تبلیغات
آفتاب پنهان - مسیحیت یهودى
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
مسیحیت یهودى
مذهبى شدن و یهودى شدن آمریکا با شكل گیرى و نشو و نماى آن ارتباط پیدا مى كند . مهاجران اولیه آمریکا را اورشلیم (جدید یا كنعان جدید تلقى كردند و خود را به عبرانى هاى قدیم تشبیه نمودند، كه از ظلم و ستم فرعون) جیمز اول پادشاه انگلیس فرار كردند و از سرزمین مصر انگلیس به جست وجوى سرزمین موعود جدید گریختند . به این ترتیب، تعقیب و بیرون راندن سرخ پوستان توسط مهاجران پروتستان در دنیاى جدید آمریکا بسان تعقیب و بیرون راندن عبرانى هاى قدیم توسط كنعانى ها در فلسطین بود .

بدین ترتیب، شهرك نشینان از پندها و سفارشات حكایات سفر خروج چراغى فرا راه خود در تدوین قانون اساسى آمریکا ساختند. بنابراین بندگى در مصر، بیرون رانده شدن، سرگردانى، وارد شدن به سرزمین موعود، قتل عام ساكنان آن و... تاریخ پیشین و آینده اى براى ملت جدید برگزیده خداوند در سرزمین جدید موعود شد.

تبدیل دنیاى جدید به اسرائیل جدید، هدف اصلى طرح شهرك نشینان پروتستانى پورتانى اولیه بود. آن ها همیشه در انگلستان خواب تطبیق و اجراى شرت تورات را مى دیدند و هنگامى كه به آمریکا آمدند، رویاى دولتى را در سر پروراندند كه دستورات و فرمان هاى خداوند بر آن حكومت كند، حتى مورخى چونا جان فیسك مى گوید:

همین كه مى بینى تاریخى در آمریکا ساخته مى شود، ملاحظه مى كنى كه آن، تاریخى آمریكایى- یهودى است.

یهودى شدن مسیحیت امریكایى در اصل به آن چیزى باز مى گردد كه ما آن را مسیحیت یهودى نامیدیم و با ظهور قدیس پولس دومین بنیانگذار مسیحیت پس از یسوع روى از دیده ها نهان كرد، اما طى دوره اصلاح گرایى و انقلاب در اروپا ظاهر شد و رشد نمود و نقش مهمى پس از باز پس گرفتن اسپانیا توسط مسیحیان- كه در آن زمان در دست یهودیان به آیین مسیحیت در آمده یا یهودیان مارانو بود- بازى كرد.

با شروع قرن شانزدهم، تأثیرات مسیحیت یهود منجر به انتشار ایده هزاره گردید و تفسیرهاى جدید و نوینى از سفر دانیال در عهد قدیم( و رؤیاى یوحنا )در عهد جدید شد و بدین ترتیب یهودیان در نقشه خداوند جهت پایان تاریخ، كه شامل بازگشت یهود به فلسطین، آن هم قبل از آمدن مسیح مى شد، جایگاه مهمى پیدا کردند. اما حركت بزرگ مسیحیت یهود با جنبش اطلاح طلبانه پروتستان ها در قرن شانزدهم ارتباط پیدا مى كند، به طورى كه پروتستان ها اعتبار و آبروى یهودیان را به آن ها بازگرداندند و عهد قدیم یهودیان بالاترین منبع اعتقادى پروتستان ها شد. با انقلاب پورتانى ها در قرن هفده، یهودى شدن مسیحیت به ارج خود رسید. پوروتانى ها در گرامیداشت عهد قدیم، سنگ تمام گذاشتند و از دولت بریتانیا خواستند، قوانین تورات را به عنوان قانون اساسى كشور اعلام كند و آداب و رسوم یهودیت را جایگزین مسیحیت نمودند و حتى پا را از این هم فراتر نهاده برخى از آن ها نماز و كتاب مقدس را به زبان عبرى مى خواندند.

هنگامى كه مهاجران پورتانى اولیه به دنیاى جدید آمریكا رسیدند، اسطوره هاى هفت برگزیده، سرزمین موعود و سرزمین اسرائیل چراغ راه و راهنماى ایشان بود. آن ها نماز را به زبان عبرى مى خواندند و بر فرزندان خویش نام هایى از داستان هاى تورات مى گذاشتند و اولین كتابى كه در آ مریكا چاپ كردند، كتاب مزامیر داوود سرودهاى مذهبى داوود بود.

به این ترتیب، مسیحیتى كه با دومین گروه از مهاجران وارد آمریكا شد، مسیحیتى یهودى بود؟ به عبارت دیگر مسیحِ یسوع ناصرى كه در رأس دین مسیحیت قرار دارد، تبدیل به مسیحى یهودى یا یكى از پیامبران بى شمار قوم یهود شد . با تأثیرپذیرى از مسیحیت یهودى و با آغاز قرن هجدهم، اعتقاد به برانگیختگى یهود در فلسطین تبدیل به یكى از اصول لاهوتى مهم در پروتستان هاى آمریكایى شد؟ به طورى كه اعتقاد به مسیح منتظر و عصر هزاره خوشبختى جایگاه مهم و بارزى در اعتقادات این مسیحیان پیدا كرد.

با ورود آمریكا به دوره رشد و بیدارى بزرگ مذهبى در دهه 40 قرن نوزدهم، مسیحیت صهیونیسم از مسیحیت یهود، زاده شد و با هدف قرار دادن فرهنگ و سیاست آمریكا آن ها را ملزم به فریضه برپایى اسرائیل برانگیختگى یهود و حمایت از آن ما، به عنوان فریضه اى الهى و فرهنگى و در نهایت سیاسى كرد . به این ترتیب صهیونیسم آمریكایى دهه ها پیشتر، گوى سبقت را از صهیونیسم هرتزلى در زمینه برپایى اسرائیل ربود و این یكى از دلایل تفسیر كننده حمایت آمریكا از برپایى اسرائیل در سال 1948 و سپس پشتیبانى آمریكا از اسرائیل است. این حمایت و جانبدارى، الهى و فرهنگى است كه در جان و روح و سیاست آمریكایى ها، سال ها قبل از ظهور صهیونیسم یهودى و لابى یهودى- كه هر روز بیش از پیش بر قدرت و نفوذ آن افزوده مى شود، بى آن كه به احساسات مسیحیان صهیونیست آمریكایى توجه كند- نفوذ كرده است .

بنایراین براى بحث و گفتگو پیرامون مذهبى شدن و یهودى شدن آمریكا مى بایست، بر جنبش احیاى مذهبى در آمریکا كه در بیست و پنج سال آخر قرن ییستم به وقوع پیوست تمركز نمود و به آن توجه كرد. از سال،1976 ایالات متحده آمریکا شاهد به قدرت رسیدن مسیحیت اصولگرا بود كه اصطلاحا راست مسیحى یا مسیحیان راستگرا نامیده مى شدند. این مسئله باعث شد تا هزاران نفر از جوانان آمریکایى به مسیحیان دوباره زاده شده تبدیل شوند و نظرسنجى مؤسسه گالوپ آشكار ساخت كه پنج و یك سوم آمریکایى ها غسل تعمید را دوباره انجام دادند .مسیحیان دوباره زاده شده و- پیروان كلیساهاى افراطى و تندرو افزایش یافت و شبكه هاى تلویزیونى مذهبى یا كلیساهاى تلویزیونى تأسیس شدند . این موج به كاخ سفید نیز كشیده شد، به گونه اى كه رئیس جمهور وقت آمریکا كارتر اعلام کرد مسیحى دوباره زاده شده است .

به قدرت رسیدن مسیحیت سیاسى و اصولگرا یا به قدرت رسیدن مسیحیت صهیونیسم، به ویژه پس از پیروزى اسرائیل در جنگ ژوئن 1967 واشغال قدس توسط آن، ارتباط پیدا مى كند و این مسئله اى است كه مسیحیت صهیونیستى آمریکا آن را تاكیدى بر درستى و راستى پیشگویى هاى تورات و مقدمه نزدیك بودن ظهور مسیح تلقى كرد. به این ترتیب مسیحیت صهیونیسم داراى سازمان هاى مخصوص به خود شد كه وسایل گروه هاى فشار لابى را به خدمت گرفت تا بر افكار عمومى و كنگره آمریکا با هدف تأیید بر مشروع بودن دولت اسرائیل و حمایت اقتصادى و نظامى و سیاسى از آن به عنوان فریضه اى الهى و اخلاقى- آمریکایى و یهودى كردن قدس به عنوان شهرى كه مسیح پس از ظهورش از آن جا بر جهان حكومت مى كند، تأثیر بگذارد . قدرت یافتن جناح راست مسیحى در دهه هشتاد و نود هم ادامه یافت، تا این كه راى دهندگان به آن در انتخابات ریاست جمهورى و كنگره تبدیل به قدرت مولر و با نفوذى شدند. این جناح 25 درصد آراء را در ایالات متحده آمریکا به خود آختصاص مى دهد حدود ده برابر آراء یهود.

در راه سلطه بر میدان و عرصه سیاسى آمریکا، جناح راست مسیحى با جناح راست سیاسى در حزب جمهورى خواه متحد شد تا حزبى را تشكیل دهند كه به حزب الله معروف شد . این مسئله با افزایش نقش راستگرایان مسیحى كه شامل كاتولیك هاى آمریکایى و پروتستان ها مى شد، همراه می شد و باعث شد تا یهودیت مسیحى ویژگى و صفتى جدایى ناپذیر، لاهوتى، اخلاقى و فرهنگى براى آمریکا شود، به اندازه اى كه هركس در توصیف آمریکا صفت یهودیت را به مسیحیت اضافه نمى كرد، زبانش قطع مى شد. این موضوعى بود كه طى و پس از انتخابات ریاست جمهورى و نمایندگان در سال 1992 به وقوع پیوست و آمریکاى یهودى- مسیحى شاهد به قدرت رسیدن بوش بود. با وجود اینكه در دوره ریاست جمهورى بوش شاهد سقوط اتحاد جماهیر شوروى سابق و پیروزى آمریکا در جنگ خلیج فارس بودیم.

دهه نود شاهد تثبیت و تحكیم سازمان هاى اصولگراى مسیحى تحت نام ها و عنوان هاى مختلف ائتلاف مسیحیان ، احیاى اصولگرایى، مجلس مطالعات خانواده ، تمركز بر خانواده ائتلاف ارزش هاى سنتى و ...... بود؟ هم چنین گروه ها و جمعیت هاى زور و خشونت ظاهر شدند و براى تخریب و از بین بردن سیستم اجتماعى و سیاسى و تأسیس دوباره آن بر اساس تعالیم و اصول كتاب مقدس، روى به قتل و كشتار و خونریزى آوردند تا زمینه بازگشت و ظهور مسیح را فراهم آورند .

سیستم هاى مسیحیت سیاسى و اصولگرا فقط به آماده ساختن جامعه آمریكا براى بازگشت مسیح اكتفا نكردند، بلكه رسالت آن ها، رسالت جهانى و صلیبى بود و نقش آن فقط به سیاست داخلى محدود نمى شد، بلكه در سیاست خارجى آمریكا نیز داراى نقش مهم و مؤثرى شدند؟ چرا كه پشت سر حملات ایالات متحده علیه سازمان ملل و بدهى هاى صندوق بین المللى پول و صندوق جمعیت سازمان ملل قرار داشتند، همانگونه كه پشت سر تصویب قانون تحریم سرنگونى مذاهب نیز بودند .به این ترتیب آماده ساختن جهان براى پایان تاریخ و دومین ظهور مسیح، در چارچوب مسیحیت سیاسى و اصولگراى آمریکا قرار مى گرفت.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :