تبلیغات
آفتاب پنهان - حكومت اسلامى در غیبت كبرى
 
صفحه نخست          تماس با مدیر            نسخه موبایل                RSS                  
دوستان
حكومت اسلامى در غیبت كبرى
بعضی از فقهاى شیعه، تشكیل حكومت اسلامى را در دوره غیبت ضرورى مى دانند و بر این باورند كه فقهاى عادل، باید به این مهم اقدام كنند و اگر یكى از آنان تشكیل حكومت داد، بر دیگران واجب است كه از او پیروى كنند .

در مقابل، شمارى برآنند كه اقامه حكومت از شئون امام معصوم ارواحنا له الفداء است، بنابراین در عصر غیبت تشكیل حكومت جایز نیست. این تفکر، كه نخست به صورت یك اختلاف نظر فقهى كلامى مطرح بود، در این اواخر رنگ سیاسى به خود گرفت.

این تفكر، چون تضادى با خودكامگى حکام نداشت، بلكه غیر مستقیم، توجیه گر اعمال آنان نیز بود، از سوى آنان حمایت و ترویج شد، تا جایى كه پیش از انقلاب اسلامى، هواداران این اندیشه به صورت تشكیلاتى منسجم درآمدند. با نگاهى به گفته ها و نوشته هاى طرفداران این نظریه و دلایلى كه بدان استناد كرده اند، مى توان گفت كه این باور از سه راه سرچشمه گرفته است.

1- برداشت از روایاتى كه گسترش ستم و فساد را از نشانه هاى ظهور امام زمان ارواحنا له الفداء معرفى مى كند.

2- استناد به روایاتى كه از هر گونه قیامى در عصر غیبت، نهى و به سكوت و سكون و صبر در بلاها دعوت كرده است.

3- تفسیر از امامت و رهبرى و تصور این كه تشكیل حكومت در عصر غیبت، دخالت در قلمرو كار امام معصوم ارواحنا له الفداء است.

و اما تلاش مردم، به ویژه فقها براى حاكمیت قسط و عدل و ایجاد حكومت اسلامى جایز بلكه واجب است. آیا مى توان گفت كه در طول مدت غیبت صغرى، كه بیش از هزار سال از آن مى گذرد و ممكن است هزارها سال دیگر ادامه داشته باشد، اجراى احكام اسلام لازم نیست بدون تردید، پاسخ منفى است چرا كه لازمه سخن فوق، این است كه احكام اسلام، محدود به صدر اسلام و زمان حضور معصوم باشد و این بر خلاف ضروریات اعتقادى اسلام است و به گفته حضرت امام خمینى اعتقاد به چنین مطالبى، یا اظهار آن ها بدتر از اعتقاد و اظهار منسوخ شدن اسلام است... هركه اظهار كند كه تشكیل حكومت اسلامى ضرورت ندارد، منكر ضرورت اجراى احكام اسلام شده و جامعیت احكام و جاودانگى دین مبین اسلام را انكاركرده است[1].

بر همین اساس، بعضی از فقهاى شیعه، از جمله امام خمینى، در دوره غیبت، تشكیل حكومت اسلامى را واجب مى دانند و بر این باورند كه اگر یكى از فقها تشكیل حكومت داد، بر دیگران واجب است از او پیروى كنند و اگر تشكیل حكومت اسلامى به جز از راه قیام و اقدام دسته جمعى امكان پذیر نباشد، همگان باید بدین مهم اقدام كنند و در صورتى كه تشكیل حكومت ممكن نباشد، باز هم تكلیف ساقط نیست و باید به اندازه توان، احكام اسلامى را اجرا كنند. [2]

پس انتظار فرج و حكومت جهانى مهدى ارواحنا له الفداء به هیچ روى، ناسازگارى با قیام هاى پیش از ظهور ندارد، بلكه برخى از قیام ها و حكومت ها، زمینه ساز قیام و حكومت جهانى حضرت خواهند بود. [3]

پی نوشت ها :
[1] ولا یت فقیه امام خمینى ص 27 انتشارات آزادى قم.

[2]كتاب البیع امام خمینى ج 2ص 465اسماعیلیان قم.
[3] چشم به راه مهدى ص 108 و 150.

هوای دل



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...
کتابنامه

کتاب «مهدیان دروغین» تألیف حجت‌الاسلام رسول جعفریان منتشر و روانه بازار شد. دانشیار دانشگاه تهران در این کتاب به تقسیم حوزه‌های مختلف جغرافیایی دنیای اسلام پرداخته و مهدیان دروغین در مناطق و دوره‌های مختلف تاریخ را معرفی کرده است.

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟







دیگر امکانات



این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

شمارنده
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :