تبلیغات
آفتاب پنهان - اعتقاد به مصلح جهانی
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
اعتقاد به مصلح جهانی
اعتقاد به ظهور مصلح نه فقط ملّی است و صاحبان كتب آسمانی به آن معتقدند، بلكه كسانی كه  كتاب خود را آسمانی می­ پندارند نیز در انتظار مصلح كل و منجی عالم بشریتند، زیرا:« از روزگاران كهن داستان ظهور مصلح در اواخر تاریخ زندگی بشر اصلی اساسی بوده است كه پیوسته پیشینیان آن را به یادها می ­آورده ­اند، اكنون نیز پس از گذشتن قرنها، در خلال یادگارهای انسان های قدیم آثاری وجود دارد كه ما را به گفتة بالا رهنمون می­ كند.

اصولاً فتوریسم(Fotorism) یعنی اعتقاد به دورة آخرالزمان، و انتظار ظهور منجی، عقیده­ ای است كه در كیش های آسمانی یهودیّت (­جوداییسم) و زردشتی ( زوراستریانیسم) و مسیحیت در سه مذهب عمده آن (كاتولیك ، پروتستان، و ارتدوكس) و مدّعیان نبوت عموماً و دین مقدّس اسلام خصوصاً به مثابه یك اصل مسلم قبول شده است و دربارة آن در مباحث تئولوژیك مذاهب آسمانی رشتة تئولوژی بیبلیكال، كاملاً شرح و بسط داده شده است، بشارتها و پیشگوییهائی كه درباره مهدی و ظهور مهدی علیه ­السلام در كتابهای مقدس، و دیگر آثار پیشین، و در سخنان حكمای قدیم، رسیده است فراوان است.»[1]

با توجه به مطالب آورده شده اینك برای اثبات این مدّعا نمونه­ هائی چند از نویدها و بشارت های كتب مقدّسه صاحبان ادیان و مدّعیان نبوت و غیره را كه در آنها سخن از دولت حق و منجی عالم بشریت، و حكومت عدل جهانی، و نابودی ستمگران و ... است می­ آوریم، شاید به بركات ولّی عصر ارواحنا فداه، دیر باوران بارور كنند و نوباوران باور شوند، و باورداران شكوفاتر و بارورتر گردند.

تورات
كتاب اشعیاء نبی باب یازدهم می ­نویسد:« نهالی از تنة (یسّی)[2] بیرون آمده شاخه ­ای از ریشه­ هایش خواهد شكفت و روح خدا بر او قرار خواهد گرفت...مسكینان را به عدالت داوری خواهد كرد، و به جهت مظلومانِ زمین به راستی حكم خواهد كرد...كمربند كمرش عدالت خواهد بود، و كمربندِ میانش امانت، گرگ با بره سكونت خواهد داشت، و پلنگ با بزغاله خواهد خوابید، و گوساله و شیر و پرواری با هم، و طفلِ كوچك آنها را خواهد راند، و گاو با خرس خواهد چرید و بچه­ های آنها باهم خواهند خوابید، و شیر مثل گاو كاه خواهد خورد، و طفل شیرخواره بر سوراخ ماربازی خواهد كرد، و طفل از شیر باز داشته شده دست خود را بر خانة افعی خواهد گذاشت.و در تمام كوه مقدسِ من ضرر و فسادی نخواهند كرد، زیرا كه جهان از معرفتِ خداوند پر خواهد بود، مثل آب هائیكه دریا را می پوشاند.»

و هم چنین:در كتاب دانیال نبی باب دوازدهم آمده است كه:«در آن زمان امیر عظیمی كه برای پسران قوم تو ایستاده (قائم) است خواهد برخاست...در آن زمان هر یك از قوم تو كه در دفتر مكتوب یافت شود رستگار خواهد شد و بسیاری از آنانی كه در خاك خوابیده­اند بیدار خواهند شد، اما اینان به جهت حیات جاودانی و آنان به جهت خجالت و حقارت جاودانی.و حكیمان مثل روشنائی افلاك خواهند درخشید و آنانیكه بسیاری را به راهِ عدالت رهبری می نمایند، مانند ستارگان خواهند بود تا ابدا­لا باد.اما تو ای دانیال، كلام را مخفی دار و كتاب را تا زمان آخر مُهر كن، بسیاری به سرعت تردّد خواهند نمود و علم افزوده خواهد گردید...

گفتم ای آقایم آخرِ این امور چه خواهد بود؟ و جواب داد كه ای دانیال برو، زیرا این كلام تا زمانِ آخر مخفی و مختوم شده است..خوشا به حال آنكه انتظار بكشد...»

مزامیر یا زبور داود علیه ­السلام
مزامیر داود علیه ­السلام امروزه جزء كتب عهد عتیق(تورات) است، پس از این كه خداوند، داود علیه ­السلام را با عباراتی نظیر:

الف ـ به سبب شریران خویشتن را مشوش مساز (1) مزمور 37
ب ـ زیرا كه مثلِ علف بزودی بریده می­شوند (3)
ج ـ و مثل علف سبز پژمرده خواهند شد (4)
د ـ بر خداوند توكل نما و نیكوئی كن (5)
هـ ـ نزد خداوند ساكت شو و منتظر او باش(11)

« شریران منقطع خواهند شد، و امّا منتظران خداوند وارث زمین خواهند بود، هان بعد از اندك زمانی شریر نخواهد بود...و اما حلیمان وارث زمین خواهند شد، و از فراوانی سلامتی متلذذ خواهند گردید، شریران شمشیر را برهنه كرده و كمان را كشیده ­اند تا مسكین و فقیر را بیندازند، و راست رُوان را مقتول سازند، شمشیر ایشان به دل خود ایشان فرو خواهند رفت و كمانهای ایشان شكسته خواهند شد، زیرا كه بازوهای شریران شكسته خواهد شد.و اما صالحان را خداوند تأیید می­كند، خداوند روزهای كاملان را می­داند، و میراث ایشان خواهند بود تا ابدالاباد.آنانیكه از روی بركت یا بند وارث زمین گردند، و اما آنانی كه ملعون وی­اند منقطع خواهند شد، نسل شریر منقطع خواهند شد ، صالحان وارث زمین خواهند بود، و در آن تا به ابد سكونت خواهند نمود.

منتظر خداوند باش و طریق او را نگاهدار تا تو را به وراثت زمین برافرازد، چون شریران منقطع شوند آن را خواهی دید، اما خطاكاران جمیعاً هلاك خواهند گردید، و عاقبت شریران منقطع خواهد شد، و نجات صالحان از خداوند است..و خداوند ایشان را اعانت كرده نجات خواهد داد، ایشان را از شریران خلاص كرده خواهد رهانید، زیرا بر او توكل دارند.»

این بشارات كه تلخیص از مزمور 37 تورات است خوشبختانه در طول تاریخ از تحریف مصون ماند تا سندی محكم و جاوید برای نسل آینده بشر باشد.قوت و دوام و قطعیّت این سند كتبی تا به آنجا رسیده كه خدای بزرگ آنرا مورد تأیید مجدد قرار داده، و در قرآن كریم رسماً به آن اشاره كرده می­فرماید:

وَ لَقَدْ كَتَبْنا فی الزَّبوُرِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ اَنَّ الاَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحُونَ.[3]

یعنی:ما در كتاب زبور داود این بشارت بزرگ را ثبت كردیم (و یا نوشته و سند كتبی دادیم) كه (در آینده) حكومت و فرمانروائی همة زمین (كره زمین) ویژه بندگان صالح و درستكار من خواهد بود.

انجیل متّی
انجیل متی باب بیست و چهارم گفتگوی كوتاه پرمعنائی را از حضرت عیسی علیه­السلام و شاگردانش ثبت كرده كه در آن نكاتی حسّاس دربارة ظهور آینده است، ملاحظه بفرمائید:«عیسی ایشان را گفت، آیا همة این چیزها را نمی بینید، هر آینه به شما می­گویم در اینجا سنگی بر سنگی گذارده نخواهد شد كه به زیر افكنده نشود، و چون به كوه زیتون نشسته بود شاگردانش در خلوت نزد وی آمده، گفتند به ما بگو كه این امور كی واقع خواهد شد و نشان آمدن تو و انقضای عالَم چیست؟ عیسی علیه­السلام در جواب ایشان گفت:زنهار كسی شما را گمراه نكند، ز­آنرو كه بسا به نام من آمده خواهند گفت من مسیح هستم و بسیاری را گمراه خواهند كرد، و جنگها و اخبار جنگها را خواهید شنید، زنهار مضطرب نشوید، زیرا كه وقوع این همه لازم است، لاكن انتها هنوز نیست، زیرا قومی با قومی و مملكتی با مملكتی مقاومت خواهند نمود، و قحطی ها و بادها و زلزله ­ها در جای ها پدید آید،..

در آنزمان بسیاری لغزش خورده یكدیگر را تسلیم كنند و از یكدیگر نفرت گیرند، و بسا انبیاء كذبه ظاهر شده بسیاری را گمراه كنند، و به جهت افزونی گناه محبت بسیاری سرد خواهد شد لكن هر كه تا به انتها صبر كند نجات یابد...

وای بر آبستنان و شیردهندگان در آن ایام، پس دعا كنید تا فرار شما در زمستان یا در سبت نشود، زیرا كه در آن زمان چنان مصیبت عظیمی ظاهر می­شود كه از ابتدای عالم تا كنون نشده و نخواهد شد، و اگر آن ایام كوتاه نشدی هیچ بشری نجات نیافتی لكن به خاطر برگزیدگان آن روزها كوتاه خواهد شد، آنگاه اگر كسی به شما گوید اینك مسیح در اینجا یا در آنجاست باور نكنید، زیرا كه مسیحیان كاذب و انبیاء كذبه ظاهر شده، علامات و معجزات عظیمه چنان خواهند نمود كه اگر ممكن بودی برگزیدگان را نیز گمراه كردندی!!

اینك شما را پیش خبر دادم پس اگر شما را گویند اینك در صحراست بیرون مروید، یا آنكه در خلوت است باور مكنید، زیرا همچنانكه برق از مشرق ساطع شده تا به مغرب ظاهر می­شود ظهور پسر انسان نیز چنین خواهد شد، و هر جا كه مرداری باشد كركسان در آنجا جمع شوند و فوراً بعد از مصیبت آن ایام آفتاب تاریك گردد و ماه نور خود را ندهد، و ستارگان از آسمان فرو ریزند، و قوت های افلاك متزلزل گردد. آنگاه علامت پسر انسان در آسمان پدید گردد، و در آنوقت جمیع طوائف سینه­زنی كنند، و پسر انسان را به بینید كه برابرهای آسمان با قوّت و جلال عظیم می­آید، و فرشتگان خود را با صورِ بلند، آواز فرستاده برگزیدگان او را از بادهای اربعه از كران تا بكران فلك فراهم خواهند آورد..

آسمان و زمین زایل خواهد شد لكن سخنان من هرگز زایل نخواهد شد، اما از آنروز و ساعت هیچ كس اطلاع ندارد، حتی ملائكه آسمان جز پدرِ من و بس، پس بیدار باشید زیرا كه نمی­دانید در كدام ساعت خداوند شما می آید..

شما نیز حاضر باشید زیرا در ساعتی كه گمان نبرید پسر انسان می ­آید»[4]

«اما چون پسر انسان در جلال خود با جمیع ملائكه مقدس خویش آید، آنگه بر كرسی جلال خود خواهد نشست، و جمیع امتها در حضور او جمع شوند و آنها را از همدیگر جدا می­كند، به قسمی كه شبان میش ها را از بزها جدا می­كند و میش ها بر دستِ راست و بزها را بر چپ خود قرار می­دهد.»

انجیل مرقس
انجیل مرقس باب سیزدهم بند 33 می­گوید:« از آن روز و ساعت غیر از پدر هیچكس اطلاع ندارد، نه فرشتگان در آسمان و نه پسر هم، پس بر حذر و بیدار شده دعا كنید، زیرا نمی­دانید كه آنوقت كی می­ شود مثل كسی كه عازم سفر شده خانة خود را واگذارد و خادمان خود را قدرت داده هر یكی را به شغلی خاص مقرّر نماید و دربان را امر فرماید كه بیدار بماند، پس بیدار باشید زیرا نمی­دانید كه در چه وقت صاحب خانه می­آید، در شام، یا نصف شب، یا بانگ خروس، یا صبح، مبادا ناگهان آمده شما را خفته یابد، اما آنچه به شما می­گویم به همه می­گویم بیدار باشید.»

انجیل لوقا
انجیل لوقا نیز در باب دوازدهم بند 35 می­گوید:« كمرهای خود را بسته، چراغ های خود را افروخته بدارید، و شما مانند كسانی باشید كه انتظار آقای خود را می­كشید كه چه وقت از عروسی مراجعت كند، تا هر وقت آید و در را بكوبد، بیدرنگ برای او باز كنند، خوشا به حال آن غلامان كه آقای ایشان چون آید ایشان را بیدار یابد...پس شما نیز مستعد باشید زیرا در ساعتی كه گمان نمی برید پسر انسان می­ آید.»

نكته
نویدهای اناجیل با واژه های « پسر انسان» این تعبیر بنا به نوشتة مسترهاكس آمریكائی در كتاب قاموس مقدس ص 219، ماده (پسر خواهر) بیش از هشتاد بار در انجیل و ملحقات (عهد جدید) تكرار شده كه فقط سی مورد آن با حضرت عیسی علیه­ السلام قابل تطبیق است، و پنجاه مورد دیگر آن از نجات دهنده ­ای سخن می­ گوید كه در آخر­الزمان ظهور خواهد كرد، و عیسی علیه­السلام نیز با او خواهد آمد و او را جلال خواهد داد.بنابر­این آن نجات دهنده كه­در آخرالزمان می­ آید جز مهدی آخرین سفیر انقلب حضرت ولیّ عصر ارواحنا فداه نبوده و نیست.

زند: كتاب مذهبی زرتشتیان
كتاب زند یكی از كتاب های مذهبی زرتشتیان و ترجمه و تفسیرِ اَوِستای كنونی است این كتاب در اینكه، سرانجام روزی حكومت جهان بدست بندگان صالح خدا افتاده و دولت اشرار منقرض و سپری می­شود، داد سخن داده می­ نویسد:«لشكر اهریمنان با ایزدان دائم در روی خاكدان محاربه و كشمكش دارند، و غالباً پیروزی با اهریمنان باشد، اما نه به طوریكه بتوانند ایزدان را محو و منقرض سازند، چه: در هنگام تنگی از جانب (اورمزد) كه خدای آسمان است به ایزدان كه فرزندان اویند یاری می­رسد، و محاربه ایشان نه هزار سال طول می­كشد، آنگاه فیروزی بزرگ از طرف ایزدان می­شود، و اهریمنان را منقرض می­ سازند، و تمام اقتدار اهریمنان در زمین است، و در آسمان راه ندارند، و بعد از پیروزی ایزدان و برانداختن تبار اهریمنان عالم كیهان به سعادت اصلی خود رسیده، بنی آدم بر تخت نیك بختی خواهند نشست.»[5]

كتب مقدسة زرتشتیان
موعود آخر­الزمان در (اَوِستا) (استوت ارت) یا (سوشیانت) نامیده می­شود كه در پهلوی (سوشیانس) گویند.سوشیانس به معنای سودمند است و در (گاتها) به معنی رهاننده یا نجات دهنده ذكر شده است.در منابع زردشتی هر كجا سوشیانت مطلق آمده، آخرین موعود اراده شده است نویدهای مربوط به موعود آخرالزمان در متن اوستا موجود است، و در میان منابع زردشتی در كتاب هفتم (دینكرد) بیش از همه، از ظهور سوشیانت بحث شده است.«سوشیانت (نجات دهنده بزرگ) دین را به جهان رواج دهد، فقر و تنگدستی را ریشه كن سازد، ایزدان را از دست اهریمنان نجات داده، مردم جهان را هم فكر و هم گفتار و هم كردار سازد.»[6]

جاماسب نامه
جاماسب برادر گشتاسب بن سهراب از شاگردان زردشت است و نزد وی و هم چنین نزد (چنكرمكهاجه) هندی كسب معارف می­نموده است.وی در زمان گشتاسب شاهنشاه هخامنشی می­زیست و بر حسب آنچه در كتاب زند مذكور است وی مردی حكیم و وزیر گشتاسب و به علم واقعی نجوم واقف و به عقیده بعضی پیغمبر بوده، در كتاب جاماسب نامه از زمان خود تا پنجهزار سال را پیش بینی كرده است.

جاماسب در این كتاب می­ نویسد:«مردی بیرون آید از زمین تا زیان از فرزند هاشم، مردی بزرگ سر و بزرگ تن و بزرگ ساق و بر دین جدِّ خویش بُوَد ، با سپاه بسیار روی به ایران نهد، و آبادی كند و زمین را پر داد كند، و از داد وی گرگ با میش آب خورد، و مردم بسیار شوند، و عمر دیگر بار بدرازی كشد و باز گردد، چنانكه مردی بُوَد كه او را پنجاه فرزند بود نر و ماده، و كوه و دشت پر از مردم شود و پر از حیوان شود، و هم چون عروسی شود.و همه كس بدین مهرآزمای باز آیند، و جور و آشوب از جهان برخیزد، چنانكه فراموش كنند كه چون سلاح باید داشتن، و اگر وصف نیكوئی آن كنم تلخ گردد این زندگانی كه ما بدواَندریم.»[7]

گفتار دیگری از جاماسب
جاماسب در كتاب خود از زردشت ضمن مطالبی كه راجع به پیامبران نقل می­كند، در مورد پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و دولت مهدی علیه السلام و رجعت و ... چنین می­گوید:«پیغمبر عرب آخر پیغمبران باشد، كه در میان كوه های مكّه پیدا شود، و بر شتر سوار شود، قوم او شتر سواران خواهند بود، و با بندگان خود چیز خورد، و به روش بندگان نشیند، و او را سایه نباشد ، و از پشت سر مثل پیش رو ببیند، و دین او اشرفِ ادیان باشد، و كتاب او باطل گرداند همة كتابها را، و دولت او تاریك یعنی عجم را بر باد دهد، و دین مجوس و پهلوی را بر طرف كند، و نارسدیر و آتشكده ­ها را خراب كند، و تمام شود روزگار پیشدادیان، و كیانیان، و ساسانیان، و اشكانیان؛ و از فرزندان دختر آن پیغمبر كه خورشید جهان و شاه زمان نام دارد كسی پادشاه شود در دنیا بحكم یزدان كه جانشین آخر آن پیغمبر باشد، در میان دنیا كه مكه باشد، و دولت او تا به قیامت متّصل شود، و بعد از پادشاهی او دنیا تمام شود، و آسمان جفت گردد و زمین به آب فرو رود، و كوه ها بر طرف شود، و اهرمنِ كلان را كه ضد یزدان و بندة عاصی او باشد بگیرد و در حبس كند، و از خوبان و پیمبران گروه بسیار را، زنده كند، و زنده كند از بدانِ گیتی و كافران گروهی را.»[8]

كتب مقدّسة هندوها
كتاب شاكمونی:
شاكمونی كه بنا به عقیدة هندیان پیغمبر و صاحب كتاب آسمانی است نوید آمدن و ظهور منجی عالم را در كتابش چنین آورده است:
«پادشاهی و دولت دنیا به فرزند سید خلایق دو جهان (گشن) [9] بزرگوار تمام شود، و او كسی باشد كه بر كوه های مشرق و مغرب دنیا حكم براند و فرمان كند، و برابرها سوار شود و فرشتگان كار كنان او باشند، و جنّ و انس در خدمت او شوند، و از سودان كه زیر خط استوا است تا عرض تسعین كه زیر قطب شمالی است و ماوراء بحار را صاحب شود، و دین خدا یك دین شود، و دین خدا زنده گردد و نام او ایستاده[10] باشد ، و خداشناس باشد.[11]

كتاب دِید
این كتاب كه در نزد هندیان از كتب آسمانی است می گوید:«پس از خرابی دنیا پادشاهی در آخر­الزمان پیدا شود، كه پیشوای خلایق باشد و نام او منصور[12]، باشد و تمام عالَم را بگیرد و به­دین خود آورد، و همه كس را مؤمن و كافر بشناسد و هر چه از خدا خواهد برآید.»[13]

كتاب باسك
این كتاب نیز كه از كتب آسمانی هندوها است می نویسد:دور دنیا تمام شود به پادشاه عدلی در آخرالزمان كه پیشوای ملائكه و پریان و آدمیان باشد و حق و راستی با او باشد و آنچه در دریا و زمینها و كوهها پنهان باشد، همه را به دست آورد، و از آسمانها و زمین آنچه باشد خبر دهد و از او بزرگتر كسی به دنیا نیاید.»[14]

گفتاری از پاتیكل
وی كه از اعاظم هندوان و به­زعم آنان صاحب كتاب آسمانی است راجع به دولت با سعادت مهدی علیه السلام می­گوید:« چون مدّت روز تمام شود، دنیای كهنه نو شود و زنده گردد و صاحب مِلك تازه پیدا شود، از فرزندان دو پیشوای بزرگ جهان كه یكی ناموس آخر­الزمان دیگری صدیق اكبر یعنی وصی بزرگتر وی كه «پشن» نام دارد، و نام او صاحب مِلكِ «راهنما» است، به حق پادشاه شود و خلیفة رام باشد، و حكم براند و او را معجزه بسیار باشد هر كه پناه به او برد و دین پدران او اختیار كند سرخ روی باشد در نزدِ رام.و دولت او بسیار كشیده شود و عمر او از فرزندان «ناموس اكبر» زیاد باشد و آخر دنیا به او تمام شود، و از ساحل دریای محیط و جزایر سراندیب و قبر آدم علیه ­السلام و جبال القمر تا شمال هیكل زهره تا سیف البحر و اقیانوس را مسخر گرداند، و بتخانة «سومنات» را خراب كند.و «جگرنات»[15] بفرمان او به سخن آید و به خاك افتد، پس آنرا بشكند و به دریای اعظم اندازد و هر بتی كه در هر جا باشد بشكند.»[16]

نكته ها

الف ـ مقصود از ناموس آخر­الزمان، رسول اكرم صلی الله علیه و آله است.
ب ـ پشن نام هندی مولا علی بن ابیطالب علیه السلام است.
ج ـ مراد از راهنما همان (هادی) و (مهدی) علیه السلام است كه بزرگترین راهنمایان الهی­اند.
دـ و واژه (رام) بلغت سانسكریتی نام خداست.
هـ ـ عبارت (دین پدران او اختیار كند) صریح است كه مهدی روحی­فداه جهانیان را دعوت به اسلام می كند.

اوپانیشاد
این مظهر ویشنو (مظهر دهم) در انقضای كلی یا عصر آهن سوار بر اسب سفیدی در حالیكه شمشیر برهنة درخشانی به صورت ستارة دنباله دار در دست دارد ظاهر می شود و شریران را تماماً هلاك می­سازد و خلقت را از نو تجدید، و پاكی را رجعت خواهد كرد....
این مظهر دهم در انقضای عالم ظهور خواهد كرد.[17]

جین ها
در كتب مقدسه جین­ ها آمده است:هنگامی كه فساد و انحطاط و تباهی جهان را فرا گیرد، شخص كاملی كه آنرا «تیر تنگر» یعنی «نوید دهنده» گویند ظهور كرده، تباهی را از بین می برد و پاكی و صافی را از نو برقرار می­ سازد.[18]
تمام فرقه­ ها منتظرند:

 
1ـ كَیْسانیّه
پس از شهادت امام حسین علیه­السلام اكثریت شیعه به امامت حضرت علی بن الحسین امام سجاد علیه­ السلام قائل شدند، و اقلیّتی معروف به كیسانیّه پسر سوم علی علیه ­السلام محمد بن حنفیّه را امام دانستند، و معتقد شدند كه او امام چهارم و همان مهدی موعود است كه در كوه رضوی غایب شده و روزی ظاهر خواهد شد.[19]

2 ـ اِسْماعیلیّه (باطنیّه):
امام صادق علیه ­السلام فرزند پسری داشت به نام اسماعیل كه بزرگترین فرزندانش بود و در زمان حیات پدر درگذشت، و آن حضرت به مرگ اسمعیل استشهاد كرد، حتی حاكم مدینه را نیز شاهد گرفت، اما متأسفانه جمعی او را مرده ندانسته و گفتند او غیبت اختیار كرده و دوباره ظهور می­كند و همان مهدی موعود است.[20]

3ـ درّوزیّه:
طایفه دروزیه كه در جبال (درّوز) شامات ساكنند در آغاز كار پیروان خلفاء فاطمیین مصر بودند تا در ایام خلیفه ششم فاطمی دعوت (نشتگین دروزی) به باطنیه ملحق شدند،دروزیه در (الحاكم بالله) كه به اعتقاد دیگران كشته شده متوقف گشته و می­گویند: وی غیبت كرده و به آسمان بالا رفته و دوباره به میان مردم خواهد برگشت.[21]

4 ـ جارودیّه
اینان از اصحاب ابی الجارود (زیاد بن ابی زیاد) هستند، امامت را از امام اوّل تا چهارم قبول داشته، و می­گویند امامت پس از امام سجّاد علیه­السلام (زید بن علی) و پس از او به (محمّد بن عبدالله بن حسن بن علی بن ابیطالب) رسیده است.محمد بن عبدالله پس از خروج از مدینه به قتل رسید، اما گروهی از جارودیه همچنان (محمد را امام دانسته می­گویند، او كشته نشد و حی و باقی است و بعد از این خروج كرده عالم را به عدل آراسته خواهد كرد.[22]

5 ـ باقریّه
فرقه ­ای از شیعیانند كه امام باقر علیه­السلام را مهدی موعود پنداشته و برای باز آمدن و ظهور او دقیقه شماری می­ كنند.[23]

6 ـ ناوُسیّه
اینان از پیروان ناوس نامی­اند، و معتقدند كه امام صادق علیه­ السلام مهدی موعود است، و می­ گویند امام صادق نمرده و هرگز نمی­میرد تا ظهور كند!این طایفه هم چنین می گویند، امام خود شخصاً فرمودند، اگر ببینید سر مرا از فراز كوهی آویزان كرده ­اند باور نكنید، من زنده ­ام و صاحب شمایم، صاحب شمشیر و ظهورم.[24]

7 ـ قرامطه
پس از شهادت امام صادق علیه­ السلام شیعیان علوی به شش فرقه تقسیم شدند و آنان عبارتند از:

1 ـ ناووسیه
2 ـ اسماعیلیه یا خطابیه
3 ـ مباركیه
4 ـ قرامطه
5ـ افطحیه
6ـ شیعیان علوی

مباركیه و خطابیه گفتند روح امام ششم به بدن ابی الخطاب و بعد از او به بدن محمد بن اسماعیل انتقال یافته و امامت بعد از محمد بن اسماعیل حق اولاد او است، و چون ریاست ایشان با شخصی به نام (قرمطویه) بود از اینرو­ اینان را قرامطه خواندند.[25]

قرامطه محمد بن اسمعیل را مهدی می­دانند و می گویند زنده است و در بلاد روم زندگی می­كند.[26]

8 ـ واقفیّه
جماعتی هستند كه رحلت و شهادت امام هفتم را انكار كرده و آن حضرت را قائم و مهدی دانسته گفتند: امام هفتم زنده است و تا دنیا را از عدل و داد پر ننماید رحلت نخواهد كرد.[27]

9 ـ مغیریّه
اینان از اصحاب مغیره بن سعید عجلی­اند، و اعتقادشان اینست كه:بعد از امام باقر علیه­السلام امامت به محمد بن عبدالله بن حسن بن حسن كه در مدینه خروج كرد رسیده است. اما همانطوریكه در وصف (جارودیه) گفتیم محمد بن عبدالله در مدینه كشته شد پس از كشته شدن او مغیره اوّل ادعای امامت و سپس دعوی نبوت كرد و مزخرفاتی به نام احكام از قبیل حلیّت نكاح با محارم به هم بافت و سرانجام كشته شد، پس از مرگ وی پیروانش قائل به رجعت او شده چشم به راه باز آمدنش گشتند!![28]

10ـ سبائیه
سبائیه از اصحاب عبدالله بن سبا این موجود افسانه­ای هستند!!

عبدالله بن سبا را پدید آوردنده (شیعه غالی) می دانند:اینان به­زعم فاسد خود می­گویند، حضرت علی علیه­السلام شهید نشده است، زیرا در وی جزوی از اجزای الهی موجود است و هیچ فردی از افراد بر آن حضرت فیروز نگردد، آنچه در ابر می آید اوست، و (رعد) آواز او است، و (برق) تازیانه او، و زود باشد كه فرود آید و جهان را به عدل چنانچه از جور پر شده است مملو سازد.[29]

اصحاب وی معتقدند كه اسرار علوم را علی علیه السلام در دل فرزندش محمد حنفیه و او نیز در قلب فرزندش ابوهاشم نهاده و هر كه در او این علوم باشد وی امام به حق خواهد بود.پیروان ابوهاشم می­گویند كه بر اساس وصیّت ابوهاشم امامت به عبدالله بن عمر و ابن حرب كندی انتقال یافته است، عبدالله در خراسان بهلاكت رسید، اما پاره­ای از پیروانش گفتند او زنده است و باز خواهد گشت.[30]

و خلاصه فریب خوردگان دیگری چون:(محمدیّه)كه فرزند امام هادی یعنی (محمد بن علی) را و. (حوازیه) فرزند مهدی حضرت بقیه الله را، و (یزیدیه) كه (یزید) را، و پاره­ای از، (امامیه) (امام حسن عسكری) را، و (ابی مسلمیه) (ابو مسلم خراسانی) را، و سرانجام، جمعی (عمر بن عبدالعزیز) را مهدی پنداشته و در انتظار ظهور موعودهای قلاّبی خود هستند.[31]

1ـ و اما ایرانیان باستان:
معتقد بودند كه (گرزاسپه) قهرمان تاریخی آنان زنده است و در كابل زندگی می­كند و صد هزار فرشته او را پاسبانی می­ كنند تا روزی قیام كند و جهان را اصلاح نماید.!

2ـ و گروهی دیگر از ایرانیان:
می­پنداشتند كه (كیخسرو) پس از تنظیم كشور و استوار ساختن شالودة فرمانروائی، دیهیم پادشاهی به فرزند خود داد، به كوهستان رفت، و در آنجا آرمیده تا روزی ظاهر شود و اهریمنان را از گیتی براند.!

3ـ نژاد اسلاو:
بر این عقیده بودند كه فردی از شرق برخیزد و قبایل اسلاو را متحد كرده آنانرا بر دنیا مسلط كند.

4ـ اهالی صربستان:
انتظار ظهور شخصی به نام (ماركوكرالیویچ) را داشتند.!

5ـ ساكنان جزایر انگلستان:
از قرنها پیش در انتظار (ارتور) از جزیره (آوالون) بوده تا پس از ظهور نژاد ساكسون را در دنیا غالب گرداند.!

6ـ یهودیان:
مُعتقد به ظهور (ماشیع) ـ (مهدی بزرگ)ـ در آخر الزمانند كه ابدالاباد در جهان حكومت كند، و اشتباهاً او را از اولاد اسحق گرفتند در حالیكه به­صریح سفر پیدایش (باب 17 بند 20 و باب 18 بند 19) وی از اولاد حضرت اسماعیل است.

7ـ اسن­ها:
معتقد به ظهور پیشوائی در آخرالزمانند، تا پس از ظهور دروازه­های ملكوت آسمان را بگشاید.

8ـ سَلت­ها:
پس از بروز آشوبهائی در جهان در انتظار قیام (بوریان بورویهم) هستند كه آمده دنیا را تصرف كند.

9ـ اقوام اسكاندیناوی:
معتقدند كه پس از جنگ جهانی و نابودی انسانها (اودین) با قدرت الهی ظهور كرده بر جهان پیروز می­ شود.

10ـ یونانیان:
می­ گویند (كالویبرگ) نجات دهندة بزرگ، ظهور كرده جهان را نجات خواهد داد.!

11ـ اروپای مركزی:
اینان در انتظار ظهور شخصی بنام (بوخص) هستند.!

12ـ چینی­ها:
در انتظار (كرشنا) برای نجات جهان هستند.!

13ـ آمریكای مركزی:
معتقدند كه (كوتزلكوتل) نجات بخش جهان پس از بروز حوادثی در جهان پیروز خواهد شد.!

14ـ مصریان:
گروهی از اینان كه در حدود سه هزار سال پیش از میلاد در شهر (همفیس) زندگی می كردند، معتقد بودند كه سلطانی در آخر­الزمان با نیروی غیبی بر جهان مسلط می­شود.

15ـ قبایل (ای پوور)
معتقدند كه روزی خواهد رسید، كه در دنیا دیگر نبردی بروز نكند، و آن به سبب پادشاهی دادگر در پایان جهان است.

16ـ نژاد ژرمن
اینان معتقد بودند كه یكنفر فاتح از طرف آنان قیام نماید و ( ژرمن) را بر دنیا حاكم گرداند.[32]

این بود نمونه هائی از عقاید ملل و صاحبان ادیان در مسئله (فتوریسم) یعنی اعتقاد به دوره آخر­الزمان و انتظار ظهور منجی. بطوریكه اینها اصل ظهور و منجی را قبول داشته ولی در مصداق اشتباه كرده­ اند.

پی‌نوشتها:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] . خورشید مغرب ص 52.

[2] . نام پدر داود است و نوه « راعوت» و به معنای قوی می باشد. ر ك : قاموس مقدس ص 951.
[3]  انبیاء ـ 105.
[4] . باب 24 انجیل متی بند 1 تا 45 با تلخیص.
[5] . بشارات عهدین ص 237.
[6] . یاد مهدی ص 47 به نقل از جاماسب نامه ص 201.
[7] . بشارات عهدین ص 258.
[8] . بشارات عهدین ص 272.
[9] . گشن به­لغت هندی نام پیغمبر اسلام است.
[10] . ایستاده یعنی قائم علیه­السلام.
[11] . او خواهد آمد ص 65.
[12] . منصور از القاب حضرت مهدی علیه السلام است.
[13] . او خواهد آمد ص 66.
[14] . بشارات عهدین ص 246.
[15] . جگرنات به لغت سانسكریت نام بتی است كه هندوها آن را مظهر خدا می دانند.
[16] . بشارات عهدین ص 246.
[17] . اوپانیشاد ص 737 ـ روزگار رهائی ج 1 ص 14.
[18] . یاد مهدی ص 48 به نقل از اوپانیشاد ـ مقدمه ـ ص 54 ـ مهدی آخرین سفیر انقلاب ص 55 ـ 78 با تلخیص.
[19] . شیعه در اسلام علاّمه طباطبائی ص 33.
[20] . همان ص 33.
[21] . همان ص 38.
[22] . توضیح الملل ترجمه ملل و نحل شهرستانی ج 1 ص 207.
[23] . همان ص 218.
[24] . همان ص 220.
[25] . همان ص 228-222.
[26] . حكومت عدل گستر ص 16 به نقل از المهدیه فی الاسلام ص 170 و فرق الشیعه ص 72.
[27] . توضیح الملل ترجمه ملل و نحل شهرستانی ج 1 ص 229.
[28] . همان ص 239.
[29] . همان ص 232.
[30] . همان ص 198.
[31] . حكومت عدل گستر ص 16-15.
[32] . او خواهد آمد، ص 73-71 با اندكی تلخیص.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :