صفحه نخست          تماس با مدیر            نسخه موبایل                RSS                  
دوستان
دین دارى در عصر غیبت
انسان دیندار، در صدر اسلام عقاید و باورهاى دینى را از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مى گیرد و تعالیم خالص دین را با دریافت مستقیم از مفسر واقعى وحى دریافت مى كند.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را مى بیند و از روش و منش و سیره او الهام مى گیرد و پایه باورهاى خود را استوار مى سازد و این امور در آسان كردن پذیرش حق، نقش به سزایى دارند. اما انسان دیندار در این عصر، از تمامى این دریافت هاى حسى به دور است و تنها بر اساس درك عقلى و تاریخى، پیامبر و امامان علیه السلام را مى شناسد و به رسالت و امامت ایشان ایمان مى آورد.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مى فرماید: برادران من كسانى هستندكه پس از شما اصحاب زندگى مى كنند. به من ایمان مى آورند ... در حالى كه مرا ندیده اند. [1] بى گمان دیندار بودن در روزگار غیبت، ایمان افزون ترى را مى طلبد، چرا كه ایمان به وجود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم امامان معصوم علیه السلام و غیبت مهدى ارواحنا له الفداء به نوبه خود، ایمان به غیب است. [2]

دیندارى در روزگار غیبت، نیازمند بینشى است كه انسان دیندار در پرتو آن، بتواند در برابر تحریف ها، مسخ ها، شبهه ها، تردیدها، تزلزل ها و سركوفت ها از درون و بیرونِ حوزه دین، همچنان رویكرد دینى خود را نگاه دارد و با هیچ یك از این عوامل، خلوص دینى و دیندارى را در فكر و عمل از دست ندهد . پیامبر صلی اله علیه و آله و سلم فرمود: به زودى پس از شما، كسانى مى آیند كه یك نفر از آنان پاداش پنجاه نفر از شما را دارد .

گفتند: اى رسول خدا ما در جنگ بدر و احد و حنین در ركاب شما جهاد كرده ایم و درباره ما آیه قرآن نازل شده است حضرت فرمود: زیرا اگر آن چه از آزارها و رنج ها كه بر آنان مى رسد بر شما آید، به سان آنان، شكیبایى نخواهید داشت [3].

پایدارى بر دین در روزگار غیبت، به پذیرش سختى ها و بیم ها و محرومیت ها و تنگناهاى مادى خلاصه نمى شود، بلكه تحت فشارهاى سخت روحى و معنوى نیز، بر آنها افزوده مى گردد و چنان چه دیندارى با صبر و شكیبى آگاهانه توأم نباشد، به تدریج، نا امیدى ها روى مى آورد و باور را از روح و فكر مى ستاند .

امام صادق علیه السلام مى فرماید: به تحقیق براى صاحب الامرغیبتى است، كسى كه در آن زمان دینش را نگهدارد، هم چون کسى است كه درخت خار قتاد را با دست بتراشد . كدام از شما قدرت دارد كه خار آن درخت را به دستش نگهدارد[4].

حضرت در حدیث دیگرى مى فرماید:.. سوگند به خدا شكسته مى شوید مانند شكسته شدن سفال به درستى كه سفال هرگز به صورت نخست بر نمى گردد، به خدا سوگند حتماً شما امتحان خواهید شد، به خدا سوگند قطعاً شما غربال خواهید شد، چنان كه دانه تلخ از میان گندم جدا شود. [5]

سوگندهاى پی در پی حضرت، دلالت بر اصل امتحان و دشوارى دیندارى در عصر غیبت دارد.

شاخص هاى دیندارى
دیندارى در دوران غیبت، نیازمند بینشى است كه انسان دیندار در پرتو آن بتواند در برابر تحریف ها وتردیدها، رویكرد دینى خود را حفظ كند. اما شاخص هاى دیندارى كه در روایات اسلامى بر آن تاكید شده است عبارتند از:

1- انتظار فرج : پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید انتظار فرج داشتن، برترین عمل امت من است [6].

2- نگهداشت ایمان دینی: حضرت على علیه السلام مى فرماید: به سبب غیبت مهدى ارواحنا له الفداء ، سردرگمى به وجود مى آید كه گروهى گمراه مى شوند وگروهى دیگر بر هدایت مى مانند. [7]

پی نوشت ها :
[1]بحارالانوار ج 52، ص 132.

[2] در بعضى روایت ها، الذین یومنون بالغیب سوره بقره آیه 2 به غیبت مهدى ارواحنا له الفداء منطبق شده است بحارالانوارج 52، ص 241.
[3]بحارالانو ر ج 25 ص 130.
[4] غیبة طوسى ص 75.
[5]بحارالانوار ج 52ص101.
[6]بحارالانوار ج52 ص 281.
[7]بحارالانوا ر ج51ص 181.

هوای دل



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...
کتابنامه

کتاب «مهدیان دروغین» تألیف حجت‌الاسلام رسول جعفریان منتشر و روانه بازار شد. دانشیار دانشگاه تهران در این کتاب به تقسیم حوزه‌های مختلف جغرافیایی دنیای اسلام پرداخته و مهدیان دروغین در مناطق و دوره‌های مختلف تاریخ را معرفی کرده است.

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟







دیگر امکانات



این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
شمارنده
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :