صفحه نخست          تماس با مدیر            نسخه موبایل                RSS                  
دوستان
اخباریه
فرقه اى از علماى شیعه امامیه هستند كه عمدتا اخبار اهل بیت علیه السلام را مأخذ عقاید و احكام دین مى دانند و به دیگر مدارك، در صورتى استناد می كنند كه به احادیث تأیید شده باشد.

در مقابل این فرقه، اصولیون و پیروان مكتب اجتهاد مى باشند كه احكام را از كتب و سنت و اجماع و عقل استنباط می كنند و بر این باورند كه اخبار، به تنهایى نمى تواند جامع احكام و جوابگوى همه نیازهاى جامعه در عصر و زمان باشد.

پیش از امام دوازدهم ارواحنا له الفداء 260هـ. ق وظایف شرعى شیعه از سوى حضرات ائمه علیه السلام، به صورت شفاهى یا كتبى، مستقیماً یا توسط یاران و شاگردان ابلاغ می گردید و مشكلى در این زمینه وجود نداشت .

گذشت زمان و پدید آمدن مسائل جدید كه در عهد ائمه علیه السلام، محل ابتلاء نبوده، و از سویى جعل احادیث كاذبه توسط غرض ورزان، گروهى از فقهاى شیعه را بر این داشت كه از كتاب و سنت، به ضمیمه عقل و اجماع، قواعد كلیه اى تنظیم كنند و این مشكل را حل و این كمبود را تأمین كنند. از این رو، این ها را مجتهد یا اهل اجتهاد خواندند و چون امتیاز آن به اصول- یعنى قواعد كلیه فقهیه- بود به اصولى نیز موسوم گشتند.

مؤسس مكتب اخباریه، میرزا محمد امین بن محمد شریف استرآبادى بود. كمال فضل و فتواى استرآبادى سبب شد كه تألیفات او در بین فقهاى شیعه مرغوب افتد و مشرب اخباریه مورد توجه آنان قرارگیرد.

در قرن یازدهم و دوازدهم هجرى، این طریقت در بلاد شیعه، مخصوصاً عراق عرب و سواحل خلیج فارس و ایران توسعه یافت و فاصله بین تشیع و تسنن عمیق تر گشت. علماى اخبارى مشرب، مجموعه هاى بزرگى از اخبار اهل بیت علیه السلام را ثبت و تدوین نمودند كه اهم آن ها كتاب ا لوافى تصنیف ملا محسن فیض كاشانى و كتاب وسائل الشیعه الى احكام الشریعه از شیخ حرَ عاملى بود كه مؤلف این دوكتاب، اخبارى بودند و كتاب مبسوط بحارالانوار تألیف علامه مجلسى كه مشرب معتدل اخبارى داشت.

مكتب اخبارى، بعد از میرزا محمد تقریباً منقرض شد و كربلا و كاظمین كه مركز آن جماعت بود، به دست علماى اصولى افتاد. در عهد قاجاریه با پیشرفت و رواج علوم مثبته عقلى، دوران قبول بى چون و چراى منقولات سپرى شده بود و مراجع شیعه در عراق و ایران، ناگزیر بودند براى حفظ محور جامعه خود، احادیث را با دلائل عقلى تطبیق یا تأویل و توجیه كنند وگرنه طرح نمایند تا بتوانند اعتقاد مردم را از انحراف مصون دارند و با استفاده از اجتهاد و حكم عقل، و صدور احكام ثانویه، تشیع را پویا و قابل انطباق با هر عصر و زمان سازند.
شاید مهم ترین علت خصومت مجتهدان با اخباریان که منجر به انقراض ایشان شد- آن بود كه وساطت مجتهد را بین امام غائب ارواحنا له الفداء و شیعیان، و وجوب تقلید عوام را از مجتهد و نیابت مرجع تقلید را از امام غائب ارواحنا له الفداء انكار می كردند .

این یك واقعیت است كه شیعیان همواره احساس می كنند به وجود رهبرى روحانى نیاز دارند كه با حضور عینى خود، خلاء غیبت امام را جبران كند و با استناد به عقل و استفاده از مدارك شرع، بتواند سیستم قانونى وشرعى شیعه را قابل انعطاف و با نیازهای روز متناسب سازد. مکتب اخبارى، این نیاز اجتماعى را بر نمی آورد، از این رو محكوم به انقراض گشت. [1]

پی نوشت :
[1] معارف ومعاریف ج 1، ص 617.


هوای دل



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...
کتابنامه

کتاب «مهدیان دروغین» تألیف حجت‌الاسلام رسول جعفریان منتشر و روانه بازار شد. دانشیار دانشگاه تهران در این کتاب به تقسیم حوزه‌های مختلف جغرافیایی دنیای اسلام پرداخته و مهدیان دروغین در مناطق و دوره‌های مختلف تاریخ را معرفی کرده است.

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟







دیگر امکانات



این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
شمارنده
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :