تبلیغات
آفتاب پنهان - وسایل شخصی حضرت
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
وسایل شخصی حضرت
تسبیح حضرت
ایام ماه را نسبت به هر امامى تقسیم كرده اند. در آن ایام، تسبیحى مخصوص آن حجتى است كه آن روز را به ایشان منسوب كرده اند.تسبیح حضرت مهدى ارواحنا له الفداء از روز هیجدهم ماه است تا آخر ماه و این گونه است: سبحان الله عدد خلقه، سبحان الله رضا نفسه، سبحان الله مدادكلماته، سبحان الله زنة عرشه والحمد لله مثل ذلک. [1]

حرز حضرت
حزر حضرت در لغت به معناى دعایى است كه براى حفظ جان بر كاغذى مى نویسند و آن را با خود دارند.

آمده است كه حرز امام زمان ارواحنا له الفداء این است:"یا مالِك الرقاب و یا هازم الاَحزابِ یا مفتح الابواب یا مسبب الأسباب، سبب لنا سببا لا نستطیع له طلبا بحق لا اِله الله محمد رسول الله علیه و علی ا له اجمعین.[2]

ذوالفقار
نام شمشیر پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است كه حضرت حجت ارواحنا له الفداء هنگام ظهور آن را همراه خود دارد.[3] از امیرالمؤمنین علیه السلام رسیده كه فرمود :جبرئیل به پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم نازل شد و گفت: اى محمد در یمن بتى است از سنگ كه آن را در (قاب) آهن نشانده اند. كسى بفرست آن آهن را بیاورد. حضرت مرا فرستاد و آن آهن را آوردم و آن را به عمر صیقل (آهنگر) دادم دو شمشیر از آن ساخت: ذوالفقار و مخذم. حضرت مخذم را برداشت و ذوالفقار را به من داد و پس از رحلت آن بزرگوار، مخذم نیز به من رسید.

زره حضرت
فاضل نام زره رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم است كه حضرت
مهدى ارواحنا له الفداء هنگام ظهور همراه دارند و آن درسَفَط است. [4]

عصای حضرت
هَراوة اسم عصاى رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم است كه امام زمان ارواحنا له الفداء آن را همراه خود دارد. [5]

شتر حضرت
غضباء نام ناقة رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است كه حضرت حجت ارواحنا له الفداء هنگام ظهور همراه خود خواهد آورد. [6]

بُراق
اسبى است كه جبرئیل امین در آستانه ظهور براى حضرت مى آورد و همان استرى است كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در شب معراج بر آن نشست.

امام زین العابدین علیه السلام از آمدن جبرئیل امین در آستانه ظهور به محضر آن حضرت سخن گفته و مى فرماید: آنگاه اسبى را كه براق نامیده مى شود به حضور ایشان مى آورد. قائم بر آن سوار مى شود، سپس به كوه رضوى حركت می كند. [7]

از امام باقر علیه السلام روایت شده كه در معراج، جبرئیل، براق را در اختیار پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم نهاد.

براق از استر كوچك تر و از درازگوش، بزرگتر است. دوگوش لرزان دارد و چشم این حیوان در سمش قرار دارد. میان هر گام تا گام دیگرش آن قدر فاصله دارد كه چشمش كار كند، و هنگامى كه به كوه مى رسد، دست هایش كوتاه مى شود و چون از كوه سرازیر می گردد، دست هاش بلندتر از پاهایش مى شود. یال آن به سمت راستش سرازیر است و دو بال از پشت دارد. [8]

از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده كه فرمود خداوند، براق را در اختیار من قرار داد و آن حیوانى است از حیوانات بهشت، نه كوتاه است نه بلند، و اگر خداوند دستور دهد، دنیا و آخرت را در یك پیمایش مى پیماید و از هر حیوانى خوش رنگتر است. [9]

جفر
كتابى است شامل علم منایا و بلایا و مرگ و میرها آن چه در جهان اتفاق افتاده و آن چه در آینده روى خواهد داد در این كتاب منعكس گردیده است. این كتاب، هم اكنون در دست مبارك حضرت ولى عصر ارواحنا له الفداء می باشد. [10]

در حدیث است كه پیغمبر جفر و جامعه را به حضرت على علیه السلام املا نمود. كه در حدیث، تفسیر شده به پوست بزى و پوست قوچى كه همه علوم، حتى خون بهاى خراش و یك تازیانه و نیم تازیانه در آن است.

از محقق شریف در شرح مواقف نقل شده كه جفر و جامعه دو كتاب انداز حضرت على كه در آن، به روش علم حروف، همه حوادث تا انقراض عالم ثبت شده و حضرات ائمه معصومین علیه السلام بدان آگاه بوده و طبق آن حكم می كرده اند. گواه این حدیث امام صادق علیه السلام است كه فرمود: جفر ابیض، نزد من است زید بن ابى العلاه راوى حدیث عرض كرد: چه چیزى در آن است؟ فرمود: زبور داود، تورات موسى، انجیل عیسى، صحف ابراهیم علیه السلام و احكام حلال وحرام و مصحف فاطمه علیه السلام درآن است. آن چه كه مردم در آن به ما نیاز دارند و فرمود: جفر احمر نزد ما است و چه می دانند آن چیست؟ در آن سلاح است، و به جهت خون گشوده می شود كه صاحب شمشیر حضرت ولى عصر ارواحنا له الفداء آن را براى كشتن می گشاید. [11]

رفید می گوید: به امام صادق علیه السلام عرض كردم : فدایت شوم آیا حضرت قائم ارواحنا له الفداء با اهل عراق به همان روشى كه امیرالمؤمنین علیه السلام با آنها داشت عمل می كند ؟ فرمود: خیر اى رفید على علیه السلام با آنها بر طبق جفر ابیض عمل می نمود، ولى قائم ارواحنا له الفداء با عرب ها طبق جفر احمر عمل خواهد كرد. عرض كردم: فدایت شوم، جفر احمر چیست؟ حضرت به انگشت به گلوى خویش اشاره نمود و فرمود: این چنین یعنى كشتار. [12]

گروهى از اصحاب امام صادق علیه السلام به خدمت آن حضرت شرفیاب شدند و آن حضرت را دیدند كه روى زمین نشسته و در حالى كه به شدت می گریست فرمود: سرور من !غیبت تو خواب از دیدگانم ربوده، خاطرم را پریشان ساخته و آرامش دلم را از من سلب كرده است. یكى از یاران عرضه نمود: مولاى من خدا دیدگانت را نگریاند، چه چیزى موجب شده كه این چنین سیلاب اشك بر صورت مباركت جارى شود؟ امام صادق علیه السلام آهى كشید كه قفسه هاى سینه اش باز شد و لرزه بر اندامش افتاد و فرمود: واى بر شما امروز صبح كتاب جفر را مطالعه می كردم، در زندگى قائم می اندیشیدم كه از دیده ها غائب می شود و غیبتش طولانى می گردد و عمرش بسیار طولانى می شود و مؤمنان درآن زمان به سختى آزموده می شوند و از طول غیبتش دچار شک و تردید شده، بیشترشان از دین خود مرتد می شوند... از مطالعه وضع آن ها رشته افكارم گسست و كوه غم و اندوه بر تنم فرو ریخت. [13]

حمار حضرت
یعفور نام حمار رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است كه هنگام ظهور حضرت
مهدى ارواحنا له الفداء همراه ایشان است. [14]

كفش حضرت
در روایات آمده است كه حضرت
مهدى ارواحنا له الفداء وقتى ظهور مى كند، كفش مخصوص شیث نبى علیه السلام را بر پا دارد. [15] كفش شیث هم از مواریث انبیاست كه به حضرت مهدى ارواحنا له الفداء انتقال مى یابد. شیث دومین پیغمبر از نسل بشر و سومین فرزند آدم و حوا و به قولى اولین فرزند آن دو پس از هابیل و قابیل است. وى وصى و ولیعهد آدم و اول كسى بود كه كعبه را به گل و سنگ بنا كرد. هفتصد و دوازده سال وبه قولى هزار و چهل سال زندگى كرد و پس از فوت در غار ابوقبیس دفن شد. دربعضى تواریخ آمده كه نسل آدم، همه از شیث مى باشند، زیرا هابیل بلا عقب از دنیا رفت و فرزندان قابیل هم، همه در طوفان از میان رفتند. از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده كه شیث به زبان سریانى مبعوث گشت و پنجاه صحیفه بر او نازل شد. [16]

عبای حضرت
قطوانى نام عبایى است كه حضرت
مهدى ارواحنا له الفداء هنگام ظهور بر دوش دارد.

پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم فرمود: مهدى از فرزندان من است، به هنگام ظهور سیمایى چهل ساله و پرتوان و شاداب دارد... و دو جامه خاص قطوانى بر تن اوست... [17]

عباى قطوانى، عباى سفید رنگى است كه داراى كرك هاى كوتاه است. [18]

قطوان یكى از نواحى كوفه و سمرقند است، كه عباى آن معروف است. [19]

عطرحضرت
جناب حكیمه خاتون مى گوید: یك بار وقتى دلم براى حضرت تنگ شده بود، به نزد گهواره اش رفتم و او را بغل كردم و به دست و صورتش بوسه زدم. آن چنان عطر خوشى از او استشمام نمودم كه هرگز عطرى به آن خوشى بویى استشمام نكرده بودم. [20]

زهرى مى گوید حضرت بقیه الله را دیدم كه جمال دل آراى او نیكوترین صورت ها و عطر ساطع از وجود شریفش، خوشبوترین عطر در جهان بود. [21]

على بن ابراهیم ازدى نیز مى گوید: مشغول طواف خانه خدا بودم که در كنار حلقه اى در طرف راست خانه خدا، جوان زیبارو، خوش بو، باوقار و با شكوهى را دیدم ..... [22]

پیراهن حضرت
در روایات از لباس مخصوصى براى حضرت
مهدى ارواحنا له الفداء به هنگام ظهور یاد شده است. گاهى از پیراهن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم سخن گفته شده و گاه از پیراهن یوسف علیه السلام به عنوان لباس حضرت به هنگام ظهور نام برده شده است.

یعقوب بن شعیب مى گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: آیا نمى خواهى پیراهنى را كه حضرت قائم به هنگام ظهور بر تن دارد به تو نشان دهم؟

عرض كردم: البته مایلم آن را ببینم. حضرت صندوقچه اى را خواست و آن را گشود و از آن پیراهن كرباسى بیرون آورد و آن را باز كرد كه در گوشه آستین چپ آن لكه خونى بود. امام فرمود: این پیراهن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است و در روزى كه چهار دندان پیشین حضرت را در جنگ احد شكستند، آن را بر تن داشت و حضرت قائم ارواحنا له الفداء در حالى كه این پیراهن را بر تن دارد قیام مى كند. من آن خون را بوسیدم و بر دیده خود نهادم آن گاه حضرت لباس را پیچیده و برداشت. [23]

پی نوشت ها :
[1] نجم الثاقب باب هفتم.

[2] مفاتیح الجنان باب پنجم.
[3] غیبة نعمانى ص307 و 308 امام مهدى از ولادت تاظهور سید محمد كاظم قزوینى ص663.
[4] نجم الثاقب باب دوم.
[5] بحارالانوارج 53 ص15 و 35، الزام الناصب ص 201 و 218.
[6]نجم الثاقب باب دوم.
[7] بحا رالانوار ج 52 ص 306.
[8] معارف ومعاریف ج 9 ص 489.
[9] بحارالانوار ج 18 ص 311.
[10] اصول کافی ج 1 ص 239 ، الزام الناصب ص 7و 9.
[11] کافی ج1 ص 240 ، معارف ومعاریف ج 4 ص 167.
[12] بحار الانوار ج 52 ص 313.
[13] بحارالانوارج 51 ص 219 ،غیبة طوسی ص 15، منتخب الاثرص 259.
[14] نجم ا لثاقب باب دوم.
[15] اثبات الهداة ج 7 ص 45 منتخب الاثرص 479.
[16] معارف ومعاریف ج 6 ص 591.
[17] عقدالدرر ص 36 بحارالانوار ج 51ص 96.
[18] لسان المیزان ماده قطو.
[19] معارف ومعاریف ج 8 ص 351.
[20] روزگار رهایی ج 1 ص152.
[21] همان ص 168.
[22] همان.
[23] غیبة نعمانی ص 243، بحارالانوارج 52 ص 355 ، اثبات الهداة ج 3 ص 542.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :