صفحه نخست          تماس با مدیر            نسخه موبایل                RSS                  
دوستان
چرا امام مهدی در دوران حکومت های شیعی آشکار نشد؟
در اثناء برقرار شدن برخی از دولت های شیعه برای امام امنیت کامل فراهم شد پس چرا او در این زمان ها آشکار نشد تا با او انس بگیرند و از دانش و سلاح و قدرتش بهره ببرند و هنگامی که دولت فرو می پاشید به مخفی گاه خود باز گردد به همین دلیل احمد کسروی که ابتدا شیعه بوده می گوید اگر منتظر آن ها به دلیل ترس بر جانش غایب شده است چرا هنگامی که شیعیان آل بویه بر بغداد تسلط پیدا کردند و بنی عباس را تحت نفوذ خود در آوردند و یا هنگام به قدرت رسیدن شاه اسماعیل صفوی که از اهل سنت جوی های خون به راه انداخت ظهور نکرد چرا هنگامی که کریم خان زند از بزرگترین پادشاهان ایران نام امامتان صاحب الزمان را بر سکه ها ضرب می کرد و خودش را وکیل او معرفی میکرد ظهور نکرد و پس از آن چرا امروز ظهور نمی کند با این که جمعیت شیعه بالغ بر شصت میلیون نفر شده و بیشتر آن ها از منتظران او هستند ؟و همچنین امروز پس از کسروی حکومت آیت الله ها بر پا شده پس چرا او به سوی آن ها نمی رود به خصوص این که آن ها صدها سال است که با صدای بلند دعا می خوانند و برای خروجش استغاثه می کنند.[1]

نقد و بررسی
پاسخ این اشکال قفاری با توجه به دو نکته روشن می شود اول این که هدف قیام امام مهدی ارواحنا له الفداء تشکیل حکومت جهانی و گسترش عدالت در سرتاسر جهان است و او به دنبال اصلاحات محدود و موقت نیست بلکه اصلاحاتی که او پی خواهد ریخت فراگیر و ریشه ای است و این مطلبی است که همه مذاهب اسلامی درباره آن اشتراک نظر دارند بنابر این برای قیام آن حضرت نیز باید زمینه هایی متناسب با این هدف بزرگ شکل بگیرد و مقدماتی که این اصلاح فراگیر نیاز دارد محقق شود از مقدمات این اصلاحات فراگیر امادگی جامعه جهانی برای تحمل این اصلاحات و همراهی مردم دنیا با امام مهدی ارواحنا له الفداء در تحقق این هدف بزرگ است و این مطلب روشنی است که بدون شکل گیری این آمادگی جهانی و بدون تحقق ظرفیت مردم دنیا برای همراهی با امام مهدی ارواحنا له الفداء در عملی کردن اهداف و آرمان های آن حضرت قیام امام به ثمر نخواهد نشست بنابراین آمادگی تعداد معدودی از انسان ها نه بلکه بخشی از شیعیان به تنهایی تأثیری بر ظهور نخواهد داشت و امام همچنان منتظر فراهم شدن شرایط ظهور در سطح جهانی باقی خواهد ماند افزون بر این که اساساً اصلاحاتی که امام مهدی ارواحنا له الفداء انجام می دهند بسیار عمیق و ریشه ای است و آن حضرت خواهد کوشید بشریت را به آن جایگاه واقعی که در خلقت دارد برساند و تمام ظرفیت ها و استعدادهای او را شکوفا کند روشن است که برای تحقق چنین اهداف بلندی مؤمنان باید در حد اعلای آمادگی باشند و به صرف این که کسی خود را مؤمن و شیعه بخواند و بلکه حکومتی خود را حکومت شیعی بنامد نمی توان گفت ظرفیت تحمل حکومت امام مهدی ارواحنا له الفداء فراهم شده است.

دومین نکته ای که توجه به آن در پاسخ به شبهه یاد شده مفید است این است که قفاری تصور درستی از غیبت نداشته و گمان کرده است که امام مهدی ارواحنا له الفداء در مکانی پنهان شده و وقت ظهور از آن جا خارج می شود در حالی که هم چنان که گذشت غیبت آن حضرت به معنای غیبت هویت ایشان است یعنی آن حضرت در میان مردم حضور دارند و به فعالیت و تلاش و تربیت نفوس و بلکه فراهم کردن زمینه های ظهور و... مشغولند و همه این فعالیت ها را با هویتی مخفیانه انجام می دهند روشن است که این پرسش قفاری که چرا امام از مخفی گاه خود خارج نمی شود ریشه در تلقی اشتباه او از غیبت دارد و پرسش او طبق باور شیعه در مورد غیبت پرسشی غیر قابل طرح و غیر منطقی است البته ما می توانیم از قفاری دفاع کرده و پرسش او را این گونه تکمیل کنیم که چرا امام مهدی ارواحنا له الفداء در مقطع هایی که قدرت در دست شیعه بود هویت خود را بر مردم آشکار نکردند تا مردم ایشان را بشناسند و پس از افول قدرت شیعه دوباره غایب شوند پاسخ این پرسش این است که اگر این اتفاق می افتاد و هویت ایشان برای همه آشکار می شد دیگر برای آن حضرت امکان غیبت نبود چرا که با آشکار شدن هویت دیگر غیبت که همان زندگی با هویت مخفی است امکان پذیر نخواهد بود و البته نیاز به توضیح نیست که این امکان نیز وجود دارد که در این صورت آن حضرت به صورت معجزه آسا از انظار مردم مخفی شوند و در هر مواجهه ای به صورت معجزه آسا چشمها از دیدن آن حضرت ناتوان شود لیکن بر اساس سنت های الهی روال امور باید بر اساس اسباب و علل عادی باشد و معجزه بسیار محدود و منحصر در شرایط خاص و استثنایی است در حالی که در فرض مورد نظر ما به دلیل حضور امام در جامعه در هر روز و ساعت و لحظه باید چندین معجزه اتفاق بیافتد و این با سنت الهی در نام آفرینش در تعارض است.

پی نوشت :
[1] اصول مذهب الشیعه ص1038


هوای دل



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...
کتابنامه

کتاب «مهدیان دروغین» تألیف حجت‌الاسلام رسول جعفریان منتشر و روانه بازار شد. دانشیار دانشگاه تهران در این کتاب به تقسیم حوزه‌های مختلف جغرافیایی دنیای اسلام پرداخته و مهدیان دروغین در مناطق و دوره‌های مختلف تاریخ را معرفی کرده است.

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟







دیگر امکانات



این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
شمارنده
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :