تبلیغات
آفتاب پنهان - با مرزداران حریم تفكر شیعى
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
با مرزداران حریم تفكر شیعى
علماى شیعه در طول دوران پرفراز و نشیب غیبت كبرى همواره چون مرزدارانى جان بركف پاسدار حریم مقدس تفكر شیعى ، با همه ابعاد آن ، اعم از فقه ، حدیث، كلام و ...، بوده‏ اند و در هر زمان كه احساس كرده ‏اند شیاطین جن و انس از روزنه‏ اى قصد نفوذ و تجاوز به این حریم مقدس را داشته و در صدد ایجاد شبهه در اذهان ضعفاى شیعه مى ‏باشند با تمام هوش و توان خویش به مقابله با متجاوزان فرهنگى و غارتگران فكرى پرداخته‏ اند.

نكته مهمى كه در بررسى آثار علماى گرانقدر شیعه به چشم مى‏ خورد این است كه هرگز اشتغال آنها در عرصه ‏هایى همچون فقه و حدیث، مانع از پرداختن به وظیفه اصلی شان یعنى دفاع از حریم اعتقادات شیعى و تبیین و ترویج جانمایه تفكر شیعى ، و یا به عبارتى اندیشه ولایت نشده و آنها بطور مستمر خود را رویارو با جریانهایى كه در صدد لطمه زدن به اركان این اندیشه بوده ‏اند ، مى ‏دیدند و از همین رو، بسته به مقتضیات زمان و با توجه به شبهاتى كه در هر عصر متوجه تفكر ناب شیعى بوده است‏به تدوین كتابها و رساله‏ هایى براى پاسخگویى و رد آن شبهات مى ‏پرداختند.

مرورى بر آثار علماى بزرگوارى همچون شیخ صدوق (م 381 ق)، شیخ مفید (328 -413 ق)، شیخ طوسى (385 - 460 ق)، علامه حلى (648 -726 ق)، علامه مجلسى (1037 - 1111 ق) و ... صحبت مدعاى بالا را اثبات كرده و نشان مى‏ دهد كه این بزرگان ، آنى از احوال شیعیان آل محمد صلی الله علیه و آله و صلم، غافل نشده و در هر زمینه كه احساس كرده ‏اند جامعه شیعه دچار ضعف و ناتوانى است‏ به تالیف كتاب و رساله پرداخته ‏اند. سایر علماى شیعه نیز هر یك در عصر خود چونان خورشیدى درخشیده و به طالبان، نور و روشنایى و حیات و زندگى بخشیده ‏اند.

اما در میان، موضوعات مختلفى كه علماى پیشین بدانها پرداخته ‏اند موضوع غیبت امام عصر7، از جایگاه خاصى برخوردار بوده است و علماى شیعه عنایتى خاص به این موضوع داشته و در این زمینه دست ‏به تالیفات فراوانى زده ‏اند، تا جایى كه به نقل كتابشناس بزرگ شیعه مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانى در «الذریعه‏» افزون بر چهل كتاب و رساله با عنوان «الغیبة‏» از سوى فقها، متكلمان و محدثان بزرگ شیعه در طى قرون متمادى به رشته تحریر درآمده است. [1]

كه از جمله این بزرگان مى‏ توان به ابومحمد فضل بن شاذان (م 260 ق)، ابوجعفر محمد بن على بن العزافر (م‏323 ق)، ابوبكر محمد بن القاسم البغدادى (م 332 ق)، ابو عبدالله محمد بن ابراهیم بن جعفر النعمانى (م 360 ق)، ابوجعفر محمد بن على بن حسین معروف به شیخ صدوق (م 381 ق) ، ابو عبد الله محمد بن محمد بن النعمان معروف به شیخ مفید (م‏413 ق)، ابوالقاسم على بن حسن الموسوى معروف به سید مرتضى علم الهدى (م‏436 ق)، ابوجعفر محمد بن حسن بن على معروف به شیخ طوسى (م 460 ق) و ... اشاره كرد.

حتى پاره ‏اى از بزرگان شیعه به تالیف یك كتاب و رساله اكتفا نكرده و كتابها و رساله‏ هاى متعددى در زمینه موضوع غیبت موعود آخرالزمان تالیف كردند، چنانكه شیخ مفید با حدود سیزده رساله [2] و شیخ صدوق [3] با حدود ده رساله در صدر این سلسله جلیله قرار دارند.اما بدون تردید آنچه كه همه این بزرگان را به تلاش و مجاهده براى زدودن زنگارهاى جهل و خرافه از موضوع غیبت آخرین ذخیره الهى حضرت بقیة‏الله الاعظم اروحنا له الفداء واداشته ، شناخت و معرفتى بوده است كه آنها نسبت‏ به وظیفه خود در قبال موضوع یادشده داشته ‏اند، وظیفه ‏اى كه از سوى امامان شیعه: براى علماى این مذهب ترسیم شده و آنها را وا مى‏ دارد كه با تمام توان خود در راه ترویج و تبلیغ این موضوع تلاش كنند. چنانكه در روایتى كه از امام هادى علیه السلام نقل شده وظیفه علماى شیعه در زمان غیبت‏ بدین گونه تصویر شده است:

لولا من یبقى بعد غیبته قائمكم اروحنا له الفداء من العلماء الداعین الیه و الدالین علیه و الذابین عن دینه بحجج‏الله و المنقذین لضعفاء عبادالله من شباك ابلیس و مردته من فخاخ النواصب لمابقى احد الا ارتد عن دین الله و لكنهم الذین یمسكون ازمة قلوب ضعفاء الشیعة كمایمسك صاحب السفینة سكانها، اولئك هم الافضلون عندالله عزوجل. [4]

اگر بعد از غیبت قائم شما نبودند علمایى كه مردم را به سوى او مى ‏خوانند، و به سویى او را راهنمایى مى‏ كنند، و با برهان هاى الهى از دین او پاسدارى مى‏ كنند ، و بندگان بیچاره خدا را از دام هاى ابلیس و پیروان او و همچنین از دام هاى دشمنان اهل بیت رهایى مى ‏بخشند، هیچ كس بر دین خدا باقى نمى‏ ماند. اما علماى دین دلهاى متزلزل شیعیان ناتوان را حفظ مى‏ كنند، هم چنانكه كشتی بان سكان كشتى را حفظ مى‏ كند. این دسته از علما در نزد خداوند داراى مقام و فضیلت ‏بسیارى هستند.

و در روایت دیگرى نیز كه از امام جعفر صادق علیه السلام نقل شده است مى ‏خوانیم:

علماء شیعتنا مرابطون فى‏ الثغرالذى یلى ابلیس و عفاریته ، یمنعونهم عن الخروج على ضعفاء شیعتنا و عن ان یتسلط علیهم ابلیس و شیعته و النواصب. [5]

علماى شیعه در مرزهایى كه شیطان و ایادى او در پشت آنها كمین كرده‏ اند پاسدارى داده و آنها را از اینكه بر شیعیان ناتوان هجوم برند باز مى ‏دارند، و اجازه نمى ‏دهند كه شیطان و پیروان او و دشمنان اهل بیت‏ بر ضعفاى شیعه تسلط یابند.

همچنین در روایتى از امام جواد علیه السلام وظایف علماى دین به هنگام غیبت امام از جامعه چنین بیان شده است:من تكفل بایتام آل محمدصلی الله علیه و آله و صلم المنقطعین عن امامهم، المتحیرین فى ‏جهلهم، الاسارى فى ‏ایدى شیاطینهم و فى ‏ایدى النواصب من اعدائنا، فاستنقذهم منهم و اخرجهم من حیرتهم و قهرالشیاطین برد وساوسهم و قهر الناصبین بحجج ربهم و دلائل ائمتهم، لیحفظوا عهدالله على‏العباد بافضل‏الموانع ، باكثر من فضل‏السماء على الارض و العرش والكرسى والحجب على ‏السماء.

كسى كه سرپرستى یتیمان آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم را ، كه از امام خود دور افتاده ، در نادانى خویش سرگرادن مانده و در دستان شیاطین و دشمنان اهل بیت گرفتار آمده ‏اند ، به عهده گیرد و آنها را از چنگال دشمنان رهایى بخشد و از حیرت و جهالت  خارج سازد و وسوسه‏هاى شیاطین را از آنها دور كند، و با دلایل پروردگارشان و برهان هاى امامانشان دشمنان اهل بیت را مقهور سازد، تا عهد خدا بر بندگانش را به بهترین شكل حفظ نماید، برترى چنین شخصى بر سایر مردم از برترى آسمان بر زمین، و برترى عرش و كرسى و حجابها بر آسمان بیشتر است، و او بر دیگر بندگان خدا فضیلت دارد همچنانكه ماه شب چهارده بر كوچكترین ستاره آسمان فضیلت دارد. [6]

حال باید دید آیا ضرورت هایى كه استوانه‏ هاى فقاهت ‏شیعه را به تدوین كتاب و نگارش رساله در زمینه شناخت آخرین حجت‏ حق و دیگر موضوعات مرتبط یا غیبت امام عصر واداشته است از بین رفته است ‏یا خیر؟

آیا آن نگرانى كه خاطر شیخ صدوق را پریشان ساخته و او را وادار به تالیف كتاب كمال الدین و تمام ‏النعمة‏ نمود، دیگر برطرف شده و جایى براى نگرانى خاطر باقى نمانده است!؟ [7]

آیا آن شبهات و سؤالات گوناگون پیرامون غیبت كه شیخ مفید را وا مى ‏داشت‏ براى پاسخ به آنها رساله‏ هاى گوناگونى همچون الفصول العشرة فى ‏الغیبة‏ [8] ، خمس رسائل فى ‏اثبات الحجة‏ [9] ، فى سبب استتار الحجة‏ [10] و ... را به رشته تحریر درآورد دیگر از بین رفته است!؟

آیا آن احساس ضرورتى كه شیخ طوسى را وادار مى ‏ساخت كه با همه اشتغالات علمى و درگیرى در عرصه‏ هایى همچون فقه، تفسیر، حدیث و رجال دست‏به تالیف كتاب الغیبة‏ بزند، دیگر زمینه ‏اى ندارد!؟ آیا دیگر هیچ خطرى سرمایه اعتقادى شیعیان آل محمد صلی الله علیه و آله و صلم را تهدید نمى‏كند!؟

آیا دیگر ضعفاى شیعه به چنان امنیتى دست‏ یافته‏ اند كه مرزداران حریم تفكر شیعى بتوانند سلاح بر زمین گذاشته و پایان ماموریت ‏خود را اعلام كنند!؟

آیا جوانان و نوجوانان كشور كه به تعبیر امام راحل كشور ائمه هدى و كشور صاحب الزمان اروحنا له الفداء است، به آن حدى از شناخت نسبت ‏به حجت عصر رسیده ‏اند كه علماى شیعه و دعوت كنندگان به سوى قائم بتوانند با خاطرى آسوده سر به بالین بگذارند!؟

آیا فكر مى‏ كنید همین كه در هر نیمه شعبان با چند سخنرانى از آن امام غایب یاد مى ‏كنیم و مردم را متوجه وظیفه خود نسبت ‏به آن حضرت مى ‏سازیم براى زمینه‏ سازى ظهور كافى است!؟

اینها سؤال هایى است كه در مقطع كنونى متوجه علماى گرانقدر شیعه و بزرگ پاسداران حریم اعتقادات شیعى مى ‏باشد.

براستى آیا حوزه‏ هاى علمیه شیعه ، علماى گرانقدر تشیع ، نهادها و مراكز فرهنگى ، تحقیقاتى و تبلیغاتى كشور دین خود را نسبت ‏به صاحب اصلی شان ، آن وجود شریفى كه امام راحل امت در شانش فرمود:

رهبر همه شما و همه ما وجود مبارك بقیة‏الله است و باید ماها و شماها طورى رفتار كنیم كه رضایت آن بزرگوار را كه رضایت‏ خداست‏ به دست‏ بیاوریم‏ [11] به انجام رسانده ‏اند؟!

پی نوشت ها :
[1] الطهرانى ،الشیخ آقا بزرگ، الذریعة الى تصانیف الشیعة ، بیروت ، دارالاضواء، ج‏16 ، ص‏83 - 75.

[2] الرفاعى، عبدالجبار، معجم ما كتب عن الرسول و اهل‏البیت‏9، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى ، 1371، ج‏9 ، ص‏86 -247.
[3] همان ماخذ، ص 162 - 240 .
[4] الطبرسى، احمد بن على بن ابى طالب ، الاحتجاج ، نجف اشرف ، النعمان للطباعة و النشر، 1368 ه ق ، ج 1 ، ص‏9 .
[5] همان ماخذ، ص 8 .
[6] همان ماخذ، ص‏9.
[7] الشیخ الصدوق، ابوجعفر محمدبن على بن الحسین ، كمال‏الدین و تمام‏النعمة، تهران ، دارالكتب الاسلامیه 1395 ق ، ج 1 ، مقدمه كتاب در بیان انگیزه شیخ از تالیف كتاب مزبور.
[8] الرفاعى، عبدالجبار ، پیشین ، ج‏9 ، ص‏86 -247 .
[9] ر . ك: همان ماخذ، ص 154.
[10] ر . ك: همان ماخذ، ص‏227.
[11] صحیفه نور (مجموعه رهنمودهاى امام خمینى 1 ...). ج 14، ص 94، تهران سازمان مدارك فرهنگى انقلاب اسلامى. 1369، ج 14 ، ص 195 .

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :