تبلیغات
آفتاب پنهان - رجـعـت
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
رجـعـت
در لغت به معناى بازگشت و بازگشتن به دنیا پس از انتقال به جهان دیگر است. و در اصطلاح بدین مفهوم است كه امامان خاندان وحى و رسالت و انبوهى از كسانى كه جهان را بدرود گفته اند، بار دیگر پس از حضرت مهدى ارواحنا له الفداء و پیش از شهادت او به خواست خداوند و اراده حكیمانه او، بدین جهان باز مى گردند. نخستین رجعت كننده، امام حسین علیه السلام است و پس از ایشان، همه امامان اهل بیت یكى پس از دیگرى رجعت مى كنند. [1]

رجعت، از عقاید مسلم شیعه است و آیات و روایات در این باره، بیش از حد شهرت و تواتر است.در یادداشت هاى مرحوم دهخدا از ظهور حضرت بقیة الله ارواحنا له الفداء و از نزول حضرت مسیح علیه السلام نیز "رجعت " تعبیر شده است [2] كه از نظر معناى لغوى درست است ولى از نظر اصطلاح، صحیح نیست زیرا رجعت در اصطلاح كلامى شیعه، عبارت از بازگشت پس از مرگ است، در حالى كه وجود اقدس حضرت صاحب الزمان ارواحنا له الفداء در پشت پرده غیبت است و از پرده بیرون مى آید، و وجود مقدس حضرت عیسى علیه السلام در آسمان هاست كه پس از ظهور ولى عصر ارواحنا له الفداء او نیز نازل مى شود و در پیاده كردن عدالت اجتماعى، یار و مددكار آن مهر تابان مى شود. از این رهگذر در مورد امام زمان ارواحنا له الفداء ظهور تعبیر مى شود و درباره حضرت عیسى علیه السلام "نزول "، و تعبیر رجعت اصطلاحى در حق آن ها صحیح نیست. وامَا فرمان رجعت، همانند فرمان ظهور، از طرف خداوند متعال صادر مى شود و جمعى از بندگان خالص خداوند كه سال ها و احیاناَ قرن ها پیش از آن، دیده از جهان فرو بسته اند، باز مى گردند و تجلى قدرت خداوند را در دولت كریمه حضرت مهدى ارواحنا له الفداء می بینند. [3]

سؤال مهم این است كه آیا رجعت اختیارى است ناگفته پیداست افرادى كه براى انتقام و تنبیه رجعت مى كنند، هرگز به میل و اراده خود برنمى گردند، بلكه به مصداق كافر به جهنم نمى رود، كشان كشان مى برند آن ها نیز ناگریر تن به رجعت نمى دهند، كه رجعت براى آن ها بسیار ذلت بار و سخت است. ولى در مورد مؤمنین به نظر مى رسد كه اختیارى خواهد بود نه اجبارى. مفضل بن عمر مى گوید: در خدمت امام صادق علیه السلام صحبت از حضرت ولى عصر ارواحنا له الفداء شد و از افرادى كه عاشقانه انتظار ظهور او را مى كشند و پیش از نیل به چنین سعادتى از دنیا مى روند گفت و گو شد، فرمود: هنگامى كه حضرت ولى عصر ارواحنا له الفداء قیام كند، مأمورین الهى در قبر با اشخاص مؤمن تماس مى گیرند و به آن ها مى گویند: اى بنده خدا مولایت ظهور كرده است، اگر مى خواهى به او بپیوندى آزاد هستى، واگر بخواهى در نعمت هاى الهى متنعم بمانى باز هم آزاد هستى [4] از این حدیث استفاده مى شود كه رجعت در مورد مؤمنان، اختیارى است.

اولین رجعت كننده
نخستین كسى كه در جریان رجعت به دنیا باز می گردد، امام حسین علیه السلام است با 75 هزار تن [5]

امام صادق علیه السلام فرمود: اولین كسى كه به دنیا باز می گردد، امام حسین علیه السلام و اصحاب با وفای ایشان اند آن گاه یزید و یارانش نیز برمی گردند. امام حسین علیه السلام همه آن ها را می كشد، دقیقا براى هر ضربتى یك ضربت مى زند. [6]

امام صادق علیه السلام درتفسیر یوم ترجف الراجفة تتبعها الرادفة. [7]

فرمود: منظور از راجفه امام حسین علیه السلام و منظور از "رادفه " حضرت على علیه السلام است. [8]


پی نوشت ها :
[1] امام مهدى ارواحنا له الفداء از ولادت تا ظهور سید محمدكاظم قزوینى ص 792.

[2] لغتنامه دهخدا حرف راء، ص 295.
[3] رجعت محمد خادمى شیرازى ص 16.
[4] بحارالانوار ج 53، ص 92.
[5] بحار الانوار ج 53 ص 39 و 63 و 106. تفسیر برهان ج 4 ص 101.
[6] تفسیر صافی ج 3 ص 179 تفسیرعیاشى ج 2 ص 282 نور الثقلین ج 3 ص 40 1.
[7] سوره نازعات 6.
[8] بحارالانوار ج 53 ص 106 تفسبر برهان ج 4 ص 424.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :