تبلیغات
آفتاب پنهان - نواب عام
 
صفحه نخست          تماس با مدیر            نسخه موبایل                RSS                  
دوستان
نواب عام
ابو هاشم جعفرى
اسم او ابوهاشم داود بن قاسم بن اسحاق بن عبدالله بن جعفر بن ابى طالب معروف به جعفرى است.سید بن طاووس نوشته است كه او از جمله نمایندگان و نواب معروفى است كه شیعیان قائل به امامت حضرت عسكرى علیه السلام در نیابت آن ها اختلافى ندارند و نیز مؤلف كتاب الزام الناصب نیز او را از نائبان بى واسطه حضرت ولى عصر ارواحنا له الفداء دانسته است. [1]

شیخ حر عاملى درباره او می گوید وى از اهالى بغداد بوده، ثقت و جلیل القدر و داراى شخصیتى ارزنده و مورد احترام ائمه علیه السلام مى باشد. امام جواد، امام هادى و امام عسكرى علیه السلام را در كرده و در خدمت آن ها بوده است شده كه حضرت رضا علیه السلام را نیز درك کرده است. [2]

دركتاب الفهرست شیخ طوسى آمده است كه: او امام رضا، امام جواد، امام هادى وامام عسكرى علیه السلام و وجود مقدس امام زمان ارواحنا له الفداء را زیارت كرده و از آن ها روایت نموده است. [3] وى در سال 261 از دنیا رفت و ظاهرا در بغداد به خاک سپرده شد. [4]


حسن بن قاسم بن علا
وى از وكلاى حضرت مهدى ارواحنا له الفداء شمرده شد ه است. [5]

عمانى
حسن بن على بن عقیل عمانى نخستین كسى بود كه رهبرى و مرجعیت دینى در دوران غیبت طولانى امام مهدى ارواحنا له الفداء را به دست گرفت.

سید محمد مهدى بحر العلوم درباره شخصیت بزرگ علمى او مى نویسد: او نخستین كسى است كه فقه را دسته بندى و تهذیب كرد و در راه استنباط احكام شرعى از ادله تفصیلى آن، دست به تلاش و اجتهاد زد و در آغاز غیبت كبرى، راه را براى تحقیق و تفحص از اصول و فروع و گسترش بخشیدن به آن و بنیاد پابه هاى آن گشود... علما و بزرگان فقه و فقاهت، به ویژه دو شخصیت گرانقدر علم و فقه، علامه حلى و محقق حلى و علماى پس از آن دو بزرگوار، به فرمایشات مرحوم عمانى و فتواهاى او و ثبت و نقل آن ها سخت بها مى دادند. [6]

فقیه بزرگوار مرحوم عمانى از نظر علما و فقهاى بزرگ، مقام و منزلت بسیار والایى دارد و دانشمندان پیشین، همچون مرحوم مفید و طوسى او را ستوده اند. او در مرضوع امامت، كتابى به نام الکر والفر نگاشت و در فقه، كتابى تحت عنوان المتمسك بحبل آل الرسول به رشته تحریر در آورد. [7]

تاریخ ولادت آن فقیه بزرگ در دست نیست، اما به نظر مى رسد، سال هایى پیش از مرحوم مفید زیسته و رحلت كرده است، چرا كه او از نظر زمان، پیش از ابن جنید بوده و مى دانیم كه ابن جنید از اساتید مرحوم مفید بوده است. [8]

به هر حال، رهبرى فكرى و مرجعیت دینى، شكل خاص خویش راگرفت و حلقه هاى درسى در بغداد تشكیل شد و سال ها سپرى شد و ستاره مفید در بغداد درخشیدن آغاز كرد و حوزه علمیه را پی ریخت. [9]

محمد بن ابراهیم بن مهزیار
سید ابن طاووس، او و پدرش ابراهیم بن مهزیار را از وكلا و نواب معروف دانسته كه شیعیان امامیه در نیابت او و پدرش اختلافى ندارند.
صدوق نیز او را جزء وكلاى منصوب از ناحیه امام زمان ارواحنا له الفداء دانسته و در توقیعى كه در شأن او وارد شده چنین آمده است. ما تو را به جاى پدرت منصوب كردیم، پس خدا را سپاسگزار باش [10] بنا به روایت كلینى و مفید، وى چند روز بعد، نامه اى مبنى بر جانشینى پدرش در اهواز دریافت كرد. [11]

محمد بن احمد قطان
وى از وكیلان نایب دوم - محمد بن عثمان - در بغداد بود كه به ملاقات امام زمان ارواحنا له الفداء نایل آمد. [12]

محمد بن جعفر اسدى
ابوالحسین محمد بن جعفر اسدى یكى از وكلاى حضرت در منطقه رى بود. از زمان نواب امام زمان ارواحنا له الفداء عده اى از مردم موثق بودند كه از طرف نواب توقیعاتى براى آن ها مى رسید, یكى از آن ها ابوالحسین محمد بن جعفر اسدى بود. [13]

صالح بن ابى صالح مى گوید: در سال 290 هجرى عده اى از من خواستند كه چیزى را به عنوان مال امام از آن ها بپذیرم ولى نپذیرفتم نامه اى نوشتم و كسب تكلیف كردم . جوابى براى من آمد كه: محمد بن جعفر اسدى در رى است، مال به او تحویل داده شود كه او از موثقین ما است. اسدى در ماه ربیع الثانى سال 312 در حالى كه مردم او را به عدالت مى شناختند، بدون تغییر عقیده به جهان باقى شتافت. [14]

توقیعى از ناحیه مقدسه به وسیله محمد بن عثمان به دست وى رسیده كه مشتمل بر پاسخ هاى حضرت به سؤالات محمد بن جعفر اسدى است. [15]

توقیع دیگرى از ناحیه امام زمان ارواحنا له الفداء خطاب به محمد بن جعفر اسدى توسط محمد بن عثمان صادر شده است، بدون این كه از حضرت سؤالى بكنند و نامه اى خدمت حضرت بفرستند، حضرت خودش مبادرت به ارسال این توقیع نموده و در آن كسانى كه اموال امام زمان ارواحنا له الفداء را براى خود حلال دانسته و به ناحق آن را مى خورند ملعون مى شمارد. [16]

پی نوشت ها :
[1] آخرین امید داود الهامی ص121 .

[2] وسا یل الشیعه ج 20ص 190.
[3] جامع الرواة، ج ا، ص 307 رجال شیخ طوسى ص414 .
[4] معارف ومعاریف ج 1 ص 487.
[5] آ خرین امید . داود الهامى ص122.
[6] فوائد الرجالیه معروف به رجال بحرالعلوم ج1 ص220.
[7] امام مهدى ارواحنا له الفداء از ولادت تا ظهور سید محمد كاظم قزوینى، ص 353.
[8] رجال بحر العلوم ج 2، ص 220.
[9] امام مهدى ارواحنا له الفداء از ولادت تا ظهور سید محمد كاظم قزوینى، ص 354.
[10] غیبة طوس ص 220 .
[11] آ خرین امید داود الهامى، ص 161.
[12] كمال الدین ص 442.
[13] غیبة طوسی ص 415.
[14] همان.
[15] كمال الدین ج 2 ص 520.
[16] كمال الدین ج 2 ص 522 .

هوای دل



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...
کتابنامه

کتاب «مهدیان دروغین» تألیف حجت‌الاسلام رسول جعفریان منتشر و روانه بازار شد. دانشیار دانشگاه تهران در این کتاب به تقسیم حوزه‌های مختلف جغرافیایی دنیای اسلام پرداخته و مهدیان دروغین در مناطق و دوره‌های مختلف تاریخ را معرفی کرده است.

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟







دیگر امکانات



این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
شمارنده
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :