تبلیغات
آفتاب پنهان - شباهت به داوود
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
شباهت به داوود
داوود علیه السلام را، خداوند- عزّوجلّ- در زمین خلیفه ساخت و فرمود: یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ خَلِیفَةً فِی الأَرْضِ؛[1] اى داوود ما تو را در زمین خلافت دادیم. قائم‏ ارواحنا له الفداء را نیز، خداوند خلیفه خود در زمین نمود و فرمود: أَمَّنْ یُجِیبُ المُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیَكْشِفُ السُّوءَ وَیَجْعَلُكُمْ خُلَف‏آءَ الأَرْضِ؛[2] آیا چه كسى ( جز خداوند ) دعاى مضطرّ را به اجابت مى ‏رساند، و گرفتارى را برطرف مى‏ سازد، و شما را خلفاى زمین قرار مى‏ دهد. و در دعایى از حضرت امام رضا علیه السلام چنین آمده است: اِدْفِعْ عَنْ وَلِیِّكَ وَخَلِیفَتِكَ....[3]

داوود علیه السلام؛ خداوند آهن را برایش نرم كرد كه در قرآن آمده: (وَأَلَنَّا لَهُ ا لحَدِیدَ)[4] آهن را برایش نرم ساختیم. قائم‏ ارواحنا له الفداء نیز، خداوند آهن را برایش نرم كرده است، چنان‏كه در بعضى از كتاب‏ها از محمد بن زید كوفى از امام صادق‏ علیه السلام مروى است كه فرمود: مردى از عمان به خدمت حضرت صاحب الزمان‏ ارواحنا له الفداء مى ‏آید و عرض مى‏ كند: آهن براى داوود نرم شد اگر تو هم مانند او (معجزه) بیاورى تصدیقت مى‏ كنیم. پس آن حضرت معجزه داوود را به او نشان مى‏ دهد، ولى آن شخص منكر مى‏ شود، پس قائم ارواحنا له الفداء عمود آهنینى به گردن او مى ‏اندازد كه هلاك مى ‏شود و مى‏فرماید: این سزاى كسى است كه آیات خدا را دروغ انگارد.

داوود علیه السلام؛ سنگ با او سخن گفت و صدا زد: اى داوود! مرا بگیر و جالوت را با من به قتل برسان. قائم‏ ارواحنا له الفداء نیز، علم و شمشیرش او را صدا مى ‏كنند و مى ‏گویند: اى ولىّ خدا! خروج كن و دشمنان خدا را به قتل برسان.

تمام این روایات را شیخ صدوق در كتاب كمال الدین و تمام النعمة آورده است، و نیز در روایت آمده كه: سنگ در زمان ظهور آن حضرت هنگامى كه كافرى زیر آن پنهان مى ‏شود، مؤمن را صدا مى ‏زند و مى ‏گوید: اى مؤمن! زیر من كافرى هست او را بكش، پس مؤمن مى ‏آید و آن كافر را مى‏ كشد.

داوود علیه السلام؛ جالوت را كشت. قائم‏ ارواحنا له الفداء، دجّال را - كه از جالوت بدتر است - مى ‏كشد. داوود علیه السلام؛ به الهام در میان مردم حكم مى ‏كرد. قائم‏ ارواحنا له الفداء، به حكم داوود قضاوت خواهد كرد و از بیّنه و شاهد نمى ‏پرسد، و نیازى به آن ندارد. داوود علیه السلام؛ نوشته ‏اى از آسمان بر او نازل شد كه مهرى از طلا بر آن بود، در آن نوشته سیزده مسأله بود كه خداوند متعال به داوود وحى كرد: این‏ها را از پسرت سلیمان بپرس، اگر آن‏ها را پاسخ داد او خلیفه بعد از تو است. پس داوود هفتاد كشیش و هفتاد حبر را فرا خواند و آن‏ها را نشاند، سلیمان را نیز در حضور آن‏ها نشاند و گفت: اى پسرم! به من بگو نزدیك‏ترین اشیاء كدام است؟ و دورترین اشیاء كدام است؟ و مأنوس ‏ترین اشیاء چیست؟ و موحش ‏ترین اشیاء كدام؟ و زیباترین اشیاء چیست؟ و زشت‏ ترین اشیاء كدام است؟ و كم‏ترین اشیاء چیست؟ و بیشترین اشیاء كدام؟ و دو بر پاى مانده و قائم چیست؟ و دو مختلف چیست؟ و دو متباغض و كینه ‏توز كدام است؟ و آن چیست كه هرگاه مرد بر آن نشیند آخرش پسندیده است؟ و آن چیست كه هرگاه مرد بر آن نشیند آخرش مذموم است؟

سلیمان گفت: نزدیك‏ترین اشیاء آخرت، دورترین اشیاء هر چیزى كه از امور دنیا از دست برود، مأنوس‏ ترین اشیاء بدنى است كه در آن روحى ناطق باشد، موحش‏ ترین اشیاء جسد بدون روح است، بهترین اشیاء ایمان بعد از كفر است، زشت ‏ترین اشیاء كفر بعد از ایمان است، كم‏ترین اشیاء یقین و بیشترین اشیاء شك است، آن دو بر پاى مانده آسمان و زمین است، دو مختلف شب و روز است، و دو متباغض مرگ و زندگى است، آنچه هرگاه مرد بر آن سوار شود عاقبتش نیك و پسندیده است حلم و بردبارى بر غضب است، آنچه هرگاه انسان بر آن نشیند عاقبتش مذموم است تندى و غضب است. (راوى گوید:) چون مهر از نوشته برداشت تمام این پاسخ‏ها مطابق درآمد. پس كشیش‏ ها و احبار پرسیدند: آن چیست كه اگر صالح شود همه چیز انسان صالح مى ‏شود و اگر فاسد شود همه چیز انسان فاسد مى ‏گردد؟ فرمود: دل. پس به خلافتش رضا دادند.

قائم‏ ارواحنا له الفداء، نیز نوشته‏ اى با مهر طلایى به همراه دارد، كه در كمال الدین از امام صادق‏ علیه السلام روایت شده كه فرمود: گویى قائم‏ ارواحنا له الفداء را بر منبر كوفه مى ‏نگرم كه یارانش سیصد و سیزده تن - به عدد اصحاب بدر - پیرامونش هستند، و آن‏هایند صاحبان پرچم ‏ها و آن‏هایند حكمروایان الهى در زمینش بر خلایقش، تا این‏كه از قباى خود نوشته‏ اى بیرون آورد كه با مهرى زرین ممهور باشد، پیمانى از رسول خداصلى الله علیه و آله وسلم، پس مانند گوسفندان بى ‏زبان از دور و برش پراكنده مى‏ شوند و كسى از آن‏ها باقى نماند مگر وزیر و یازده نقیب - چنان‏كه با موسى بن عمران‏ علیهما السلام باقى ماندند - پس در زمین مى‏ گردند، ولى راهى جز او نمى ‏یابند، پس به خدمتش باز مى‏ گردند. [5]

پی نوشت ها :
[1]سوره ص، آیه 17

[2]سوره نمل، آیه 62
[3]البلد الأمین: 81
[4]سوره سبأ، آیه 10
[5]كمال الدین:672/2

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :