تبلیغات
آفتاب پنهان - رجعت در قرآن و روایات
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
رجعت در قرآن و روایات
در قرآن كریم آیات متعددى است كه امامان اهل بیت آن ها را به مسأله رجعت تفسیر كرده اند. روشن است كه ائمه معصومین علیه السلام مترجمان و مفسران حقیقى وحى الهى هستند و قرآن در خانه آنان فرود آمده و صاحبان خانه، ازآن چه در خانه است، از همگان آگاه تر و داناترند. برخى از دانشمندان معاصر، 76 آیه از آیات قرآن را تأویل به رجعت كرده اند. در قرآن كریم آمده است:و یوم نَحشُرُ من كل أمته فوجا. [1]

و آن روزكه از هر امتى، گروهى از كسانى را كه آیات ما را دروغ انگاشتند، محشور گردانیم. از امام صادق علیه السلام روایات متعددى در تأویل این آیه شریفه در مورد رجعت رسیده است. از جمله این روایت است كه: مردى به امام صادق علیه السلام گفت: اهل سنت مى پندارند كه این آیه شریفه درباره روز قیامت است. حضرت فرمود: آیا خداوند در روز رستاخیز از هر امتى گروهى را محشور مى سازد و بقیه آنان را وا مى گذارد؟ هرگز این آیه در مورد رجعت است كه برخى را زنده مى سازد. این آیه شریفه در مورد قیامت است كه مى فرماید: و حَشَرناهُم فلم نغادر منهم احدا. [2]

و همه آنان را گرد خواهیم آورد و هیچ یك را فرو گذار نخواهیم كرد. و نیز درباره آیه شریفه و یوم نحشر من کل امة فوجا ، فرمود: همه انسان هاى با ایمانى كه به ناحق كشته شده باشند، رجعت مى كنند و پس از آن از دنیا مى روند. رجعت براى مؤمنان خالص و نیز كافران محض است. [3]

درباره آیه شریفه: ربنا امتنا اثنین واحییتنا اثنتین. [4]

پروردگارا ما را دو بار میراندى و دو بار زنده ساختى، امام باقر علیه السلام فرمود: این آیه مخصوص گروه هایى است كه پس از مرگ بار دیگر به همین دنیا رجعت مى كنند. [5] و امام رضا علیه السلام فرمود:ا این آیه شریفه در مورد رجعت است [6] درباره آیه شریفه انا لننصر رسلنا والذین آمنوا فی الحیوة الدنیا و یوم یقوم الاشهاد. [7]

ما پیام آوران خویش و ایمان آورندگان را در زندگى دنیا و در روز قیامت كه شاهدان براى شهادت به پاى مى خیزند، یارى مى كنیم؟ امام صادق علیه السلام فرمود: به خدا سوگند كه این یارى رسانى، در رجعت خواهد بود، آیا نمى دانى كه بیشتر پیامبران خدا در دنیا به پیروزى ظاهرى نرسیده و به شهادت نائل آمدند، همین گونه امامان راستین با این بیان، این وعده پیروزى در هنگام رجعت خواهد بود. [8] پس در پرتو آیات وحى ثابت گردید كه رجعت، یك واقعیت تردیدناپذیر است.

روایاتى كه بیانگر زنده شدن مردگان، پیش از فرا رسیدن رستاخیز باشد، بسیار است و بر سه بخش قابل تقسیم مى باشند:

1. انبوه روایاتى كه از زنده شدن مردگان به دست پیامبران گذشته سخن مى گوید و این دسته بسیار است

2 . روایاتى كه تصریح مى كند كه به دعاى خالصانه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و به دست او مردگانى زنده شدند.

3. روایاتى كه نشانگر آن است كه بر اثر دعاى برخى از امامان معصوم علیه السلام برخى مردگان زنده شدند. این سه دسته روایات، هركدام دلیل بر امكان رجعت و زنده شدن برخى از مردگان، پیش از روز رستاخیز است و اما روایاتى كه از رجعت سخن مى گوید، بسیار است و بر دو بخش قابل تقسیم است .

1. روایاتى كه به صراحت از رجعت سخن مى گوید.

2. زیارت هایى كه به وسیله آنان، امامان راستین را زیارت مى كنیم، و نیز دعاهایى كه در مناسبت هاى گوناگون خوانده مى شود كه از هر دو دسته مى توان بر مسأله رجعت استدلال كرد.


روایات كه دلالتشان روشن است اما زیارت ها و دعاها نیز بدان دلیل كه از ائمه معصومین علیه السلام رسیده است، مانند روایات، داراى پیام است. [9] مأمون خلیفه عباسى از حضرت رضا علیه السلام پرسید: در مورد رجعت چه مى فرمایید امام فرمود: رجعت درست است و در میان امت هاى پیشین بوده است و قرآن از آن سخن گفته و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: در این امت، درست همه آن چه در امت هاى پیشین رخ داده است، بى كم و كاست، همان گونه رخ خواهد داد. [10]

امام صادق علیه السلام نیز فرمود: ایام الله سه روز است: روز قیام قائم، روز رجعت و روز رستاخیز. [11]

هر پژوهشگر با انصافى كه روایات اهل بیت را درباره رجعت مورد پژوهش قرار دهد، بدون تردید به متواتر بودن این احادیث معتقد مى شود.علامه مجلسى در این رابطه مى فرماید: اگر احادیث رجعت متواتر نباشد، دیگر در هیچ مورد نمى توان ادعاى تواتركرد. [12] شیخ حر عاملى دركتاب ایقاظ، 520 حدیث پیرامون رجعت نقل كرده است [13] واز محدث جزایرى در شرح تهذیب نقل شده كه 620 حدیث در پیرامون رجعت دیده است.

پی نوشت ها :
[1] سوره نمل 83.

[2] سوره كهف 47.
[3] بحار الانوار ج 52 ص 326 تفسیر برهان ج 3 ص 0 31.
[4] سوره مؤمن 11.
[5] تفسیر برهان ج 4 ص 93.
[6] همان.
[7] سوره مومن 51.
[8] بحار الانوار ج 53.
[9] امام مهدى ارواحنا له الفداء از ولادت تا ظهور سید محمدكاظم قزوینى ص 800.
[10] بحار الانوار ج 53ص 59عیون اخبارالرضا ج 2 ص 201.
[11] بحارالانوار ج 53 ص 63.
[12] بحارالانوار ج 53 ص 22 1 و 123.
[13] ایقاظ ص 430.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :