تبلیغات
آفتاب پنهان - یاوران حضرت
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
یاوران حضرت
امدادهاى الهى گاهى در قدرتى است كه خداوند به حضرت داده است و با انجام كراماتى، حضرت مشكلات را از سر راه خود بر مى دارد و یا به وسیله رعب و ترسى است كه خداوند در دل دشمن ایجاد مى كند [1] و یا این كه خداوند، ملائكه را به یارى حضرت مى فرستد. [2]

در برخى از روایات سخن از نیروهایى است كه داراى خصوصیات فرشتگان هستند و منتظر ظهور حضرت هستند تا او را یارى كنند. [3]

از تابوت و اشیایى كه در آن است نیز، به عنوان وسیله اى دیگر براى یارى حضرت مهدى ارواحنا له الفداء نام برده شده است.[4]

امام صادق علیه السلام مى فرماید: خداوند، حضرت قائم ارواحنا له الفداء را با سه لشكر یارى مى دهد: فرشتگان، مؤمنان و رعب ترس انداختن به دل دشمن.

امام باقر علیه السلام نیز می فرماید گویا هم اكنون حضرت قائم ارواحنا له الفداء و یارانش را مى بینم. [5]

فرشته جبرئیل در سمت راست حضرت مهدى و میكائیل در سمت چپ آن حضرت حركت مى كنند و ترس و وحشت، پیشاپیش سپاهیانش و پشت سر آن ها به فاصله یك ماه در حركت است و خداوند او را با پنج هزار فرشته آسمانى یارى مى رساند. [6]

آزمون یاران حضرت
همه انبیاء و مصلحان الهى، هسته هاى اصلى نهضت خویش را با آزمایش برگزیده اند، چراكه راه دشوار است و آمیخته با رنج ها، و بدون داشتن یارانى آبدیده، سرد و گرم چشیده، فداكار و وفادار، نمى توان خطر كرد.

طالوت، كه در روایات، یاران مهدى به یاران او تشبیه شده اند، [7] در نبرد با جالوت، لشكریانش را با تشنگى آزمود. تن پروران و ناشكیبایان نظم را بر هم زدند، حریصانه به آب افتادند، ولى صبور مردان از آن، لب تر نكردند.

از این راه، روشن شد كه گروه نخست، ارزش و توان همراهى با طالوت را ندارند و سرانجام، در رویارویى با سپاه دشمن، وحشت آنان را فرا گرفت و از جنگیدن، باز ماندند ولى گروه دوم كه ایمان فكری و بصیرت واقعى داشتند، همه پیروزى را در اختیار خدا دیدند و صبورانه مقاومت ورزیدند.

یاران مهدى ارواحنا له الفداء نیز براى رسیدن به درجه شایستگى همراهى، از غربال هاى گوناگون گذر داده می شوند و پس از پیمودن مراحل دشوار، به قله رفیع نصرت بالا می روند.

پاره اى آزمایش ها پیش از قیام صورت می گیرد و پاره اى پس از آن طولانى شدن غیبت، فتنه ها، فریبندگى ها، افكار باطل، جاه و مقام، جلوه فروشان، محراب داران، دین به دنیا فروشان، عالِم نمایان و... بسیارى از منتظران را از راه باز می دارند.به میزان درجات ایمان و گذر از آزمون ها، منتظران متمایز می شوند و به میزان مایه هاى ایمانى، در یارى امام بر یكدیگر پیشى می جویند.

به فرموده امام صادق علیه السلام در وقت ظهور، برخى یاران، شب در بستر ناپدید می شوند و فرداى آن در مکه اند و گروهى روز در آسمان راه می سپارند. گفتم: فدایت شوم كدام یک ایمانشان بیشتر است فرمود: آن كه در آسمان حركت می كند. [8]

پس از گرد آمدن نیروها، آزمون ها سخت تر می شود. امام با آزمون هاى جسمى و روانى، باورها را به آزمایش می گذارد. از جمله، همانند طالوت كه سپاهیانش را با تشنگى آزمود، یاران امام نیز با تشنگى امتحان خواهند شد. [9]

فراتر از آن، امام بى پروا به باورهاى خرافى و عوامانه حمله می برد و معارف به دور از دسترس وپ وشانده شده در غبار فراموشى را آشكار می سازد. در این تكان هاى فكرى، صاحبان بصیرت و معرفت، تزلزلى به خود راه نداده و استوار بر جاى می مانند، ولى آنان كه در باورهاى خود ناخالصى دارند و اندیشه را از سرچشمه نگرفته اند و در حقانیت امام تردید كرده اند، از پیرامون حضرت پراكنده می شوند. [10]

هنگام سخنرانى امام در مسجد كوفه و تخریب دیوار مسجد پیامبر، تفاوت هاى فكرى و بینش همراهان به بوته آزمایش در می آید و درجه و رتبه یاران درپیروی فرامین امام ارزیابى می شود. [11]

پی نوشت ها :
[1] بحا رالانوار ج52 ص 356.

[2] كمال الدین ج 2، ص 672 غیبة نعمانى ص 309.
[3] بحارالانوار ، ج27 ص 41 ا ثبات الهداة ج 3 ص523.
[4] الشیعه والرجعة ج 1، ص 136 ملاحم ابن طاووس ص 66 اثبات الهداة ج 3، ص 489.
[5] بحارالانوار، ج 52، ص 356.
[6] بحارالانوار، ج 52، 343 نورالثقلین ج 1 ص 388.
[7] غیبة نعمانى ص 316.
[8] بحار الانوارج 52، ص 356.
[9] غیبة نعمانى ص 316.
[10] چشم به راه مهدى ص 371.
[11] بحا رالا نوار ج 52، ص 386.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :