تبلیغات
آفتاب پنهان - شباهت به ادریس
 
صفحه نخست          تماس با مدیر            نسخه موبایل                RSS                  
دوستان
شباهت به ادریس
ادریس‏ علیه السلام جدّ پدر نوح‏ علیه السلام است كه نامش اخنوخ بوده،خداوند او را به جایگاه بلندى بالا برد؛ گفته مى ‏شود:به آسمان چهارم بالا رفت. و گفته مى ‏شود كه به آسمان ششم برده شد. در مجمع البیان از مجاهد نقل كرده كه گفت: ادریس به آسمان بالا برده شد، همان‏گونه كه عیسى به آسمان برده شد، و او زنده است و نمرده. و دیگران گفته ‏اند: بین آسمان چهارم و پنجم قبض روح شده است. این معنى از امام باقر علیه السلام نیز روایت شده است.[1] قائم‏ علیه السلام را نیز خداوند به جایگاه والایى به آسمان برد.

ادریس‏ علیه السلام را خداوند بر بال فرشته ‏اى نشانید كه در فضاى آسمان او را به پرواز درآورد، چنان‏كه على بن ابراهیم قمى از پدرش از محمد بن ابى عمیر از كسى كه براى او حدیث گفته بود، نقل كرده كه گفت: امام ابوعبد اللَّه صادق ‏علیه السلام فرمود:

خداوند تبارك و تعالى بر فرشته‏ اى از فرشتگان غضب كرد و بال‏هایش را بُرید، و او را در یكى از جزیره‏ هاى دریا افكند؛ پس زمانى طولانى - كه خدا مى ‏داند - در آن دریا ماند. و چون خداوند ادریس را به رسالت برانگیخت، آن فرشته نزد وى آمد و گفت: اى پیغمبر خدا! دعا كن خداوند از من راضى شود و بال‏هایم را برگرداند. ادریس فرمود: آرى، (چنین خواهم كرد ) آن‏گاه از پروردگار درخواست نمود، و خداوند بال‏هاى آن فرشته را بازگرداند و از او راضى شد، سپس آن فرشته به ادریس گفت: آیا حاجتى دارى؟ فرمود: آرى! دوست دارم مرا به آسمان بالا ببرى تا به ملك الموت نگاه كنم، چون با یاد او زندگى ندارم. پس فرشته او را برگرفت و بر بال‏هاى خود به آسمان‏ها برد تا به آسمان چهارم رسید كه ناگهان دید ملك الموت سر خود را از روى تعجب حركت مى‏ دهد. ادریس بر ملك الموت سلام كرد و به او گفت: چرا سرت را تكان مى‏دهى؟ گفت: چون خداوند به من امر فرمود كه تو را بین آسمان چهارم و پنجم قبض روح كنم. گفتم: پروردگارا! چگونه این كار را انجام دهم و حال آن‏كه غلظت آسمان چهارم به مقدار پانصد سال راه است و از آسمان چهارم تا آسمان سوم مقدار پانصد سال راه است و غلظت آسمان سوم نیز پانصد سال است، و هر آسمان از مابین آن به همین ترتیب است، این چگونه شدنى است؟ سپس او را بین آسمان چهارم و پنجم قبض روح نمود. و همین است كه خداوند مى ‏فرماید: «وَرَفَعْناهُ مَكاناً عَلِیّاً»؛ و ما او را به جایگاه بلندى رسانیدم. و بدین جهت او را ادریس نامیدند كه كتاب‏هاى بسیار درس مى ‏گفت.[2] و گفته مى‏شود كه او در بهشت زنده است، و این قول مروى از ابن عباس است.

قائم‏ارواحنا له الفداء را هم روح القدس بر بال خود گرفت و به آسمان‏ها برد. در حدیثى كه در كتاب كمال الدین از حكیمه نقل شده، در باب میلاد حضرت قائم ‏علیه السلام آمده است: پس امام حسن عسكرى‏ علیه السلام فرزندش را گرفت، در حالى كه كبوترها بالاى سرش پرواز مى‏ كردند، آن‏گاه امام به یكى از كبوترها بانگ زد كه: او را بردار و حفظ كن و هر چهل روز به ما برگردان. آن كبوتر او را برگرفت و به سوى آسمان پرواز كرد؛ بقیه كبوترها نیز پیروى كردند. آن‏گاه شنیدم كه حضرت ابومحمد (امام عسكرى ‏علیه السلام) مى ‏فرمود: تو را به كسى مى‏سپارم كه مادر موسى فرزنش را به او سپرد. نرجس گریه كرد، آن حضرت به او فرمود: آرام باشد كه شیر جز از پستان‏ هاى تو بر او حرام است و به زودى به تو باز خواهد گشت، چنان‏كه موسى به مادرش بازگردانده شد. خداى عزّوجلّ مى ‏فرماید: »فَرَدَدْناهُ إِلى أُمِّهِ كَیْ تَقَرَّ عَیْنُها وَلا تَحْزَنَ«؛[3] سرانجام ما او را به مادرش بازگرداندیم تا دیده‏ اش روشنى یابد، و غمگین نشود. حكیمه گوید: عرض كردم: این پرنده چیست؟ فرمود: این روح القدس است كه موكّل به امامان است. آن‏ها را تسدید و توفیق مى ‏دهد و به علم تربیت مى ‏كند....[4]

ادریس‏ علیه السلام از قومش غایب شد، هنگامى كه مى‏ خواستند او را بكشند - چنان‏كه در حدیثى از حضرت باقر علیه السلام آمده است - . قائم ‏ارواحنا له الفداء نیز همین‏طور، هنگامى كه دشمنان مى ‏خواستند آن حضرت را بكشند، غایب شد.

غیبت ادریس‏ علیه السلام به طول انجامید به حدّى كه شیعیان و پیروان او در سختى و شدّت و فشار واقع شدند. قائم ارواحنا له الفداء نیز غیبتش طولانى است تا جایى كه شیعیانش به منت‏ هاى سختى و فشار و مشقّت واقع شوند. در بحار از پیغمبر اكرم ‏صلى الله علیه و آله روایت شده كه فرمود: پیوسته وضع شما چنین خواهد بود تا این‏كه در میان فتنه و جور، كسى متولّد شود كه مردم او را نشناسند. آن‏گاه زمین به حدّى از ظلم و ستم پر شود كه هیچ كس نتواند « اللَّه » بگوید (و نام حقّ ببرد )سپس خداوند عزّوجلّ مردى از من و از عترت من برانگیزد كه او زمین را پر از عدل سازد، هم‏چنان كه قبل از او آن را پر از ظلم و ستم كرده باشند.[5] و از امیر المؤمنین‏علیه السلام مروى است كه فرمود: البته زمین پر از ظلم و جور مى‏شود، تا جایى كه كسى - جز مخفیانه - اللَّه نگوید. سپس خداوند قومى صالح را مى‏ آورد كه آن را پر از قسط و عدل نمایند، چنان‏كه پر شده است از ظلم و جور.

وقتى غیبت ادریس‏ علیه السلام به طول انجامید، مردم بر توبه اتفاق كردند و به سوى خدا بازگشتند؛ خداوند متعال هم او را ظاهر ساخت و شدّت و بدى را از آنان دور كرد. قائم ارواحنا له الفداء نیز همین طور است كه اگر مردم بر توبه اتّفاق كنند و تصمیم قطعى بر یارى‏ اش داشته باشند، خداى تعالى او را ظاهر خواهد ساخت. هنگامى كه ادریس ‏علیه السلام ظهور كرد، پادشاه ستمگر و مردم براى او تسلیم شدند. قائم ارواحنا له الفداء نیز چنین است: هرگاه ظاهر شود، پادشاهان و امراى جبّار و مردم عالم به آن حضرت مى‏ گروند و سر فرود مى ‏آورند. اگر بخواهید بیش از این بر احوال ادریس اطلاع یابید به كتاب‏ هاى مفصلى مانند كمال الدین و بحار و حیات القلوب مراجعه كنید، ما اگر بیش از این در این باره مطالبى ذكر كنیم از منظور اصلى‏ مان مى‏ مانیم، لذا به همین مقدار اكتفا مى ‏كنیم، امید آن‏كه خداوند ما را با اولیاى خود محشور گرداند.

پی نوشت ها :
[1] مجمع البیان: 519/6

[2] تفسیر القمى: 51/2
[3] سوره قصص، آیه 13
[4] كمال الدین: 428/2
[5]بحار الانوار: 68/51

هوای دل



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...
کتابنامه

کتاب «مهدیان دروغین» تألیف حجت‌الاسلام رسول جعفریان منتشر و روانه بازار شد. دانشیار دانشگاه تهران در این کتاب به تقسیم حوزه‌های مختلف جغرافیایی دنیای اسلام پرداخته و مهدیان دروغین در مناطق و دوره‌های مختلف تاریخ را معرفی کرده است.

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟







دیگر امکانات



این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

شمارنده
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :