تبلیغات
آفتاب پنهان - غیبت امام و هدایت به حق
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
غیبت امام و هدایت به حق
امامت و غیبت از دیدگاه علم كلام ، علم الهدی سید شریف مرتضی اگر گفته شود:

با فرض غیبت امام چه راهى براى رسیدن به حق وجود دارد؟

اگر بگویید: راهى بسوى حق وجود ندارد در این صورت مردم را در سرگردانى و گمراهى و شك و تردید در بقیه امورشان قرار داده اید.
و اگر بگویید: به وسیله دلایل حق و نشانه هاى آن، به حق مى توان رسید (در جوابتان گفته مى شود: خود این تصریحى است به اینكه با وجود این دلایل و نشانه ها، دیگر نیازى به امام نیست) و باید به حق رجوع كرد.

در جواب از این اشكال و تفاصیل آن گوییم:

حق بر دو قسم است : عقلى و سمعى.

حق عقلى به وسیله دلایل و برهانهایش بدست مى آید و با نظر كردن و دقت و تأمّل در آن، درك مى شود. اما حق سمعى (اقوالى از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و تصریحاتى از ناحیه ایشان و امامان از نسل ایشان به عنوان دلایل و نشانه هایى براى شناخت آن قرار داده شده) و همه موارد آن را بیان كرده و توضیح داده اند و هیچ موردى را بدون دلیل وا نگذاشته اند.

با این همه، اگرچه مسأله حق و اقسام آن همانطور است كه ما گفتیم، لكن نیاز به امام امرى ثابت و لازم است; بخاطر اینكه دلیل نیاز مستمر و همیشگى انسانها به او ـ در هر زمان و به هر شكلى كه باشد ـ عبارت از اینست كه: امام لطفى در حق ماست كه در انجام واجبات و دورى گزیدن از بدیها تأثیر دارد و این امر، بگونه اى است كه هیچ چیز دیگرى ما را مستغنى از آن نمى سازد و هیچ چیزى در این جایگاه، جایگزین او نتواند بود.

و اما نیاز به او در امور مرتبط با حق سمعى و اقوال شرعى، باز هم ظاهر و آشكار است. زیرا نقل روایت، اگرچه از طرف حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم و پدران بزرگوار حضرت مهدى ارواحنا له الفداء در باره تمام امورِ مورد نیاز دین، وارد شده است; با این همه ممكن است نقل كنندگان روایت به دلیلى یا از روى تعمّد یا از روى اشتباه، دست از نقل بكشند و بدینوسیله نقل منقطع بشود، یا در بین كسانى كه نقل آنها حجیّت ندارد باقى بماند. در اینصوت نیاز به امام خواهد بود تا آن را كشف كند و توضیح بدهد و مورد تقصیر را بیان فرماید.

پس ظاهر شد كه: نیاز به امام در هر حالى ثابت است اگرچه رسیدن به حق از طریق دلائل و ادله آن نیز ممكن باشد.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :