صفحه نخست          تماس با مدیر            نسخه موبایل                RSS                  
دوستان
شهادت حضرت
لا مقتول
یعنى هیچ یك از ما معصومین خاندان نبوت نباشد، جز این كه به مرگ شهادت از دنیا برویم. این جمله از قول چند تن از حضرات معصومین علیه السلام نقل شده است[1] در روایتى آمده است كه: ما مِنا الا مسموم او مقتول [2] كسانى كه معتقدند پایان عمر حضرت، شهادت است و به مرگ طبیعى نمى میرد، به این احادیث استناد كرده اند.

خاکسپارى حضرت
امام صادق علیه السلام مى فرماید:...چون معرفت و ایمان به حضرت در دل هاى مردم استقرار یافت، مرگ حضرت حجت ارواحنا له الفداء فرا مى رسد. پس حضرت امام حسین علیه السلام متولَى غسل و كفن و حنوط و دفن ایشان خواهد شد و هرگز غیر از وصی، وصى را تجهیز و آماده خاكسپارى نمی کند.[3]

هفت تكبیر
با هفت تكبیر بر جنازه حضرت على علیه السلام نماز خواندند،و این عمل پس از ایشان، فقط بر جنازه حضرت مهدى ارواحنا له الفداء جایز است. امیرالمؤمنین علیه السلام بر امام حسن علیه السلام وصیت كرد كه: پس از كفن و حنوط و بردن تا موضع قبر شریف، بر من نماز كن و هفت تكبیر بگو. بدان كه این عمل براى احدى غیر از من، حلال نیست، مگر بر مردى كه در آخرالزمان ظهور مى كند اسم او قائم مهدى ارواحنا له الفداء است كه از فرزندان برادر تو، حسین است.[4]

در معجزات حضرت مهدى ارواحنا له الفداء آمده است كه حضرت جلوى قسطنطنیه فرود مى آید. در آن روزگار، آن دژ، هفت دیوار دارد و حضرت هفت تكبیر می گوید و دیوارها فرو مى ریزد.[5]

مرگ حضرت
این كه حضرت، به مرگ طبیعى یا شهادت از این جهان خواهد رفت، اختلاف هایى در روایات به چشم مى خورد.برخى از روایات مى گویند كه آن حضرت مدتى حكومت خواهد كرد، سپس وفات مى كند و مسلمانان بر او نماز مى گذارند از بعضى روایات استفاده مى شود كه مرگ آن حضرت طبیعى نخواهد بود و به دست جنایتكاران، با مشخصاتى كه براى آنان ذكر شده، به شهادت مى رسد. [6]

امام صادق علیه السلام مى فرمایند: چون دولت حقه مدتش به سر آید، مرگ حضرت حجت ارواحنا له الفداء فرا مى رسد. او را زنى از بنى تمیم به شهادت مى رساند كه نام او سعیده است و همانند مردان، ریش و سبیل دارد. او به هنگام عبور حضرت، سنگ آسیابى را از پشت بام به سوى او پرتاب مى كند و حضرت را به شهادت مى رساند. [7]

بررسى و قضاوت در این امر مبتنى بر دو مسأله است:

1 .آیا همه امامان معصوم علیه السلام شهید مى شوند یا امكان دارد كه به مرگ طبیعى از دنیا بروند؟

2. اگر در سایر ائمه علیه السلام پذیرفتیم كه همه به شهادت رسیده اند، نسبت به امام زمان ارواحنا له الفداء چه خواهد شد؟


اما این كه آیا همه ائمه به شهادت رسیده اند یا به مرگ طبیعى از دنیا رفته اند اختلاف است: شیخ صدوق بر این باور است كه همه معصومین به اجل غیر طبیعى از دنیا رفته اند....كسى كه چنین عقیده نداشته باشد از ما نیست. [8]

شیخ مفید در جواب صدوق مى نویسد:آن چه را كه شیخ صدوق در رابطه با درگذشت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امامان معصوم علیه السلام به ستم و قتل گفته، برخى از آن ها ثابت است و برخى مشكوك. اما شهادت امام على و امام حسن و امام حسین علیه السلام حتمى و قطعى است. پس از ایشان، مسمومیت و شهادت موسى بن جعفر علیه السلام نیز قطعى و مسلم است. درباره امام رضا علیه السلام نیز قول قوى مسمومیت و شهادت ایشان است، گرچه جاى تردید هست. اما در دیگر ائمه علیه السلام راهى براى اثبات این كه آنان به وسیله ستم یا ترور و یا قتل، به شهادت رسیده اند، در دست نیست.[9]

علامه مجلسى پس از آن كه روایات را زیر عنوان انهم علیهم السلام لایموتون الأ بالشهادة مى آورد، نظر شیخ مفید را مورد نقد و بررسى قرار مى دهد.امام حسن مجتبى علیه السلام مى فرماید: هیچ یك از ما امامان نیست، جز آن كه مسموم یا شهید مى شود [10] قاتلین به شهادت ائمه، اصل كلى را از این گونه روایات استفاده كرده اند و بر این نظرند كه ساختار بدنى پیامبر و امامان علیه السلام به گونه اى است كه زمینه و ظرفیت حیات و عمر طولانى را دارند؟ مگر عارضه و حادثه اى از خارج بر آنان تحمیل شود. [11]

به هر حال اگر نظر شیخ صدوق را بپذیریم و به روایات ما مِنا الأمسموم او مقتول [12] پایبند باشیم و آن ها را از نظر سند بپذیریم، امام زمان ارواحنا له الفداء به دست جنایتكاران به شهادت مى رسد. ولى اگر قول شیخ مفید را بپذیریم، باید بگوییم كه چگونگى مرگ حضرت مهدى ارواحنا له الفداء روشن نیست. [13]

امام صادق علیه السلام فرمود: ... چون معرفت و ایمان به حضرتش در دل هاى مردم استقرار یافت، مرگ حضرت حجت ارواحنا له الفداء فرا مى رسد حضرت امام حسین علیه السلام متولى غسل و كفن و حنوط و دفن ایشان خواهد شد و هرگز غیر از وصی، وصی را تجهیز و آماده خاكسپارى نمى كند. [14] سلام علیه یوم ولد و یوم یظهر و یوم یموت و یوم یبعث حیا.

پی نوشت ها :
[1] بحار الانوار ج27 ص 214 و 209.

[2] بحار الانوار ج 27ص217
[3] بحارالانوار ج53, ص13 و ج 51 ص 56 کافی ج 8 ص 206
[4] نجم الثاقب باب سوم
[5] عقد الدرر ص 180.
[6] تاریخ ما بعد الظهور سید محمد صدر ص 881.
[7] الزام الناصب ص 09 1 به نقل از روزگار رهایی ج 2 ص 662
[8] اعتقادات، صدوق ج 5، ص 99 كنگره شیخ مفید.
[9] تصحیح الاعتقاد مفید ج 5 ص 131
[10] بحار الانوار ج27ص217
[11] تاریخ الغیبة الصغرى، ص 230.
[12] بحار الانوارج27 ص217
[13] چشم به راه مهدی ص360
[14] کافی ج8 ص206 بحار الانوارج53ص13

هوای دل



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...
کتابنامه

کتاب «مهدیان دروغین» تألیف حجت‌الاسلام رسول جعفریان منتشر و روانه بازار شد. دانشیار دانشگاه تهران در این کتاب به تقسیم حوزه‌های مختلف جغرافیایی دنیای اسلام پرداخته و مهدیان دروغین در مناطق و دوره‌های مختلف تاریخ را معرفی کرده است.

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟







دیگر امکانات



این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
شمارنده
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :