صفحه نخست          تماس با مدیر            نسخه موبایل                RSS                  
دوستان
رجـعـت
در لغت به معناى بازگشت و بازگشتن به دنیا پس از انتقال به جهان دیگر است. و در اصطلاح بدین مفهوم است كه امامان خاندان وحى و رسالت و انبوهى از كسانى كه جهان را بدرود گفته اند، بار دیگر پس از حضرت مهدى ارواحنا له الفداء و پیش از شهادت او به خواست خداوند و اراده حكیمانه او، بدین جهان باز مى گردند. نخستین رجعت كننده، امام حسین علیه السلام است و پس از ایشان، همه امامان اهل بیت یكى پس از دیگرى رجعت مى كنند. [1]

رجعت، از عقاید مسلم شیعه است و آیات و روایات در این باره، بیش از حد شهرت و تواتر است.در یادداشت هاى مرحوم دهخدا از ظهور حضرت بقیة الله ارواحنا له الفداء و از نزول حضرت مسیح علیه السلام نیز "رجعت " تعبیر شده است [2] كه از نظر معناى لغوى درست است ولى از نظر اصطلاح، صحیح نیست زیرا رجعت در اصطلاح كلامى شیعه، عبارت از بازگشت پس از مرگ است، در حالى كه وجود اقدس حضرت صاحب الزمان ارواحنا له الفداء در پشت پرده غیبت است و از پرده بیرون مى آید، و وجود مقدس حضرت عیسى علیه السلام در آسمان هاست كه پس از ظهور ولى عصر ارواحنا له الفداء او نیز نازل مى شود و در پیاده كردن عدالت اجتماعى، یار و مددكار آن مهر تابان مى شود. از این رهگذر در مورد امام زمان ارواحنا له الفداء ظهور تعبیر مى شود و درباره حضرت عیسى علیه السلام "نزول "، و تعبیر رجعت اصطلاحى در حق آن ها صحیح نیست. وامَا فرمان رجعت، همانند فرمان ظهور، از طرف خداوند متعال صادر مى شود و جمعى از بندگان خالص خداوند كه سال ها و احیاناَ قرن ها پیش از آن، دیده از جهان فرو بسته اند، باز مى گردند و تجلى قدرت خداوند را در دولت كریمه حضرت مهدى ارواحنا له الفداء می بینند. [3]

سؤال مهم این است كه آیا رجعت اختیارى است ناگفته پیداست افرادى كه براى انتقام و تنبیه رجعت مى كنند، هرگز به میل و اراده خود برنمى گردند، بلكه به مصداق كافر به جهنم نمى رود، كشان كشان مى برند آن ها نیز ناگریر تن به رجعت نمى دهند، كه رجعت براى آن ها بسیار ذلت بار و سخت است. ولى در مورد مؤمنین به نظر مى رسد كه اختیارى خواهد بود نه اجبارى. مفضل بن عمر مى گوید: در خدمت امام صادق علیه السلام صحبت از حضرت ولى عصر ارواحنا له الفداء شد و از افرادى كه عاشقانه انتظار ظهور او را مى كشند و پیش از نیل به چنین سعادتى از دنیا مى روند گفت و گو شد، فرمود: هنگامى كه حضرت ولى عصر ارواحنا له الفداء قیام كند، مأمورین الهى در قبر با اشخاص مؤمن تماس مى گیرند و به آن ها مى گویند: اى بنده خدا مولایت ظهور كرده است، اگر مى خواهى به او بپیوندى آزاد هستى، واگر بخواهى در نعمت هاى الهى متنعم بمانى باز هم آزاد هستى [4] از این حدیث استفاده مى شود كه رجعت در مورد مؤمنان، اختیارى است.

اولین رجعت كننده
نخستین كسى كه در جریان رجعت به دنیا باز می گردد، امام حسین علیه السلام است با 75 هزار تن [5]

امام صادق علیه السلام فرمود: اولین كسى كه به دنیا باز می گردد، امام حسین علیه السلام و اصحاب با وفای ایشان اند آن گاه یزید و یارانش نیز برمی گردند. امام حسین علیه السلام همه آن ها را می كشد، دقیقا براى هر ضربتى یك ضربت مى زند. [6]

امام صادق علیه السلام درتفسیر یوم ترجف الراجفة تتبعها الرادفة. [7]

فرمود: منظور از راجفه امام حسین علیه السلام و منظور از "رادفه " حضرت على علیه السلام است. [8]


پی نوشت ها :
[1] امام مهدى ارواحنا له الفداء از ولادت تا ظهور سید محمدكاظم قزوینى ص 792.

[2] لغتنامه دهخدا حرف راء، ص 295.
[3] رجعت محمد خادمى شیرازى ص 16.
[4] بحارالانوار ج 53، ص 92.
[5] بحار الانوار ج 53 ص 39 و 63 و 106. تفسیر برهان ج 4 ص 101.
[6] تفسیر صافی ج 3 ص 179 تفسیرعیاشى ج 2 ص 282 نور الثقلین ج 3 ص 40 1.
[7] سوره نازعات 6.
[8] بحارالانوار ج 53 ص 106 تفسبر برهان ج 4 ص 424.

هوای دل



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...
کتابنامه

کتاب «مهدیان دروغین» تألیف حجت‌الاسلام رسول جعفریان منتشر و روانه بازار شد. دانشیار دانشگاه تهران در این کتاب به تقسیم حوزه‌های مختلف جغرافیایی دنیای اسلام پرداخته و مهدیان دروغین در مناطق و دوره‌های مختلف تاریخ را معرفی کرده است.

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟







دیگر امکانات



این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

شمارنده
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :