تبلیغات
آفتاب پنهان - مركز بیت المال در عصر ظهور
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
مركز بیت المال در عصر ظهور
در روایات، محل زندگى، مركز بیت المال و محل تقسیم غنائم جنگى در زمان حضرت مهدى ارواحنا له الفداء، مسجد سهله ذكر شده است. [1]

مركز قضاوت حضرت
در روایات، مركز قضاوت حضرت مهدى ارواحنا له الفداء، مسجد اعظم كوفه ذكر شده است. [2]

جزیه
ابوبصیر از امام صادق علیه السلام پرسید: امام زمان ارواحنا له الفداء با اهل ذمه چه خواهد كرد؟ فرمود: مانند پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم با آنان پیمان می بندد، آنان هم با كمال خضوع، با دست خودشان جریه می پردازند. [3] جزیه، مالیاتى است كه از اهل ذمه یهود، نصارى و مجوس با در نظرگرفتن توانا و ناتوان بودن آن ها، گرفته می شود و در مقابل، از حمایت قانون برخوردار می شوند و مانند یك فرد مسلمان در پناه اسلام، آزاد زندگى می كنند، و آن مثل زكات و خراج و مالیات و غیره است كه از مسلمانان گرفته می شود در این حكم، اجحاف و ظلمی نیست و هر دولت براى اداره مملكت، از وصول مالیات ناگزیر است در اسلام، آن چه از اهل كتاب دریافت می شود به نام جزیه و آن چه از مسلمین اخذ می گردد به نام زكات و غیره خوانده شده است. پس از فتح مكه و درآمدن مردم فوج فوج به دین اسلام و سیطره مسلمانان به نحو كامل بر جزیرة العرب، خداوند پیغمبرش را به نبرد با اهل كتاب از یهود و نصارى امر فرمود:قاتلوا الذین لا یومنون بالله ..... من الذین اتوا الکتاب حتی یعطوا الجزیة عن ید و هم صاغرون. [4]

با اهل كتاب كه به ایمان به خدا و روز واپسین تن نداده و آن چه را كه خدا و رسول حرام كرده، حرام ندانند و به دین حق نگرایند، بجنگید تا گامی كه به دست خود، به حالت خوارى وذلت جزیه بپردازند. ابن كثیر گفته: این آیه در سال نهم هجرت، نازل گردید و تا آن روز پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم از اهل كتاب جزیه نگرفته بود. و چون این آیه فرود آمد، آن حضرت از نصاراى نجران و مجوس هجر و سپس از اهل ایله و اذرح و مردم اذرعات و جز آن ها از قبایل نصارى كه در اطراف جزیرة العرب سكونت داشتند، جزیه گرفت. [5]

پی نوشت ها :
[1] بحار الانوار ج 53، ص 11.

[2] بحارا لانوار ج 53، ص 11 الزام الناصب ص 7 1 2 ینا بیع الموده ج3 ص66.
[3] بحار الانوار ج 52 ص 376و 381.
[4] سوره توبه، 29.
[5] معارف و معاریف ج 4 ص 143.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :