیغات
آفتاب پنهان - ایمنى از سختى حساب در قیامت
 
صفحه نخست          تماس با مدیر            نسخه موبایل                RSS                  
دوستان
ایمنى از سختى حساب در قیامت
زیرا كه این دعا صله رحم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم مى ‏باشد، و خداى تعالى فرموده: وَالَّذِینَ یَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَیَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَیَخافُونَ سُوءَ الحِسابِ؛ [1] و آنان كه پیوندى كه خداوند به آن امر فرموده مى ‏پیوندند و از عذاب پروردگارشان و سختى حساب مى‏ ترسند. و شیخ كلینى در اصول كافى به سند صحیحى از صفوان جمّال آورده كه گفت: میان حضرت ابى عبد اللَّه صادق‏ علیه السلام و عبد اللَّه بن الحسن سخنى درگرفت تا كار به جنجال كشید و مردم جمع شدند، پس شب هنگام را به همان‏گونه از هم جدا شدند، صبح كه در پى كارى مى ‏رفتم ناگاه حضرت ابى عبد اللَّه صادق‏ علیه السلام را بر در خانه عبد اللَّه دیدم در حالى كه مى ‏فرمود: اى كنیزك! به ابومحمد عبد اللَّه بن الحسن بگو بیرون بیاید.

راوى گوید: پس بیرون آمد و عرضه داشت: اى ابوعبد اللَّه! چه سبب شده كه اوّل صبح آمده ‏اى؟ فرمود: دیشب آیه ‏اى در كتاب خداى - عزّوجلّ - تلاوت كردم كه مرا پریشان ساخت. عبد اللَّه گفت: كدام آیه؟ فرمود: فرموده خداوند - كه یادش بلند و گرامى است - : وَالَّذِینَ یَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَیَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَیَخافُونَ سُوءَ الحِسابِ.

عبد اللَّه گفت: راست گفتى، گویا من این آیه را هرگز در كتاب خداى - عزّوجلّ - نخوانده بودم. سپس دست به گردن یكدیگر افكندند و گریستند. [2]

و در همان كتاب به سند صحیحى از عمر بن یزید - كه مورد وثوق است - آمده: به حضرت ابى عبد اللَّه صادق ‏علیه السلام عرضه داشتم: وَالَّذِینَ یَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ. فرمود: در مورد رَحِم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده، و در خویشاوندان تو نیز مى ‏باشد.

سپس آن حضرت فرمود: از كسانى مباش كه نسبت به چیزى گویند: درباره یك مورد است. [3]

و در تفسیر البرهان به سند خود از محمد بن الفضیل از حضرت ابوالحسن موسى بن جعفرعلیهما السلام آمده كه فرمود: همانا خویشاوندى آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم به عرش آویخته، مى ‏گوید: خداوندا! پیوند ده آن‏كه مرا پیوسته دارد، و قطع كن آن را كه از من ببُرد. و این در هر خویشاوندى جارى است، و این آیه در مورد آل محمد و هر كسى كه با آنان بر این امر هم‏پیمان شود نازل شده است. [4]

و نیز به نقل از عیّاشى از عمر بن مریم آورده كه گفت: از حضرت صادق‏ علیه السلام درباره فرموده خداوند: وَالَّذِینَ یَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ سؤال كردم. فرمود: از جمله آن صله رحم است، و نهایت تأویل آن این‏كه پیوند با ما داشته باشى. [5]

مى ‏گویم: از این اخبار و غیر این‏ها - كه در صورت آوردن آن‏ها كتاب طولانى مى ‏شود - روشن شد كه پیوند با امام‏ مایه ایمنى از سختى حساب است. و در این‏جا دو مطلب باقى مى ‏ماند:

یكى: توضیح این‏كه پیوند با دعا انجام مى ‏شود.

دوم: بیان منظور از سختى حساب.


دلیل مطلب اوّل این‏كه: مقصود از پیوند و صله، مطلق نیكى و احسان است به هرگونه كه باشد، خواه با زبان یا به نحوه دیگر، و دعا از بهترین انواع احسان به وسیله زبان است. و شاهد بر این روایتى است كه در اصول كافى به سند خود از حضرت ابى عبد اللَّه صادق‏ علیه السلام آمده كه امیر المؤمنین‏ علیه السلام فرمود: ارحام خود را هرچند با سلام كردن باشد پیوسته دارید. [6]

و نیز به سند صحیحى از اسحاق بن عمّار است كه گفت: شنیدم حضرت ابى عبد اللَّه‏ علیه السلام فرمود: همانا صله رحم و نیكى، حساب را آسان نموده و از گناهان محفوظ مى ‏دارند، پس ارحامتان را بپیوندید و به برادران خود نیكى كنید هرچند كه با سلام گرم و جواب سلام خوب باشد. [7]

و امّا منظور از سختى حساب، رسیدگى كامل و دقیق به آن است. چنان‏كه در البرهان به سند صحیحى از حضرت ابى عبد اللَّه صادق‏ علیه السلام آمده كه به مردى فرمود: فلانى! با برادر خود چه مشكل دارى؟ عرض كرد: فدایت شوم حسابى با او داشتم كه حقّم را از او به طور كامل رسیدگى كردم.

امام ابوعبد اللَّه صادق‏ علیه السلام فرمود: برایم بگو از گفتار خداوند كه: وَیَخافُونَ سُوءَ الحِسابِ آیا چنین مى ‏پندارى كه مى ‏ترسند خداوند به آن‏ها ستم كند و ظلم نماید! نه به خدا سوگند! آن‏ها از رسیدگى كامل و همه‏ جانبه مى ‏ترسند. [8]

در كافى نیز به سند دیگرى مثل همین آمده، و در آن هست: نه به خدا! جز از رسیدگى كامل نترسیدند، پس خداى - عزّوجلّ - آن را سختى حساب نامید، و هركه حسابرسى كامل كند بد كرده است. [9]

از عیاشى نیز مثل این روایت شده است. و معنى استقصاء: حسابرسى و رسیدگى كامل كه در تفسیر این آیه شریفه آمده: در البرهان از عیّاشى است از هشام بن سالم كه حضرت ابى عبد اللَّه صادق‏ علیه السلام درباره فرموده خداى تعالى: وَیَخافُونَ سُوءَ الحِسابِ فرمود: این‏كه بدى ‏هاى آنان شمارش شود، و حسنات آنان به حساب نیاید، و استقصاء همین است. [10]

مى ‏گویم: این حدیث و امثال آن دلالت دارند بر این‏كه اثر بعضى از گناهان منع از قبولى كارهاى نیك و حسنات است، مانند احادیثى كه درباره عقوبت ترك نماز و خوددارى از پرداخت زكات، و عقوق والدین وارد شده است و این به هیچ وجه ظلم نیست.

پی نوشت ها :
[1] سوره رعد، آیه 21.

[2] كافى: 155/2.
[3] كافى: 156/2.
[4] تفسیر برهان: 288/2.
[5] تفسیر برهان: 289/2.
[6] كافى: 155/2.
[7] كافى: 157/2.
[8] تفسیر برهان: 289/2.
[9] كافى: 100/2.
[10] تفسیر برهان: 289/2.


هوای دل



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...
کتابنامه

کتاب «مهدیان دروغین» تألیف حجت‌الاسلام رسول جعفریان منتشر و روانه بازار شد. دانشیار دانشگاه تهران در این کتاب به تقسیم حوزه‌های مختلف جغرافیایی دنیای اسلام پرداخته و مهدیان دروغین در مناطق و دوره‌های مختلف تاریخ را معرفی کرده است.

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟







دیگر امکانات



این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

شمارنده
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :