تبلیغات
آفتاب پنهان - بداء
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
بداء
در لغت به معناى ظهور و روشن شدن پس از مخفى بودن چیزى است و اصطلاحا به روشن شدن چیزى پس از مخفى بودن از مردم است بدین معنا كه خداوند متعال بنا بر مصلحتى مسأله اى را از زبان پیامبر یا ولى اى از اولیاى خویش به گونه اى تبیین می كند و سپس در مقام عمل ظهور و بروز، غیر آن را به مردم نشان مى دهد.

در قرآن آمده است: یمحُواالله ما یَشاءُ و ینبت و َعِنْدَه ام الكتابِ، [1]

خداوند هر چه رابخواهد محو یا ثبت می كند در حالى كه ام الكتاب نزد اوست او خود مى داند عاقبت هر چیزى چیست .

و در آیه اى دیگر : و بدالهم سیئات ما کسبوا، [2]

بدى هایى راخود كسب كرده بودند و براى آن ها مخفى بود، برایشان نمایان شد.

و یا: ثم بدالهم من بعد ما راوا الایات [3]

پس از آن كه نشانه ها رادیدند حقیقت امر بر آن ها روشن شد.

این ظهور پس از خفا تنها براى انسان رخ مى دهد و در مورد خداوند متعال ابداً صدق نمی كند وگرنه لازمه اش این است كه خداوند نسبت به آن موضوع، جهل داشته باشد كه این امر محالى است.

خداوند، چنانكه قرآن كریم مى فرماید به همه چیز آگاه و داناست:ان الله کان علیما خبیرا [4]، و نسبت به همه چیز در همه زمان ها و مكان ها چه حاضر باشند و چه غایب، چه موجود باشند و چه فانى و چه در آینده به وجود بیایند علم حضورى دارد.

قرآن كریم در این زمینه مى فرماید: إن الله لا یخفی علیه شیء فی الارض ولا فی السماء [5] هیچ چیزى در آسمان و زمین از نظر خداوند متعال مخفى نمى شود. از همین روست كه مسئله بداء و ظاهر كردن آن امر مخفى، به خداوند نسبت داده مى شود: و بدالهم من الله ما لم یکونوا یحتسبون خداوند آن چه را گمان نمی كردند، براى آن ها ظاهر كرد.

بر اساس آیه: ان الله لا یغیر ما بقوم یغیروا ما بانفسهم[6]

خداوند چیزى را كه از آنِ مردمى است دگرگون نكند تا آن مردم خود دگرگون شوند و با استفاده از دیگر آیات و روایات مى توان چنین برداشت كرد كه برخى اعمال حسنه، نظیر: صدقه، احسان به دیگران، صله رحم، نیكى به پدر و مادر، استغفار و توبه، شكر نعمت و اداى حق آن و ... سرنوشت شخص را تغییر داده و رزق و عمر و بركت زندگیش را افزایش مى دهد. همان طوركه اعمال بد و ناشایست، اثر عكس آن را بر زندگى شخص می گذارد.

پیش از شرح این عبارت كه بداء در حقیقت ظاهر شدن چیزهایى است كه از ناحیه خداوند متعال براى مردم مخفى و براى خودش مشخص بود، لازم است یاد آور شویم كه خداوند متعال بنا بر آیات قرآن دو لوح دارد:

1. لوح محفوظ: لوحى كه آن چه در آن نوشته مى شود پاك نشده و مقدرات آن تغییر نمى یابند چرا كه مطابق با علم الهى است: بل هو قرآن فی لوح محفوظ بلكه آن قرآن مجیدى است كه در لوح محفوظ ثبت گردیده است.

2. لوح محو و اثبات: بنابر شرایط و سنتى از سنت هاى الهى، سرنوشت شخص یا جریانى به شكلى خاص مى شود، با از بین رفتن آن سنت ها و یا مطرح شدن سنت هاى جدید، سرنوشت آن شخص و یا آن جریان تحت الشعاع سنت هاى جدید قرار می گیرد. به عنوان مثال بناست كه شخص در سن 20 سالگى فوت كند، اما به واسطه صله رحم یا صدقه اى كه مى دهد، 30 سال به عمرش اضافه مى شود و تا50 سالگى زنده مى ماند و یا به عكس، آن شخص بناست 50 سال عمر كند به واسطه گناه كبیره اى خاص 30سال از عمرش كاسته مى شود و در 20 سالگى مى میرد.البته خداوند متعال از اول مى دانست كه بناست اولى 50 سال و دومى 20 سال عمر كند، ولى براى روشن شدن این سنت هاى الهى مطلب به این شكل از زبان پیامبران یا اولیاى الهى علیه السلام بیان مى شود.

درقرآن كریم هم آمده است: یمحوا الله ما یشاء و یثبت و عنده ام الکتاب[7] ویا این آیه: ثم قضی اجلا و اجل مسمی عنده [8]

با توجه به این دو لوح ومطالبى كه تا به حال به آن ها پرداختیم، این سؤال به ذهن مى رسد كه: آیا ظهور حضرت مهدى ارواحنا له الفداء و نشانه هایى كه براى آن بیان شده است، در لوح محفوظ اند یا محو و اثبات به عبارت دیگر آیا ممكن است اصلا مسئله اى به نام ظهور ایشان تا آخر عمر بشریت و هستى اتفاق نیفتد و یا ظهور بدون تحقق نشانه ها رخ دهد یا همه نشانه ها باید رخ دهند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت: جز نشانه هایى كه صراحتا در احادیث به حتمى بودن آن ها اشاره شده است، بقیه نشانه هاى ظهور همگى از امور موقوفه به شمار مى روند، چنان كه بزرگانى مانند شیخ مفید، شیخ صدوق و شیخ طوسى بدان تصریح كرده اند.
بدین معنا كه به جز نشانه هاى حتمى ظهور بقیه آن ها بنا بر مشیت و اراده الهى و ممكن است دچار تغییر و تبدیل، تقدم و یا تأخر شوند.

به عبارت دیگر آن ها از جمله امور لوح محو واثبات به حساب مى آیند وممكن است با تغییر وتبدیل در شرایط آن ها وعوض شدن علل رخ دادن آن ها به گونه دیگرى پدید آیند و یا اصلا رخ ندهند. البته بسیارى از رویدادهایى كه در احادیث ما به آن ها اشاره شده است تاكنون اتفاق افتاده اند و دچار بداء در اصل تحقق خویش نشده اند.

مثلا اگر در حدیث به نزول بلایى مشروط اشاره شده باشد به واسطه توسل و استغفار مؤمنان و مسلمانان ممكن است در نزول آن تأخیر رخ دهد و یا اصلا چنین بلایى به جهت عظمت عمل صالح ایشان نازل نشود و یا اینكه با برخى اعمال صالح و یا ناصالح، ظهور حضرت را دچار تعجیل یا تأخیر كنند .

شاید بتوان علت بیان چنین اخبارى را این دانست كه اگر مسأله به این شكل تبیین نمى شد، مؤمنان هم از احتمال حدوث آن حادثه باخبر نمى شدند و بدان مبتلا می گشتند، اما پس از صدور حدیث از ناحیه معصوم علیه السلام و آگاه شدن مؤمنان و مسلمانان از آن، با دعا و توسل و استغفار از پدید آمدن چنان حادثه ناگوارى ممانعت به عمل آورند و یا سبب حدوث اتفاقى خوشایند شوند.

البته فراموش نكنیم كه عكس این مطلب هم كاملا صادق است، به این معنا كه شخص معصوم علیه السلام با اعلام نزول بلا و علت آن، حجت را بر مردم تمام می كنند كه شما با وجود آنكه مى توانستید، آن بلا را از خویش دفع نكردید، یا فلان خیر رابه سوى خویش جلب ننمودید و از همین روست كه روایت شده است:خداوند متعال، به چیزى مثل بداء عبادت نشده است. [9]

ظهور حضرت حجت ارواحنا له الفداء از امورى است كه در اسلام نسبت به آنها به شدت تاكید شده و در حتمیت آن ذره اى شک و شبهه وجود ندارد.

در آیاتى نظیر آیه 55 سوره نور خداوند متعال به مؤمنان وعده داده است كه فرمانروایان زمین گردند و بر آن سیطره یابند كه چنین واقعه اى در تمام طول تاریخ تا كنون اتفاق نیفتاده است واز آن جا كه اِن الله لا یُخلِف المیعاد، [10] و خداوند در وعده خویش تخلف نمی كند، در آینده اى دور یا نزدیك حتماً چنین اتفاقى خواهد افتاد ان شاءالله.... [11]

علاوه بر اینكه در موارد بسیارى رسول اكرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و معصومین علیه السلام شدیداً تاكید نموده اند كه: حتى اگر از عمر هستى بیش از یك روز باقى نمانده باشد، خداوند آن قدر این روز را طولانى می كند كه حضرت مهدى ارواحنا له الفداء ظهور كرده و جهان را مملو از قسط و عدالت گرداند. [12]

پی نوشت ها :
[1] سوره رعد 39.

[2] سوره زمر 48.
[3] سوره یوسف35.
[4] سوره نساء 35.
[5] سوره آل عمران 55.
[6] سوره زمره 47.
[7] سوره رعد 39.
[8] سوره انعام 2.
[9] كافى ج ا باب بداء.
[10] سوره آل عمران 9.
[11] نشریه موعود شماره 37ص 60.
[12] ارشاد مفید، ج 2 ص 340 اعلام الورى ص 1 40 بحارالانوار ج 51 ص 133.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :