تبلیغات
آفتاب پنهان - جعفریه
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
جعفریه
فرقه اى بودند كه به امامت جعفر بن على الهادى علیه السلام اعتقاد داشته و با ندیدن فرزندى از امام یازدهم، جعفر را كه از طرف امامیه، ملقب به كذاب بود، پذیرفتند.

اینان خود نظرات متفاوتى داشتند. [1]

این فرقه در چگونگى انتقال امامت از امام هادى علیه السلام به جعفر، برادر امام حسن عسكرى علیه السلام، دچار اختلاف شدند و به چهار فرقه منشعب گردیدند:

1. عده اى گفتند امام عسكرى علیه السلام به شهادت رسید و پسرى به جاى نگذاشت، تا امامت را عهده دار شود بنابراین تنها برادرش جعفر امام خواهد بود . این فرقه همچون فطحیه صحت حدیثى كه می گوید: امامت پس از امام حسن و امام حسین علیه السلام به دو برادر نمی رسد را پذیرفته بودند، ولى كاربرد آن را هنگامی می دانستند كه امام عسكرى علیه السلام آشكارا از خود پسرى به جاى گذاشته باشد؛ چون امام عسكرى علیه السلام بى آنکه آشكارا جانشینى معرفى كند از دنیا رفت، پس برادرش جعفر امام منصوص می باشد.

2. دومین فرقه وانمود می كردند كه امام یازدهم علیه السلام خود جعفر را بر اساس اصل بداء به جانشینى معرفى كرده است. به این معنى كه خداوند امامت را به امام عسكرى علیه السلام سپرده بود؛ ولى پس از آن این حقیقت را روشن كرد كه امامت نباید به نسل امام عسكرى علیه السلام برسد. رهبر این گروه یكى ازكلامیون كوفى، معروف به "على بن طحى " یا "طلحى فزاز" بود؛ كه مردم را به جانبدارى از امامت جعفر تحریص می كرد.

3. عده اى نیز معتقد شدند كه امامت جعفر از جانب پدرش تعیین شده بود و امامت امام عسكرى علیه السلام را فاقد اعتبار دانسته اند . این فرقه در زمان حیات امام عسكرى علیه السلام وجود داشته اند و بعد از شهادت امام عسكرى علیه السلام اقتدار بیشترى پیدا كردند . "على بن احمد بشار رهبر این فرقه بود.

4. گروه چهارم، معروف به نفیسیه معتقد بودند امام دهم علیه السلام پسر بزرگش محمد را وصى خود تعیین كرده است. چون محمد در زمان حیات پدر در گذشت، با دستور پدر، جعفر جانشین او شد و علم سرى، سلاح هاى مورد نیاز جامعه و وصایت را به غلام جوان و مورد اعتماد خویش به نام نفیس، سپرد و به او سفارش كرد كه آنان را پس از مرگ پدر به جعفر بدهد. جعفر خود مدعى شد كه امامت از جانب برادرش به او رسیده است. [2]

پی نوشت ها :
[1] زندگانی نواب خاص امام زمان ارواحنا له الفداء , علی غفارزاده, ص 81.

[2] مجله انتظار, ش 10 , ص 179.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :