تبلیغات
آفتاب پنهان - حج و مهدى
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
حج و مهدى
از مراكزى كه در غیبت صغرى، امام عصر ارواحنا له الفداء مشاهده شده، مراسم حج است. گروهى كه حضرت را دیده اند، به این مطلب تصریح كرده اند اما در غیبت كبرى برابر روایات، حضرت در مراسم حج شركت مى كند، مردم را مى بیند، اما مردم او را نمى بینند و نمى شناسند. امام صادق علیه السلام مى فرماید: امام قائم دو غیبت دارد: در یكى از آن دو [1] در مراسم حج شركت مى كند، مردم را مى بیند، اما مردم او را نمى بینند و نمى شناسند. [2]

محمدبن عثمان عمرى نائب حضرت مى گوید: به خدا سوگند كه صاحب الامر هر سال، ایام حج شركت مى كند و مردم را مى بیند و مى شناسد، اما مردم او را نمى بینند و نمى شناسند. [3]

حمیرى از وى سؤال مى كند: آیا حضرت را دیده اى؟

پاسخ مى دهد: آخرین دیدار من با حضرت در كنار خانه خدا بود كه مى فرمود: اللهم انجزلى ما وعدتنى [4] این سخن دلیل بر آن است كه حضرت در مراسم حج شركت مى كند، منتهى در غیبت صغرى كسانى كه حضرت را مى شناختند، به وجود مبارك ایشان پی مى بردند، اما دیگران چنین سعادتى نداشتند. در زمان غیبت كبرى، تمام افراد از این افتخار محروم هستند، زیرا كسى حضرت را نمى شناسد. على بن ابراهیم ازدى مى گوید: طواف هفتم بودم كه در كنار حلقه اى در طرف راست خانه خدا، جوان زیبا رو، خوش بو، با وقار و با شكوهى را دیدم كه گروهى از مردمان دور او را گرفته اند. هرگز احدى را خوش بیان تر و نیكو گفتارتر از او ندیده بودم، كه با منطقى بسیار شیرین و روشى بسیار نیكو با مردم سخن مى گفت. نزدیك شدم كه با او سخن بگویم. مردم انبوهى كه گرداگرد وجودش را گرفته بودند، مانع شدند. پرسیدم: این جوان كیست؟

گفتند: او فرزند پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است، همه ساله در موسم شركت كرده، یك روز براى خواص شیعیانش ظاهر مى شود و با آن ها سخن مى گوید. [5]

گفته مى شود كه دیدار ابراهیم بن مهزیار با حضرت، در موسم حج اتفاق افتاده است. [6]

حج آن حضرت
شیخ صدوق در كمال الدین به سند صحیحى از محمد بن عثمان عمرى روایت كرده است كه گفت: صاحب این امر هر سال در مراسم حج حاضر مى‏ شود، پس مردم را مى ‏بیند، آن‏ها را مى ‏شناسد و آن‏ها او را مى‏ بینند، ولى نمى ‏شناسند.[7]

مى‏ گویم: از جمله روایاتى كه دلالت مى‏ كند بر استجابت دعا كردن براى حجّاج از جهت حجّ خانه خدا، حدیثى است كه در فقیه از حضرت صادق ‏علیه السلام منقول است كه فرمود: هنگامى كه شامگاه عرفه شود، خداوند متعال دو فرشته را مى ‏فرستد كه چهره ‏هاى مردم را جستجو كند، پس هرگاه كسى كه خودش را به حج عادت داده بود نیابند، یكى از آن دو فرشته به دیگرى مى ‏گوید: فلان شخص در چه حال است؟ جواب مى ‏دهد: خدا بهتر مى ‏داند. پس مى ‏گوید: پروردگارا! اگر فقر مانع از آمدنش شده او را غنى گردان و اگر قرض دارد از او ادا فرماى و اگر بیمارى سبب نیامدنش شده او را شفا بخش و اگر از دنیا رفته پس او را بیامرز و رحمتش فرماى. [8]

این حدیث دلالت مى‏ كند بر استحباب دعا كردن براى كسى كه خودش را به حجّ عادت داده باشد، چنان‏كه مخفى نیست.

پی نوشت ها :
[1] علامه مجلسى در مراة العقول ج 4 ص47 مى گوید مراد غیبت كبرى است .

[2] كافى ج 1 ص 339.
[3] كمال الدین ص 440.
[4] همان بحا رالانوار ج 52 ص 1 اعلام الورى 421.
[5] روزگار رهایی ج 1، ص 171.
امام صادق علیه السلام فرمود: نخستین چیزى كه از عدالت قائم ارواحنا له الفداء ظاهر مى شود، این است كه منادى اعلام مى كند، آنان كه طواف مستحبى مى كنند، مطاف و حجر الاسود را براى كسانى كه طواف واجب مى كنند، خالى كنند.
[6] بحا ر الا نوار ج 52 ص 374، الزام النا صب ص 223.
[7] كمال الدین: 440/2.
[8]من لا یحضره الفقیه: 12/2.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :