صفحه نخست          تماس با مدیر            نسخه موبایل                RSS                  
دوستان
انتظار مثبت و انتظار منفى
انتظار مثبت
انتظار مثبت، نقطه مقابلِ انتظار منفى است .

این گروه معتقدند: ظهور حضرت مهدى ارواحنا له الفداء حلقه اى است از حلقه هاى مبارزه اهل حق و باطل كه به پیروزى اهل حق منتهى مى شود .سهیم بودن یك فرد در این سعادت، موقوف به این است كه آن فرد عملاً در گروه اهل حق باشد. در روایت آمده است: یملاء الله به الارض قسطاَ وعَدلأ بعد ما مُلِئَت ظلما وجورا, خداوند، زمین را پر از عدل و داد می كند، پس از آن كه از ظلم وجور پر شده باشد .

در این حدیث، تكیه بر روى ظلم شده و سخن از گروه ظالم است كه مستلزم وجود گروه مظلوم است و مى رساند كه قیام مهدى ارواحنا له الفداء براى حمایت مظلومانى است كه استحقاق حمایت دارند. شیخ صدوق روایتى از امام صادق علیه السلام نقل می كند مبنى بر این كه، این امر تحقق نمى پذیرد، مگر این كه هر یك از شقى و سعید به نهایت كار خود برسد .

پس سخن در این است كه گروه سعدا و اشقیا هر كدام به نهایتِ كار خود برسند، سخن در این نیست كه سعیدى در كار نباشد و فقط اشقیا به منتها درجه شقاوت برسند كه در انتظار منفى آمده است.از نظر روایات اسلامى در مقدمه قیام و ظهور امام ، یك سلسله قیام هاى دیگر از طرف اهل حق صورت می گیرد. آن چه به نام قیام یمانى قبل از ظهور بیان شده است، نمونه اى از این سلسله قیام هاست. [1]

پس انتظار مثبت، انتظارى است كه در آن، هر فرد نسبت به خود و جامعه مسئول است. این انتَظار، تعهد آفرین و تحرَك بخش است و نوعى عبادت شمرده مى شود.

انتظار منفى
انتظار منفى، برداشت قشرى و سطحى از مهدویت است .

این گونه افراد می گویند، آن گاه كه صلاح به نقطه صفر برسد، حق و حقیقت طرفدارى نداشته باشد، باطل یکه تاز میدان شود، جز نیروى باطل، نیرویى حكومت نكند و فرد صالحى در جهان یافت نشود، دست غیب از آستین بیرون مى آید .

با وجود این، هر اصلاحى محكوم است، زیرا هر اصلاح، یك نقطه روشن است و تا در اجتماع، نقطه روشنى هست، دست غیب ظاهر نمى شود . بر عكس، هر گناه و فسادى، ظهور را نزدیك مى سازد .پس بهترین كمك به تسریع در ظهور بهترین كل النتظار، ترویج و اشاعه فساد ریا حداقل، سكوت در برابر فساد و حكومت هاى ظالم است.

این گروه، طبعاً به مصلحان و مجاهدان آمران به معروف و ناهیان از منكر، با نوعى بغض وعداوت مى نگرند، زیرا آنان را تأخیراندازان ظهور و قیام مهدى موعود ارواحنا له الفداء مى شمارند.این نوع برداشت از انتظار، منجر به نوعى تعطیل شدن حدود و مقررات اسلامى مى شود و باید نوعى اباحی گرى شمرده شود كه به هیچ وجه با موازین اسلامى و قرآنى موافقت ندارد. [2]

البته این گروه به جهت بد فهمى از برخى روایات به چنین اشتباهى افتاده اند. آن ها می گویند: در روایت آمده است: خداوند زمین را پر از قسط وعدل می كند، پس از آن كه از ظلم و جور پر شده باشد. كه توضیح این روایت را در انتظار مثبت آورده ایم .

پی نوشت ها :
[1] سیماى آفتاب حبیب الله طاهرى ص 208.

[2] سیماى آفتاب حبیب الله طاهرى ص 205.

هوای دل



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...
کتابنامه

کتاب «مهدیان دروغین» تألیف حجت‌الاسلام رسول جعفریان منتشر و روانه بازار شد. دانشیار دانشگاه تهران در این کتاب به تقسیم حوزه‌های مختلف جغرافیایی دنیای اسلام پرداخته و مهدیان دروغین در مناطق و دوره‌های مختلف تاریخ را معرفی کرده است.

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟







دیگر امکانات



این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

شمارنده
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :