تبلیغات
آفتاب پنهان - آینده در کتاب خدا
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
آینده در کتاب خدا
جهان امروز آن جامعه ای نیست كه پیامبران عموماً و رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم خصوصاً آن را طلب كرده و برپایی آن را نوید می داده اند. باید دانست كه این عدم تطابق هم در ارتباط با فكر دینی و گسترش آن در گستره زمین مطرح است و هم مرتبط با جامعه انسانی كه آنها تدارك دیده اند طرح می گردد.در اینجا به چند آیه قرآنی و حدیث نبوی اشاره داریم كه به موجب آنها ترسیمی روشن از آن آینده نورانی به عمل آمده است. در یكی از این ترسیم ها، قرآن مجید مرگی فراگیر برای گستره گیتی سراغ داده سپس در پی آن همگان را به حیاتی دوباره آگاهی می دهد و می فرماید: «اعلموا ان الله یحیی الارض بعد موتها قد بینا لكم الایات لعلكم تعقلون»[1] روشن است كه این موت و حیات همانند مرگ و زندگیهای ظاهری اعم از فردی یا گروهی نیست بلكه نمایانگر به روز دو دوره وحشت و راحت همانند دو فصل خزان و بهار در طبیعت است و بنابر آنچه در تفاسیر ذیل آیه آمده این مرگ زمین و حیات دوباره آن در ارتباط با دوران غیبت و سپس ظهور مهدی آل محمد تبیین گردیده است و به بیان ابن عباس:«یصلح الارض بقائم آل محمد من بعد موتها یعنی من بعد جور اهل مملكتها قد بینا لكم الایات بقایم آل محمد لعلكم تعقلون»[2]

اشاره به این دارد كه ظلم و جور، به واقع حیات زمین را می گیرد و داد و دادگری، آن را جانی دوباره می بخشد و این همان ویژگی است كه با برپایی نظام حكومتی حضرت مهدی ارواحنا له الفداء شكل می گیرد و چه بسا جمله پایانی آیه كه مردم را به اندیشیدن فرا می خواند بر این مهم نظر داشته باشد كه مردم بیندیشیند، واقعیت این مرگ و حیات را دریابند و خدای متعال را به عنوان اصلی ترین عامل در این تحول بشناسند و برای آگاهی از چگونگی این تغییر سراغ پیامبر و معصومین علیهم السلام رفته از آنان واقعیت امر را جویا شوند. [3]

قرآن در ترسیمی دیگر، بینش و فكر حاكم بر جهان را در آن روزگاران سراغ می دهد، بدین معنی كه اندیشه برتر در آن دوران و نظام فكری آن جامعه، برپایی اسلام و قرآن و سیطره این مكتب بر تمامی طرحها و اندیشه ها خواهد بود آنجا كه می فرماید:«هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین كله و كفی بالله شهیدا»[4] از آنجا كه تا كنون چنین چیرگی به جهان حاكم نگردیده است پس به ناچار باید زمانی در پیش باشد كه این وعده الهی واقعیت جامع خارجی بر خود بگیرد و اینجاست كه آمده: «لیظهره علی جمیع الادیان عند قیام القایم»[5]

ترسیم دیگر قرآن، راه و رسم رایج در آن زمان و نقطه های اساسی در این طرح را نشان می دهد آنجا كه می فرماید:«الذین ان مكناهم فی الارض اقاموا الصلوه و اتوا الزكوه و امروا بالمعروف و نهوا عن المنكر و لله عاقبه الامور»[6]

یعنی سیره عملی این نظام در آن روزگاران چنان است كه در ارتباط با خدا نماز را بر پا می دارند و در ارتباط با مردم هستند ولی باز هم به انگیزه الهی زكوة مال می دهند و دست و زبان به گسترش معروف و همراه سازی با حق و رویارویی با منكر و جداسازی از باطل بر می گشایند و جالب این كه این همه را صرفاً در راستای حركت و تلاشی فراگیر در زمینه حق و عدل و خداجویی و خدا محوری در كارها به انجام می رسانند. روایات، این آیه را از آن خاندان پیامبر دانسته تا آنجا كه می گویند مهدی ارواحنا له الفداء در آغاز حركت و قیام خویش مردم را مخاطب قرار داده و می گوید:«نحن الذین وعدكم الله فی كتابه الذین ان مكناهم...» [7]

«ماییم آن گروه كه خداوند سراسر زمین را مسخر آنان گرداند و به وجود ایشان دین را جلا و جلالی دوباره بخشد و چیرگی تازه در دهد و خدای بوجود آنان بدعتها و باطلها را درهم فرو كوبد آن سان كه دیگر اثری از ظلم و ستم بر جای نماند.» [8]

این حركت در عرصه های فكر و اندیشه و عمل و سیره فردی و جمعی چه بسا كه جباران روزگار را چندان خوش نیاید و در این اندیشه باشند كه چونان گذشته تاریخ كه همواره همه چیز پامال آمال و آراء آنان می شد و همیشه حرف آخر را همانها می زدند این بار نیز چنین می توانند نمود غافل از آنكه این بار مصرع این دم شیر است به بازی مگیر مصداق یافته است. در اینجا بنا به ترسیم روشن قرآنی، كید و مكر و حیله و طراحی و برنامه ریزی های ارباب ستم همانند حبابی بر سراب از اصل بی پایه و بی مایه است كه:«یریدون ان یطفیوا نور الله بافواههم و یابی الله الا ان یتم نوره و لو كره الكافرون»[9]

كه بنا به روایات فالنور هو الامام و آنان كه در صدد خاموش كردن نور ولایت بر می آیند (همانها كه تبارشان در آغاز در مقابل اولین امام علی علیه السلام موضع گرفت) اینك آخرین امام و اساساً نظام امامت الهی را نشانه گرفته اند و حال آن كه:«و الله متم نوره و الله متم الامامه، و الله متم نوره، ولایه القائم»[10]

آری خدای این امر را به سامان می رساند و درست بدنبال همین آیه است كه موضوع چیرگی نهایی اسلام بر سایر ادیان بدست با كفایت امام عصر ارواحنا له الفداء مطرح می گردد، همان مطلبی كه پیش از این بدان اشاره رفت. سخن در این زمینه و راستا بس دراز است و ما فعلاً به همین مختصر بسنده می كنیم كه خلاصه، در منطق روش قرآن، زمین پس از مرگی جانكاه جانی دوباره می گیرد و بهاران پر بار جایگزین خزان غمبار می گردد، اسلام به عنوان تنها مكتب الهی نظام نامه حكومت جهانی شده و بر همه مكتبها و آراء چیره می شود. سیره عملی، در آن زمان گسترش نماز و زكوة و امر بمعروف و نهی از منكر می گردد و همه تلاشها به سوی خدای بزرگ جهت می گیرد و طرحهای دشمن در رویارویی با این نور، با ناكامی مواجه می شود و این همه دستاورد ظهور قیام مهدی آل محمد عج است.[11]


پی نوشت ها:
[1] سوره حدید/ آیه 17 «بدانید كه خداوند زمین را پس از مرگش زنده می نماید ما آیات خود را برای شما بیان می كنیم باشد كه اندیشه و عقل خویش را بكار اندازید.»

[2] غیبت شیخ طوسی صفحات 109 و 110.
[3] درباره این آیه روایات متعددی از ایمه علیهم السلام نقل شده است در كمال الدین مرحوم صدوق ص 668 در جلد 2 از امام باقر علیه السلام ضمن روایتی این احیاء دین را بظهور مهدی علیه السلام دانسته و آن مرگ را به گسترش كفر و بی دینی در زمین تفسیر نموده است. و در غیبت نعمانی ص 24 از امام صادق علیه السلام طی حدیثی طولانی مرگ زمین، جور پیشوایان، گمراهی و حیات آن، ره آورد عدل حضرت مهدی علیه السلام دانسته شده است.
[4] سوره فتح/ آیه 28 «او كسی است كه پیامبرش را با هدایت و دیانت حق به سوی مردم می فرستد تا سرانجام او را بر تمامی ادیان غلبه بخشد و بر این مطلب تنها شهادت پروردگار كافی است.»
[5]كافی جلد 1/ صفحه 432 حدیث 91 «امام كاظم می فرمایند: كه این دین را خداوند در هنگام ظهور حضرت مهدی علیه السلام بر تمامی ادیان سیطره و چیرگی خواهد داد.»
[6] سوره حج/ آیه 41«آنان كه چنانچه ما ایشان را بر زمین فرمانروایی بخشیم نماز را بر پای داشته زكوه را پرداخت نموده و امر به معروف و نهی از منكر می نمایند و پایان تمامی كارها برای خداست.»
[7]تفسیر فرات كوفی صفحه 100 «ما همانها هستیم كه خداوند به شما در كتاب خویش وعده داده است كه الذین ان مكناهم...»
[8]تفسیر قمی جلد دوم/ ص 87 عن ابی جعفر علیه السلام المهدی و اصحابه یملكهم الله مشارق الارض و مغاربها و یظهر الدین و یمیت الله به و اصحابه البدع و الباطل كما امات السفه الحق حتی لا یری اثر الظلم.
[9] سوره توبه/ آیه 32 «می خواهند كه نور خدا را با دهانهای خویش خاموش كنند و خدا از این مسیله ابا دارد مگر آن كه نورش را تام و تمام نماید هر چند كه كافران این امر را مكروه شمارند و آنان را خوش نیاید. این آیه با مختصر تفاوت در سوره صف آیه 8 هم آمده است. »
[10] كافی جلد 1/ صفحه 432 حدیث 91
[11] یكی از آثاری كه به طور خلاصه با استناد به منابع مكتوب اهل سنت در ارتباط با موضوع اصالت مهدویت در قرآن تدوین گردیده است، كتاب المهدی فی القرآن تالیف آقای صادق الحسینی شیرازی چاپ دار الصادق بیروت است كه ترجمه آن نیز به نام موعود قرآن توسط بنیاد بعثت به چاپ رسیده است. در این كتاب حدود 100 آیه قرآن به نقل از منابع اهل سنت در ارتباط با مصلح موعود حضرت مهدی عج گرد آوری گردیده است.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :