تبلیغات
آفتاب پنهان - ویژگی های اجتماعی
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
ویژگی های اجتماعی
بهداشت در عصر ظهور
شكوفایى دانش، به ویژه علم بهداشت و درمان درعصر حكومت حضرت مهدى و بهره گیرى از آن براى گسترش بهداشت در جامعه و پیدایش آرامش روانى و تأمین بهداشت روحى و نیز گسترش كشاورزى و دامدارى و تأمین تغذیه مطلوب، از جمله عواملى است كه بهداشت را درعصر حضرت، به حد ایده ال می رساند و چنان می شود كه وضعیت جسمی مردم دگرگون می گردد و عمر آنان طولانى می شود. رسول خدا فرمود: هنگامی كه عیسى از آسمان فرود آمد و دجال را كشت... تا چهل سال زندگى پربار و آسوده اى خواهید داشت و در این مدت، نه كسى می میرد و نه بیمار می شود. [1] شاید منظور از این سخن، آن باشد كه مرگ ها و بیمارى هایى كه پیش از ظهور حضرت گسترش یافته، در دوران حضرت به اندازه اى اندك و ناچیز است كه می توان آن را در حكم عدم دانست، و شاید معناى ظاهرى آن مراد باشد. امام حسین علیه السلام درباره حكومت حضرت مهدى ارواحنا له الفداء می فرماید: هیچ نابینا، زمین گیر و دردمندى بر روى زمین نمی ماند، مگر آن كه خداوند درد او را برطرف می سازد[2] و امام صادق علیه السلام نیز فرمود: هنگامی كه قائم قیام كند، خداوند بیمارى ها را از مؤمنان دور می سازد و تندرستى را به آنان باز می گرداند. [3] نیز امام باقر علیه السلام درباره بهداشت محیط زیست در حكومت حضرت مهدى ارواحنا له الفداء می فرماید:هنگامی كه قائم ما قیام كند... چاه هاى فاضلاب و ناودان هایى را كه در مسیر راه هاست، از بین می برد. [4]

امنیت پس از ظهور
در حالى كه پیش از ظهور حضرت مهدى ارواحنا له الفداء شرایط ناامنى بر جهان چیره است، یكى از بنیادى ترین كارهاى حضرت، بازگرداندن امنیت به جامعه است. در حكومت حضرت مهدى ارواحنا له الفداء با برنامه ریزى دقیقى كه انجام مى شود، در مدت كوتاهى امنیت در همه زمینه ها به جامعه باز می گردد و مردم در محیطى پر از امنیت به زندگى خود ادامه مى دهند امنیتى كه بشر در هیچ روزگارى مانند آن را ندیده است. راه ها به گونه اى امن مى شود كه زنان جوان از جایى به جاى دیگر، بدون همراه داشتن محرمى، سفر می كنند و از هرگونه تعرض و سوء نظر در امان هستند [5] مردم در امنیت كامل قضایى به سر مى برند، به گونه اى كه دیگر كسى از این كه ممكن است حقش پایمال شود، کوچك ترین بیمى ندارد. [6] برنامه ها و قوانین به گونه اى طرح ریزى و اجرا مى شود كه مردم، خود را در امنیت كامل مالى و جانى مى بینند. دزدى از جامعه رخت برمى بندد و امنیت مالى تا جایى فراگیر مى شودكه اگر كسى دست در جیب دیگرى ببرد، هرگز احتمال دزدى داده نمى شود و كار او توجیه می گردد. چنان نا امنى، جایش را به امنیت مى دهد كه حیوانات و جانداران را نیز در بر می گیرد به گونه اى كه گوسفند و گرگ دركنار هم زندگى می كنند [7] و كودكان با عقرب و گزندگان هم بازى مى شوند، بدون این كه آسیبى ببینند. [8] امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:... در آن زمان، گرگ وگوسفند در یك مكان مى چرخند. كودكان با مارها و عقرب ها بازى می كنند و آسیبى نمى بینند، شر و بدى از میان مى رود و خیر و خوبى مى ماند.... مردم به اطاعت و عبادت رو مى آورند. دین و آیین رونق مى یابد. امانت ها رعایت مى شود، درختان پرثمر مى شود و بركت ها بسیار می گردد، اشرار به هلاكت مى رسند. نیكان مى مانند و از دشمنان اهل بیت كسى باقى نمى ماند. [9]

تألیف قلوب
به معناى جمع كردن دل ها و متحد ساختن قلب هاست بیشتر مردم یكى از دو حال را دارند، یا صلاح واقعى خود را تشخیص نمى دهند، لذا به امورى كه به ضرر آن ها است تن مى دهند و یا اینكه مصلحت را تشخیص مى دهند، ولى به خاطر منافع دنیوى به آن رضایت ندارند. یگانه كسى كه بین این دو حالت را جمع می كند و اتحاد مى بخشد، امام عصر ارواحنا له الفداء است لذا در دعاى ندبه مى خوانیم: أین مؤلف شمل الصلاح و الرضا كجاست آن كه میان پراكندگى، صلاح و رضا را جمع كند و در دعاى امیر المومنین علیه السلام درباره آن حضرت آمده: و پراكندگى امت را با او جمع فرما و در حدیثى آمده: به وسیله او میان دل هاى مختلف و پراكنده، الفت و اتحاد داده مى شود [10] و از امام صادق علیه السلام روایت شده كه: خداوند به وسیله آن حضرت بین دل هاى پراكنده و مخالف یكدیگر، ائتلاف مى بخشد.

اقلیت ها در حكومت حضرت
در حكومت جهانى حضرت مهدى ارواحنا له الفداء حقوق تمام اقلیت ها به طور كامل مراعات خواهد شد. اهل كتاب و كسانى كه شبهه کتاب دارند، خواهند توانست با انعقاد پیمان ذمه و كسب تابعیت،در قلمرو حكومت اسلامى آزادانه زندگى كنند و از حقوق انسانى خود بهره مند گیرند. ابوبصیر طى سؤالات گوناگونى از امام صادق علیه السلام پرسید: امام زمان ارواحنا له الفداء با اهل ذمه چه خواهد كرد؟ فرمود: مانند پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم با آنان ییمان مى بندد.آنان هم با كمال خضوع، با دست خودشان جزیه مى پردازند [11] امام باقر علیه السلام فرمود: وقتى كه قائم اهل بیت قیام كرد، تورات و سایر كتاب هاى آسمانى را از غارى كه در انطاكیه واقع شده، استخراج مى نماید. بین اهل تورات با تورات، بین اهل انجیل با انجیل، بین اهل زبور با زبور و بین اهل قرآن با قرآن قضاوت خواهد كرد. [12]

بدین ترتیب اهل ذمَه در دولت مهدى از نظر قضایى كاملاً آزاد خواهند بود و در منازعات و اختلافاتِ مخصوص خود، خواهند توانست به دادگاه هاى خود مراجعه كنند و اگر خودشان دادگاه ویژه نداشته باشند و یا با افراد مسلمان اختلاف و نزاعى پیدا كردند، با كمال اطمینان به حاكم مسلمین مراجعه نمایند . همین خوش رفتارى و مسالمت مسلمانان با اقلیت هاى مذهبى در دولت مهدى، سبب خواهد شد كه اقلیت هاى مذهبى، به خصوص یهود و نصارى تا پایان در جهان خواهند ماند. ظاهر آیاتى از قرآن و مِن الذِینَ قالوا إنا نَصارى ... [13] و قالتِ الیهودُ یَدُ اللهِ مَغولة.، [14] دلالت دارند كه آیین یهود و نصارى تا قیامت و در عصر دولت مهدى ارواحنا له الفداء نیز باقى خواهد ماند، ولیكن در مقابل این آیات و روایات، احادیث دیگرى هم وجود دارد كه دلالت می كنند كه در دولت مهدى ارواحنا له الفداء غیر از مسلمانان، احدى روى زمین باقى نخواهد ماند. آن حضرت دین اسلام را بر اهل كتاب، عرضه مى دارد و اگر نپذیرفتند، كشته مى شوند. [15] و چون این روایات، علاوه بر ضعف سند، مخالف قرآن و سیره پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اصول مسلم اسلام است، از درجه اعتبار ساقط مى باشد. [16] پس اقلیت هاى مذهبى در عصر حضرت مهدى ارواحنا له الفداء باقى خواهند ماند و شرائط ذمه را خواهند پذیرفت و تحت الحمایه حكومت اسلامى، آزادانه زندگى خواهند كرد. دولت هاى باطل همه سقوط می كنند و همه قدرت و حكومت جهان، به دست مسلمانان مى افتد و دین اسلام، بر تمام ادیان غالب می گردد و بانگ توحید از همه جا بلندمی شود. [17]

پی نوشت ها :
[1] ملاحم ابن طاووس ص 97.

[2] بحار الانوار ج 53 ص 62.
[3] غیبة نعمانى ص 317 بحار الانوار ج 52 ص 364 اثبات الهداة ج 3 ص 493.
[4] ارشاد مفید ص 365 غیبة طوسى ص 283بحار الانوار ج 52 ص 333.
[5] ملاحم ابن طاووس ص 69 عقد الدرر ص 151 فتن ابن حماد ص 98.
[6] بحار الانوار ج 52 ص 0224
[7] ملا حم ابن طاووس ص 152.
[8] همان.
[9] عقد الدرر ص 211.
[10] مکیال المکارم ج 1 ص 81.
[11] بحار الانوار ج52 ص 376و 381.
[12] غیبة نعمانى ص 125 به نقل از آخرین امید ص 299.
[13] سوره مائده14.
[14] سوره مائده 64.
[15]بحارالانوار ج 2 ص 340 و 390.
[16] آخرین امید داود الهامى ص 300.
[17] همان.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :