تبلیغات
آفتاب پنهان - قیامت
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
قیامت
ایام الله
در آیه پنجم سوره مباركه ابراهیم آمده است:... و ذکرهم بایامِ الله از امام محمد باقر علیه السلام روایت است كه ایام الله سه روز است: روز قیام قائم ارواحنا له الفداء، روز رجعت و روز قیامت. [1] این حدیث به همین تعبیر از امام صادق علیه السلام نیز روایت شده است. [2] و در تفسیر على بن ابراهیم قمى نیز آمده كه "ایام الله " سه روز است: روز قیام قائم ارواحنا له الفداء، روز مرگ و روز رستاخیز. [3]

چهل روز قبل از قیامت
بیشتر روایات دلالت دارند بر این كه حضرت مهدى ارواحنا له الفداء، چهل روز قبل از قیامت از دنیا خواهند رفت و در این چهل روز، حالت نابسامانى و نشانه هاى خروج مردگان از قبور و برپایى قیامت براى رسیدگى به حساب خلایق خواهد بود.[4] روایاتى هم داریم به ابن مضمون كه زمین از حجت خدا خالى نخواهد بود، مگر چهل روز قبل از قیامت. [5]

بواسیر
نوعى بیمارى است كه در مقعد یا بینى پدید مى آید. [6] فزونى این بیمارى از نشانه هاى قیامت است. [7] درباره نشانه هاى آخر الزمان نیز آمده است كه بواسیر، مرگ ناگهانى و جذام فراوان می شود. [8]

اشتراط الساعه
به معناى نشانه هاى برپایى قیامت است . در منابع روایى، از برخى نشانه هاى ظهور، به عنوان نشانه هاى برپایى قیامت یاد شده است. مانند: خروج دجال، آشكار شدن خورشید در ناحیه مغرب، نزول عیسى علیه السلام از آسمان و...

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مى فرمایند: ده چیز، پیش از برپایى قیامت، ناگزیر رخ خواهد داد: خروج سفیانى و دجال، پیدا شدن دود و چهار پا، خروج قائم، طلوع خورشید از مغرب و فرود آمدن عیسى علیه السلام از آسمان، فرو رفتن در زمین در ناحیه مشرق و فرو رفتن در منطقة جزیرة العرب، آتشى كه از انتهاى عَدَن برمى خیزد و مردمان را به سوى صحراى محشر می كشاند. [9] برابر این حدیث، خروج سفیانى و دجال، طلوع خورشید از مغرب و... از نشانه هاى قیامت است و حال آن كه در روایات دیگر، آن ها به روشنى از نشانه هاى ظهور معرفى شده اند. البته همه این رخدادها كه از وقوع آن ها خبر داده شده، چه به عنوان نشانه هاى ظهور و چه به عنوان نشانه هاى قیامت، پیش از برپایى قیامت هر چند با فاصله زیاد واقع خواهند شد. با این حساب، آن چه در طول دوره غیبت كبرى واقع شود، به طور طبیعى بیش از برپایى قیامت واقع شده و در نتیجه از نشانه هاى قیامت است [10] بر این اساس، همه نشانه هاى ظهور، به گونه اى نشانه هاى قیامت هم هستند، ولى همه نشانه هاى قیامت، نشانه هاى ظهور نمى توانند باشند، زیرا ممكن است برخى از آن ها پس از ظهور حضرت مهدى ارواحنا له الفداء واقع شوند. [11]

البته یكى از نشانه هاى حتمى قیامت، ظهور حضرت مهدى ارواحنا له الفداء است. و اما اشراط ساعت در احادیث اهل سنت ده چیز است: خروج دابة الارض، طلوع خورشید از مغرب، نزول حضرت عیسى علیه السلام، خروج دجال، فتح یأجوج و مأجوج، آتشى كه از قعر عدن خارج مى شود، دخان، طوفان یا گردباد، خسفى در مشرق، خسفى در مغرب و خسفى در جریرة العرب. [12]

در قرآن كریم، تعبیر "اشراط الساعه" فقط یك بار آمده است:فهل ینظرون الا الساعة ان تاتیهم بغتة فقد جاء اشراطها فانی لهم اذا جاءتهم ذکراهم. [13]

دابة الارض
از القاب حضرت مهدى ارواحنا له الفداء شمرده شده و خروج آن از علائم آخر الزمان است.

امیر المومنین علیه السلام فرمود: آگاه باشید! قسم به خداوند كه دابة الارض ، انسان است [14] این واژه، متخذ از آیه و اذا وقع القول علیهم اخرجنا لهم دابة من الارض [15] می باشد. این آیه و سه آیه بعد از آن، از واقعه هولناكى كه در آینده به وقوع می پیوندد خبر می دهند. معنى ظاهر آیه این است: هنگامی كه مردم مستوجب عذاب شدند و دوران مهلت پایان پذیرفت( جانورى ) جنبنده ای را از زمین بیرون می آوریم كه با آن ها سخن می گوید كه مردم به آیات ما یقین نمی آورند مشهور میان شراح حدیث و اغلب مفسران، این است كه دابة الارض از علامات قیامت است، یا نخستین علامت است كه كوه صفا منشق می شود در اخبار شیعه، مكرر آمده كه دابة الارض از نشانه هاى قیامت است و امیر المومنین على علیه السلام است در بیشتر كتب حدیث اهل سنت آمده كه دابة الارض، همان صاحب عصا و میسم آلت نشانگذار است. منظور از عصا، عصاى حضرت موسى علیه السلام است كه در دست آن حضرت خواهد بود، و میسم به معناى چیزى است كه به وسیله آن بر پیشانى چارپایان داغ می زنند و نشان دار می كنند، چنان كه در آخرت، امیر مؤمنان قسیم الجنة و النار هستند، در رجعت نیز دوست و دشمن را از یكدیگر جدا می كنند و بر روى بینى دشمنان مهر باطله می زنند. [16] در حدیثى آمده كه در روز سوم ورود حضرت مهدى ارواحنا له الفداء به بیت المقدس، دابة الارض خارج می شود. [17]

از نظر روایات اهلبیت عصمت و طهارت هیچ تردیدى نیست كه منظور از دابة الارض رجعت وجود مقدس حضرت على بن ابى طالب علیه السلام می باشد كه احادیث فراوانى در این زمینه به دست ما رسیده است كه به برخى از آن ها اشاره می كنیم: امام باقر علیه السلام از حضرت على نقل می كنند كه فرمود: من تقسیم كننده بهشت و دوزخم، كسى وارد آن ها نمی شود جز بر اساس تقسیم من. من فاروق اکبرم. من پیشواى آیندگانم. من گزارشگر گذشتگانم. جز رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم كسى بر من پیشى نمی گیرد .او و من در یك صراط مستقیم، جز اینكه این صراط به نام اوست. به من شش فضیلت داده شد:

1. علم منایا و بلایا و وصایا به من داده شد.
2. سخن فصل جدا كننده حق و باطل به من عطا شد.
3. من صاحب رجعت ها هستم.
4. فرمانروائى كل به من عطا شده.
5. من صاحب عصا و میسم هستم.
6. من دابة الارض هستم كه با مردم سخن خواهم گفت
[18]

امام صادق علیه السلام می فرماید: روزى رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم وارد مسجد شدند و مشاهده كردند كه امیر مؤمنان علیه السلام شن هاى مسجد را زیر سرش بالش كرده و خوابیده است. با پاى مباركشان او را حركت دادند و فرمودند: اى دابة الارض برخیز. یكى از اصحاب گفت: اى رسول گرامی آیا ما همدیگر را با این نام بخوانیم فرمود: نه، به خدا سوگند كه این نام به او اختصاص دارد. او همان دابة الارض است كه خداى تبارك و تعالى در كتابش فرموده: چون سخن بر آن ها فرود آید جنبنده اى را از زمین بیرون می آوریم و براى مردم سخن می گوید كه مردم به آیات ما باور نمی كردند. سپس خطاب به على علیه السلام فرمود اى علی چون آخر الزمان فرا رسد خداوند تو را در زیباترین صورتى ظاهر می سازد و در دست تو میسمی آهنى هست كه دشمنانت را با آن علامت می گذارى.[19]

رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم در وصف دابة الارض فرمود: تیز پائى به او نمی رسد، فرار كننده اى از او فوت نمی شود. مؤمن را نشان مؤمن، و كافر را نشان كافر می زند. عصاى حضرت موسى و انگشتر حضرت سلیمان با اوست. [20]

امام صادق علیه السلام از رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل می كند كه در شب معراج گفته شد: اى محمد! على اول است، زیرا او نخستین امامی است كه پیمان مرا پذیرفته است على آخر است، زیرا او آخرین امامی است كه روحش را قبض می كنم. او همان دابة است كه با مردم سخن می گوید[21] رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم در ضمن حدیث مفضلى می فرماید كه دابة الارض سه بار ظاهر می شود.

و هر سه را بیان می فرماید از محضر امیر مؤمنان در مورد "دابة الارض" پرسیدند، فرمود به خدا سوگند، آن جنبنده ای نیست كه دم داشته باشد، بلكه جنبنده اى است كه ریش دارد. [22]

امیر مؤمنان در ضمن خطبه مفصلى كه در مورد "دجال" ایراد فرموده است، بعد از شرح كشته شدن دجال می فرماید پس از آن طامه كبرى است اصحاب پرسیدند: "طامه كبرى " چیست؟ فرمود" "خروج دابة الارض است كه در نزدیكى صفا ظاهر می شود انگشتر حضرت سلیمان وعصاى حضرت موسی در دست اوست... هنگامی كه سرمی را بلند می كند همه كسانى كه در میان مشرق و مغرب هستند به قدرت الهى او را می بینند. و آن پس از طلوع خورشید از مغرب است كه در آن هنگام درِ توبه بسته می شود.[23]

از بررسى روایات اهل سنت استفاده می شود كه از نظر آن ها نیز، روایات بسیار مشابه روایات شیعه است، جز این كه به رجعت و به نام مقدس حضرت على علیه السلام تصریح نكرده اند، ولى غالب نشانه ها یكى است. اینك فهرست نشانه ها یکی كه در احادیث اهل سنت در مورد "دابة الارض " آمده است:

براى دابة الارض سه خروج است [24] اولین نشانه، طلوع خورشید از مغرب است و خروج دابةالارض [25] خروج دابة الارض از مسجد الحرام است. [26] خروج دابة الارض از نزدیكى صفا است. [27] انگشتر حضرت سلیمان و عصاى حضرت موسى در دست اوست [28]. سه بار بانگ برمی آورد و همه مردم مشرق و مغرب آن را می شنوند. [29] چون دابة الارض خارج شد در توبه بسته می شود. [30] دابة الارض مؤمن وكافر را نشان می گذارد كه براى همه شناخته می شوند. [31] طلوع خورشید از مغرب ملازم خروج دابة الارض است، هركدام از آن دو جلوتر واقع شود، آن دیگرى به دنبال آن واقع می شود.

خروج دابة الارض یكى از اشراط ساعة دهگانه اى است كه بیش از قیامت بدون تردید تحفق خواهند یافت.

از بررسى احادیث، به این نتیجه می رسیم كه روایات اهل سنت در مورد دابة الارض دقیقا با روایات شیعه منطبق است جز این كه تصریح نكرده اند كه منظور از آن مولاى متقیان امیر مؤمنان علیه السلام می باشد. [32]

پی نوشت ها :
[1] ینابیع المودة ج 3ص 242.

[2] المحجة ص 225.
[3] خصال صدوق ص 108 تفسیر صافى ج 4ص 225.
[4] ارشاد مفید ص 366 ؛ بحار الانوار ج 53 ص 145.
[5] كمال الدین ج ا ص 229 محاسن برقى ص 236.
[6] معارف و معاریف ج 3 ص 281.
[7] بحار الانوار ج 62ص 66.
[8] ارشاد مفید ص 338 اعلام الوری ص428.
[9] بحار الا نوار ج 52 ص 209.
[10] تاریخ الغیبة الکبری ج 2 ص 248.
[11] برترین های فرهنگ مهدویت در مطبوعات ص 198.
[12] عقد الدررص 327صحیح مسلم ج 4،ص2226.
[13] سوره محمد 18.
[14] نجم الثاقب باب دوم.
[15] سوره نمل 82.
[16] بحار الانوار ج 53 ص 127.
[17] بحار الانوار ج 52 ص 275 ؛ الزام الناصب ص 177 و 180.
[18] تفسیر برهان ج 3، ص 209 نور الثقلین ج 4 ص 97 تفسیرصافى ج 4 ص 75.
[19] بحارالانوار ج 39 ص 243 تفسیرقمی ص 479 ثفسبر صافی ج 4 ص 674 نورالثقلین ج 4 ص 98، نفسیر برهان ج 3 ص 209.
[20] بحار الا نوار ج6 ص 0 30 جمع البیان، ج 7 ص 234 نورالثقلین ج 4 ص 98 تفسیر صافی ج 4 ص 75.
[21] بحار الانوار ج 40 ص 38 و بصائر الدرجات ص 150.
[22] نورالثقلین ج 4 ص 99 مجمع البیان ج 7 ص 234 و بحار الانوار ج 6 ص 300.
[23] تفسیر تبیان ج 8 ص 119 و نور الثقلین ج 4 ص 98.
[24] بحار الانوار ج 52 ص 194 ؛ تفسیر صافی ج 4 ص 75 و کمال الدین ج 2 ص 527.
[25] تفسیركشاف ج 3 ص 374عقدالدرر313 و تفسیرالدرر المنثور ج5 ص 116.
[26] عقد الدرر ص 313 و سنن ابن ماجه ج 2 ص 1353.
[27] مستدرک حاکم ج 4 ص 484 عقد الدرر ص 314 و کشاف ج 3 ص 384.
[28] الدر المنثور ج 5 ص 115 عقد الدرر ص 315 و کشاف ج 3 ص 384.
[29] کشاف ج 5 ص 384؛ الدر المنثور ج 5 ص 116 عقد الدرر ص 316 و سنن ترمذی ج 5 ص 340.
[30] عقد الدرر ص 315 و الدر المنثور چ 5 ص 117.
[31] عقد الدرر ص 318 ؛ تفسیر کشاف ج 3 ص 384 و الدرر المنثور ج 5 ص 116.
[32] رجعت محمد خادمی شیرازى ص 65.

درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :