تبلیغات
آفتاب پنهان - شباهت به ذوالقرنین
 
صفحه نخست          تماس با مدیر            نسخه موبایل                RSS                  
دوستان
شباهت به ذوالقرنین
ذوالقرنین پیغمبر نبود ولى مردم را به سوى خدا دعوت كرد و به تقوى و خداترسى مى ‏خواند. قائم‏ ارواحنا له الفداء نیز پیغمبر نیست، زیرا كه بعد از پیغمبر ما حضرت محمد مصطفى‏صلى الله علیه و آله وسلم دیگر پیغمبرى نیست، ولى آن حضرت نیز به سوى خداى تعالى و تقوى و پرهیزكارى دعوت مى‏ كند.

ذوالقرنین بر مردم حجّت بود. در حدیث است كه نامش عیاش و در حدیث دیگر است كه نامش عیاشا بوده، و مجلسى ‏رحمه الله گفته: از اخبار بر مى ‏آید كه این غیر از اسكندر است و او در زمان ابراهیم و اولین پادشاهان بعد از نوح بوده است.

قائم‏ ارواحنا له الفداء نیز بر همه اهل عالم حجّت است.

خداوند او را به آسمان دنیا بالا برد و از زمین براى او پرده‏ بردارى شد، همه جاى زمین از كوهساران و دشت‏ها و دره‏ها و از مشرق تا مغرب همه را مشاهده كرد و خداوند به او از هر چیزى علمى عنایت فرمود كه با آن، حقّ و باطل را بشناسد، و در دو شاخ او قطعه ابرى قرار داد كه در آن تاریكى‏ها و رعد و برق بود تا تأیید شود، سپس به زمین فرستاده شد و به او وحى شد كه در دو ناحیه غرب و شرق زمین سیر كن. این را علامه مجلسى در مجلّد پنجم بحار [1] ضمن حدیثى طولانى از امیرالمؤمنین‏ علیه السلام آورده است. قائم‏ ارواحنا له الفداء نیز، خداوند تعالى او را به بالاتر از آسمان اوّل برد، سپس به زمین بازگردانده شد.

ذوالقرنین از قومش غیبتى طولانى داشت. قائم‏ ارواحنا له الفداء نیز غیبتش طولانى است، و در حدیث احمد بن اسحاق از امام عسكرى ‏علیه السلام آمده كه احمد گفت: چه سنّتى از خضر و ذوالقرنین در او جارى است؟ فرمود: طول غیبت اى احمد...!

ذوالقرنین؛ بنابر آنچه در قرآن كریم آمده به خاور و باختر زمین رسید. قائم‏ ارواحنا له الفداء نیز، همین‏طور خواهد بود. در كتاب كمال الدین به سند خود از جابر انصارى روایت كرده كه گفت: شنیدم رسول خداصلى الله علیه و آله وسلم مى ‏فرمود: ذوالقرنین بنده صالحى بود كه خداوند او را بر بندگان حجّت قرار داده بود، پس قوم خود را به سوى خدا و تقوى فراخواند، آن‏ها بر او شاخ زدند كه از نظرشان مدّتى غایب شد تا این‏كه درباره‏اش گفتند: هلاك شد یا در كدام بیابان رفت؟ سپس ظاهر شد و به سوى قومش بازگشت، ولى آن‏ها بر شاخ دیگرش زدند، و در میان شما (امّت مسلمان) نیز كسى هست كه بر سنّت و روش او است، و به درستى كه خداوند عزّوجلّ ذوالقرنین را در زمین مكنت داد و براى او از هر چیزى سببى عنایت فرمود تا به شرق و غرب زمین رسید. خداوند - تبارك و تعالى - سنّت او را در قائم از فرزندانم نیز جارى خواهد ساخت، تا به شرق و غرب زمین دست یابد، تا جایى كه هیچ آبگاه و جایگاهى از آن - هموار و ناهموار، كوه و دشت - باقى نماند مگر این‏كه زیر پاهاى او قرار دهد، و خداوند عزّوجلّ گنجینه‏ هاى زمین و معادن آن را برایش آشكار مى ‏سازد، و او را به وسیله رعب یارى مى ‏كند، و زمین را به او پر از عدل و قسط مى ‏نماید چنان‏كه از ظلم و جور پر شده باشد. [2]

ذوالقرنین؛ مابین مشرق و مغرب را گرفت و تصرف كرد. قائم‏ ارواحنا له الفداء نیز، مشرق و مغرب زمین را به تصرف درخواهد آورد.

ذوالقرنین پیغمبر نبود ولى به او وحى شد چنان‏كه در حدیث آمده -. قائم‏ ارواحنا له الفداء همچنین پیغمبر نیست ولى - چنان‏كه در حدیثى نقل شده به او وحى مى‏ شود.

ذوالقرنین بر ابر سوار شد. قائم‏ ارواحنا له الفداء نیز، بر ابر مى ‏نشیند. دلیل بر آن روایتى است كه مرحوم مجلسى در بحار از بصائر و اختصاص نقل كرده كه به سند خود از عبد الرحیم از حضرت ابوجعفر باقر علیه السلام آورده ‏اند كه فرمود: ذوالقرنین میان دو ابر مخیّر شد، ولى او ابرِ رام را انتخاب كرد، و ابرِ سخت براى صاحب شما ذخیره گردید. راوى گوید: عرض كردم: سخت كدام است؟ فرمود: هر آن ابرى كه در آن رعد و صاعقه و یا برق باشد، صاحب شما بر آن سوار مى ‏شود، بارى، او سوار ابر مى‏ شود و به سبب‏ ها مى ‏رسد، سبب‏هاى آسمان‏هاى هفتگانه و زمین‏ هاى هفتگانه، پنج معمور و دو بخش ویران. [3] و در بصائر الدرجات به سند خود از سوره از امام باقر علیه السلام مثل همین روایت را آورده است. [4]

و به سند آن دو (بصائر و اختصاص) از حضرت ابوعبد اللَّه صادق‏ علیه السلام روایت است كه فرمود: خداوند به ذوالقرنین اختیار داد كه از دو ابر رام و سخت یكى انتخاب كند، او رام را برگزید، و آن ابرى است كه برق و رعدى در آن نیست، و اگر سخت را اختیار مى ‏كرد، برایش میسّر نمى ‏شد، زیرا كه خداوند آن را براى قائم‏ ارواحنا له الفداء ذخیره فرموده است. [5]

پی نوشت ها :
[1]بحار الانوار: 198/12

[2]كمال الدین: 394/2
[3]بحار الانوار: 182/12
[4]بصائر الدرجات: 308
[5]بحار الانوار: 183/12

هوای دل



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...
کتابنامه

کتاب «مهدیان دروغین» تألیف حجت‌الاسلام رسول جعفریان منتشر و روانه بازار شد. دانشیار دانشگاه تهران در این کتاب به تقسیم حوزه‌های مختلف جغرافیایی دنیای اسلام پرداخته و مهدیان دروغین در مناطق و دوره‌های مختلف تاریخ را معرفی کرده است.

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟







دیگر امکانات



این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

شمارنده
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :