تبلیغات
آفتاب پنهان - نشانه هاى نزدیک ظهور
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
نشانه هاى نزدیک ظهور
برابر روایات، تعدادى از نشانه هاى ظهور متصل به ظهور خواهند بود به گونه اى كه میان آن ها و ظهور فاصله زیادى نیست از پدیدار شدن نخستین نشانه متصل، تا ظهور مهدى ارواحنا له الفداء نشانه ها همچون حلقه هاى زنجیر، بدون فاصله پی درپى مى آیند، چنان كه در روایتى، محمد بن صامت از امام صادق علیه السلام پس از آن كه برخى نشانه ها را امام بیان كرده بودند، پرسید: فدایت شوم، مى ترسم این امر تحقق نشانه هاى ظهور مهدى ارواحنا له الفداء به طول انجامد امام فرمود: نه، محققاً هم چون مهره هاى تسبیح، یكى پس از دیگرى مى آید.[1]

حتى درباره برخى از نشانه هاى متصل به ظهور، مقدار فاصله آن با ظهور نیز بیان شده است امام باقر علیه السلام درباره قتل نفس زكیه، فرمود: "فاصله میان كشته شدن نفس زكیه و قیام قائم، بیش از پانزده شب نیست [2] خروج سفیانى و یمانى نیز، برابر آن چه از روایات استفاده مى شود، در یك محدوده زمانى در آستانه ظهور صورت مى گیرد و فاصله آن تا قیام قائم ارواحنا له الفداء از پانزده ماه، بیشتر نخواهد بود [3] بر این اساس، تردیدى نیست كه شمارى از نشانه هاى ظهور، كه بیشتر نشانه هاى حتمى نیز هستند، نزدیك ظهور و متصل به آن واقع مى شوند.

در مقابل، نشانه هاى فراوانى وجود دارند كه پیدایش آن ها در عصر غیبت خبر داده شده، ولى پیوستگى به ظهور معلوم نیست و چه بسا با فاصله زیاد از ظهور مهدى ارواحنا له الفداء واقع شوند، چنان كه شمارى از نشانه ها بر فرض نشانه بودن آن ها سال ها، بلكه قرن ها از وقوع آن مى گذرد. مانند: از هم گسستن بنى امیه و بنى عباس، خروج ابو مسلم خراسانى، اشغال منطقه جزیره توسط ترك ها و بسته شدن پل بر روى دجله و [4] مرحوم شیخ مفید مى فرماید: روایات رسیده از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و خاندان وحى و رسالت بیانگر نشانه ها و رخدادهایى است كه پیش از قیام حضرت مهدى ارواحنا له الفداء پدیدار مى گردند كه اهم آن ها عبارتند از: جنبش ارتجاعى سفیانى، قتل سید حسنى، جنگ قدرت بنى عباس، گرفتن خورشید در نیمروز ماه رمضان، گرفتن ماه در آخر ماه رمضان، بر خلاف عادت، شكافته شدن زمین و فرو بردن تجاوزكاران، فرو رفتن زمین در مشرق، فرو رفتن زمین در مغرب، توقف خورشید به هنگام نیم روز در وسط آسمان، طلوع خورشید از مغرب، قتل "نفس زكیه"پشت دروازه كوفه در زمره هفتاد نفر از شایستگان، بریده شدن سر مردى از بنى هاشم میان ركن و مقام، ویران شدن دیوار مسجد كوفه، آمدن پرچم هاى سیاه از طرف خراسان، قیام و جنبش یمنى، آشكار شدن مرد مغربى و تصرف شام بوسیله سپاه او، فرود آمدن ترك ها در جریره، فرود آمدن رومیان در "رمله " طلوع ستاره اى درخشان و نورانى به سان ماه و آنگاه انعطاف خاص آن...، پدیدار شدن سرخى در آسمان و گسترش آن در آفاق آسمان، پیدایش ستون آتشى در مشرق به مدت سه تا هفت روز، قیام امت عرب و بركنار شدن زمامدار آن عرب به وسیله ملت هاى خویش و به دست گرفتن زمام امور كشورها به وسیله مردم، خروج جهان عرب از سیطره عجم، كشته شدن رهبر مصر به دست مردم، انهدام شام و اختلاف سه جریان سیاسى در آن، ورود پرچم هاى قیس و عرب به مصر، و پرچم هاى كنده، به خراسان، ورود سپاهى از سوى مغرب و رسیدن آن ها به دروازه شهر "حیره "، آمدن پرچم هاى سیاه از سوى مشرق، شكستن دیوار فرات و جریان یافتن آب دركوچه هاى كوفه، خروج 60 پیامبر دروغین، خروج دوازده امام دروغین،و به آتش كشیده شدن مرد گرانقدرى از بنى عباس بین جلولاء و خانقین ،ایجاد پل ارتباط میان كرخه و بغداد، وزش بادى سیاه در آغاز روز، زلزله اى كه انبوهى را به زمین فررمى برد، ترس و نا امنى فراگیرى كه همه عراق و بغداد را فرا مى گیرد، مرگ سریع و دردناك و نقص و زیان در اموال و جان و ثمرات، آفت ملخ نابهنگام و به هنگام كشاورزى، برداشت كمِ محصولات زراعى، جنگ قدرت میان عجم و خونریزى بسیار در میان آنان، شورش بردگان بر ضدَ برده داران وكشتن آنان، مسخ شدن گروهى از بدعت گذاران و به صورت میمون و خوك درآمدن آنان، تسلط كشورهاى عقب مانده به كشورهاى زورمند و ثروتمند، طنین افكن شدن ندایى از آسمان و رسیدن آن به گوش جهانیان به زبان هاى گوناگون، پدیدار شدن چهره و سینه اى در كره خورشید، زنده شدن گروهى از مردگان و بازگشت آنان به دنیا، به گونه اى كه مردم آنان را شناخته با آنان دیدار مى كنند. [5]

پی نوشت ها :
[1] بحار الانوار ج52ص 235.

[2] غیبة طوسى ص 445.
[3] بحار الانوار ج52ص 248.
[4] برترین هاى فرهنگ مهدویت درمطبوعات ص 214.
[5] ارشاد مفید ص 356 بحارالانوار ج 52، ص 220.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :