تبلیغات
آفتاب پنهان - دوران حیرت
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
دوران حیرت
برهه اى است كه امام زمان ارواحنا له الفداء ، سایه پدر را از دست داد و خود عهده دار منصب امامت شد و در حقیقت، دوران غیبت صغرى را در ره حیرت و محنت شیعیان نامیده اند. [1]

در این دوران، بر دوستداران اهل بیت علیه السلام بسیار سخت گذشت. از یك سو فرقه های گوناگونى پیدا شدند كه در رابطه با امامت، افكار و اندیشه هاى متضادى داشتند و مردم را به شبهه و تردید مى انداختند و شیعیان، به دنبال ملجأ و مرجعى مى گشتند، تا بتوانند در این عرصه خطرناك، در پناه او بمانند و از افكار و اندیشه خود به دفاع برخیزند.از سوى دیگر، دشمن احساس كرده بود كه امام یازدهم علیه السلام فرزندى دارد، از این روى درصدد دستگیرى و نابودى وى برآمده بود.

مجموعه این حوادث، فضاى حیرت و سرگردانى را دو چندان مى ساخت و به فرموده امام رضا علیه السلام بعد از درگذشت سومین فرزندم امام حسن علیه السلام فتنه فراگیر و طاقت فرسایى فرا مى رسد كه بسیارى از خوبان و نخبگان در آن فرو مى افتند. [2]

در آن دوران، دشمنان از هیچ تبلیغ ناروا و سختگیرى كوتاهى نكردند. مؤمنان بسیارى دچار حیرت شدند و اختلاف به اندازه اى رسید كه به نقل شیخ مفید، چهارده انشعاب در شیعه به وجود آمد كه از آن میان، فقط سه فرقه به وجود مهدى ارواحنا له الفداء یقین داشتند. گسترش دامنه شبهات، مؤمنان و اندیشورانى را كه بر اساس تفكر شیعى، به غیبت مهدى ارواحنا له الفداء پایبند مانده بودند، به نوشتن كتاب هایى در این موضوع وا داشت[3].

اخبارى مربوط به بیست سال پیش از شروع غیبت كبرى در حدود سال 352 هـ. ق وجود دارد كه نشان مى دهد، حیرت و ناامیدى از بازگشت سریع امام دوازدهم، ویژگى بارز محافل امامیه بوده است.حملات شدید به غیبت و فلسفه آن از سوى معتزلیانى چون ابوالقاسم بلخى، و زیدیه همچون: ابو زید علوى [4] و صاحب بن عباد، این حیرت را در میان امامیه، از نیشابور تا بغداد گسترش داد، تا آن كه شمارى عقاید خود را ترك گفتند[5].

پی نوشت ها :
[1]غیبة نعمانى، ص 185.

[2] بحار الانوار ج 51، ص 11.
[3]غیبة نعمانى ص 801 , كمال الدین ص 370 سفینة البحار ج 2، ص 703.
[4] چشم به را ه مهدى، ص 314.
[5] المغنى ج 2 ص 176.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :