صفحه نخست          تماس با مدیر            نسخه موبایل                RSS                  
دوستان
مدت حكومت حضرت
در این كه مدت حكومت حضرت مهدى چند سال است، دقیقاً روشن نیست. آن چه مسلَم است، مدت حكومت و حاكمیت مهدى باید به اندازه اى باشد كه پایه هاى ظلم و ستمگرى ویران گردد و به جاى آن، بنیاد عدل و داد استوار گردد. بدون تردید، این مسأله اساسى، زمان مى طلبد و فرصت مى خواهد . و بنا نیست كه همه امور را آن حضرت بر اساس معجزه و روش غیر عادى به پیش ببرد. بنابراین عقل و شواهد دیگرى اقتضا مى كند كه آن حضرت مدتى طولانى حیات داشته باشد تا بتواند در این دنیاى گسترده، تحولى همه جانبه و فراگیر ایجاد كند. [1]

روایات وارده در مدت حكومت حضرت، گوناگون است: پنج، بیست، سى و چهل سال، در منابع اهل سنت. [2]

نوزده، بیست، سیصد و نه سال، در منابع شیعى. [3]

امام باقر فرمود: قائم، مدت 309 سال حكومت مى كند، به تعداد سال هایى كه اصحاب كهف دركهف درنگ كردند ..... [4]

امام صادق نیز مى فرمایند: هفت سال بدین منوال مى گذرد، ولى شب ها و روزهایش طولانى مى شود و هر سال آن با ده سال از سال هاى شما برابرى مى كند و بدین گونه مدت حكومت او با هفتاد سال از سال هاى شما برابر مى باشد و آن گاه خداوند هر چه اراده كند، انجام میدهد. [5]

و در برخى روایات استشهاد شده به روزهاى طولانى رستاخیز كه در قرآن كریم، هر روز آن معادل پنجاه هزار سال از سال هاى دنیا شمرده شده است.

پایان حكومت حضرت
امام صادق علیه السلام مى فرمایند: دولت او آخرین و بهترین دولت هاست، پس از پایان همه دولت ها مى آید . هیچ خاندانى نیست كه حكومتى براى آن تصور باشد، جز این كه پیش از او به حكومت مى رسد، تا هنگامى كه ما به قدرت رسیدیم كسى نگوید كه اگر ما نیز به قدرت رسیدیم، این چنین رفتار مى كردیم و این است معناى كلام خدا كه فرمود:و العاقبة للمتقین. [5]

در حدیث دیگرى از حضرتش آمده است: میان وفات قائم و آغاز رستاخیز چهل روز فاصله است. [6]

در مورد روزهاى پس از شهادت حضرت مهدى ارواحنا له الفداء امام صادق علیه السلام آورده است: در توبه بسته مى شود و به كسى كه پیش از آن ایمان نیاورده باشد و در ایمانش خیرى كسب نكرده باشد، دیگر ایمان آوردن سودى نمى بخشد. آن ها بدترین مردمان هستند. [7] همچنین حضرتش مى فرمایند:پایان یافتن سلطنت او از نشانه هاى رستاخیز است، چنان كه قرآن كریم مى فرماید:وانه لعلم للساعة[8] یعنى او هشدار و نشانه رستاخیز است. [9]

پی نوشت ها :
[1] سنن ابی داوود ج4 ص، 116.

[2] بحار الانوار ج 54 ص 280 اعلام الورى ص 434 غیبة طوس ص 471.
[3] بحار الانوار ج 52 ص 291 غیبة نعمانى ص 0181
[4] بحار الانوار ج 52 ص 3 38 ارشاد ص 342 المحجة البیضاء ج 4 ص 337.
[5] ارشاد مفید ص 344 المحجة البیضاء ج 4 ص 336.
[6]بحار الانوار ج 52 ص 145 ارشاد مفید ص 345.
[7] بحار الانوار ج 53 ص 147.
[8] سوره زخرف 61.
[9] ینابیع الموده ج 3 ص 136.

هوای دل



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...
کتابنامه

کتاب «مهدیان دروغین» تألیف حجت‌الاسلام رسول جعفریان منتشر و روانه بازار شد. دانشیار دانشگاه تهران در این کتاب به تقسیم حوزه‌های مختلف جغرافیایی دنیای اسلام پرداخته و مهدیان دروغین در مناطق و دوره‌های مختلف تاریخ را معرفی کرده است.

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟







دیگر امکانات



این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

شمارنده
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :