صفحه نخست          تماس با مدیر            نسخه موبایل                RSS                  
دوستان
جهاد آن حضرت
در دعایى كه از حضرت امام رضا علیه السلام درباره حضرت حجّت‏ ارواحنا له الفداء روایت شده، چنین آمده است: بزرگوار، مجاهد، تلاشگر. [1]

و در بحار از حضرت امام باقرعلیه السلام روایت است كه فرمود: او خونخواه، با تأسف و غضبناك خروج مى ‏كند به خاطر غضب خداوند بر این خلق، پیراهنى كه رسول خداصلى الله علیه وآله و سلم روز احد پوشیده بود بر اندام اوست، و عمامه سحاب و زره سابغه و شمشیر ذوالفقار پیغمبر با اوست، شمشیر بر شانه مى‏ گذارد و تا شش ماه از كشته پشته مى ‏سازد. [2]

و از همان حضرت درباره فرموده خداوند متعال: وَقاتِلُوهُمْ حَتّى لا تَكُونَ فِتْنَةً وَیَكُونُ الدِّینُ كُلُّهُ للَّهِِ؛ و با آنان بجنگید تا این‏كه فتنه ‏اى نباشد و تمامى دین براى خدا گردد. منقول است كه فرمود: تأویل این آیه هنوز نیامده، پس از آن‏كه رسول خداصلى الله علیه و آله وسلم براى احتیاج خود و اصحابش آنان را رخصت داده بود، كه اگر تأویل آن آمده بود از آن‏ها پذیرفته نمى ‏شد، ولى با آن‏ها جنگ مى ‏شود تا این ‏كه توحید خداوند - عزّوجلّ - برقرار و هیچ شركى باقى نماند. [3]

و از بشیر نبّال است كه گفت: به حضرت باقر علیه السلام عرض كردم: آن‏ها مى‏ گویند: هرگاه مهدى ‏ارواحنا له الفداء قیام كند، خود به خود امور برایش درست مى ‏شود و به قدر یك حجامت هم خون نمى ‏ریزد؟ فرمود: نه، سوگند به آن‏كه جانم به دست اوست! اگر براى كسى امور خود به خود درست مى ‏شد براى پیغمبر صلى الله علیه وآله و سلم این امر واقع مى ‏گشت كه دندان‏هایش خون ‏آلود و پیشانى ‏اش شكسته شد، نه؛ سوگند به آن‏كه جانم در دست اوست كار به جایى رسد كه ما و شما عرق و علق (خون بسته شده) را از چهره پاك كنیم، و دستى به پیشانى كشید. [4]

علق كه در متن روایت آمده یعنى: خون، و پاك كردن عرق و خون كنایه از محنت‏ها و رنج‏ها است كه باعث مى ‏شود انسان عرق كند، و یا جراحت‏ هایى كه خون‏ها را جارى مى ‏سازد - چنان‏كه مجلسى ‏رحمه الله ذكر كرده.و در كمال الدین از عیسى الخشّاب روایت است كه گفت: به حسین بن على - صلوات اللَّه علیه - عرض كردم: شما صاحب این امر هستید؟ فرمود: نه، ولىّ صاحب امر همان طرید و شرید طرید و شرید دو لقب از القاب مولاى ما حضرت حجّت‏ ارواحنا له الفداء است، و همین‏طور مَوتور، و منظور از پدر - در این حدیث - حسین بن على ‏علیهما السلام است یا تمام پدران امام زمان ارواحنا له الفداء است كه به خاطر پدرش مَوْتُور و خونخواه است كه كنیه عمویش را دارد، شمشیر خود را تا هشت ماه بر شانه مى ‏گذارد.

این‏كه مى ‏فرماید: (كنیه عمویش را دارد)، یكى از كنیه‏ هاى آن حضرت (ابوجعفر) است، چنان‏كه در روایت دیگرى از حسن بن المنذر منقول است كه گفت: روزى حمزة بن ابى الفتح نزدم آمد و به من گفت: مژده كه دیشب در خانه مولودى براى حضرت ابومحمد متولد شد و دستور داد كه آن را مخفى بداریم و امر كرد كه از براى او سیصد گوسفند عقیقه شود، گفتم: نامش چیست؟ گفت: م ح م د نامیده مى‏ شود و كنیه ‏اش ابوجعفر است. [5]

شایان ذكر است كه عموى آن حضرت امامزاده بزرگوار جناب ابوجعفر سیّد محمد فرزند امام هادى‏ علیه السلام است كه قبر شریفش در نزدیكى سامره زیارتگاه خاصّ و عامّ است.و نیز از محمد بن مسلم مروى است كه گفت: بر حضرت ابوجعفر محمد بن على باقر علیه السلام داخل شدم در حالى كه مى‏ خواستم درباره قائم آل محمد علیهم السلام از او سؤال كنم. آن حضرت خود آغاز سخن كرد و فرمود: اى محمد بن مسلم! در قائم اهل بیت محمد صلى الله علیه وآله و سلم به پنج پیغمبر شباهت هست: یونس بن متى، و یوسف بن یعقوب، و موسى، و عیسى، و محمد صلی الله علیه و آله و سلم .

شباهت به یونس بن متى: بازگشت از غیبت در وضع و قیافه جوانى در سنّ پیرى و شباهت به یوسف بن یعقوب: غیبت از خاصّ و عامّ و مخفى ماندن از برادران و مشكل شدن امر بر پدرش یعقوب، با وجود نزدیكى مسافت بین او و پدرش و خاندان و پیروانش و امّا شباهت به موسى: ترسیدن مدام و طولانى شدن غیبت و مخفى ماندن ولادت و خستگى شیعیانش پس از او - از اذیّت‏ها و خوارى‏ هاى فراوانى كه دیدند تا این‏كه خداوند - عزّوجلّ - اجازه ظهورش داد و بر دشمن تأیید و یاریش فرمود. و شباهت به عیسى: اختلافات درباره او، كه گروهى گفتند: متولد نشده و گروهى گفتند: مرده و عدّه ‏اى پنداشتند: كشته و اعدام شده است.

و امّا شباهت به جدّش محمّد مصطفى‏ صلى الله علیه و آله وسلم: شمشیر كشیدن و قیام با سلاح و كشتن دشمنان خدا و رسول و جبّارها و طاغوت‏ها و او با شمشیر و رعب یارى مى ‏شود و هیچ پرچمى از او برنمى ‏گردد و از جمله نشانه‏ هاى قیام او: خروج سفیانى از شام و خروج یمانى و صیحه آسمانى در ماه رمضان و آواز دهنده كه از سوى آسمان به نام او و پدرش ندا كند. [6]

پی نوشت ها :
[1] بحار الانوار: 333/95.

[2] بحار الانوار: 361/52.
[3] كافى: 201/8.
[4] بحار الانوار: 57/52.
[5] كمال الدین: 432/2.
[6] كمال الدین: 327/1.

هوای دل



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...
کتابنامه

کتاب «مهدیان دروغین» تألیف حجت‌الاسلام رسول جعفریان منتشر و روانه بازار شد. دانشیار دانشگاه تهران در این کتاب به تقسیم حوزه‌های مختلف جغرافیایی دنیای اسلام پرداخته و مهدیان دروغین در مناطق و دوره‌های مختلف تاریخ را معرفی کرده است.

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟







دیگر امکانات



این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
شمارنده
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :