تبلیغات
آفتاب پنهان - قیام
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
قیام
هدف قیام
در بین روایات مربوط به ابعاد مسأله مهدویت، روایاتى عهده دار تبیین هدف قیام امام عصر ارواحنا له الفداء مى باشند كه به طور كلى شاید بتوان این روایات را به دو دسته تقسیم كرد:

الف:روایاتى كه هدف ظهور آن حضرت را پركردن جهان از عدل و داد یملأ الأرض قسطا و عدلا و امور مربوط به آن معرفى مى كنند كه برخى 123 روایت و برخى دیگر 132 روایت از مراجع شیعه و سنى در این باره شمرده اند.

ب:روایاتى كه هدف ظهور آن حضرت را انتقام خون ابا عبدالله علیه السلام یا انتقام پیامبران و...شمرده و آن حضرت را الطالب بدم المقتول كربلا و امثال آن معرفى مى نماید. امام صادق علیه السلام در ذیل حدیثى طولانى در وصف یاران آن حضرت آورده است:و شعار آنان این است اى خونخواهان حسین علیه السلام یالثارات الحسین علیه السلام.

اكنون این سؤال مطرح است كه هدف قیام آن عصاره هستى و یگانه عصر، كدام امر است؟ یكى از این دو، یا هر دو؟

مدعا این است كه آن یگانه عصر در هدف هم یگانه است؟ هدف او یك چیز بیشتر نیست، آن هم انتقام خون امام حسین علیه السلام كه خود عین برقرارى قسط و عدل جهانى است برقرارى قسط و عدل جهانى، همان انتقام خون حسین علیه السلام است و بالعكس.

آن چه در روایات درباره انتقام امام عصر ارواحنا له الفداء از قاتلین ابا عبدالله علیه السلام آمده است مراد از انتقام، كشتن جانیان كربلا نیست آنها را مختار ثقفى و امثال او كشتند و از آنها چیزى امروز باقى نمانده است تا كشته شوند. همانا انتقام او واژگونى مخروط امارت جور است كه تا عصر ظهور به شکل عظیمى تنومند شده و عالم را گرفته است و نشانه آن هم پر شدن دنیا از ظلم و جور و فساد و تباهى است كه از نشانه هاى حتمى ظهور آن حضرت است .

از این رو خصوصیت اصلى دولت كریمه امام عصر ارواحنا له الفداء تعزبها الاسلام واهله وتذل بها النفاق واهله است. یعنى با قرار گرفتن امام عادل در رأس مخروط امامت جهانى عدل جامع زیر مجموعه هاى این امام همام هم، عادل خواهند بود و آن ها اهل واقعى اسلام اند و با این مخروط امامت است كه با جریان عدل اخلاقى در پیكره آن و درك صحیح قانون الهى عدل جامع قرآن و عمل به آن، كار دنیا به سوى عدل و قسط ره خواهد پیمود و این نقطه جمع انتقام خون حسین علیه السلام و اقامه قسط و عدل توسط امام عصر ارواحنا له الفداء مى باشد.[1]

ایام الله
در آیه پنجم سوره مباركه ابراهیم آمده است:،... وذکرهم بایامِ الله از امام محمد باقر علیه السلام روایت است كه ایام الله سه روز است: روز قیام قائم ارواحنا له الفداء، روز رجعت و روز قیامت. [2] این حدیث به همین تعبیر از امام صادق علیه السلام نیز روایت شده است. [3] ودر تفسیر على بن ابراهیم قمى نیز آمده كه "ایام الله " سه روز است: روز قیام قائم ارواحنا له الفداء، روز مرگ و روز رستاخیز. [4]

حارث بن حارث
از قیام كنندگان پیش از قیام حضرت مهدى ارواحنا له الفداء است رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:مردى از ماوراء النهر قیام خواهد كرد كه به او "حارث بن حارث " گفته مى شود. فرمانده سپاه او مردى است كه به وى منصور گویند. او حكومت را براى آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم آماده می كند، هم چنان كه قریش براى رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم زمینه حكومت را فراهم كرد بر هر فرد مسلمان مؤمن واجب است وى را یارى دهد. [5]

اولین دادگاه پس از ظهور
بر طبق برخى روایات، نخستین دادگاهى كه در دولت حقه حضرت مهدى ارواحنا له الفداء تشكیل مى شود،براى بررسى خون به ناحق ریخته شده محسن حضرت فاطمه علیه السلام است. [6]

پرچم پیش از قیام
در پاره اى روایات آمده است كه هر پرچمى پیش از قیام قائم برافراشته شود، پرچمدار آن طاغوت است. [7]

برخى افراد از این روایات، براى مشروع نبودن تشكیل حكومت در عصر غیبت كبرى استفاده كرده اند. حتى برخى، از روایت امام سجاد علیه السلام كه مى فرماید: به خدا سوگند، هیچ یك از ما، پیش از قیام خروج نمى كند، مگر این كه مثل او، مانند جوجه اى است كه پیش از محكم شدنِ بال هایش،از آشیانه پرواز كرده باشد.در نتیجه كودكان، او را گرفته و با او به بازى مى پردازند [8]، نتیجه گرفته اند كه قیام براى تشكیل حكومت اسلامى، نه تنها بی نتیجه است كه گرفتارى و ناراحتى اهل بیت علیه السلام را نیز پی دارد. در جاى خود پاسخ داده شده است كه این روایت اولا: اصل جواز قیام را رد نمى كند، بلكه پیروزى را نفى مى كند، زیرا اگر نفى جواز كنند، قیام امام حسین علیه السلام و قیام زید بن على و حسین بن على شهید فخ و....را محكوم كرده اند، با این كه بدون تردید این قیام ها مورد تأیید ائمه علیه السلام بوده است . ثانیا: عدم پیروزى قیام، دلیل بر نفى تكلیف به قیام نیست.

مشروع بودن یا نبودن تشكیل حكومت در عصر غیبت، همراه با موافقان و مخالفان و ادله آن ها، در جاى خود بحث شده است.

روز قیام
روایات گوناگونى درباره روز قیام حضرت مهدى ارواحنا له الفداء وجود دارد. در برخى از "نوروز"به عنوان روز آغاز قیام یاد شده است. برخى احادیث روز عاشورا"را روز قیام ذكركرده و تعدادى از روایات روز شنبه و در تعدادى دیگر، جمعه روز قیام تعیین شده است در هر زمانى نوروز با عاشورا اشكالى به نظر نمى رسد و یكى شدن این دو روز ممكن است و هر زمانى این در روز با جمعه یا شنبه نیز ممكن است. امَا آن چه مشكل است ذكر دو روز هفته جمعه و شنبه به عنوان روز قیام است. اگر سند این روایات صحیح باشد، در این صورت احادیثى كه جمعه را روز ظهور حضرت تعیین كرده است، بر روز قیام و ظهور حمل مى شود و روایاتى كه شنبه را روز قیام مى داند بر استقرار و تثبیت نظام الهى و نابودى مخالفان تفسیر مى شود. اما روایاتى كه شنبه را روز قیام مى داند از نظر سند مورد تأمل است. [9]

شعار پرچم قیام
هر حكومتى داراى پرچمى است كه به وسیله آن شناخته مى شود و قیام ها و انقلاب ها نیز از پرچم مخصوصى برخوردارند كه آرمان تا حدودى نمایانگر اهداف رهبرانش مى باشد.انقلاب جهانى حضرت مهدى ارواحنا له الفداء نیز پرچم مخصوصى دارد و بر آن شعارى نقش بسته است. هر چند درباره شعار پرچم آن حضرت اختلاف است، ولى نكته اى در همه اقوال مشترك است و آن این كه مردم را به فرمانبرى از حضرتش دعوت مى كند.در روایتى آمده است: بر روى پرچم حضرت مهدى ارواحنا له الفداء نوشته شده است: گوش شنوا داشته باشید و از حضرتش اطاعت كنید. [10] در جاى دیگرى مى خوانیم: شعار پرچم مهدى ارواحنا له الفداء، البیعة لله بیعت مخصوص خدا است مى باشد. [11]

پی نوشت ها :
[1] نشریه موعود شمار 190 ص65.

[2] ینابیع المودة ج 3ص 242.
[3] المحجة ص 225.
[4] خصال صدوق ص 108 تفسیرصافی ج 4ص.
[5] عقد الدرر ص 130، به نقل از فرهنگ موعود حسین کریمشاهی ص 77.
[6] روزگار رهایی، ج 2 ص 070 1.
[7] وسائل ا لشیعه ج 1 1، ص37 , مستدرك الوسائل، ج 11ص 34.
[8] وسائل الشیعه ج 11 ص 36 ,مستدرك الوسائل ج 11ص 37.
[9] چشم اندازى به حكومت مهدى ارواحنا له الفداء نجم الدین طبسى ص 63.
[10] بحار والانوار ج 52، ص 305 اثبات الهداة ج3ص 582
[11] فتن ابن حماد ص 98 الشیعة والرجعة، ج 1 ص 210.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :