تبلیغات
آفتاب پنهان - انكار و تردید در حضرت
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
انكار و تردید در حضرت
روایات فراوانى دلالت می كند بر آن كه قبل از ظهور حضرت، بیشتر مردم مسلمان از دین حق بر می گردند بیشتر قائلین به حضرت و معتقدین به امامت و عصمت آن بزرگوار،اعتقاد خود را از دست داده و وجود آن حضرت را انكار می كنند. امام جواد علیه السلام فرمودند:... او داراى غیبتى است كه روزهاى زیاد و مدتى دراز به طول مى انجامد. پس مخلصان در انتظار ظهورش به سر مى برند و اهل تردید انكارش می كنند و منكران، یاد او را به استهزاء می گیرند. [1]

امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: و اما در غیبت عیسى علیه السلام به درستى كه یهودیان و مسیحیان هم داستان شدند بر این كه او كشته شده، ولى خداوند عزوجل آنان را تكذیب نمود و فرمود: و او را نكشتند و به دار نیاویختند ولى مطلب بر آنان مشتبه شد. غیبت حضرت قائم ارواحنا له الفداء نیز همین گونه است كه سرانجام، این امت آن را انكار مى ورزند در اثر طولانى شدن آن، بعضى از هدایت نیافتگان قائل مى شوند كه آن حضرت اصلا متولد نشده و برخى دیگر خواهند گفت كه او متولد شد و از دنیا رفت و گروهى كافر مى شوند، به خاطر این كه می گویند یازدهمین نفر از ما، بدون فرزند بوده و كسانى دیگر سركش خواهند شد به خاطر این اعتقاد كه امامت را به سیزده نفر و بیشتر سرایت دهند و بعضى هم خداوند عزوجل را عصیان و نافرمانى می كنند، به اینكه می گویند روح امام قائم ارواحنا له الفداء در پیكر شخص دیگرى وارد شده و سخن می گوید. [2]

در بخشى از روایات نیز آمده كه مردمانى، حضرت را پس از ظهور انكار می كنند، زیرا او به صورت جوان باز می گردد، در حالى كه آن ها او را پیر خیال می كردند. [3] و در روایتى آمده است كه مردم می گویند: چگونه ممكن است این او باشد، او باید قرن ها پیش، استخوان هایش پوسیده باشد. [4]

در روایات، از كسى كه حضرت مهدی ارواحنا له الفداء را انكار كند، به كافر تعبیر شده است. در حدیثى از امام كاظم علیه السلام آمده است هر كس یكى از امامان زنده را انكار كند، امامان قبلى را نیز انكار نموده است، [5] و نیز آمده است كه: هركس به همه امامان اعتراف كند، ولى حضرت مهدى ارواحنا له الفداء را انكاركند، مانند كسى است كه به همه پیامبران اعتراف كند، ولى حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم را انكار نماید. [6] امام حسن عسكرى علیه السلام نیز فرمود:اطاعت آخر ما، اطاعت اول ما، و انكار آخر ما، چون انكار اول ماست. [7] با وجود این روایات، انكار حضرت مهدى ارواحنا له الفداء انكار همه امامان و تكذیب رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم است .

تردید در حضرت
روایات مختلفى درباره تردید كنندگان در وجود حضرت آمده است. امام صادق علیه السلام فرمود: او امامى است كه در ولادتش شك و تردید مى كنند. برخى مى گویند: به دنیا نیامده، برخى مى گویند: دیده به جهان گشوده، برخى مى گویند: چند سال پیش از وفات پدرش، چشم به جهان گشوده، جز این كه خدا مى خواهد بندگان خود را بیازماید، كه گروه باطل در آن زمان به شك و تردید مى گرایند. [8] امام حسن عسكرى علیه السلام نیز فرمود: براى فرزندم غیبتى است كه مردم در آن دچار شك و تردید مى شوند، به جز كسى كه خدا او را از لغزش و انحراف باز دارد. [9]

و امام صادق علیه السلام فرمود: هرگز در حق او تردید به خود راه ندهید، از صفحه دل هرگونه شك و تردید را بزدایید. [10]

پی نوشت ها :
[1] كمال الدین ج 2ص 378.

[2] بحارالانوار ج 51 ص 0 22.
[3] ینابیع الموده ج 3، ص 67 ا منتخب الأثر ص 285.
[4] بحار الانوار، ج 1 5، ص 48 1 و 225 غیبة طوس، ص 26 منتخب الأثرص 276.
[5] منتخب الاثر ص149 الزام الناصب ص 59 ینابیع المودة ج 3 ص 108و 162.
[6] غیبة النعمانی ص 63 اصول کافی ج 1ص 313.
[7] بحار الانوار ج 51 ص 143 کشف الغمه ج 3 ص 313.
[8] اصول كافى ج ا ص 337.
[9] بحار الانوار ج51 ص 60 1 اعلام الورى ص 415 منتخب الاثرص 227.
[10] روزگار رهایی ج ا ص 501.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :