تبلیغات
آفتاب پنهان - وجوب انتظار حضرت
 
صفحه نخست          تماس با مدیر            نسخه موبایل                RSS                  
دوستان
وجوب انتظار حضرت
در وجوب انتظار حضرت قائم‏ بر همه افراد
روایتى كه ثقة الاسلام كلینى ‏رحمه الله در اصول كافى به سند خود، از اسماعیل جعفى آورده كه گفت: مردى بر حضرت ابوجعفر امام باقرعلیه السلام وارد شد و صفحه‏ اى در دست داشت، حضرت باقرعلیه السلام به او فرمود: این نوشته مناظره كننده ‏اى است[1] احتمال دارد كه كلمه مخاصم كه در این حدیث آمده نام شخصى باشد كه از مطلب مزبور پرسش كرده بود. مترجم كه پرسش دارد از دینى كه عمل در آن مورد قبول است.

عرض كرد: رحمت خداوند بر تو باد! همین را خواسته ‏ام. حضرت ابوجعفر باقرعلیه السلام فرمود: گواهى دادن به این‏كه هیچ معبود حقّى جز خداوند نیست و این‏كه محمد بنده و رسول او است و این‏ كه اقرار كنى به آنچه از سوى خداوند آمده و ولایت ما خاندان و بیزارى از دشمنمان و تسلیم به امر ما و پرهیزكارى و فروتنى و انتظار قائم ما، كه ما را دولتى است كه هر وقت خداوند بخواهد آن را خواهد آورد.

و در همان كتاب ابوالجارود آمده كه گفت:به حضرت ابوجعفر باقرعلیه السلام عرضه داشتم: اى فرزند رسول خدا! آیا مودّت و دلباختگى و پیروى مرا نسبت به خودتان مى ‏دانید؟ فرمود: آرى. عرضه داشتم: من از شما طلبى را مى ‏پرسم و مى‏ خواهم به من پاسخ دهید، زیرا كه چشم من نابینا است و كم‏تر راه مى ‏روم و نمى‏ توانم هر وقت بخواهم به دیدار شما بیایم.

فرمود: خواسته ‏ات را بازگوى. عرض كردم: دینى كه تو و خاندانت خداى - عزّوجلّ - را با آن دیندارى مى ‏كنید برایم بیان فرماى، تا خداى - عزّوجلّ - را با آن دیندارى نمایم.

امام باقر علیه السلام اگر چه مطلب را كوتاه كردى، ولى سؤال مهمى آوردى. به خداى سوگند! دینى را كه من و پدرانم خداى - عزّوجلّ - را با آن دیندارى مى‏ كنیم برایت مى‏ گویم؛ گواهى دادن به این ‏كه هیچ معبود حقّى جز خداوند نیست و این‏كه محمدصلى الله علیه وآله و سلم رسول خدا است و اقرار كردن به آنچه از نزد خداوند آورده و ولایت ولىّ ما و بیزارى از دشمنمان و تسلیم بودن به امر ما و انتظار قائم ما و اهتمام ورزیدن در امور واجب و حلال و پرهیزكارى از كارهاى حرام مى ‏باشد. [2]

و در غیبت نعمانى به سند خود، از ابوبصیر از حضرت ابوعبداللَّه امام صادق ‏علیه السلام آورده كه روزى آن حضرت فرمود: آیا شما را خبر ندهم به آنچه خداى عزوجل هیچ عملى را جز به ان از بندگان نمى ‏پذیرد؟

گفتند: چرا، فرمود: گواهى دادن به این‏كه هیچ شایسته پرستشى جز خداوند نیست و این‏كه محمدصلى الله علیه و آله وسلم بنده و فرستاده او است، و اقرار كردن به آنچه به آن امر فرموده، و ولایت، و بیزارى از دشمنانمان - یعنى خصوص امامان - و تسلیم شدن به آنان، و پرهیزكارى، و كوشش، و اطمینان، و انتظار قائم ‏ارواحنا له الفداء.

سپس فرمود: به درستى كه ما را دولتى است كه خداوند هر وقت بخواهد آن را روى كار مى ‏آورد، آن‏گاه فرمود: هر كس دوست مى‏ دارد از جمله اصحاب قائم‏ ارواحنا له الفداء باشد باید انتظار بكشد و با پرهیزكارى و اخلاق نیك رفتار نماید در حالى كه منتظر باشد، پس اگر از دنیا رفت و پس از مردنش قائم قیام كرد، براى او پاداشى خواهد بود همانند پاداشى كسى كه امام قائم را درك كرده، پس جدّیت كنید و در انتظار بمانید گوارا‏یتان باد اى گروه مشمول رحمت الهى. [3]

مى‏ گویم: عبارت یعنى خصوص امامان احتمال دارد كه از فرمایش امام‏ باشد، و احتمال مى‏ رود كه گفته ابوبصیر باشد. و چون منظور از ولایت آن است كه امام‏ را در تمام امور سرپرست خود قرار داده و پیروى از او را در همه موارد واجب بداند، حضرت بیان فرمود: كسى ولایتش واجب است كه خداوند - عزّوجلّ - او را به امامت و عصمت مخصوص گردانیده، نه هر كسى كه منتسب به رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم است و دشمنى كردن باید با معاند و دشمن امام‏ باشد خواه از ذرّیه پیغمبر باشد، یا غیر آن‏ها.

و از آنچه بر وجوب انتظار دلالت مى ‏كند، روایتى است كه شیخ صدوق ‏رحمه الله در كتاب كمال الدین به سند خود، از عبد العظیم حسنى آورده كه گفت: بر سرورم حضرت محمد بن على بن موسى بن جعفر بن محمد بن على بن الحسین بن على بن ابى‏ طالب ‏علیهم السلام وارد شدم و مى ‏خواستم كه درباره قائم‏ ارواحنا له الفداء از آن حضرت سؤال كنم كه آیا همان مهدى است یا غیر او؟ پس خود آن حضرت آغاز سخن كرد و به من فرمود: اى ابوالقاسم! به درستى كه قائم از ماست و او است مهدى كه واجب است در زمان غیبتش انتظار كشیده شود و در ظهورش اطاعت گردد و او سومین امام از فرزندان من است. [4]

و در همان كتاب به دو سند صحیح، از حضرت ابى عبد اللَّه امام صادق ‏علیه السلام آمده كه فرمود: نزدیك‏ترین حالات بندگان نزد خداى - عزّوجلّ - و خشنودترین هنگام او از آنان، زمانى است كه حجّت خداى را نیابند و براى آن‏ها آشكار نشود و از دیدگان آن‏ها پوشیده بماند كه جایگاهش را ندانند و در عین حال بدانند كه حجت‏ها و بینات الهى باطل نشده، پس در آن هنگام هر صبح و شام منتظر باشند كه شدیدترین خشم و غضب خداوند بر دشمنانش موقعى است كه حجّت خود را از آنان مخفى بدارد و بر آنان آشكار نگردد، البتّه خداوند دانسته است كه اولیاى او در تردید واقع نمى ‏شوند و اگر مى‏ دانست كه آن‏ها در شكّ مى‏ افتند، یك چشم برهم زدن حجّت خود را از آنان نهان نمى ‏ساخت و این جز زیر سر اشرار مردم خواهد بود. [5]

پی نوشت ها :
[1]اصول كافى، 22/2 ح 13

[2]اصول كافى، 21/2 ح 10
[3]غیبت نعمانى، 106 باب المتحیص
[4]كمال‏الدین، 377/2 باب 36 ح 1
[5]كمال‏الدین، 339/2 باب 33 ح 16

هوای دل



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...
کتابنامه

کتاب «مهدیان دروغین» تألیف حجت‌الاسلام رسول جعفریان منتشر و روانه بازار شد. دانشیار دانشگاه تهران در این کتاب به تقسیم حوزه‌های مختلف جغرافیایی دنیای اسلام پرداخته و مهدیان دروغین در مناطق و دوره‌های مختلف تاریخ را معرفی کرده است.

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟







دیگر امکانات



این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

شمارنده
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :