تبلیغات
آفتاب پنهان - انكار و تردید در حضرت
 
صفحه نخست          تماس با مدیر            نسخه موبایل                RSS                  
دوستان
انكار و تردید در حضرت
روایات فراوانى دلالت می كند بر آن كه قبل از ظهور حضرت، بیشتر مردم مسلمان از دین حق بر می گردند بیشتر قائلین به حضرت و معتقدین به امامت و عصمت آن بزرگوار،اعتقاد خود را از دست داده و وجود آن حضرت را انكار می كنند. امام جواد علیه السلام فرمودند:... او داراى غیبتى است كه روزهاى زیاد و مدتى دراز به طول مى انجامد. پس مخلصان در انتظار ظهورش به سر مى برند و اهل تردید انكارش می كنند و منكران، یاد او را به استهزاء می گیرند. [1]

امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: و اما در غیبت عیسى علیه السلام به درستى كه یهودیان و مسیحیان هم داستان شدند بر این كه او كشته شده، ولى خداوند عزوجل آنان را تكذیب نمود و فرمود: و او را نكشتند و به دار نیاویختند ولى مطلب بر آنان مشتبه شد. غیبت حضرت قائم ارواحنا له الفداء نیز همین گونه است كه سرانجام، این امت آن را انكار مى ورزند در اثر طولانى شدن آن، بعضى از هدایت نیافتگان قائل مى شوند كه آن حضرت اصلا متولد نشده و برخى دیگر خواهند گفت كه او متولد شد و از دنیا رفت و گروهى كافر مى شوند، به خاطر این كه می گویند یازدهمین نفر از ما، بدون فرزند بوده و كسانى دیگر سركش خواهند شد به خاطر این اعتقاد كه امامت را به سیزده نفر و بیشتر سرایت دهند و بعضى هم خداوند عزوجل را عصیان و نافرمانى می كنند، به اینكه می گویند روح امام قائم ارواحنا له الفداء در پیكر شخص دیگرى وارد شده و سخن می گوید. [2]

در بخشى از روایات نیز آمده كه مردمانى، حضرت را پس از ظهور انكار می كنند، زیرا او به صورت جوان باز می گردد، در حالى كه آن ها او را پیر خیال می كردند. [3] و در روایتى آمده است كه مردم می گویند: چگونه ممكن است این او باشد، او باید قرن ها پیش، استخوان هایش پوسیده باشد. [4]

در روایات، از كسى كه حضرت مهدی ارواحنا له الفداء را انكار كند، به كافر تعبیر شده است. در حدیثى از امام كاظم علیه السلام آمده است هر كس یكى از امامان زنده را انكار كند، امامان قبلى را نیز انكار نموده است، [5] و نیز آمده است كه: هركس به همه امامان اعتراف كند، ولى حضرت مهدى ارواحنا له الفداء را انكاركند، مانند كسى است كه به همه پیامبران اعتراف كند، ولى حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم را انكار نماید. [6] امام حسن عسكرى علیه السلام نیز فرمود:اطاعت آخر ما، اطاعت اول ما، و انكار آخر ما، چون انكار اول ماست. [7] با وجود این روایات، انكار حضرت مهدى ارواحنا له الفداء انكار همه امامان و تكذیب رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم است .

تردید در حضرت
روایات مختلفى درباره تردید كنندگان در وجود حضرت آمده است. امام صادق علیه السلام فرمود: او امامى است كه در ولادتش شك و تردید مى كنند. برخى مى گویند: به دنیا نیامده، برخى مى گویند: دیده به جهان گشوده، برخى مى گویند: چند سال پیش از وفات پدرش، چشم به جهان گشوده، جز این كه خدا مى خواهد بندگان خود را بیازماید، كه گروه باطل در آن زمان به شك و تردید مى گرایند. [8] امام حسن عسكرى علیه السلام نیز فرمود: براى فرزندم غیبتى است كه مردم در آن دچار شك و تردید مى شوند، به جز كسى كه خدا او را از لغزش و انحراف باز دارد. [9]

و امام صادق علیه السلام فرمود: هرگز در حق او تردید به خود راه ندهید، از صفحه دل هرگونه شك و تردید را بزدایید. [10]

پی نوشت ها :
[1] كمال الدین ج 2ص 378.

[2] بحارالانوار ج 51 ص 0 22.
[3] ینابیع الموده ج 3، ص 67 ا منتخب الأثر ص 285.
[4] بحار الانوار، ج 1 5، ص 48 1 و 225 غیبة طوس، ص 26 منتخب الأثرص 276.
[5] منتخب الاثر ص149 الزام الناصب ص 59 ینابیع المودة ج 3 ص 108و 162.
[6] غیبة النعمانی ص 63 اصول کافی ج 1ص 313.
[7] بحار الانوار ج 51 ص 143 کشف الغمه ج 3 ص 313.
[8] اصول كافى ج ا ص 337.
[9] بحار الانوار ج51 ص 60 1 اعلام الورى ص 415 منتخب الاثرص 227.
[10] روزگار رهایی ج ا ص 501.

هوای دل



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...
کتابنامه

کتاب «مهدیان دروغین» تألیف حجت‌الاسلام رسول جعفریان منتشر و روانه بازار شد. دانشیار دانشگاه تهران در این کتاب به تقسیم حوزه‌های مختلف جغرافیایی دنیای اسلام پرداخته و مهدیان دروغین در مناطق و دوره‌های مختلف تاریخ را معرفی کرده است.

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟







دیگر امکانات



این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

شمارنده
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :