صفحه نخست          تماس با مدیر            نسخه موبایل                RSS                  
دوستان
حج و مهدى
از مراكزى كه در غیبت صغرى، امام عصر ارواحنا له الفداء مشاهده شده، مراسم حج است. گروهى كه حضرت را دیده اند، به این مطلب تصریح كرده اند اما در غیبت كبرى برابر روایات، حضرت در مراسم حج شركت مى كند، مردم را مى بیند، اما مردم او را نمى بینند و نمى شناسند. امام صادق علیه السلام مى فرماید: امام قائم دو غیبت دارد: در یكى از آن دو [1] در مراسم حج شركت مى كند، مردم را مى بیند، اما مردم او را نمى بینند و نمى شناسند. [2]

محمدبن عثمان عمرى نائب حضرت مى گوید: به خدا سوگند كه صاحب الامر هر سال، ایام حج شركت مى كند و مردم را مى بیند و مى شناسد، اما مردم او را نمى بینند و نمى شناسند. [3]

حمیرى از وى سؤال مى كند: آیا حضرت را دیده اى؟

پاسخ مى دهد: آخرین دیدار من با حضرت در كنار خانه خدا بود كه مى فرمود: اللهم انجزلى ما وعدتنى [4] این سخن دلیل بر آن است كه حضرت در مراسم حج شركت مى كند، منتهى در غیبت صغرى كسانى كه حضرت را مى شناختند، به وجود مبارك ایشان پی مى بردند، اما دیگران چنین سعادتى نداشتند. در زمان غیبت كبرى، تمام افراد از این افتخار محروم هستند، زیرا كسى حضرت را نمى شناسد. على بن ابراهیم ازدى مى گوید: طواف هفتم بودم كه در كنار حلقه اى در طرف راست خانه خدا، جوان زیبا رو، خوش بو، با وقار و با شكوهى را دیدم كه گروهى از مردمان دور او را گرفته اند. هرگز احدى را خوش بیان تر و نیكو گفتارتر از او ندیده بودم، كه با منطقى بسیار شیرین و روشى بسیار نیكو با مردم سخن مى گفت. نزدیك شدم كه با او سخن بگویم. مردم انبوهى كه گرداگرد وجودش را گرفته بودند، مانع شدند. پرسیدم: این جوان كیست؟

گفتند: او فرزند پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است، همه ساله در موسم شركت كرده، یك روز براى خواص شیعیانش ظاهر مى شود و با آن ها سخن مى گوید. [5]

گفته مى شود كه دیدار ابراهیم بن مهزیار با حضرت، در موسم حج اتفاق افتاده است. [6]

حج آن حضرت
شیخ صدوق در كمال الدین به سند صحیحى از محمد بن عثمان عمرى روایت كرده است كه گفت: صاحب این امر هر سال در مراسم حج حاضر مى‏ شود، پس مردم را مى ‏بیند، آن‏ها را مى ‏شناسد و آن‏ها او را مى‏ بینند، ولى نمى ‏شناسند.[7]

مى‏ گویم: از جمله روایاتى كه دلالت مى‏ كند بر استجابت دعا كردن براى حجّاج از جهت حجّ خانه خدا، حدیثى است كه در فقیه از حضرت صادق ‏علیه السلام منقول است كه فرمود: هنگامى كه شامگاه عرفه شود، خداوند متعال دو فرشته را مى ‏فرستد كه چهره ‏هاى مردم را جستجو كند، پس هرگاه كسى كه خودش را به حج عادت داده بود نیابند، یكى از آن دو فرشته به دیگرى مى ‏گوید: فلان شخص در چه حال است؟ جواب مى ‏دهد: خدا بهتر مى ‏داند. پس مى ‏گوید: پروردگارا! اگر فقر مانع از آمدنش شده او را غنى گردان و اگر قرض دارد از او ادا فرماى و اگر بیمارى سبب نیامدنش شده او را شفا بخش و اگر از دنیا رفته پس او را بیامرز و رحمتش فرماى. [8]

این حدیث دلالت مى‏ كند بر استحباب دعا كردن براى كسى كه خودش را به حجّ عادت داده باشد، چنان‏كه مخفى نیست.

پی نوشت ها :
[1] علامه مجلسى در مراة العقول ج 4 ص47 مى گوید مراد غیبت كبرى است .

[2] كافى ج 1 ص 339.
[3] كمال الدین ص 440.
[4] همان بحا رالانوار ج 52 ص 1 اعلام الورى 421.
[5] روزگار رهایی ج 1، ص 171.
امام صادق علیه السلام فرمود: نخستین چیزى كه از عدالت قائم ارواحنا له الفداء ظاهر مى شود، این است كه منادى اعلام مى كند، آنان كه طواف مستحبى مى كنند، مطاف و حجر الاسود را براى كسانى كه طواف واجب مى كنند، خالى كنند.
[6] بحا ر الا نوار ج 52 ص 374، الزام النا صب ص 223.
[7] كمال الدین: 440/2.
[8]من لا یحضره الفقیه: 12/2.

هوای دل



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...
کتابنامه

کتاب «مهدیان دروغین» تألیف حجت‌الاسلام رسول جعفریان منتشر و روانه بازار شد. دانشیار دانشگاه تهران در این کتاب به تقسیم حوزه‌های مختلف جغرافیایی دنیای اسلام پرداخته و مهدیان دروغین در مناطق و دوره‌های مختلف تاریخ را معرفی کرده است.

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟







دیگر امکانات



این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

شمارنده
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :